معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۴

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته دوم اسفند ماه 1399 )

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

نگرانی اتحادیه شرکت های تولید کننده شیر و فرآورده‌های لبنی ایتالیا از ادامه تحریم ها علیه روسیه؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، رئیس اتحادیه شرکت های تولید کننده شیر و فرآورده‌های لبنی ایتالیا (ASSOLATTE) از شروع فعالیت کارخانه‌های تولید لبنیات که بزودی در منطقه Dmitrovsky روسیه در شمال موسکو افتتاح خواهد شد ابراز نگرانی نمود زیرا این کارخانه‌ها که با تکنولوژی ایتالیایی و سرمایه گذاری 45 میلیون یورویی دولت روسیه ساخته شده است موجب خواهد شد تا روسیه لبنیات ایتالیایی را بجای وارد کردن خود تولید نماید. شایان ذکر است که دولت روسیه در پاسخ به تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه این کشور در سال 2013 میلادی واردات برخی از کالاها از جمله پنیر و فرآورده‌های لبنی ایتالیا را به این کشور ممنون نمود و در مقابل اقدام به ساخت کارخانه‌های تولید این محصولات در کشور خود نمود. تا بحال کشور روسیه سالیانه 300 هزار تن پنیر و تولیدات لبنی از اروپا وارد می نمود که اکنون این واردات را از کشورهای بلاروس، صربستان و قزاقستان تامین می نماید.

رئیس اتحادیه شرکت های تولید کننده شیر و فرآورده‌های لبنی ایتالیا  همچنین افزود با براه افتادن کارخانه‌های تولید پنیر و لبنیات در روسیه زیان غیر قابل محاسبه‌های برای شرکت های ایتالیایی فعال در این بخش بوجود خواهد آمد. وی همچنین ضمن درخواست از دولت برای گفتگو با بروکسل برای لغو تحریم های روسیه افزود کشور ایتالیا که تولید شیر آن بیشتر از مصرف آن است اکنون باید کشور جایگزین دیگری را برای صادرات شیر پیدا کند.

شایان ذکر است که ارش بازار روسیه در این بخش برای شرکت های ایتالیایی برابر با نیم میلیارد یورو می‌باشد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 4 فوریه 2021 ص 13)

کمک های دولت ایتالیا برای بخش نمایشگاه‌های این کشور؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، دولت ایتالیا از طریق شرکتSimest  مبلغ 363 میلیون یورو بودجه در اختیار نمایشگاه‌های ایتالیا قرار داده است که از این مبلغ 63 میلیون یورو بصورت کمک های بلاعوض خواهد بود.

به نوشته این روزنامه تا بحال دولت ایتالیا از طریق برنامه‌های کمکی مختلف برای بخش نمایشگاه‌های این کشور 408 میلیون یورو کمک بلاعوض در نظر گرفته است که از این میزان تنها %4 آن بین نمایشگاه‌ها توزیع شده است.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 19 فوریه 2021 ص 11)

کشور ایتالیا در بین کشورهای اروپایی از نظر نرخ بیکاری در بین جوانان

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، کشور ایتالیا در جدول رتبه بندی نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال اروپا در پائین ترین بخش  جدول قرار دارد، تنها کشورهای اسپانیا و یونان در این زمینه پشت سر ایتالیا قرا گرفته اند.

به نوشته این روزنامه در پایان ماه دسامبر 2020 نرخ بیکاری جوانان زیر 25 سال در ایتالیا برابر با %29.7 بوده است. بر اساس همین آمار در ایتالیا در این رده سنی تنها %16.7 مشغول به کار می‌باشند این درحالیست که حد متوسط این درصد در بین 19 کشور صنعتی در اتحادیه اروپا برابر با %31.4 می‌باشد.

کشور ایتالیا همچنین از نظر آمار جوانانی که هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهند (NEET: "Not in Education, Employment, or Training") به مراتب بدتر می‌باشد زیرا در این رده بندی تنها کشور رومانی وضعیتی بدتر از ایتالیا دارد بعلاوه %27.9 از جوانانی که در ایتالیا هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهند دارای مدرک تحصلیل لیسانس می‌باشند. شایان ذکر است ایجاد ثبات در وضعیت نسل جوان یکی از محورهای طرح بازیافت اقتصاد در اتحادیه اروپا و همچنین برای نخست وزیر جدید ایتالیا می‌باشد.

نرخ اشتغال، نرخ بی فعالیتی (NEET) و نرخ بیکاری در بین برخی از کشورهای صنعتی اروپا (سنین 15-25)

نام کشور

نرخ اشتغال (%)

نرخ بی فعالیتی (NEET)

نرخ بیکاری (%)

اسپانیا

17.6

69.9

41.6

ایتالیا

16.7

74.7

34.1

فرانسه

28.7

63.2

22.0

انگلستان

47.0

45.2

14.3

آلمان

47.0

48.5

6.4

کشورهای عضو منطقه یورو

31.4

61.1

19.2

اتحادیه اروپا

30.9

62.2

18.4

میانگین کشورهای OECD

38.2

52.5

11.7

 (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 19 فوریه 2021 ص 5)

امضاء قرارداد همکاری بین شرکت نفت ایتالیا، انی و شرکت اسپانیایی X-Elio ؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، شرکت نفت ایتالیا در مورد اجرای سه طرح در زمینه انرژی خورشیدی در جنوب اسپانیا و تولید 140 مکاوات انرژی الکتریکی با شرکت اسپانیایی X-Elio قرارداد امضاء نمود.

مدیرعامل شرکت انی، کلادیو دسکالزی در این زمینه ضمن راهبردی برشمردن این قرارداد افزود، فعالیت در بخش تولید انرژی‌های تجدید پذیر و سبز در راستای سیاست های این شرکت در تغییر منابع انرژی و کاهش گاز کربنیک (CO2) در تولید انرژی می‌باشد. شرکت انی امیدوار است تا 5 سال آینده میزان تولیدات خود در زمینه انرژی سبز را تا یک جیگاوات افزایش دهد تا بدین ترتیب در طرح این کشور برای دستیابی به 5 جیگاوات تا سال 2025 انرژی از منابع تجدی پذیر و خورشیدی مشارکت داشته باشد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 19 فوریه 2021 ص 16)

کنفدراسیون صنایع ایتالیا، رشد واقعی اقتصاد تنها در سه ماهه سوم (سال 2021) به چشم خواهد خورد؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله به نقل از گزارش دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا، کشور ایتالیا در حال جذب اعتماد بازارهای مالی می‌باشد و این را می‌توان از روند نزولی تفاوت نرخ (Spread)، نرخ بهره اوراق قرضه دولتی ایتالیا (با سر رسید 10 ساله) در مقایسه با همین اوراق در کشور آلمان مشاهده نمود. امروز نرخ اسپرید به 0.98 رسیده است. نرخی که از سال 2015 میلادی به این طرف دیده نشده است. این بدین معناست که هزینه استقراض ایتالیا کاهش پیدا خواهد کرد و بازاهای مالی از این موضوع بخوبی آگاهی دارند. در همین راستا شاخص بازار بورس نیز بر خلاف وضعیت ژانویه روندی مثبت به خود گرفته است و در ماه فوریه به %6.1+ رسیده است.

دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا در همین گزارش به مقایسه کاهش میزان تولیدات ناخالص داخلی در پایان سال 2020 در دو کشور ایتالیا (%8.9-) و آلمان (%5.3-) اشاره نموده و به غیر از خلع ساختاری که در اقتصاد ایتالیا در مقایسه با اقتصاد آلمان دیده می‌شود، 5 دلیل اصلی دیگر را از جمله علل کاهش تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا بر می‌شمارد:

1- اقدام پیشگیرانه ایتالیا در مورد در مورد تعطیلی کسب و کار ها اقدامی‌که در آلمان برای فعالیت های کارخانه ای و صنعتی ضعیف بوده است.

2- توقف فعالیت صنعت گردشگری (که در ایتالیا %6 تولیدات ناخالص داخلی را تشکیل می دهد (این درصد با محاسبه فعالیت های وابسته به این صنعت به %13 می رسد) ولی در آلمان صنعت گردشگری تنها %3.9 تولیدات ناخالص داخلی اش را تشکیل می دهد که این رقم با محاسبه فعالیت های وابسته به این صنعت به %7 می رسد.

3- ادامه روند فعالیت های ساخت و ساز طی سال 2020 که در کشور آلمان بخش قابل توجه‌های از تولیدات ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ولی در ایتالیا ساخت ساز بسیار کاهش پیدا کرد و یا بعضا متوقف گردید.

4- نوع و اندازه شرکت ها در دو کشور آلمان و ایتالیا

5- سیاست های اقتصاد که در هر دو کشور اتخاذ گردید که با وجود شبهات به یکدیدگر ولی آلمان با کاهش مالیات بر ارزش افزوده موفق گردید تا سطح مصرف را بالا ببرد.

دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا رشد اقتصاد ایتالیا را برای سه ماهه دوم همچنان ضعیف و در سه ماهه سوم رشدی نسبتا با ثبات تر ارزیابی می نماید.

(منبع: روزنامه اقتصادی یکشنبه 21 فوریه 2021 ص 2)

مبارزه با فرار  مالیاتی، بنا به پیش بینی اداره مالیاتهای ایتالیا  امسال 14 میلیارد یورو از محل مبارزه با فرار مالیاتی به صندوق دولت واریز خواهد شد.

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، اداره مالیات های ایتالیا قبل از اینکه نخست وزیر جدید ایتالیا رای اعتماد خود را از مجلس دریافت نماید برنامه سه ساله 23-2021  خود را در مورد دریافت مالیات در مقابل کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نمود. بر اساس این برنامه که تحت عنوان طرح عملکرد سه ساله معرفی شده است اداره مالیات های ایتالیا پیش بینی می نماید تا در سال 2021 میلادی 14 میلیارد یورو از محل مبارزه با فرار مالیاتی به کسب نماید. از جمله تمهیدات این اداره برنامه کنترل 90 هزار کسب و کار در سال 2021 می‌باشد. این بودجه برای دولت دراگی در تحقق افدامش بسیار ضروری خواهد بود. شایان ذکر ایت که بدلیل پاندمی‌کرونا ویروس بخش عمده ای از فعالیت های کنترلی اداره مالیات های ایتالیا از راه دور انجام خواهد گرفت.

(منبع: روزنامه اقتصادی یکشنبه 21 فوریه 2021 ص 3)

سال 2021 یکی از بدترین سال ها برای صنعت انرژی و نفت ایتالیا بوده است.

به گفته، کلادیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت نفت ایتالیا (انی) سال گذشته یکی از بدترین سال های فعالیت این شرکت بشمار می رود، شرکت نفت ایتالیا طی سال گذشته با 8.5 میلیارد یورو زیان مواجه شده است. به همین دلیل شرکت سیاست های خود را در مورد تقسیم سود سهام تغییر خواهد داد و همچنین قصد دارد به میزان 2 میلیارد یورو از دارایی‌های خود را واگذار نماید.

میزان زیان شرکت های بزرگ نفتی طی سال 2020 میلادی

شرکت نفتی

ExxonMobil

Shell

Bp

Eni

میزان زیان (میلیارد یورو)

18.47-

17.19-

16.74

8.56-

 (منبع خبر: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ شنبه 20 فوریه 2021 ص 13)

کاهش -11.5٪گردش مالی صنعت  در سال 2020

بنا بر گزارش  سازمان آمار ایتالیا، با توجه به تداوم وضعیت اضطراری بهداشت ، گردش مالی صنعت در سال 2020  در سطح 11.5 درصد کاهش نسبت به سال 2019 را نشان می دهد که بدترین عملکرد از سال 2009 به شمار می رود. در دسامبر ، گردش مالی بخش صنعت 1٪ نسبت به ماه نوامبر افزایش یافته و 0.5٪ نسبت به دسامبر 2019 کاهش یافته است . سفارشات این بخش در دسامبر 1.7٪ نسبت به ماه نوامبر افزایش یافت. در برابر کاهش کلی گردش مالی 0.5٪ در دسامبر نسبت به دسامبر 2019 ، گردش مالی صنعت حمل و نقل 38.9٪ و در بخش صنعت پوشاک 19.4٪ کاهش داشته است. در صنعت تولید کک و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده 30.7٪ کاهش مشاهده می‌شود.

بهبود رشد اقتصادی در 2025

برابر ارزیابی اولیه اداره آمار ایتالیا از اقتصاد کلان با تأثیر احتمالی (برنامه کمک اتحادیه اروپا)  NRP شبیه سازی شده و در جریان استماع کمیته‌های بودجه و سیاست اتحادیه اروپا در مجلس سنا ارائه شد، در سال 2025 ، تولید ناخالص داخلی اختلاف مثبت 2.3 واحدی را نسبت به سناریوی پایه ثبت می‌کند. افزایش تولید ناخالص داخلی با بهبود اشتغال معادل تقریباً 275 هزار نفر شاغل و کاهش نرخ بیکاری 0.7 واحد درصدی همراه خواهد بود این گزارش درباره پیشنهاد یک برنامه ملی بازیابی و مقاوم سازی نشان داده شده است. علاوه بر این ، افزایش در سرمایه گذاری‌ها و ارتقاء سهم آنها از تولید ناخالص داخلی تعیین کننده می‌باشد  ، که به بالاتر از 19٪ بالغ خواهد شد، بر این اساس رشد بیشتر در دارایی‌های نامشهود خواهد بود  و تأثیرات مثبتی بر بهره وری نیروی کار مشاهده خواهد شد.

اعلام آمادگی بخش  صنعت برای حمایت از واکسیناسیون دولت

کارلو بونومی رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا در مصاحبه ای  با  Repubblica آمادگی زیر مجموعه اش را برای  مشارکت در واکسیناسیون کارگران و خانواده‌های آنها اعلام نمود. او همچنین در مورد اعتماد خود به نخست وزیر ماریو دراگی اظهار امیدواری نمود و  در خصوص امکان اخراج کارگران در صنعت(پس از لغو محدودیتها)  اظهار داشت ما باید به حالت عادی برگردیم ، اصلاح شبکه‌های امنیت اجتماعی لازم است، ما با رویکرد دراگی برای مشارکت افراد خصوصی در برنامه واکسیناسیون موافق هستیم .کارمندان شرکت های متعلق به این کنفدراسیون حدود 5.5 میلیون نفر هستند ، اگر به طور متوسط 2.3 عضو در هر خانوار در نظر بگیریم می‌توانیم بیش از 12 میلیون نفر را واکسینه کنیم ما مایل هستیم که بخش صنعت را به عنوان بخشی از برنامه ملی واکسیناسیون در دسترس جوامع محلی قرار دهیم. در حال حاضر پیشنهاد عملیاتی خود را به  نخست وزیری  ارسال کرده ایم . وی افزود: "من مطمئن هستم که دراگی به شرکتها گوش خواهد داد، آنها همراه با اتحادیه‌های کارگری برای وصول به راه حلهای سریع و  موثر ضروری می‌باشند. این در حالی است که با دولت کونته گفتگوهای اندکی انجام شد.

وی  در بخش  دیگری از سخنانش اظهارداشت: معضل افزایش بدهی عمومی ، اشتغال جوانان ؛ اصلاح نظام مالیاتی را نمی‌توان با پاداش حل کرد  اما به صورت ارگانیک در دولت دراگی قابل حل است . وی در خصوص خاتمه محدودیت اخراج کارکنان اظهار داشت، به اندازه کافی مکررا  دولت این طرح را تمدید کرده است. بحث در مورد اخراج بله یا خیر نیست. مسئله اصلی این است که چگونه می‌توان محافظت از کار را اصلاح کرد ، دانستن این که همه گیری سرعت تبدیل فرآیندهای تولید را تسریع کرده است. هدف این است که میزان اشتغال افراد افزایش یابد ، یعنی توانایی آنها در بازار تقاضا مشاهده و رفع شود. ما طرفدار تمدید انتخابی این طرح هستیم. رفع محدودیت های اخراج  از کار به هیچ وجه به معنی عجله در اخراج کردن نیست. پیشنهاد  ما  معرفی یک سیاست ضربه گیر ، معتبر برای همه کارگران و برای همه بخش ها ؛ درراستای کاستن از  هزینه جابجایی و راه اندازی سیاست های فعال اشتغال است. شرکتی مانند آلیتالیا را نمی‌توان به طور دائمی حمایت کرد. مورد (مجتمع فولاد سازی) ایلوا وضع متفاوت است زیرا تولید فولاد برای بسیاری از زنجیره‌های تولید ملی استراتژیک اس.ت

زیان 2.2 میلیارد یورویی بخش حمل و نقل شهری در ایتالیا؛

به گزارش کنفدارسیون شرکت های حمل و نقل شهری ایتالیا (Agens)، سال 2020 میلادی یکی از بدترین سال های فعالیت شرکت های حمل و نقل شهری و منطقه ای از جمله اتوبوس، ترن‌های شهری، مترو، قطار و اتوبوس های منطقه ای بوده است. شرکت های حمل و نقل منظقه ای هم بدلیل اقتصادی و از نظر شهرت مورد زیان قرار گرفته اند، از نقطه نظر اقتصادی وسائل نقلیه عمومی نتنها مجبور شدند بدلیل رعایت مسائل بهداشتی  با %50 درصد از ظرفیت خود کار کنند، بلکه وسائل حمل و نقل شهری به عنوان محلی برای شیوع ویروس کرونا معرفی شده است. بنا به پیش بینی اتحادیه‌های این بخش در سال 2021  نیز بخش حمل و نقل عمومی منطقه‌های با یک میلیارد یورو زیان مواجه خواهد شد و تا سال 25-2024 امیدی به نرمال شدن وضعیت دیده نمی نمشود.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 فوریه 2021 ص 10)

صنایع ایتالیا در سال 2020 با کاهش درآمد %11.5 روبرو بووده است؛

به گزارش اداره آمار ایتالیا (Istat)، بدلیل بحران اقتصادی ناشی از پاندمی‌کرونا ویروس، درآمد بخش صنعت ایتالیا طی سال 2020 میلادی در مقایسه با سال قبل از آن با %11.5 کاهش روبرو بوده است. بنا به همین گزارس در دسامبر سال 2020 سطح فروش وسائل حمل و نقل به میزان %38.9 افزایش و در مقابل میزان فروش البسه %19.4 کاهش داشته است. بنا به همین گزارش در همین ماه فروش کربن کک و فرآورده‌های پالایش شده نفتی %30.7 کاهش نشان داده است.

منبع: آنسا

 4 میلیون شغل هوشمند در پرتوکرونا

بنا بر گزارش بازار کار 2020  سازمان آمار ایتالیا، در جریان بحران  کرونا کار از راه دور "یک تغییر ناگهانی و اساسی در نحوه کار" ایجاد کرده است. در سه ماهه دوم سال 2020 ، چهار میلیون کار در خانه که 19.4 درصد از کل اشتغال را شامل می‌شود، انجام پذیرفته است. که در مقایسه با 4.6 درصد در سه ماهه دوم سال  2019 رشد قابل قبولی  داشته است. 21.3٪ از شرکتها با حداقل 3 کارمند به استفاده از کار هوشمند روی آورده اند. این درصد در دوره ژوئن-نوامبر به 11.3٪ کاهش یافت. استفاده از کارگران هوشمند در شرکت هایی که فعال سازی آن از 5٪ در دوره قبل از Covid-19  بود به 47٪ در ماههای قفل مارس-آوریل افزایش یافت اما از ماه مه به بعد حدود 30٪ کاهش یافت. وزیر کار دولتی رناتو برونتا در گزارشی اعلام نمود "کار هوشمندانه مطمئناً در مرحله حاد همه گیری اقدامی اساسی بود و یک تغییر فرهنگ شغلی است که باید تجزیه و تحلیل شود .اکنون باید دوباره به یکی از ابزارهای سازماندهی کار دولت و کاملاً مرتبط با سطح کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان و مشاغل بازگردد. این نکته در دستور کار جدید دولت در تدوین به مقررات است ، موضوعی که در آن نقطه نظرات شرکای اجتماعی دولتی و بخش خصوصی فراخوانده می‌شوند. این پدیده باید به طور عمیق مورد مطالعه قرار گیرد و سرمایه گذاری زیادی از نظر طراحی ، تاثیر بر تجارت و روابط اتحادیه ، مقررات ، زیرساخت ها و هوش اجتماعی نیز با توجه به چالش انتقال دیجیتال که اروپا با آن مواجهیم ، صورت گیرد.. موسسه POLA  که برنامه‌های سازمانی برای چابکی را منتشر می‌کند  اعلام نمود 54مورد  از 162 فعالیت های  دولتهای ایالتی ، برابر با 33.3٪ ، از طریق پورتال عملکرد اداره عملکرد عمومی نظارتی صورت گرفته که در 31 ژانویه 2021 با "فرمان مجدد" تجدید شده است ، به کمیسر دولتی هماهنگ کننده  این امر آنتونیو نادئو ماموریت داده است تا از روز چهارشنبه 3 مارس ، درکمیسیون فنی رصدخانه ملی، آئین نامه کار چابک را تنظیم و ارائه نماید.

کاهش12%  حجم بخش خدمات در سال 2020

سازمان آمار ایتالیا(ایستات) در گزارش سه ماهه خود اعلام نمود، در سه ماهه چهارم سال 2020 ، شاخص فصلی گردش مالی بخش خدمات -2.2 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافت در حالی که شاخص عمومی ، از نظر روند ، 7- و 6 درصد کاهش را ثبت کرد. در طی سال 2020 ، 12.1 درصد در شاخص گردش مالی شرکت های خدماتی کاهش داشته است که بزرگترین میزان از ابتدای رشد تاریخی آن (از سال 2001) است. در سه ماهه اخر به ویژه رکود بزرگی در بخش خدمات اقامتی و پذیرایی وجود داشت (-32.8٪) که در مقایسه با سال قبل -50٪ بود. در طول سال 2020 به طور کلی ، از دست دادن گردش مالی تقریباً همه بخشهای را تحت تأثیر قرار داد ، به ویژه در فعالیتهایی که بیشتر تحت تأثیر محدودیتهای مربوط به بحران بهداشتی کرونا قرار گرفتند ، از جمله موارد مرتبط با بخش گردشگری ، (فعالیتهای آژانس مسافرتی -76.3 ٪ ، حمل و نقل هوایی -60.5٪ ، فعالیت های خدمات اقامتی و رستوران -42.5٪) بود. متقابلا بخش های خدمات پستی و فعالیت های پیکی و خدمات فناوری اطلاعات و سایر خدمات اطلاعاتی به ترتیب با افزایش سالانه 4.4٪ و 1.8٪ رشد داشته اند.. در سه ماهه چهارم کاهش کمتری در تجارت عمده فروشی ، و خدمات وسایط نقلیه موتوری و موتورسیکلت (-2, 1٪) ، فعالیتهای تخصصی ، علمی و فنی (6,0٪) و اطلاعات و ارتباطات (5,0٪) مشاهده شد. لیکن رشد دوره ای برای آژانس مسافرتی و بخش خدمات پشتیبانی مشاغل (6.8 +) و حمل و نقل و ذخیره سازی (0.2) +) ثبت شد. در سه ماهه چهارم سال 2020 ، تغییرات روند منفی در همه بخش ها ثبت شد. بیشترین میزان کاهش مربوط به فعالیت های خدمات اقامتی و پذیرایی (50٪) ، آژانس های مسافرتی و خدمات پشتیبانی مشاغل (3,16٪) و حمل و نقل و انبارداری (1.16٪) می‌باشد. فعالیتهای حرفه ای ، علمی و فنی (-3.7) ، تجارت عمده فروشی ، خدمات وسایط نقلیه موتوری و موتور سیکلت (-2.2٪) و خدمات اطلاعاتی و ارتباطی (-0.5) بوده است.

تمدید منع تردد بین شهری تا اواخرمارس

آنسا: طبق اعلام منابع دولتی ، شورای وزیران قانون فرمان محدودیدهای کووید را تمدید نمود. این مصوبه ممنوعیت سفر بین شهری را تا 27 مارس و همچنین  محدودیت تردد خانوادگی  را برای دو بزرگسال به علاوه فقط کودکان زیر 14 سال محدود می‌کند.براساس اطلاع واصله  در پایان نشست فوق،  اجازه تردد افراد در مناطق زرد و نارنجی صرفا افراد یک بار در روز خارج از خانه شخصی مسکونی امکان تردد بین ساعات  5 تا 22 ، حداکثر برای دو نفر ، با کودکان زیر 14 سال راداشته و در عین حال این مجوز در مناطق قرمز اعمال نخواهد شد.

اولین اخطار به  پرهیزکنندگان واکسن کرونا

ابهام در در مورد برخورد قانونی با کسانی که از واکسن کرونا پرهیز می‌کنند اخیراً در جامعه مطرح  شده است. اخیرا گزارش شد ۱۵ نفر از پرستاران بیمارستان سن مارتینو که از دریافت واکسن امتناع کرده بودند به کرونا مبتلا شده اند. هرچند تاکنون در ایتالیا قانون یا آیین نامه خاصی در مورد افرادی که عمداً از واکسن زدن پرهیز نموده و دچار مشکلاتی می‌شوند وجود ندارد اما به نظر می رسد با توسعه واکسیناسیون به زودی دولت در این خصوص آیین نامه را ابلاغ نماید لازم به ذکر است تا ژانویه سال جاری ۱۴۷ هزار مورد ابتلا در میان کادر درمانی ایتالیا گزارش شده بود که ۵ درصد از آنها قربانی کرونا شده اند در مورد جبران خسارت ناشی از عدم واکسیناسیون نظر به ورود واکسن در اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون زمینه ای در وزارت بهداشت برای این بحث وجود نداشته است اما با توجه به اینکه هم اکنون حدود ۵ درصد از ایتالیایی‌ها واکسینه شده‌ که کادر بهداشتی و درمانی در اولویت واکسن قرار داشته اند چنانچه این افراد از واکسن پرهیز نمایند خود می‌توانند منشا توسعه کرونا قلمداد شوند. وزیر سابق کار آقای دمپاتو که هم اکنون عضو هیئت مدیره انیل میباشد در این خصوص اظهار داشت هر چند واکسناسیون تاکنون لازم نبوده است اما چنانچه منشا خطری برای دیگران شده و یا خود مبتلا فرد مبتلا شود، بایستی فرد  مقصر تلقی شده و دولت لازم است ترتیبی اتخاذ نمایند تا علاوه بر جدا نمودن این افراد از محل کار اجتماعی وی ، آنها را ملزم به پرداخت غرامت به دیگران نمایند.

گسترش ویروس انگلیسی در ایتالیا

آنسا: بنا به اظهار نظر کارشناسان که روز گذشته گزارش خود را به نخست وزیر ارائه نمودند بیش از ۳۰ درصد از ابتلا های کرونا در ایتالیا به واسطه ویروس انگلیسی می‌باشد و در این راستا تعداد مناطق نارنجی در کشور افزایش یافته است طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۶ نفر قربانی کرونا ثبت شده که 82 مورد پیش از بیشتر از روز گذشته می‌باشد در عین حال تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تقریباً ثابت مانده است نخست وزیر دراگی همچنین در تعاملی که با مجلس این داشت پیرامون فرمان قبلی نخست وزیر کونته در مورد اقدامات مقابله با کرونا تبادل نظر نمود رهبر لگاه ماتئوسالوینی اصرار به بازگشایی بیشتر کشور خصوصاً در مناطق غیر نارنجی دارد وی به نخست وزیر گوشزد نمود بعنوان نمونه چنانچه سرو غذا در رستوران برای ظهر بلامانع باشد در شب هم نباید مانعی برای فعالیت رستوران‌ها و  مراکز تفریحی ایجاد شود لذا مناسب است با توجه به فشاری که به صاحبان مشاغل آمده است در مناطقی که خطر شیوع کرونا جدی نیست گشایش بیشتری صورت گیرد موضوع دیگری که کارشناسان بهداشتی به نخست وزیر تذکر داده‌اند شیوع نوع برزیلی کرونا در ایتالیا می‌باشد که نمونه‌هایی از آن در رم به ثبت رسیده است. رئیس جمهور ما ترلا فرمان اخیر نخست وزیر در مورد اعمال محدودیت های کرونایی را امضا و ابلاغ نمود.

توسعه فعالیت های مافیا در پرتو بیماری کرونا

بحران کرونا برای نظام های مافیایی ایتالیا فرصت منحصر به فردی را فراهم آورده است. هرچند فعالیت‌های گروه‌های مافیایی در بخش هایی از قبیل قاچاق مواد مخدر یا انسان تا حد زیادی کاهش یافت اما فرصت عالی برای حضور آنها در بخش‌های پولشویی و نفوذ به اقتصاد سبز فراهم نمود و به آخرین گزارش اداره تحقیقات مبارزه با مافیا، خطرجدی نفوذ و رشد پولشویی و فساد مالی در کشور توسط گروه‌های مافیایی وجود دارد سیگنال های دریافت شده است بیانگر آن است که شرکتهایی که در معرض ورشکستگی و بحران مالی قرار گرفته‌اند توسط گروه‌های مافیایی رصد  شده و با استقبال ویژه‌ای روبرو هستند تا   از این طریق فعالیت‌های خود را گسترش دهند.  لذا این سازمان تاکید بر رصد سیگنال‌های معاملاتی گروههای تبهکاری و مافیای دارد از سوی دیگر  در برنامه‌ها و فرصت های ارائه شده توسط دولت در اقتصاد سبز زمینه‌ای برای گروه‌های ثروتمند مافیای با استفاده از ابزارهای محلی خود جهت حضوردر  طرح‌های دولتی فراهم شده است. همچنین تذکر نسبت به گسترش فعالیت گروه‌های مافیایی از جنوب کشور به شمال و نفوذ بیشتر در فعالیتهای تولیدی و صنعتی مورد اخطار این نهاد بوده است گرایش گروه‌های مافیایی به تجارت از طریق استتار صورت گرفته به واسطه چهره پاک کارآفرینان انجام می‌شود مافیا با اتخاذ یک روش عمل خاموش که زنگ خطر اجتماعی را برنمی انگیزد خود را به دولت تحمیل می‌کند.

زیان 2.2 میلیارد یورویی بخش حمل و نقل شهری در ایتالیا؛

به گزارش کنفدارسیون شرکت های حمل و نقل شهری ایتالیا (Agens)، سال 2020 میلادی یکی از بدترین سال های فعالیت شرکت های حمل و نقل شهری و منطقه ای از جمله اتوبوس، ترن‌های شهری، مترو، قطار و اتوبوس های منطقه ای بوده است. شرکت های حمل و نقل منظقه ای هم بدلیل اقتصادی و از نظر شهرت مورد زیان قرار گرفته اند، از نقطه نظر اقتصادی وسائل نقلیه عمومی نتنها مجبور شدند بدلیل رعایت مسائل بهداشتی  با %50 درصد از ظرفیت خود کار کنند، بلکه وسائل حمل و نقل شهری به عنوان محلی برای شیوع ویروس کرونا معرفی شده است. بنا به پیش بینی اتحادیه‌های این بخش در سال 2021  نیز بخش حمل و نقل عمومی منطقه‌های با یک میلیارد یورو زیان مواجه خواهد شد و تا سال 25-2024 امیدی به نرمال شدن وضعیت دیده نمی نمشود.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 فوریه 2021 ص 10)

افزایش مبتلایان کرونا علیرغم افزایش واکسیناسیون

براساس داده‌های وزارت بهداشت ، 19،886 مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته در ایتالیا ثبت شده است. درحالیکه این آمار دیروز مثبت ها 16،424 بود. در عوض قربانیان به 308 نفر رسید ، در حالی که دیروز آنها 318 نفر بودند.  نرخ مثبت شدن  افراد در آزمایشات به 5.6٪ (+ 0.8٪ نسبت به دیروز) افزایش یافت. از روز دوشنبه 22 فوریه به طور متوسط در روز ، بیش از 100000 واکسن تزریق می‌شود. وزیر بهداشت اسپرانزا در این خصوص اظهار داشت میتوان این تعداد را چنانچه تولیدواکسن در در سایتهای ایتالیا انجام شود، افزود در عین حال کمبودواکسن طبق برنامه در برخی ازمناطق کشور مشاهده شده است از جمله در ناپل ، واکسیناسیون افراد بالای 80 سالگی به دلیل کمبود دوز به حالت تعلیق درآمد. در ایتالیا تخمین زده شده است که ویروس Sars-CoV-2 به اصطلاح کرونای انگلیسی 37٪  مبتلایان را بیشتر از دیگر انواع کرونا آلوده کرده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما