معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۹- ۱۷:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار کرونا در مجارستان ( اسفند 1399 )

اخبار مربوط به ویروس کرونا در مجارستان در اسفند 1399 به شرح زیر می‌باشد:

تشدید محدودیت ها و برقراری حالت فوق العاده در موج سوم کرونا در مجارستان

با توجه به افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا در مجارستان به بیش از 6 هزار نفر در دوره همه گیری موج سوم کرونا، دولت مجارستان با اعلام مجدد حالت فوق العاده، محدودیت های کرونایی را تشدید و از 8 مارس ( 18 اسفندماه ) لغایت 22 مارس ( 2 فرودین 1400 ) مقررات جدیدی  به شرح ذیل وضع کرده است:

- مغازه‌ها و مراکز خدماتی، مهد کودک ها و مدارس ابتدائی تا ماه آینده( آوریل ) تعطیل خواهند بود. مراکز فروش مواد غذایی ، داروخانه‌ها و ایستگاه‌های پمپ بنزین اجازه فعالیت دارند. مراکز درمانگاهی خصوصی نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد. مدارس ابتدائی و مهد کودک ها تا 7 آوریل بسته خواهند بود.

- مراکز ورزشی رسمی‌پشت درب های بسته، پارک ها و ورزش های بیرونی ممنوعیت ندارند. رعایت فاصله اجتماعی 1.5 متر و زدن ماسک در اماکن عمومی الزامی است.

-مقررات و ضوابط در مبادی ورودی کشور تشدید می‌گردد ولی تردد وسائط حمل و نقل باری محدود نخواهد شد.

-پرداخت سوبسید / یارانه حقوق بگیران و کاهش مالیات مربوط به بخش های گردشگری، هتلینگ و ..در دوره lock down   تداوم خواهد یافت.

- آقای گرگلی گولیاش، رئیس دفتر نخست وزیری با اشاره به اینکه  آمار مبتلایان به شدت درحال افزایش است ، تصریح نمود طی هفته آینده آمار افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند افزایش می‌بابد و از این نظر در صدر کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت. وی افزود دولت در 17 مارس و پس از بررسی نتایج بدست آمده درمورد تداوم یا کاهش محدودیت های فوق الذکر  تصمیم گیری خواهد کرد.

-شایان ذکر است طی روز های اخیر آمار جانباختگان این کشور سیر صعودی پیدا کرده  و روزانه به بیش از 150 نفر رسیده است.

بررسی جایگاه مجارستان در ثبت سفارش واکسن کرونا

دولت مجارستان در مراحل آغازین تولید واکسن کرونا از سوی تعدادی از شرکت های داروسازی ، با انجام رایزنی فشرده با مقامات اتحادیه اروپا ، نسبت به ثبت سفارش واکسن‌های مذکور از جمله فایزر تاکید داشته است. به تدریج با افزایش موج همه گیری کرونا و بالارفتن ضرورت تامین واکسن کرونا، دولت مجارستان از تاخیر اتحادیه اروپا در ثبت سفارش خرید واکسن  کرونا انتقاداتی را مطرح ساخت. بعد از اعلام تولید واکسن اسپتنیک روسی و در ادامه واکسن سینو فارم چینی، دولت مجارستان در طی رایزنی با مسکو و پکن در زمره نخستین کشور عضو این اتحادیه ، ، مذاکرات خرید واکسن را آغاز کرد. در پی این اقدام دولت مجارستان ، متقابلا ً اتحادیه اروپا با اعلام اینکه واکسن‌های مذکور تائیدیه اتحادیه را اخد ننموده اند، از دولت مجارستان انتقاد نمود . به موازات آن ، احزاب مخالف سیاسی دولت نیز در هم صدایی با اتحادیه اروپا ، نسبت به رویکرد دولت در استفاده از واکسن‌های شرقی هشدارهایی داده اند . علیرغم این چالش ها و انتقادات مطرح شده ، آقای ویکتور اوربان نخست وزیر ضمن تاکید بر اینکه ، مساله واکسن کرونا  یک مقوله غیر سیاسی است ، تصریح داشت مجارستان برای تامین واکسن کرونا منتظر اتحادیه نخواهد ماند و از واکسن‌های شرقی ( چین و روسیه ) در صورت تائید مراجع ذیصلاح پزشکی و داروئی این کشور ، در فرایند ملی واکسیناسیون استفاده خواهد کرد. تاجائیکه امروزه طبق اعلام منابع رسمی این کشور مجوز 5 نوع واکسن ( فایزر ، مدرنا ، اسراتزنکا ، اسپوتنی ، سینوفارم ) و یک واکسن جدید دیگر موسوم به  janssen   ( درحال اخذ مجوز ) صادر شده است.

طبق اعلام وبگاه رسمی دولت مجارستان ، دولت مجارستان تاکنون 31 میلیون دوز واکسن کرونا سفارش داده که از این مقدار حدود 7 % وارد کشور شده است.  طبق این خبر ، 24 میلیون دوز از سفارشات خرید مربوط به اتحادیه اروپاست که حدود 5% آن شامل فایزر ، مدرنا ، آسترازنکا و 13 % از کل سفارش واکسن اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی نیز تا به امروز تحویل داده شده است. در همین راستا ، واکسن دیگری موسوم به janssen که فرایند اخذ مجوز آن از آژانس داروئی اتحادیه موسوم به EMA ،آغاز گردیده نیز مورد توجه دولت قرار گرفته و از این نوع واکسن نیز 4.63 میلیون دوز  سفارش داده شده است.

بر اساس اعلام آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، یازدهمین محموله واکسن فایزر به میزان 115 هزار دوز سه شنبه، 2 مارس تحویل داده شد که در مجموع از  26 دسامبر2020 تاکنون  بیش از 850 هزار دوز از این نوع واکسن وارد مجارستان گردیده است.

چنانچه اشاره شد، دولت مجارستان علیرغم انتقادات احزاب مخالف سیاسی  داخلی و اعضای اتحادیه اروپا ، با غیر سیاسی خواندن واکسن کرونا،  از سیاست ها و برنامه‌های تدوین شده به منظور حفظ سلامت مردم ، کادر درمان و نیز تمهید بازگشت به روال عادی زندگی و محیط کسب و کار دفاع کرده است. در همین چارچوب ، در مصاحبه اخیر آقای زوالاتان کوواچ ، معاون امور و ارتباطات بین الملل نخست وزیری در مصاحبه با شبکه CCN  ، ضمن تاکید بر غیر سیاسی خواندن واکسن کرونا ، در پاسخ به این پرسش که چرا مجارستان بدون اجازه اتحادیه اروپا از واکسن‌های چینی و روسی استفاده کرده است ؟ گفت: این دو واکسن در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده است و مجارستان به  نظر پزشکان و دانشمندان مجاری اعتماد دارد. وی در ادامه افزود: درمقایسه با استراتژی آمریکا و اسرائیل در زمینه واکسن کرونا ، استراتژی اتحادیه اروپا شکست خورده است. اقای زولاتان تاکید کرد: تنها راه مقابله با موج سوم کرونا در کشور، تسریع در اجرای واکسیناسیون ملی است. آقای کوواچ تصریح کرد: مجارستان مقررات و ضوابط را نقض نکرده بلکه استراتژی خود را با  تامین واکسن کرونا از کشورهای شرق توسعه  داده است .وی گفت: انتظار می رود اتحادیه اروپا نیز در طی هفته‌های آینده  واکسن‌های چینی و روسی را تائید کند.

آقای زولاتان در پاسخ به نگرش مردم مجارستان نسبت  واکسن‌های روسی و چینی بیان کرد : عدم خوش بینی در مورد واکسن‌های شرق و غرب وجود داشت ولی درحال حاضر برداشت عمومی این است که تنها راه بازگشت به زندگی عادی ، تزریق واکسن کروناست.

آقای کوواچ در مورد انتقادات احزاب مخالف سیاسی دولت پیرامون استفاده از واکسن شرقی نیز تصریح نمود: متاسفانه دروغ های زیادی در این زمینه گفته شده و  آنان به دنبال ایجاد رعب و بی اعتمادی در میان مردم اند.

  • در مراسم پایان دور ماموریت سفیر روسیه در مجارستان (آقای سرگی اف) با حضور ویکتور اوربان، نخست وزیر و پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان ، نامبرده به دلیل خدمات شایان در حوزه‌های اقتصادی ( نیروگاه پاکش ) ،ایجاد دفتر بانک سرمایه گذاری در بوداپست ( موسوم به IIB )، تهیه واکسن روسی و پروژه مشترک ساخت واگن باری ( برای مصر ) و دستاوردهای دیگر در حوز سیاسی و فرهنگی ، موفق به دریافت نشان خدمت و افتخار گردید.
  • آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت در جریان ملاقات با همتایان اش ( از اتریش ، چک، اسلوواکی) و همچنین اسلوونی تحت عنوان گروه وین در جریان سفر هفته جاری (1 مارس) به اسلوونی، تصریح داشت که  ما ( دولت مجارستان) نه تنها به بروکسل بلکه احزاب سیاسی چپ مجارستان اجازه نخواهیم داد با کارشناسان و متخصصان در خصوص اینکه کدام واکسن در شرایط اضطراری در مجارستان مورد استفاده قرار گیرد ، بحث کنند. سیارتو گفت : کشورهای اتریش ، اسلوواکی و جمهوری چک نیز قبلا مذاکرات خود را برای خرید اسپوتنیک روسی انجام داده اند. وی افزود تا پایان ماه می قراراست حدود 3.5 میلیون نفر در مجارستان واکسینه شوند.
  • برخی از کشورهای عضو ویشوگراد از مدل مجارستان در تامین واکسن شرقی تبعیت می‌کنند. در همین چارچوب آقای ایگور ماتوویچ ، نخست وزیر اسلوواکی اعلام کرد که نخستین محموله واکسن روسی وارد این کشور شده است. بنا به برخی از گزارشات ( رسانه ای) ، اسلوواکی حدود 2 میلیون دوز از واکسن روسی را سفارش داده  و در زمره دومین کشور عضو اتحادیه اروپا در خرید واکسن روسی قرار خواهد گرفت.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما