معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه دوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه دوم بهمن ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مشخص شدن جزئیات ارسال و مراسلات محموله‌های بین‌المللی از عشق آباد به ترکمن آباد

1399.11.24 - خبرگزاری ترکمن پورتال

پرواز هواپیماهای باری در کشور از سر گرفته شده است. با توجه به اینکه پروازهای باری بین‌المللی در حال حاضر از ترکمن‌آباد انجام می‌شود، سردبیر "ترکمن پورتال" سوالاتی درباره جزئیات تحویل کالاهای پروازهای بین‌المللی از عشق‌آباد به ترکمن‌آباد و در جهت مخالف دریافت می‌کند.

همانطور که نماینده ترمینال بار فرودگاه بین‌المللی عشق آباد برای ما توضیح داد، تحویل بار در پرواز بین‌المللی از عشق‌آباد به ترکمن‌آباد و همچنین ترکمن‌آباد به عشق‌‌آباد جداگانه پرداخت می‌شود.

اطلاعات دقیق را می‌توان از ساعت 9:00 تا 18:00 از طریق تلفن به دست آورد:

0099312234592؛

0099365042656.

ایمیل: asb.airport.cargo@online.tm

وب‌سایت: ashgabatairport.gov.tm.

در چارچوب برنامه ملی روستایی، در استان لباب ترکمنستان  228 واحد به بهره‌برداری رسید

1399.11.23 - خبرگزاری ترکمن پورتال

به ویژه، از سال 2008 میلادی، در استان ساخته و راه‌اندازی شده است:

11 بیمارستان

38 خانه بهداشت و درمانگاه‌های پلی کلینیک؛

68 مهد کودک؛

38 مدرسه متوسطه؛

17 خانه فرهنگ؛

48 مدرسه ورزشی و اماکن ورزشی؛

6 تصفیه‌خانه آب؛

2 تصفیه‌خانه فاضلاب.

علاوه بر این، در استان:

1336.1 کیلومتر خط لوله آب؛

181.9 کیلومتر خط فاضلاب؛

3132.3 کیلومتر خط لوله گاز؛

3528.3 کیلومتر خط برق؛

8245.9 کیلومتر شبکه تلفنی.

در طول دوره، مورد بررسی، تعداد مشترکین خط ثابت تلفنی 187908 نفر و تعداد کاربران تلفن همراه 1440611 نفر افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که در چارچوب برنامه ملی "کشاورزی" در سال‌های اخیر بیش از 209.2 هزار متر مربع مسکن در استان با هزینه دولت و بیش از 2 میلیون متر مربع با هزینه مالکیت خصوصی ساخته شده است.

حجم صادرات گوجه‌فرنگی توسط شرکت‌های کشاورزی لباب بیش از 3.4 میلیون دلار بود

1399.11.23 - خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

سال گذشته میلادی 16 شرکت خصوصی کشاورزی استان لباب بخش قابل توجهی از گوجه‌فرنگی‌های رسیده را به کشورهای خارجی صادر کردند.

به گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری" از نظر پولی، حجم صادرات محصولات کشاورزی به 3 میلیون و 443 هزار دلار آمریکا رسیده است.

روزنامه استانی گزارش می‌دهد که کشاورزان خصوصی لباب ماش را به مقدار 418.5 هزار دلار آمریکا به بازارهای خارجی عرضه کردند. همچنین محصولاتی مانند لوبیا، ذرت خوشه‌ای، ارزن و همچنین دانه‌های شبدر و سایر محصولات صادر شد.

در جلسه دولت ترکمنستان در تاریخ 29 ژانویه، معاون رئیس کابینه وزرا چاری قلیجوف به رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف گزارش داد که در نظر گرفته شده است، 88 پروژه توسط اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در چارچوب برنامه افزایش تولید محصولات غذایی و کشاورزی برای سال‌های 2021-2025 اجرا شود.

برگزاری نمایشگاه‌های  بازار کار در استان ماری

23/11/1399 - خبرگزاری ترکمن پورتال

روزنامه "مارو شاهو جهان" گزارش می‌دهد که نمایشگاه‌های بازار کار در حومه‌های ماری، بایرامعلی و مورگاپ استان ماری برگزار می‌شوند.

وزارت کار و اشتغال جمعیت استان ماری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسات و کارآفرینان خصوصی برای شرکت در این رویداد، دعوت می‌کند و در مورد فضای خالی، اطلاعات می‌خواهد.

در حومه مورگاپ، نمایشگاه در 16 فوریه 2021 از ساعت 9:00 تا 12:00 برگزار می‌شود.

محل برگزاری: شهر مورگاپ، خیابان آزادی، پلاک 48.

در حومه بایرامعلی، نمایشگاه در 19 فوریه 2021 از ساعت 10:00 تا 12:00 در خانه فرهنگ شهر برگزار می‌شود.

محل برگزاری: شهر بایرامعلی، خیابان تالیپلار، 3.

در حومه ماری، نمایشگاه در 22 فوریه 2021 از ساعت 10:00 تا 12:00 در ساختمان فرهنگسرای حومه برگزار می‌شود.

محل برگزاری: یک کیلومتری بزرگراه ماری - ساکارچاگه.

کسانی که مایل به بازدید از نمایشگاه هستند باید دارای سند هویت، مدارک تحصیلی و در صورت موجود بودن، دفترچه سوابق کاری باشند.

آموزش 1160 متخصص در آموزشگاه حرفه‌ای نفت و گاز "ترکمن گاز" در ماری در سال 2020 میلادی

1399.11.22 - خبرگزاری مجتمع نفت و گاز ترکمنستان

آموزشگاه متوسطه نفت و گاز ماری شرکت دولتی "ترکمن گاز" یکی از مراکز مهم آموزش پرسنل حرفه‌ای برای صنعت انرژی کشورمان است. طی سال گذشته میلادی، تعداد محصلان آن به 1160 نفر رسیده است.

در اینجا شرایط مساعدی برای آموزش متخصصان حرفه‌ای ایجاد شده است. تمام سالن‌های درس به جدیدترین فناوری، تجهیزات، تخته‌های سفید تعاملی (وایت بورد) و رایانه مجهز هستند. معلمان با تجربه، دانش نظری را به متخصصان ارائه می‌دهند.

اثربخشی فرآیند آموزشی برای متخصصان با مدل‌های نصب شده در اینجا افزایش می‌یابد، که به آن‌ها امکان می‌دهد از نزدیک با فن‌آوری‌ها و توسعه چاه‌های حوزه گالکینیش آشنا شوند.

در حال حاضر، لوله‌های پلی‌اتیلن در بازار داخلی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. برای اینکه خط لوله ساخته شده از مواد پلی‌اتیلن به صورت کیفی نصب شود و برای سال‌های طولانی قابل استفاده باشد، متخصصان حرفه‌ای و واجد شرایط لازم هستند.

آموزشگاه متوسطه نفت و گاز ماری در کمترین زمان ممکن آموزش حرفه‌ای در زمینه جوشکاری لوله‌های پلی‌اتیلن را ارائه می‌دهد. کارشناسان برجسته مخاطبان را با فن‌آوری تجهیزات جوشکاری، اتصال قطعات آشنا می‌کنند.

آموزش و ارتقای آموزش پشتیبانی قابل اعتماد فعالیت‌های حرفه‌ای کارکنان صنعت نفت و گاز کشورمان را فراهم می‌کند.

در مصلحت خلق حومه‌ای، شهری و استانی لباب، معرفی نامزدهای عضویت مصلحت خلق گنگش ملی ترکمنستان را آغاز کرده‌اند

1399.11.22 - خبرگزاری جیحون نیوز

شهروند ترکمنستان که قبل از انتخابات به سن سی سالگی رسیده و دارای تحصیلات عالیه است و از ده سال گذشته مقیم دائم ترکمنستان بوده است، حق معرفی شدن برای عضویت در مصلحت خلق را دارد.

مطابق با قانون اساسی و قانون انتخابات ترکمنستان، انتخابات اعضای مصلحت خلق گنگش ملی ترکمنستان با رأی‌گیری مخفیانه در جلسه شورای مردمی در استان‌ها و عشق‌آباد برگزار می‌شود. در قلمرو هر استان هشت حوزه انتخابیه است. رأی‌گیری در انتخابات و جمع‌بندی نتایج آن توسط کمیسیون‌های انتخابات استان انجام می‌شود.

انتخابات اعضای مصلحت خلق ترکمنستان در 28 مارس 2021 برگزار می‌شود.

کاشت سیب زمینی در استان لباب توسط شرکت‌های کشاورزی

1399.11.21 - روزنامه الکترونیک آلتین عصیر ترکمنستان

کشاورزان کشور، کاشت سیب‌زمینی را آغاز کرده‌اند. چندین هزار هکتار زمین حاصلخیز به مزارع برای محصولات کشاورزی اختصاص یافته است. با بهره‌گیری از شرایط آب و هوایی مطلوب، مزارع استان لباب از اولین واحدهای تولیدی کشاورزی بودند که قطعات خود را کاشتند. به گزارش بخش استانی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، بیش از 420 هکتار سیب‌زمینی توسط شرکت کشاورزی "طبیعی اکین" در حومه چارجو اختصاص داده شد، بیش از 40 هکتار توسط شرکت کشاورزی "جادیلی موکام" در حومه دانو سیب‌زمینی کاشتند.

بیشتر قسمت‌های کاشته شده برای این محصول در کوه‌های چارجو و دانو اختصاص یافت. برای کاشت بهاره سیب‌زمینی در منطقه، 1500 هکتار از مناطق کاشت اختصاص یافته است. روستاییان قصد دارند به طور متوسط 140 سنتنر از هر هکتار از این مزارع جمع‌آوری کنند که بسیار بیشتر از سال گذشته میلادی است.

مزارع خصوصی استان‌های آخال و ماری نیز اقدام به کاشت سیب‌زمینی کردند. در اواخر بهار، آنها باید بیش از سه هزار هکتار زمین برداشت کنند.

افتتاح داروخانه جدید در استان ماری

1399.11.20 - خبرگزاری ترکمن پورتال

این داروخانه زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی شهر ماری را گسترش داده است. این داروخانه توسط شرکت خصوصی "ادریس" در خیابان گور اوگلی افتتاح شد.

در سالن بازرگانی بخش‌های فروش دارو، انواع محصولات پزشکی، ابزار و تجهیزات تشخیصی، چای‌های گیاهی تولید شده در ترکمنستان وجود دارد.

از همان روزهای اول فعالیت داروخانه، میزان حضور مردم بسیار زیاد است، همه آنها به طیف گسترده‌ای علاقه‌مند هستند و آنچه برای آنها مهم است هزینه دارو می‌باشد.

بازدیدکنندگان به طور همزمان از 6 پنجره سرویس می‌گیرند. و همچنین برای کسانی که مایل به دریافت مشاوره هستند، یک میز کمک سازماندهی شده است.

داروخانه جدید مطابق برنامه مرکز خرید کار می‌کند، از ساعت 09:00 تا 22:00.

ساخت مرکز استانی لباب "سگ‌های آلابای ترکمن" در مرحله نهایی است

 1399.11.20 - خبرگزاری جیحون نیوز

کارهای ساخت و نصب سازه‌های بتن آرمه در مرکز لباب که به دستور انجمن بین‌المللی "سگ‌های آلابای ترکمن" در حال ساخت است، به پایان رسیده است.

این روزها آجرکاری و گچ‌‌بری در برخی ساختمان‌ها ادامه دارد. کارهای بام‌سازی در مرحله نهایی در حال انجام است.

ساخت این مرکز توسط کارشناسان شرکت اقتصادی بارلی گورلوشیک انجام می‌شود. این مرکز در نزدیکی جاده منتهی به پست گمرک فاراب واقع شده است.

هفت محل پرورشگاه سگ، ساختمان اداری دو طبقه و محل کارکنان، بخش‌های قرنطینه و دامپزشکی و سایر امکانات وجود دارد. همچنین، همه شرایط برای پرورش نژاد آلابای، حفاظت از سلامت آنها ایجاد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما