معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۷

اخبار اقتصادی قطر( نیمه دوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه دوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

مرکز المال: افزایش فعالیت های تجاری بخش خصوصی

آخـرین داده‌های مطالعـه شاخص بازاریابی تابع "مرکز المال قطر" که توسط مجموعه IHS Markit جمع آوری شده است، بهبود رشد اقتصادی شرکت های بخش خصوصی غیر انرژی در ژانوبه 2021 را نشان می دهد. مرکز المال قطر بیان کرد که شاخص بازاریابی در ژانویه 2021 53.9 واحد را ثبت کرد، در حالیکه در ماه دسامبر 2020 حدود 51.8 واحد بوده است و این نشان دهنده قوی ترین بهبود کلی طی 5 ماه در فعالیت تجاری شرکت های بخش خصوصی غیر مرتبط با انرژی در قطر  است.

 بررسی همکاری‌ها میان قطر و قزاقستان

 علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر روز گذشته با الماس ایداروف معاون وزیر امور خارجه قزاقستان و هیئت همراه که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور دوست و افق های همکاری مشترک بویژه در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و راههای گسترش و تقویت آن و سیاست های تجاری بین دو کشور و تلاش های بعمل آمده در چارچوب مقابله با همه گیر کرونا و فرصت های سرمایه گذاری و هماهنگی برای افزایش حجم مبادله تجاری میان قطر و قزاقستان طوری که به منافع ملت های دو کشور خدمت کند، بحث و تبادل نظر شد.

بررسی همکاری‌های دو جانبه در زمینه انرژی میان قطر و بنگلادش

مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی قطر روز گذشته جلسه ای را از طریق مجازی با نصر الحامد وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش برقرار نمود. در این جلسه در مورد افق های همکاری‌های دو جانبه به ویژه در زمینه انرژی بحث و گفتگو شد.

 خرید سهام شرکت آلمانی در ساخت واکسن توسط شرکت سرمایه گذاری قطر

طبق گزارشی که توسط الجزیره نت منتشر شد؛ سازنده واکسن مورد انتظار، با حدود 200 میلیون دلار، در آغاز همه گیری، رئیس شرکت فرانس فرنر هاس، قصد خود را برای تولید 600 میلیون دوز تا پایان سالجاری و حدود یک میلیارد دیگر در سال 2022 اعلام کرد، از سوی دیگر، سرمایه گذاری قطر در بازار آلمان پس از گرایش به سمت شرکت های کوچک که نشان دهنده اهرم اقتصاد آلمان است، توسط رهبران سیاسی در برلین و تصمیم گیرندگان اقتصادی مورد قدردانی قرار گرفت. شرکا بیوتکنولوژی آلمان « کیور واک » گفت: سازمان سرمایه گذاری قطر ( صندوق راهبردی ) سهام گروهی از سرمایه گذاران را خریداری کرده است.

 5 میلیارد ریال سود خالص 15 شرکت در 2020

نتایج شرکت های ثبت شده در بورس اوراق بهادار قطر نشان داد که آنها در سال 2020 سود خوبی کسب کرده اند، که نشان دهنده قوت مراکز مالی این شرکت ها و عزم آنها برای ادامه عملکرد خوب خود با دستیابی به سود عملیاتی واقعی با توجه با شرایط اقتصادی که منطقه و جهان در حال حاضر به دلیل همه گیری کرونا؛ می‌باشد. طبق نتایج اعلام شده، سود 15 شرکت ذکر شده در بورس اوراق بهادار در سال گذشته حدود 22.5 میلیارد ریال بوده و این نتایج خوب تحت هدایت شرکت های فعال در بخش بانکی بوده که نشان دهنده گسترده فعالیت ها و فرصت های عظیم سرمایه گذاری در بازار قطر است که علیرغم چالش هایی که شرکت ها از ابتدای سال گذشته با توقف برخی از فعالیت های اقتصادی و عملیاتی به دلیل همه گیری کرونا روبرو بوده اند، توانستند این نتایج بالا را به دست آورند.

 95 میلیارد ریال حجم معامله بورس طی یک هفته

شاخص بورس اوراق بهادار قطر طی هفته گذشته کاهشی به نسبت 1 درصدی داشته و نزدیک به 113 واحد کاهش یافت و کل حجم معامله‌های آن تقریباً 1.95 میلیارد ریال با اجرای 44.7 هزار معامله، اعلام شد.

شرکت بنادر قطر: 89 درصد افزایش در استقبال کانتینرهای ترانزیتی

شرکت بنادر قطر ( موانی قطر ) روز گذشته اعلام کرد که این شرکت در ماه ژانویه گذشته سال 2021 از بیش از 137509 کانتینر نوعی استقبال کرده است که نسبت به همین تاریخ در سال 2020 رشدی به نسبت 19 درصدی داشته است و علاوه بر این میزان استقبال این شرکت از کانتینرهای ترانزینی به نسبت 89 درصد افزایش داشته و تعداد آن 54321 کانتینر بوده است و این نقش محوری شرکت در اطمینان از حرکت روان کالاهای ورودی و خروجی را تأکید می‌کند.

 از سرگیری پروازهای قطر ایرویز به مسکو در 2 مارس

شرکت هواپیمایی قطر از 2 مارس آینده 2021 پروازهای خود به مسکو را با انجام سه پرواز در هفته خبر داد، این شرکت افزود که مسافران از روسیه فرصت های زیادی به مقصدهایی مانند مالدیو، زنجبار و سیشل با پروازهای قطر ایرویز خواهند داشت. قطر ایرویز در ادامه افزود که قصد دارد مقصدهای پروازی خود را به بیش از 130 مقصد جهانی توسعه دهد تا بتواند کارآفرینی خود را حفظ کند و بهترین گزینه بین شرکت های هواپیمایی در جهان برای مسافران باشد.

 شرکت محاصیل: بازاریابی 19 میلیون کیلو از سیزیجات محلی

شرکت بازاریابی و خدمات کشاورزی محاصیل قطر ( محصولات ) یکی از شرکت های وابسته به شرکت حصاد قطر اعلام کرد که این شرکت موفق به بازاریابی نزدیک به سه و نیم میلیون کیلو از سبزیجات تولیدکننده محلی در ماه ژانویه 2021 شده است و در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ به نسبت 3 برابر افزایش داشته است. مهندس "محمد الساده" رئیس اجرایی شرکت حصاد تأکید کرد؛ دو برابر شدن « محصول » اجرایی شرکت در بازاریابی سبریجات محلی نشان دهنده موفقیت شرکت حصاد در برجسته سازی ارزش افزوده محصول محلی است و اینکه شرکت محاصیل در طی سال 2020 موفق شد نزدیک به 19 میلیون کیلو از سبزیجات را در بازار محلی بازاریابی کند. الساده تأکید کرد که خدمات ارائه شده توسط این شرکت به کشاورزان با هدف ایجاد انگیزه برای افزایش تولیدات محلی و بهبود کیفیت آن مطابق با استراتژی شرکت سرمایه گذاری است که شامل پشتیبانی و توسعه پروژه‌هایی است که به تأمین امنیت غذایی در کشور کمک می‌کند؛ وی افزود، شرکت محاصیل در حال حاضر برای بیش از 30 نوع از سبزیجات از طریق 95 مرکز فروش در پاساژهای بزرگ مواد غذایی و مصرفی در کشور بازاریابی می‌کند.

 بانک مرکزی: 204.79 میلیارد ریال ذخایر بین المللی

داده‌های بانک مرکزی قطر که روز گذشته صادر شد، نشان دهنده رشد مداوم ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر است که تا پایان ژانویه 2021 به سطح 2 و 4.79 میلیارد ریال (56.25 میلیارد دلار) رسیده است. بنابراین، در حدود 5.3 میلیارد ریال، به میزان 2.7 درصد نسبت به یک سال گذشته در پایان ژانویه 2020 افزایش یافت. ذخایر رسمی در پایان ژانویه از آنچه در پایان دسامبر سال 2022 بود نزدیک به 0.03 میلیارد ریال به 148.67 میلیارد ریال افزایش یافت و این نتیجه افزایش موجودی بانک های خارجی با حدود 4.21 میلیارد ریال به 48.50 میلیارد ریال و کاهش موجودی اوراق و اسکناس با حدود 4.18 میلیارد ریال به سطح 85.61 میلیارد ریال بود.

161 میلیارد ریال سود خالص شرکت حمل و نقل دریایی ناقلات

شرکت حمل و نقل دریایی گاز قطر ( ناقلات ) روز گذشته سود خالص خود را تا آخر ماه دسامبر 2020 بالغ بر 1.161 میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به سال قبل 2019 رشدی به نسبت 15.7 درصدی داشته است و این شرکت قصد دارد 0.11 ریال را برای هر یک سهم در میان سهامداران خود توزیع نماید.

 80 درصد خودکفایی از ماهی تازه تا پایان سالجاری

 سوابق اسناد امنیت غذایی وزارت شهرداری و محیط زیست قطر نشان می دهد که تولید ماهی در حال حاضر در کشور به 17 هزار تن رسیده است و پیش بینی می‌شود در پایان سال 2021 به حدود 80 درصد برسد که طبق گفته‌های رسمی‌به خودکفایی خواهد رسید. عبدالعزیز بن محمد ناصر الدهیمی مدیر اداره شیلات وزارت شهرداری و محیط زیست به روزنامه اقتصادی لوسیل تأکید کرد که اولین مزرعه کشت ماهی در قطر مدتی است که تولیداتش را وارد بازار کرده و هم اکنون منتظر افتتاح آن به طور رسمی است و ظرفیت تولیدی سالانه آن حدود 2 هزار تن برای مرحله اول خواهد بود. علاوه بر این پروژه مزرعه پرورش و کشت میگو با ظرفیتی بیش از هزار تن در حال اجرا است و این در راستای استراتژی دولت در امنیت غذایی برای دستیابی به خودکفایی است .

 قطر در حال ساخت بزرگترین پروژه گاز مایع در جهان است

شرکت پترولیوم قطر اعلام کرد که  تصمیم نهایی سرمایه گذاری را در پروژه توسعه تولید گاز طبیعی مایع از بخش شرقی به میدان شمالی که بزرگترین پروژه گاز طبیعی می‌باشد، اتخاذ کرده است. این میدان گاز بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در جهان به ارزش 105 میلیارد ریال است و ظرفیت تولیدی گاز طبیعی را سالانه از 77 میلیون تن به 110 میلیون تن افزایش می دهد. پیش بینی می‌شود که تولید قبل از پایان سال 2025 آغاز شود و کل تولید به حدود 4.1 میلیون بشکه در روز است. 

 تشویق مبادله تجاری بین قطر و رواندا

  قطر و جمهوری رواندا روز گذشته توافقنامه هـمکاری در زمینه‌های جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و منع قاچاق مالی مربوط به مالیات میان دو کشور را در مقر سازمان عمومی مالیات در دوحه را امضا کردند. احمد بن عیسی المهندی رئیس سازمان عمومی مالیات به نمایندگی قطر و فرانسوا نکولیکیمفورا سفیر رواندا در دوحه این توافقنامه را امضا نمودند. هدف از این توافقنامه حذف مالیات مضاعف بین دولت های دو کشور، حل موانع که ممکن است حرکت سرمایه گذاری را محدود کند، تشویق مبادله تجاری، افزایش فرصت های سرمایه گذاری بین دو کشور از طریق افراد و شرکت ها را افزایش دهد و استانداردهای بین المللی شفافیت را از طریق تبادل اطلاعات مالی معتبر تقویت دهد.

2 میلیارد ریال سود خالص شرکت صناعات قطر

 شرکت صناعات قطر روز گذشته سود خالص خود را تا آخر 31 دسامبر 2020 را بالغ بر 2.0 میلیارد ریال اعلام کرد که در مقایسه همین تاریخ در سال 2019 به نسبت 23 درصد افزایش داشته است.

7 میلیارد ریال حجم معامله املاک و مستغلات در ماه ژانویه گذشته

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که در ماه ژانویه گذشته سالجاری 2021 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 2.7 میلیارد و 738 میلیون و 578 هزار و 666 ریال اعلام شد. در این ماه حدود 568 معامله ملکی صورت گرفت در حالیکه در ماه دسامبر 2020 به نسبت 37 درصد افزایش داشته است. 

800 میلیارد ریال برنامه سرمایه گذاری ورزشی در کشور

 اقتصاد و ورزش دو روی یک سکه هستند که رنسانس، توسعه و بالا بردن سطح زندگی افراد است.. اینها اهدافی است که دولت در سال های گذشته با سرمایه گذاری در ورزش و ایجاد توانایی‌ها به دنبال دستیابی آنها است. در یک مطالعه جدید صادره از مرکز المال قطر در مورد سرمایه گذاری ورزشی در دولت آمده است: که ارزش بخش ورزش در قطر تا سال 2023 به 73 میلیارد ریال خواهد رسید این مرکز افزود: برنامه سرمایه گذاری ورزشی در کشور بیش از 800 میلیارد ریال ( 200 میلیارد دلار ) برای توسعه خدمات بر اساس استانداردهای جهانی می‌باشد.

 گمرک قطر: یکشنبه شروع حرکت تجاری در مرز ابوسمره

 گمرک قطر تعدادی از قوانین و اقدامات پیشگیرانه در مورد حرکت کالاهای وارده از مرز سلوی قطر با عربستان سعودی از مرز ابوسمره را اعلام کرد و این گمرک افزود: حرکت تجاری زمینی از این مرزها از یکشنبه آینده مورخ 14 فوریه 2021 آغاز به کار خواهد کرد. این قوانین به این شرح است:

 ارائه گواهی پزشکی عدم ابتلا به کرونا از سوی راننده

ـ اجازه ورود رانندگان و کامیون‌های باربری به داخل دوحه داده نمی‌شود

ـ واردکنندگان این کالاها و محصولات می‌بایست کامیون‌های محلی را برای انتقال دادن اجناس خود آماده نمایند

ـ حمل و نقل کالاها و وارد نمودن آنها به کشور از طریق کامیون‌های محلی

ـ بازگشت کامیون‌ها و رانندگان آن پس از باربری به مرز سلوی

ـ ارائه زمان و شماره کامیون به اداره گمرک به منظور تسهیل ورود

ـ اجرای اقدامات گمرکی بر کالاهای وارداتی

ـ اخذ نمونه برداری از کالاها برای آزمایش آن توسط بخش های ذیربط

ـ تا موافقت جهات ذیربط صادر نگردد این کالاها را نمی‌توان استفاده کرد

ـ قرنطینه کردن کالاهای خطرناک در مرز تا اعلام نتایج آزمایش

پترولیوم قطر فعالیت های تجاری خود را توسعه می دهد

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرای شرکت پترولیوم قطر روز گذشته در مصاحبه ای با رویترز تأکید کرد که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان قصد دارد یک دفتر تجاری برای رقابت با شرکت های نفتی بین المللی و شرکت های بازرگانی کالایی ایجاد کند تا از افزایش قیمت گاز در بازارها کمک کند. "الکعبی" گفت: در حالی که شرکت پترولیوم قطرـ شرکت دولتی ـ به طور عمده از قراردادهای قیمتی بلند مدت استفاده می‌کند، تولید آن را افزایش مب دهد و مقادیر فوری موجود برای معامله از 5 درصد تا تقریباً 10 درصد از مقدار فروخته شده را نشان می دهد. الکعبی گفت: افزایش حجم معامله جهانی از طریق دفتر جدید به دستیابی به ثبات در بازار گاز و جلوگیری از افزایش و کاهش قیمت کمک می‌کند که به گفته وی می‌تواند آینده بلند مدت آن را تهدید کند.

 به تعویق افتادن نمایشگاه طلا ، ساعت و زیور آلات دوحه

شورای ملی گردشگری قطر روز گذشته اعلام کرد، به دلیل تصمیمات اخیر کابینه دولت و بازگرداندن برخی از محدودیت ها و اقدامات پیشگیرانه به منظور سلامتی افراد جامعه، این شورا نمایشگاه طلا و زیور آلات و ساعت که قرار بود در تاریخ 24 تا 29 مه سالجاری برگزار گردد، را تا اطلاع بعدی به تعویق انداخته است.

 سود خالص چند شرکت ثبت شده در بورس قطر تا پایان ماه دسامبر سال 2020 به شرح ذیل است:

ـ یک میلیارد و 158 میلیون ریال سود خالص شرکت آب و برق قطر ( کهروماء ) که در مقایسه با سال قبل 2019 سودی به میزان 1.414 میلیون ریال داشته است.

ـ 101 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه قطر

ـ 95 میلیون ریال سود خالص شرکت آلومینیوم قطر که نسبت به سال قبل 2019 به میزان 3.5 درصد رشد داشته است

ـ 1.1 میلیارد ریال سود خالص شرکت ارتباطات اوریدو قطر

فقط تأسیس و تمدید خدمات به صورت آنلاین

وزارت تجارت و صنعت قطر روز گذشته در سایت توییتر و در صفحه رسمی خود؛ اعلام کرد که خدمات تأسیس جامع برای شرکت ها، تجدید سوابق و پروانه‌های تجاری فقط به صورت الکترونیکی و از طریق وب سایت این وزارتخانه در دسترس است. این وزارتخانه در ادامه افزود، استقبال از مراجعه کنندگان در مقر و شعبه‌های وزارتخانه متوقف می‌شود و هدف از این اقدام رعایت پروتکل و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا می‌باشد.

راه اندازی برنامه دیجیتال برای مبارزه با پولشویی

سازمان بازارهای مالی قطر پروژه برنامه آگاهی دیجیتال خود را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم که در آن فرم ارزیابی تهیه شده است، با همکاری مؤسسه اوراق بهادار و سرمایه گذاری (CISI) آغاز به کار کرد. سازمان بازارهای مالی قطر اولین تنظیم کننده در خاورمیانه است که چنین برنامه ای را راه اندازی می‌کند. این سازمان برنامه آموزشی دیجیتال را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به دو زبان عربی و انگلیسی، برای متخصصانی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، ایجاد کرده است.  

رونمایی آزمایشگاه آب آشامیدنی در منطقه الثمامه توسط نخست وزیر و وزیر کشور

 "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر و وزیر کشور صبح روز گذشته آزمایشگاه کیفیت آب تابع مؤسسه آب و برق ( کهرماء ) در منطقه الثمامه را افتتاح کرد. این بخشی از برنامه دولت برای اطمینان ار بالاترین کیفیت انتقال آب به تمام مناطق در کشور است. نخست وزیر و وزیر کشور از بخش های مختلف این آزمایشگاه را که طبق اخرین استانداردهای بین المللی در زمینه آب آشامیدنی و کیفیت آب زیر زمینی تأسیس شده و طبق سیستم های پایداری و ساختمان سبز GSAS ساخته شده، مطلع گردید.

3 میلیارد دلار حجم مبادله تجاری بین قطر و انگلیس

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر روز گذشته با آقای "رانیل جابا واردینا" وزیر مشاور در امور تجارت بین المللی پادشاهی انگلیس و هیئت همراه که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود . در این دیدار پیرامون افق های همکاری‌های مشترک بویژه در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و راههای توسعه و تقویت آن و سیاست های تجاری بین دو کشور و تلاش های آنها در چارچوب مقابله با همه گیر کرونا ویروس و فرصت های تجاری و سرمایه گذاری میان شرکت های سرمایه گذاری در قطر بحث و گفتگو شد. لازم به ذکر است حجم مبادله تجاری بین قطر و انگلیس در سال 2020 نزدیک به 3 میلیارد دلار می‌باشد و انگلیس هفتمین شریک تجاری برای قطر محسوب می‌شود.

 3 کارخانه جدید رنگ و مواد شیمیایی در قطر

شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی رئیس اتاق بازرگانی قطر روز گذشته 3 کارخانه جدید تابع شرکت کارخانه ملی رنگ در منطقه صنایع کوچک و متوسط را افتتاح کرد. این کارخانه‌ها عبارتند از: دومین کارخانه ملی رنگ، کارخانه رویال کانز مربوز به بطری‌های پلاستیکی و معدنی و کارخانه عبر البحار مربوط به مواد شیمیایی می‌باشند.

"شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی" رئیس انجمن بازرگانان قطر و شمار دیگری از مسئولین وزارت تجارت و صنعت، مدیر شرکت ملی رنگ، بازرگانان و مدیران شرکت های سرمایه گذاری و پیمانکاری و کارخانه‌های ملی در این مراسم حضور داشتند.

7 میلیارد ریال مازاد تجاری در کشور

تراز تجاری دولت قطر ( اختلاف بین کل صادرات و واردات ) طی سه ماهه چهارم سال 2020 به مازادی تقریباً 24.7 میلیارد ریال در مقایسه با مازاد تراز تجاری سه ماهه چهارم سال 2019 رسیده است که این مازاد 38.4 میلیارد دلار است. کل صادرات قطر ( شامل صادرات کالاهای محلی و صادرات مجدد ) در طی سه ماهه چهارم سال 2020 به 49.1 میلیارد ریال رسیده است که 16.7 میلیارد ریال یعنی 25.4 درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2019 کاهش دارد که در مجموع 65.7 میلیارد ریال حجم کل صادرات است.

( منبع روزنامه لوسیل ): صادرات قطر از گاز طبیعی مایع در ماه ژانویه گذشته سالجاری 7.2 میلیون تن بوده که در صدر بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع با سهم 21 درصدی قرار گرفت و بعد از قطر استرالیا با 20 درصد قرار دارد.

بر اساس پایگاه بلومبرگ آمریکا صادرات قطر از گاز مایع نزدیک به 10 درصد در ماه گذشته ( دسامبر 2020 ) رشد داشته است.

وزارت شهرداری و محیط زیست: تولید 1000 تن میگو در سال آینده

"ابراهیم سلمان الحسن المهندی" رئیس مرکز پژوهش های آبزیان وزارت شهرداری و محیط زیست قطر طی اظهاراتی در مصاحبه تلویزیونی در برنامه « حیاتنا » ( زندگی ما ) از تولید 1000 تن میگو در سال 2022 در کشور خبر داد. وی گفت: مزرعه پرورش میگو در منطقه الشمال و بطور دقیق در منطقه العریش با مشارکت بخش خصوصی برای حمایت از امنیت غذایی دولت واقع شده است.. وی گفت: دولت در حال حاضر به نسبت 100 درصد کل نیاز بازار از میگو را از خارج به کشور وارد می‌کند. و ما در نظر داریم از دستگاه‌های مدرن برای کشت ماهی و میگو استفاده کنیم تا به تولیدی که در نظر داریم دست یابیم.

وزیر مشاور در امور انرژی: راه اندازی پروژه میدان شمال جنوبی در 2022

"سعد شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور و رئیس اجرای شرکت پترولیوم قطر در مصاحبه خاص با تلویزیون بلومبرگ از آغاز کار در پروژه میدان گازی شمال جنوبی در اوائل سال آینده 2022 خبر داد و گفت که این پروژه تولید قطر از گاز طبیعی مایع را به 126 میلیون تن در سال افزایش می دهد. وی گفت: هزینه کل پروژه میدان شمال شرقی بالغ بر 28.7 میلیارد دلار است که سالانه 32 میلیون تن گاز طبیعی مایع در تا سال 2025 تولید می‌کند و این بزرگترین پروزه‌های رقابتی در جهان محسوب می‌شود. وزیر مشاور در امور انرژی تأکید کرد که کار در زمینه اجرای پروژه‌های استراتژیک و قوی برای دستیابی به چشم انداز بلند مدت ملی قطر ادامه خواهد داشت تا سالانه تولید گاز مایع آن به 126 میلیون تن برسد. وی اظهار داشت که اخیراً پروژه بخش شرقی میدان الشمال برای افزایش تولید از 77 میلیون تن به 110 میلیون تن در سال اعلام شده است.   

711 میلیون دلار مازاد تجاری قطر با ژاپن

داده‌های ماهیانه وزارت دارایی ژاپن که دیروز منتشر شده است، نشان داد که مازاد تجاری قطر با ژاپن برای ماه گذشته به 65.13 میلیارد ین ( 711.15 میلیون دلار ) بوده است در حالیکه در  ژانویه 2020 بالغ بر 136.34 میلیارد ین ( 1.29 میلیارد دلار ) بوده است.

بر اساس داده‌ها حجم صادرات قطر به ژاپن 81.90 میلیارد ین ( 775.24 میلیون دلار ) و حجم صادرات ژاپن به قطر 147.70 میلیارد ین ( 1.39 میلیارد دلار ) در ژانویه 2020 بوده است. واردات قطر به ژاپن در ژانویه گذشته 6.77 میلیارد ین ( 64.08 میلیون دلار ) و واردات ژاپن از قطر 11.37 میلیارد ین ( 107.53 میلیون دلار ) بوده که به نسبت 40.4 درصد کاهش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما