معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴۷

آخرین اقدامات دولت گرجستان برای خرید واکسن کووید 19 و انجام واکسیناسیون

گرجستان تأیید نهایی برای دریافت 29250 (بیست و نه هزارو دویست و پنجاه) دوز واکسن فایزر را دریافت کرده و این واکسن‌ها از نیمه فوریه وارد گرجستان خواهند شد

در آخرین اظهار نظر تامار گابونیا معاون وزیر بهداشت گرجستان، از تعهد 1 میلیون 400 هزار دوزی پلتفرم کواکس در تأمین واکسن کرونای گرجستان خبر داد و گفت: ما باید مابقی دوزهای مورد نیاز واکسن خودمان را که حدود 2 میلیون دوز است را یا از طریق مذاکره مستقیم با شرکت‌های تأمین‌کننده واکسن و یا از طریق گفتگو با اتحادیه اروپا تأمین کنیم. گابونیا تأکید کرد، گفتگو با کشورهای اروپایی در تأمین واکسن کرونا ممکن است در سه ماهه سوم یا چهارم سال 21 به نتیجه برسد.

واکسن‌ها در اولین مرحله به کادر درمانی و بهداشتی تزریق خواهند شد. طبق برنامه در سه ماهه اول و دوم 300 هزار دوز واکسن شرکت آسترازنکا هم وارد گرجستان خواهد شد.

کسانی که در گرجستان به کرونا مبتلا شدند و البته بهبودی پیدا کرده‌اند در طی سه ماه اول واکسیناسیون نمی‌شوند.

به گفته امیران گامقرلیدزه، رئیس مرکز ملی کنترل بیماری جمعیت بالای گرجستان که باید واکسن کرونا را دریافت کنند حدود 2 میلیون و  800 هزار نفر هستند، که اگر 60 درصد از این تعداد 1 میلیون و 700 هزار نفر واکسینه شوند، می‌توان گفت کار کرونا در گرجستان تمام شده و یک لایه ایمنی به وجود آمده است.

آخرین اقدامات و محدودیت‌های دولت گرجستان برای مقابله با پاندمی

دولت گرجستان از اول فوریه اقدامات گام به گامی را برای کاهش محدودیت‌های کرونایی آغاز کرده است.

کاهش مرحله اول محدودیت‌های قرنطینه‌ای   

- بر اساس تصمیم دولت گرجستان از روز دوشنبه اول فوریه 2021 در شهرهای باتومی زوگدیدی و پوتی سیستم حمل و نقل عمومی فعال  شد و همزمان دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر شدند.

- همچنین فروشگاه‌ها و مراکز خرید در سراسر گرجستان مجاز به فعالیت شده و دولت گرجستان اعلام کرده است در منطقه آجارا رستوران‌ها می‌توانند در فضای باز به مشتریان خود خدمات دهند. 

- فعالیت‌های عادی ثبت نام خودرو، ترخیص کالا، صادرات مجدد خودرو و صادرات روزانه طبق روال پیش از محدودیت‌های قرنطینه‌ای انجام می‌گیرد.

- محدودیت‌هایی که از اول فوریه لغو شد اما در روزهای آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه اعمال می‌شود. 

- بر اساس تصمیم دولت گرجستان تردد از ساعت 9 شب تا 5 صبح همچنان ممنوع و سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای تفلیس، روستاوی، و کوتایسی مجاز به فعالیت نخواهد بود. رستوران‌ها اجازه کار نخواهند داشت. در همین حال سیستم حمل و نقل عمومی‌بین شهری در سراسر گرجستان فعالیت نخواهد کرد. 

- همچنین دولت گرجستان قانون مرتبط با بازگشایی مرزهای هوایی را از اول فوریه را منتشر کرد. در قانون منتشر شده که به امضای نخست وزیر گرجستان رسید شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی، سوئیس، نروژ، انگلیس، عربستان سعودی، قطر، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، ترکیه، ایرلند شمالی و بحرین و همچنین افراد مقیم در این کشورها می‌توانند وارد گرجستان شوند. دولت گرجستان ابراز امیدواری کرده است با بررسی دائم شرایط امکان بروزرسانی لیست و افزودن برخی کشورها برای ورود به گرجستان ورود خواهد داشت.

کاهش مرحله دوم محدودیت‌های قرنطینه‌ای

- سیستم حمل و نقل عمومی در تفلیس، روستاوی، کوتایسی فعالیت خود را آغاز کردند و از ورود افراد بدون ماسک به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس جلوگیری می‌شود.

رفع محدودیت‌های فعالیت باشگاه‌های ورزشی منوط به ادامه روند کاهشی در تعداد مبتلایان شد.

کاهش مرحله سوم محدودیت‌ها

- مدارس در روستاوی، تفلیس و کوتایسی از 15 فوریه (27 بهمن ماه ‌) روند آموزشی را در کلاس‌های درس از سر گرفتند. این تصمیم توسط نخست وزیر گرجستان گئورگی گاخاریا در جلسه دولت اعلام شده بود. 

حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نخواهد بود و بر اساس گفته وزیر آموزش و علوم گرجستان، دانش‌آموزان پایه‌های 5 تا 12 بایستی از ماسک استفاده کنند. تصمیمی‌برای باز شدن مهدکودک‌ها اتخاذ نشده است. 

- گروهی از معترضان که بخشی از آنان را صاحبان و کارکنان رستوران‌ها و مراکز خرید و دو شرکت تحویل غذا تشکیل می‌دادند خود را به مقابل  ساختمان دولت گرجستان رساندند معترضان با شعار کشور را باز کنید خواستار رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای و کرونایی شدند. 

- انجمن تجاری گرجستان با ارسال نامه مجدد به نخست وزیر گرجستان خواسته‌اند دولت محدودیت‌های قرنطینه‌ای را کاهش دهد. رئیس انجمن هتلداران گرجستان گفت مهمترین درخواست تاجران و سرمایه‌گذاران این است که رستوران‌ها بتوانند از 22 فوریه به طور کامل بازگشایی شوند ممنوعیت تردد شبانه از ساعت 11 اجرایی شود و تفرجگاه‌های زمستانی بازگشایی شود. در حال حاضر فعالان حوزه گردشگری روزانه 20 هزار گردشگر را در تفرجگاه‌های زمستانی از دست می‌دهند.

اقتصاد و کرونا در گرجستان

واکسیناسیون پیش شرط بهبود گردشگری در گرجستان

رئیس منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول در خاورمیانه و آسیای میانه واکسیناسیون را پیش شرط اصلی بهبود گردشگری در گرجستان می‌داند،  ایهاد آزور با اشاره به شیوع کرونا در کشورهای منطقه که اتفاقا بیشترین گردشگران را در منطقه داشته‌اند گفت: به نظر می‌رسد بازگشت گردشگری گرجستان به وضعیت عادی خود نیاز به زمانی طولانی‌تر خواهد داشت.

گرجستان بابت تعطیلی‌ها روزانه 16 میلیون لاری از دست می‌دهد

- طبق ارزیابی بانک سرمایه‌گذاری Galt & Taggart، گرجستان بابت تعطیلی‌ها روزانه 16 میلیون لاری (تقریبا 128 میلیارد تومان) از دست می‌دهد. لذا در سال 2020 مجموع زیان گرجستان از شرایط پاندمی‌به یک میلیارد لاری (8000 میلیارد تومان ـ هر لاری برابر با 8000 تومان) رسید.

دولت گرجستان از ابتدای ماه فوریه کاهش تدریجی محدودیت‌ها را آغاز نموده است. با این حال همه‌گیری ویروس کرونا همچنان یک چالش اساسی مقابل این کشور است.

کاهش اقتصاد گرجستان در سال 2020 به 6.1٪ رسید. بیشترین لطمه از بحران ویروس کرونا به حوزه گردشگری وارد شد. طبق سناریوی پایه، با بهبودی تدریجی صنعت گردشگری پیش‌بینی می‌شود این کشور در پایان سال 1.2 میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری کسب کند (36 درصد درآمد سال 2019). سناریوی بدبینانه عدم رشد اقتصادی در صنعت گردشگری را پیش‌بینی می‌کند که در آن صورت محرک‌های مالی اضافی ضروری می‌شوند. با این حال، حتی سناریوی بدبینانه نیز تعطیلی کامل فعالیت‌ها را پیش‌بینی نمی‌کند.

در سال 2020 تراز تجاری خارجی 1.045 میلیارد دلار بدتر شد و سرمایه‌گذاری نیز 24٪ کاهش یافت. همچنین ارزش لاری در برابر دلار 14٪ کاهش یافت.

در سناریوی پایه طی سال 2021 نرخ پول ملی تا 15-3 لاری به ازای هر دلار تقویت خواهد شد و در سناریوی بدبینانه پول ملی تا 3.4 لاری در هر دلار تضعیف خواهد گردید (نرخ فعلی 3.29 لاری به ازای هر دلار).

در سناریوی پایه، تورم تا 4.5٪ و در نگاه بدبینانه تا 6٪ پیش‌بینی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما