معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه دوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه دوم بهمن ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش میزان تولید کارخانه ریسندگی داش‌آغوز

کارخانه ریسندگی داش‌آغوز وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان در سال گذشته محصول الیاف نخ به ارزش بیش از 63 میلیون منات تولید نموده که این مقدار 10 میلیون منات بیشتر از میزان تعیین شده در برنامه آن کارخانه می‌باشد.

شایان ذکر است که حدودا 70 درصد از الیاف نخ تولید شده در این کارخانه با نشان تجاری "رینگ" از طریق بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به کشورهای بریتانیا، ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، قرقیزستان و سایر کشورها صادر می‌شود. این کارخانه با دستگاه‌های مدرن شرکت‌های مشهوری از قبیل "Marzoli "، "Savio " و "Loptex " تجهیز شده و محصولات نساجی آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی می‌باشد.

برنامه‌ریزی بازرگان ترکمنی جهت صادرات نوشیدنی‌های بدون الکل با نام تجاری (AYS)

در کارخانه‌ای واقع در استان آخال انواع نوشیدنی‌های گازدار و بدون الکل با نشان تجاری (AYS) تولید می‌شود. بنا به اعلام صاحب این کارخانه قرار است در بهار سال 2021 انواع جدیدی از نوشیدنی‌های تولیدی در این شرکت به کشورهای خارجی صادر گردد. مواد اولیه تولید نوشیدنی‌های این کارخانه از آلمان وارد می‌شود. این کارخانه با تکنولوژی شرکت‌های لهستانی تجهیز شده و ظرفیت تولید آن در هر ساعت برابر 9000 بطری می‌باشد.

افزایش فعالیت‌های تولیدی در ترکمنستان

بنا به اعلام وزیر صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان در طی سال 2020 نرخ رشد فعالیت‌های تولیدی و اجرایی در این کشور در بخش صنایع 107.9 درصد بوده است. وی همچنین اظهار داشت: "در سال گذشته میلادی در مجموع یک میلیون و 940 هزار و 626 تن سیمان توسط کارخانه‌های داخل کشور تولید شده و علاوه بر آن برنامه فعالیت‌های اجرایی جهت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور برای سال‌های 2020 لغایت 2021 تهیه و تدوین شده و میزان تبادل الکترونیکی اسناد میان 27 اداره تحت نظارت این وزارت راه‌اندازی گردیده است".

تولید 28 هزار و 560 مترمربع فرش دست‌بافت توسط "ترکمن قالی"

خانم اوغولحاجت ایشانقلی‌یوا، رئیس اتحادیه دولتی "ترکمن قالی" در گزارشی در نشست 5 فوریه 2021 که با حضور رئیس جمهور این کشور در خصوص توسعه حوزه تجارت برگزار شده بود، اظهار داشت: "در سال 2020 در کشور در مجموع 28 هزار و 560 مترمربع فرش ‌بافته شده است. علاوه بر آن در سال گذشته 2 هزار و 495 مترمربع قالی دست‌بافت به کشورهای خارجی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 120 درصد رشد در این مورد حاصل شده است".

وی افزود: "در حال حاضر 8 شرکت قالی‌بافی تحت نظر این اتحادیه قرار داشته و شرکت‌های مذکور بر بیش از 100 بخش قالی‌بافی در اقصی نقاط کشور نظارت نموده و در این مجموعه‌ها تعداد بیش از 5 هزار نفر از زنان قالی‌باف مشغول به فعالیت می‌باشند".

پنجمین سالگرد تأسیس شرکت سهامی عام "آبادان قالی"

پنج سال از آغاز به کار شرکت سهامی عام "آبادان قالی" واقع در استان آخال می‌گذرد. در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه این مجموعه برابر با 3 میلیون مترمربع قالی و انواع محصولات مشابه بوده و حدود 700 نفر در آن مشغول به فعالیت می‌باشند. مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه از سوی مجموعه‌های پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی تأمین می‌شود. در حال حاضر محصولات قالی و نخ‌های پلی‌پروپیلنی این مجموعه به کشورهای قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکیه صادر شده و مذاکرات مربوط به برقراری روابط تجاری این کارخانه با روسیه و کشورهای اروپا و خاور نزدیک نیز در حال پیگیری است.

کاهش بهای اینترنت برای تلفن‌های ثابت خانگی در ترکمنستان

بنا بر اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت در این کشور بهای اینترنت نامحدود تلفن‌های ثابت خانگی را کاهش دادند. بهای کنونی اینترنت نامحدود به ازای هر یک ماه به‌ شرح ذیل می‌باشد: سرعت 256 کیلوبایت بر ثانیه 100 منات، سرعت 512 کیلوبایت بر ثانیه 150 منات، سرعت یک مگابایت بر ثانیه 170 منات، سرعت 2 مگابایت بر ثانیه 200 منات. شایان توجه است که بهای پیشین اینترنت نامحدود به ازای هر یک ماه به ‌شرح ذیل بوده است: سرعت 256 کیلوبایت بر ثانیه 150 منات، سرعت 512 کیلوبایت بر ثانیه 250 منات، سرعت یک مگابایت بر ثانیه 300 منات، سرعت 2 مگابایت بر ثانیه 350 منات.

تولید سالانه بیش از هزار تن گوجه‌فرهنگی در مجتمع گلخانه‌ای واقع در داش‌آغوز

بنا به اعلام شرکت خصوصی "آلتین قلا قورلوشیق" که دارای دو گلخانه‌ به مساحت ده هکتار است، ظرفیت تولید گوجه فرنگی‌اش به بیش هزار تن در سال رسیده است. این گلخانه که در استان داش‌آغوز واقع شده، با تجهیزات ویژه تمام اتوماتیک اروپایی با قابلیت ویتامین‌رسانی به گیاه تجهیز شده و دارای سیستم‌های گرمایش، رطوبت، آبیاری و تغذیه خاک است که تماما توسط رایانه کنترل می‌شوند. بذر هلندی گوجه‌فرنگی این گلخانه علاوه بر ویژگی‌های مقاومت در مقابل آفت‌ها و پرمحصول بودن، ماندگاری بیشتری نیز دارد.

افزایش 39.6 درصدی مبادلات کالا میان ترکمنستان و روسیه

ترکمنستان و روسیه در سال 2020 میزان مبادلات تجاری دوجانبه خود را 39.6 درصد افزایش داده‌اند. شایان ذکر است که در سال 2019 میزان مبادلات تجاری میان ترکمنستان و روسیه معادل 694 میلیون و 797 هزار دلار بوده و این شاخص در مقایسه با سال 2018 به میزان 56.47 درصد رشد داشته است.

سخنان آقای سرداروف وزیر اقتصاد و دارایی ترکمنستان  

بنا به اعلام وزیر اقتصاد و دارایی ترکمنستان در سال 2020، بخش درآمدی بودجه دولت به میزان 101 درصد و بخش هزینه‌ای آن نیز به میزان 99.9 درصد اجرایی شده است. همچنین در سال گذشته تعداد 85 مورد از املاک دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است. مشارالیه همچنین اظهار داشت: "میزان سرمایه‌گذاری‌های تخصیص داده شده برای توسعه اقتصاد ملی کشور برابر 22.4 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و در سال 2020 برنامه مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها به میزان 55.7 درصد اجرایی شده و 44.3 درصد از این میزان به احداث ساختمان‌های مسکونی و فرهنگی اختصاص یافته است".

افزایش حمایت از بخش خصوصی در ترکمنستان

رئیس بانک مرکزی ترکمنستان آقای آنادوردی‌یف در سخنانی با اشاره به اقدامات دولت در حمایت از بخش خصوی کشور اظهار داشت: "در سال 2020 میزان تسهیلات اعتباری اعطا شده به بخش غیر دولتی فعال در بخش اقتصاد در مقایسه با سال 2019 به میزان 18.9درصد افزایش یافته است".

بنا به اعلام مشارالیه در چارچوب فعالیت‌های در حال انجام و در راستای حمایت از بخش‌ خصوصی، میزان تسهیلات اعتباری اختصاص داده شده در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 به میزان 4.3 درصد افزایش یافته و تعداد طرح‌های تأمین اعتبار مالی شده نیز به 1821 مورد رسیده است.

فروش سهام "خلق بانک" و " صناغات بانک " در ترکمنستان

قرار است به زودی شرکت سهامی خاص "بورس صندوق عشق‌آباد"، سهام بانک‌های "خلق بانک"(بانک ملت) و "صناغات بانک" (صنایع) را جهت فروش عرضه ‌نماید. در جریان نشست کابینه وزرای برگزار شده در ماه اکتبر سال 2020، رئیس جمهور ترکمنستان مصوبه مربوط به تبدیل ساختار حقوقی بانک دولتی تجاری "خلق بانک" به شرکت سهامی عام را به امضا رساند. این اقدام در راستای اجرای موفقیت‌آمیز وظایف تعیین شده در "برنامه دولتی توسعه بانک‌های ترکمنستان برای سال‌های 2011 الی 2030"، توسعه بازار اوراق بهادار کشور و همچنین تکمیل سیستم مالی صورت گرفته است.

شایان ذکر است که شرکت سهامی خاص "بورس صندوق عشق‌آباد" در تاریخ 17 آگوست سال 2016 تأسیس شده و در حال حاضر بانک سهامی تجاری "صناغات"، اداره کل دولتی " ترکمن استاندارتلاری" (استانداردهای ترکمن)، سازمان بیمه دولتی ترکمنستان و شرکت سهامی خاص " خدمات بیمه " از موسسین آن می‌باشند.

حمل و نقل بار توسط هواپیماهای شرکت هواپیمایی ترکمنستان

شرکت هواپیمایی ترکمنستان اعلام کرد که خدمات حمل و نقل بار خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای ترکمنی بوئینگ باری آغاز خواهد کرد. قرار است نخستین پرواز در تاریخ 26 فوریه سال جاری انجام گردد. پروازهای این شرکت در روزهای جمعه به مقصد پکن و در روزهای شنبه به مقصد فرانکفورت انجام خواهد شد. حمل و نقل هوایی محموله‌ها تا پایان ماه مارس به صورت آزمایشی انجام می‌شود. در حال حاضر شرکت هواپیمایی فوق‌الذکر سفارش‌های مربوط به حمل و نقل بار برای اروپا و آسیا را در دستور کار خود داشته و با ظرفیت حمل بار تا سقف 30 الی 35 تن در حال فعالیت است. این شرکت در حال حاضر پروازهای باری را در مسیر شهرهای استانبول و ابوظبی نیز انجام می‌دهد.

خرید 852 مورد کامیون کاماز در سال 2020 توسط ترکمنستان

علی‌رغم محدودیت‌های مرتبط با پاندمی، ترکمنستان در سال 2020 تعداد 852 مورد کامیون کاماز خریداری نمود. محصولات کاماز به کشورهای آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قرقیزستان، مولداوی و تاجیکستان صادر می‌شوند. به‌طور کلی در سال 2020 شرکت کاماز فروش خود را در بازارهای روسیه 7.1 درصد افزایش داده و در نتیجه حاصل از محدودیت‌های اعمال شده به‌ دلیل کوید 19 فروش خارجی این شرکت 13 درصد کاهش داشته است.

امضای توافقنامه‌ سرمایه‌گذاری میان ترکمنستان و امارت متحده عربی 

در سفر هیأتی که به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان از تاریخ 2 الی 4 فوریه 2021 به امارات متحده عربی انجام شد، ترکمنستان و صندوق توسعه ابوظبی سه قرارداد سرمایه‌گذاری در مجموع بالغ بر 275 میلیون دلار امضاء نمودند. اسناد مربوطه توسط محمد سیف السویدی مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی و رحیم بردی جباروف رئیس بانک امور اقتصادی خارجی ترکمنستان به امضا رسید.

اولین سند امضا شده در این سفر، یادداشت تفاهم ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در ترکمنستان با سرمایه 100 میلیون دلار می‌باشد. ضمنا صندوق توسعه ابوظبی و ترکمنستان بالغ بر 16 میلیون دلار در بخش‌هایی مانند انرژی، کشاورزی، گردشگری و صنعت سرمایه‌گذاری خواهند نمود و این مبلغ به طور مساوی بین دو طرف تقسیم خواهد شد. بر اساس این توافق، دولت ترکمنستان پیشنهادات سرمایه‌گذاری را به صندوق توسعه ابوظبی ارائه خواهد داد و پس از آن صندوق بر اساس سنجش و ارزیابی تصمیم خواهد نمود.

یادداشت تفاهم دوم امضا شده در این سفر، امکان تأمین مالی پروژه ساخت مجتمع صنعتی برای تولید پلی‌وینیل استات در ترکمنستان را فراهم خواهد نمود که هزینه آن بالغ بر 175 میلیون دلار خواهد بود. یادداشت تفاهم سوم نیز مربوط به بررسی فرصت‌های تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در حوزه‌های مختلف از جمله منابع تجدیدپذیر انرژی و حمل و نقل هوایی است. شایان ذکر است که صندوق توسعه ابوظبی فعالیت خود در ترکمنستان را از سال 1999 آغاز نموده و در اجرای پروژه‌هایی همچون آسایشگاه "آرچمان" و مرکز پزشکی تخصصی در عشق آباد مشارکت نیز داشته است.

مبادلات تجاری به ارزش 527 میلیون دلار در سال 2020 میان ترکمنستان و ازبکستان

ارزش مبادلات تجاری میان ترکمنستان و ازبکستان در سال 2020 برابر 527 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 2017 حدود 3 برابر افزایش یافته است. ترکمنستان از نظر میزان و سرعت رشد واردات کالاها و خدمات از ازبکستان در ردیف ده کشور نخست قرار می‌گیرد. ترکمنستان از کشورهای همسایه کالاهایی از قبیل ماشین‌آلات کشاورزی، انواع میوه و سبزیجات، میوه‌های فرآوری شده، کودهای معدنی، مصالح ساختمانی و محصولات شیمیایی را وارد می‌کند.

جمع‌بندی فعالیت‌های انجام شده در سال 2020 توسط رئیس جمهور ترکمنستان

قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در نشست کابینه وزرا در تاریخ 12 فوریه سال جاری، اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در کشور در سال گذشته را به شرح ذیل جمع‌بندی نمود:

سرعت بالای رشد اقتصاد ملی حفظ شده و در سال 2020 به رشد تولید ناخالص داخلی 5.9 درصد دست یافته‌ایم. این رشد در بخش صنایع 3.3 درصد، در تجارت 15.1 درصد و در بخش حمل و نقل4.7 درصد بوده است. ضمنا در سال 2020 در مجموع حدود 12 هزار موقعیت شغلی جدید در کشور ایجاد شده و کاهش ارزش پول ملی در بازه مشخصی حفظ گردیده است. همچنین در بخش ساخت و ساز نیز بیش از 38 میلیارد دلار آمریکا اختصاص داده و حدود 45 ساختمان با کاربری‌های تولیدی، فرهنگی و اجتماعی به ارزش 8 میلیارد دلار آمریکا در کشور به بهره‌برداری رسیده است. در بخش کشاورزی نیز حدود یک میلیون و 500 هزار تن گندم و بیش از یک میلیون و 200 هزار تن پنبه تولید شده بخش مهمی از مواد غذایی نیز کشور تولید گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما