معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم بهمن 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

فوجیان به دنبال تقویت اقتصاد دیجیتال

بر اساس گزارش کار دولت استان فوجیان، این استان برنامه‌هایی برای توسعه اقتصاد دیجیتالی خود طی برنامه پنج ساله چهاردهم (2025-2021) تنظیم کرده است.

فوجیان از سال 2000 پیگیری توسعه دیجیتال را آغاز کرد و در طول 20 سال، این استان نقش اصلی در تحول دیجیتال چین داشته است. آمارها نشان می دهد که اقتصاد دیجیتالی فوجیان در دوره پنج ساله سیزدهم (2016-2020) به سرعت رشد کرده است، ارزش افزوده آن بیش از 2 تریلیون یوان (309.33 میلیارد دلار) بود که حدود 45 درصد از تولید ناخالص داخلی کل استان را تشکیل می دهد.

در سومین اجلاس دیجیتال چین که در اکتبر 2020 در فوجو برگزار شد، فوجیان 50 پروژه کلیدی اقتصاد دیجیتال به ارزش 110 میلیارد یوان (16.8 میلیارد دلار) را آغاز کرد. این پروژه‌ها شامل هوش مصنوعی، 5G، اینترنت صنعتی و بلاکچین است و انتظار می رود روند دیجیتالی سازی صنعتی استان را تسریع کند.

بر اساس گزارش کار دولت محلی، فوجیان با هدف افزایش ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال خود به 2.3 تریلیون یوان (352.2 میلیارد دلار) تا پایان سال جاری، توسعه منطقه ملی آزمایشی اقتصاد دیجیتال را تسریع کرده است.

جزئیات تعمیق همکاری استان گوانگ دونگ و هنگ کنگ

دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو دولت استان گوانگ دونگ، به همراه مقامات گوانجو، شنجن و ادارات مربوطه، اقدامات مختلفی را برای تعمیق بیشتر همکاری گوانگ دونگ و هنگ کنگ اعلام کرد. این اقدامات پنج محور از جمله بهبود پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر COVID-19؛ همکاری در زمینه علوم، فناوری، امور مالی و تجارت؛ ایجاد زیرساخت های مرزی و ترخیص گمرکی مناسب؛ همکاری در تبادل و آموزش جوانان و همکاری در حوزه جامعه و معیشت مردم را در بر می‌گیرد. برنامه‌های اجرایی مورد نظر به شرح زیر می‌باشد:

تقویت همکاری در زمینه فناوری، امور مالی و تجارت

- راه اندازی منطقه همکاری نوآوری و فناوری شنجن- هنگ کنگ؛

- ایجاد فضای جذاب برای استعدادهای برتر در داخل و خارج از کشور با همکاری هنگ کنگ؛

- تعمیق ارتباط مالی بین گواندونگ و هنگ کنگ و تلاش برای گسترش تدریجی دامنه سهام "به هم پیوسته"

- تلاش برای تسریع در اجرای "مدیریت مالی بین مرزی".

تقویت زیرساخت های مرزی و ترخیص آسان کالا از گمرک

- ارتقاء برنامه "اتومبیل های هنگ کنگ به شمال می روند" در پل هنگ کنگ- جوهای- ماکائو؛

- بازسازی بندر هوان گانگ و ترخیص کالا از گمرک با مدل "یک مکان، دو بازرسی" در بندر جدید هوان گانگ در شنجن؛

ارتقاء تبادل جوانان و همکاری در زمینه آموزش

- اجرای برنامه " اشتغال جوانان در منطقه خلیج بزرگ" با همکاری هنگ کنگ؛

- تشویق جوانان هنگ کنگی برای راه اندازی کسب و کار در منطقه خلیج بزرگ و ارتقاء ده پایگاه نوآوری و کارآفرینی جوانان گواندونگ-هنگ کنگ؛

- تقویت همکاری آموزش عالی و حرفه ای/ شغلی

بهبود کیفیت زندگی شهروندان هنگ کنگ و ماکائو که در گوانگ دونگ اقامت دارند

- استفاده اضطراری بالینی از داروها و تجهیزات پزشکی ثبت شده در هنگ کنگ در بیمارستان دانشگاه هنگ کنگ-شنجن بصورت آزمایشی؛

- ارائه مشاوره پزشکی برای شهروندان هنگ کنگ که در گوانگ دونگ زندگی می‌کنند با مشارکت بیمارستان‌ها؛

- ارتقا بیمه درمانی شهروندان هنگ کنگ و ماکائو دارای مجوز اقامت در منطقه خلیج بزرگ.

توافق مقامات گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو در مورد برنامه آزمایشی مدیریت ثروت

بر اساس بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، تنظیم کنندگان مالی چین با برنامه ای آزمایشی در مورد نظارت مشترک بر محصولات مدیریت ثروت در گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو که به ساکنان امکان می دهد سرمایه گذاری‌های فرامرزی را با این ابزارهای مالی انجام دهند، به توافق رسیدند.

بانک خلق چین، کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، اداره امور ارزی، سازمان پول هنگ کنگ، کمیسیون اوراق بهادار و آتی هنگ کنگ و سازمان پول ماکائو در مورد اصول همکاری نظارتی تحت به اصطلاح مدیریت ثروت فرامرزی توافق کرده اند.

آنها به طور مشترک تفاهم نامه ای در مورد اجرای طرح آزمایشی در منطقه خلیج بزرگ (گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو) امضا کردند. با امضای این تفاهم نامه، مقامات سه منطقه هدف خود را ایجاد هماهنگی‌های نظارتی و سازوکارهای ارتباطی سالم قرار می دهند. در بیانیه قرائت شده، این اقدام زمینه خوبی را برای عملکرد روان این طرح و حمایت از منافع سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

امضای این تفاهم نامه که به تقویت همکاری‌های نظارتی و تسهیل همکاری‌های مالی در سه منطقه می انجامد، در پیشبرد برنامه استراتژیک چین برای ساخت منطقه خلیج بزرگ (گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو) از اهمیت زیادی برخوردار است.

رتبه سیزدهم تولید ناخالص داخلی گوانگ دونگ در جهان

استان گواندونگ چنانچه به عنوان یک نهاد اقتصادی مجزا در نظر گرفته شود، از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه سیزدهم جهان قرار گرفته است، موقعیتی که از استرالیا بالاتر است.

گوانگ دونگ با دستیابی به 11 تریلیون یوان (1.71 تریلیون دلار) تولید ناخالص داخلی، جایگاه خود را به عنوان استان برتر با بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی در چین برای 32 سال متوالی حفظ کرده است.

استان اول چین در تجارت خارجی که سال گذشته تحت تأثیر بیماری همه گیر COVID-19 قرار گرفت، از نیمه دوم سال شاهد رشد شدید صادرات بوده و در مجموع 7.1 تریلیون یوان (1.08 تریلیون دلار) برای تجارت کالا ثبت کرده است. اقتصاد صنعتی این استان نیز با رشد هفت ماه متوالی، شاهد پیشرفت سریع بوده است.

تولید ناخالص داخلی گوانگ دونگ بیش از 90 درصد کشورهای جهان است، نزدیک به کره جنوبی، شش برابر ویتنام و برابر با مجموع تولید ناخالص داخلی سوئیس، سنگاپور، آرژانتین و اوکراین می‌باشد.

علاوه بر گوانگ دونگ، استانهای جیانگ سو، شاندونگ و ژجیانگ نیز در صورت در نظر گرفتن بعنوان نهاد اقتصادی مجزا جزء 20 کشور برتر جهان قرار گرفتند.

عملکرد تجارت خارجی استان‌هاینان در سال 2020

واردات و صادرات استان‌هاینان در سال 2020 بالغ بر  14.3 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 3% افزایش داشت و در رتبه هفدهم چین قرار گرفت. از این میزان، صادرات 4.3 میلیارد دلار بود که 19.6% افت داشت؛ واردات نیز 10میلیارد دلار بود که 16.8% رشد یافت.

حجم واردات و صادرات بنگاه‌های خصوصی در سال 2020 در هاینان 4.8 میلیارد دلار بود که 61% رشد داشته و 33.8% از کل ارزش تجارت خارجی این استان را تشکیل داد.

آ.سه.آن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به ترتیب سه شریک تجاری عمده‌هاینان هستند. تجارت با آ.سه.آن 3.6 میلیارد دلار بود که 14.8% کاهش داشت؛ واردات و صادرات به اتحادیه اروپا 2.4 میلیارد دلار بود که 36.5% افزایش داشت؛ تجارت با ایالات متحده نیز با کاهش 42.2% به 1.3 میلیارد دلار رسید. در همین سال، تجارت با ژاپن و انگلیس به سرعت رشد کرده و به ترتیب با نرخ رشد 92.9% و 201% به 968 و 954 میلیون دلار رسید.

از نظر کالاهای عمده  صادراتی، صادرات محصولات کشاورزی‌هاینان در سال 2020 534 میلیون دلار بود که 5.1% کاهش داشت؛ از این میزان صادرات ماهی تیلاپیا و محصولات آن 344 میلیون دلار بود که 7.2% رشد یافت.

از نظر کالاهای عمده وارداتی، واردات کالاهای مصرفی 5.1 میلیارد دلار بود که افزایش 109% داشت؛ واردات مواد شیمیایی آلی و تراشه‌های چوبی برای فرآوری و تولید 763 و 582 میلیون دلار بود که به ترتیب 2.9% و 1.4% رشد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما