معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

نشست کاری اقتصای بین جمهوری آذربایجان و ترکیه

نشستی کاری با هماهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی خارجی ترکیه (دئیک) و وزارت تجارت ترکیه تحت عنوان نشست کاری جمهوری آذربایجان و ترکیه با حضور فواد اوکتای معاون اول رئیس جمهور این کشور، علی اسداف نخست وزیر، میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه و جمعی از نمایندگان بخش‌های خصوصی دو کشور هفته گذشته در آنکارا برگزار شد.

در این نشست مسئولان عالی‌رتبه ترکیه ضمن اشاره به پیروزی  جمهوری آذربایجان بر ارمنستان در آزادسازی منطقه قره‌باغ و ایجاد کریدور زمینی بین دو کشور به اهمیت و لزوم توسعه مناسبات تجاری پرداخته و تمایل خود را برای آغاز فصل نوینی در مناسبات تجاری فی مابین اعلام کردند.

در این رویداد 11 توافقنامه همکاری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان به امضا رسید و قرار شد که توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور در یکم مارس سال جاری میلادی عملی شود.

ترکیه قصد دارد حجم تجاری خود با جمهوری آذربایجان را به 15 میلیارد دلار برساند. وزیر تجارت ترکیه به دیدار خود با همتای آذری در خصوص هزینه‌های تردد کامیون‌های ترک از این کشور اشاره نمود و افزود که مسئولان عالی‌رتبه اقتصادی دو کشور در تلاشند تا بتوانند نسبت به رفع موانع موجود در گسترش مناسبات تجاری اقدام کنند.  

وزیر تجارت ترکیه در این نشست بر اهمیت سرمایه‌گذاری‌های متقابل در دو کشور اشاره کرد و سرمایه‌گذاری شرکت سوکار SOCAR آذربایجان در ترکیه را بسیار مهم توصیف کرد و افزود که اگزیم بانک ترکیه منابع مالی قابل توجهی در اختیار دو شرکت اقماری سوکار در ترکیه قرار داده است.

میزان سرمایه‌گذاری ترکیه در  جمهوری آذربایجان 12 میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان در ترکیه 19.5 میلیارد دلار است.

اگزیم بانک ترکیه و بانک زراعت شعبه  جمهوری آذربایجان یک توافقنامه همکاری مالی به ارزش 26 میلیون دلار امضا نمودند و بخش‌های خصوصی دو کشور با استفاده از این منبع مالی توانسته‌اند نسبت به توسعه فعالیت‌های تجاری خود در ترکیه و جمهوری آذربایجان اقدام کنند.

جمهوری آذربایجان با جمعیتی جوان، زمین‌های حاصلخیز گسترده، منابع انرژی غنی و بسترهای مناسب تولیدات صنعتی بوده و یکی از کشورهای با ظرفیت در منطقه قفقاز است و ترکیه در نظر دارد تا با توسعه دامنه سرمایه‌گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های خود توسط بخش خصوصی در این کشور از ظرفیت‌های موجود استفاده نماید.  

تشکیل کریدور زمینی ترکیه به جمهوری آذربایجان از طریق نخجوان در منطقه قره‌باغ پس از پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان، موجب افزایش اشتیاق ترک‌ها در استفاده از این کریدور برای توسعه مناسبات تجاری به ویژه حمل کالاهای ترک از این طریق به  جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان شد.

ترکیه قصد دارد تا با استفاده از کریدور مذکور و کریدور حمل و نقل باکو- تفلیس- قارص شتاب بیشتری در روند تجارت خود با جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کند.  

در نشست کاری دو کشور موضوع تعرفه‌های گمرکی کالاهای دو کشور و پرداخت مالیات گمرکی مضاعف نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر تجارت ترکیه ضمن اشاره به فعالیت پیمانکاران و شرکت‌های مشاوره‌ای فنی و مهندسی حوزه ساخت و ساز در جمهوری آذربایجان افزود که هم اکنون تعداد پیمانکاران ترکیه با 436 پروژه به ارزش 15 میلیارد دلار در حال فعالیت در این کشور هستند و این شرکت‌ها می‌توانند با تبادل تجربیات فنی خود با همتاهای آذری نقش مفید و مهمی در بازسازی منطقه قره‌باغ داشته باشند.

کمک و حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی و نظامی ترکیه از  جمهوری آذربایجان در جنگ این کشور با ارمنستان در مسئله قره‌باغ توانست فضای مناسبی برای بخش‌های دولتی و خصوصی در افزایش فعالیت خود در خاک این کشور فراهم نماید.

ترک‌ها پس از این حمایت به دنبال اخذ پاداش خود از سوی دولت  جمهوری آذربایجان در ارائه پروژه‌های متعدد در بخش‌های مختلف به ویژه پروژه‌های زیر ساختی به پیمانکاران ترک بالاخص در منطقه قره‌باغ هستند تا از یک سو بتوانند سهم عمده‌ای در بازسازی این منطقه داشته باشند و از سوی دیگر شرکت‌های ترک را از رکود موجود بر اثر پاندمی در داخل و خارج تا حدی نجات بخشند.

به نظر می‌رسد که دامنه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری ترکیه با استفاده از بخش‌های دولتی و خصوصی در  جمهوری آذربایجان بیش از پیش خواهد شد و این کشور خواهد توانست به طور موثرتری در زیرساخت اقتصادی  جمهوری آذربایجان نفوذ کرده و از فواید آتی آن در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بهره‌مند گردد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما