معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰۷

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته اول اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش نرخ بیکاری آفریقای جنوبی در سه ماهه چهارم 2020

بر اساس اعلام اداره آمار آفریقای جنوبی، نرح بیکاری این کشوردر سه ماهه چهارم سال 2020 به 32.5 درصد رسیده است. این در حالیست که در سه ماهه سوم این نرخ 30.8 درصد بود. این نرخ در سیزده سال گذشته بی سابقه است.

اداره آمار آفریقای جنوبی می‌گوید بیش از 7.2 میلیون نفر در این کشور جویای کار هستند. بیکاری، نابرابری و فقر معضلات اقتصادی آفریقای جنوبی هستند که دولت نه تنها نتوانسته آنها را کنترل کند بلکه بطور مرتب در حال افزایش است.

آمار بیکاری ارائه شده توسط اداره اطلاعات آفریقای جنوبی آماری رسمی است. آمار غیر رسمی ‌بیش از 43 درصد اعلام می‌شود. بیکاری در قشر جوان بیش از 50 درصد است.

یادآور می‌گردد بخش کشاورزی و ساخت و ساز به نسبت سهم آنها در تولید ناخالص داخلی، بیشترین نقش را در اشتغالزایی دارند.

تغییر مدیرعامل شرکت دنل

شرکت مهمات سازی دنل مدیر و اعضای هیئت مدیره جدید خود را معرفی کرد. بر اساس اعلام این شرکت ویلیام هلاکواین به عنوان مدیر موقت و به جای طالب صدیق فعالیت خواهد کرد. آقای هلاکواین برای مدت شش ماه این سمت را عهده دار خواهد بود. این انتصاب به دنبال استعفای آقای صدیق و پایان دوره فعالیتش انجام شده است.

شرکت دنل از شرکت های دولتی زیان ده آفریقای جنوبی است که در سال 2020 دچار زیان بسیاری شده و آقای صدیق پس از گزارش مالی و زیان هنگفت و کمبود بودجه این شرکت را ترک می‌کند. 4 مدیرعامل به دلیل شرایط مالی و بودجه ای نامناسب در سال 2020 منصوب و استعفا دادند.

خروج سرمایه از آفریقای جنوبی

هانس وندنبرگ مشاور مالی شرکت مومنتوم می‌گوید که مالیات و افزایش آن می‌تواند راحتترین راه برای دولت جهت تامین هزینه‌هایش باشد. اما این تصمیم تاثیرات منفی بلند مدت بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و سرمایه و پول را از کشور خارج خواهد کرد. وی گفت افزایش مالیات می‌تواند باعث فرار سرمایه‌ها و یا مقاومت مالیات دهندگان در پرداخت آن باشد.  شرکت بین المللی مشاوره شهروند بین المللی و اقامت، در بررسی مهاجرت سرمایه داران و افراد ثروتمند، نشان می دهد در سال 2020 مهاجرت این افراد در این سال افزایش یافته و این مهاجرت در مورد شهروندان آفریقای جنوبی افزایش 48 درصدی داشته که قابل توجه است.

سخنرانی بودجه سال 2021 وزیر دارایی آفریقای جنوبی

آقای تیتو امبوانی وزیر داریی آفریقای جنوبی روز چهارشنبه  ضمن سخنرانی، بودجه سال مالی 2021 کشور را به پارلمان ارائه نمود. در این سخنرانی آقای امبوانی بر شرایط سخت کشور از جمله شیوع کرونا اشاره و مهمترین منبع درآمدی کشور را افزایش مالیات عنوان نمود.

وی گفت افزایش مالیات برای افراد با درآمد کم و متوسط (سالانه زیر 90 هزار راند) کاهش می یابد اما برای سایر افراد افزایش خواهد داشت. افزایش مالیات مشروبات الکلی، سوخت و ... از مهمترین منابع درآمدی دولت تعیین شده است. آقای امبوانی افزایش پایین دستمزد در سه سال آینده را مورد توجه قرار داد و به هزینه نزدیک به 1 میلیارد رند برای واکسن کرونا اشاره نمود.

بسیاری این بودجه را سختگیرانه به ویژه برای مالیات دهندگان ارزیابی نموده اند. انتقادات زیادی نیز به دلیل کمک دولت به شرکت های دولتی که اغلب زیان ده می‌باشند داشته اند.

افزایش قیمت خودرو در  آفریقای جنوبی

شاخص قیمت گذاری وسایل نقلیه در آفریقای جنوبی نشان می دهد که بازار خودروی سال 2021 با چالش روبرو است. طبق بررسی بعمل آمده مشاهده می‌شود قیمت خودروهای جدید بسیار بالاتر از نرخ تورم در بازار است. این در حالی است که خریداران با محدودیت های مالی روبرو هستند. از سوی دیگر فروشندگان نیز تلاش دارند همچنان در این تجارت باقی بمانند.

هر چند کاهش قیمت بنزین، نرخ بهره و تورم مثبت ارزیابی می‌شوند اما نرخ بیکاری مداوم، رشد منفی اقتصادی و فشار بر درآمد تاثیر منفی بر تمایل خریدار دارند. با افزایش قیمت خودروهای جدید، تقاضای بیشتری برای وسایل نقلیه دست دوم وجود دارد که بنوبه خود قیمت آنها را افزایش می دهد.

محدودیت مالی خریداران بدلیل ادامه دار شدن شرایط کرونایی و کاهش درآمدهای کسب و کار بوده است. از آنجایی که قیمت خودرو تابع شرایط بازار می‌باشد و تمایل خریدار به سوی خودروهای ارزان تر و دست دوم پیش رفته است شاهد افزایش قیمت این نوع خودروها هستیم.

اقدامات ضد دامپینگ مرغ وارداتی آفریقای جنوبی

ساپا در مورد برزیل و چهار کشور اتحادیه اروپا ، برای گمرک ضد دامپینگ اقدام می‌کند. اتحادیه طیور آفریقای جنوبی (Sapa) تقاضای عوارض ضد دامپینگ مرغ وارداتی از برزیل، دانمارک، ایرلند، لهستان و اسپانیا را به کمیسیون تجارت بین المللی آفریقای جنوبی (Itac) ارائه داده است.

سرپرست ساپا می‌گوید این انجمن اثبات کرده است که این کشورها قطعات مرغ منجمد را به بازارهای آفریقای جنوبی با قیمت کمتر از هزینه تولید یا پایین تر از فروش همان محصول در بازارهای داخلی خود فروخته اند ، که برای تولید کنندگان محلی رقابت ناعادلانه ای است و تأثیر آن بر مشاغل محلی محسوس است.

وی تأیید می‌کند که این شیوه‌ها با نمایندگان اتحادیه اروپا در آفریقای جنوبی و سازمان صادرات اتحادیه اروپا Avec مطرح شده است، پس از آن Sapa تصمیم گرفت که برای عوارض ضد دامپینگ اقدام کند.

این برنامه، بر اساس تفاوت بین قیمت فروش مرغ منجمد در کشور تولید کننده و قیمت صادرات پایین تر از مرغ منجمد به آفریقای جنوبی، به دنبال وضع عوارض است. Sapa می‌گوید حاشیه دامپینگ تا 201٪ شناسایی شده است.

وی اضافه نمود برنامه ضد دامپینگ ضروری بود زیرا واردات دامپینگ علی رغم تعرفه‌های موجود، صدمات اساسی به صنعت داخلی وارد می‌کرد. وی توضیح می دهد که این یک روند مداوم است زیرا کشورهای صادرکننده راه‌هایی برای مقابله با تعرفه‌ها، از جمله با کاهش قیمت خود، ایجاد می‌کنند. هر سال به میزان 6.1 میلیارد رند با واردات طیور ارز از کشور خارج می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما