معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳۶

لزوم ارائه گواهی غیرتراریخته برای صادرات سیب به هند

سازمان بهداشت و استاندارد مواد غذایی هند (FSSAI) طی بخشنامه ای اعلام نموده است که واردات 24 قلم از محصولات باغی و کشاورزی به این کشور از ابتدای ژانویه 2021 منوط به ارائه گواهینامه غیرتراریخته بودن محصول (Non-Genetically Modified Organisms-GMO) از سوی نهاد متولی در کشورهای صادرکننده می‌باشد.

در خصوص این بخشنامه، موارد زیر حائز اهمیت و مستلزم توجه می‌باشند:

1- واردات سیب هند طی سال مالی 20-2019 برابر 254 میلیون دلار و سهم واردات مستقیم از ایران 5% (حدود 14 میلیون دلار) بوده است. البته امارات نیز 2 میلیون دلار و افغانستان 5 میلیون دلار سیب به این کشور صادر کرده اند . تامین کننده اصلی سیب هند، کشور آمریکا (با سهم 30%) است.

2- بخشنامه صادره از سوی دولت هند مبنی بر مجاز نبودن واردات محصولات تراریخته، قاعده ای عام بوده و برای واردات از همه مبادی و کشورها است و اختصاص به ایران ندارد. لذا کلیه تولیدکنندگان سیب و دست اندرکاران صادرات این محصول در ایران  در صورت علاقمندی به تداوم صادرات سیب به بازار هند همانند دیگران ملزم به رعایت مفاد بخشنامه‌های صادره از سوی دولت هند در این زمینه می‌باشند.

3- بخشنامه ممنوعیت واردات محصولات تراریخته منحصر به 24 قلم محصول نباتی و باغی است و شامل همه اقلام غذایی و فرآوری شده نمی‌باشد. با این حال این احتمال وجود دارد که در آینده این الزام به سایر اقلام کشاورزی و فرآورده‌های غذایی نیز تسری یابد. 

4- با توجه به غیرتراریخته بودن محصولات کشاورزی کشورمان، قاعدتا رفع این نگرانی و تمهید گواهینامه محصول غیرتراریخته دشوار نمی‌باشد. در این راستا، دولت هند مندرجات گواهینامه‌های غیرتراریخته (GMO) را نیز برشمرده که موارد ساده و بدیهی همچون: نام و آدرس صادرکننده، تولیدکننده، دریافت کننده، مشخصات محصول، فاکتور، شماره رهگیری، تاریخ انقضای محصول، مقدار، تاریخ تولید و بسته بندی، تاریخ و مبدا حمل، تاریخ و محل بارگیری، کشور صادرکننده، ارزش FOB را شامل می‌شود.

5- اخیرا تولیدکنندگان سیب منطقه کشمیر نسبت به واردات سیب از طریق افغانستان (به رغم سهم بسیار ناچیز افغانستان در تامین صادرات سیب به هند: حدود 1.66 درصد) شدیداً انتقاد کرده و خواستار اقدام دولت برای توقف آن شده اند. گفتنی است تعرفه عمومی واردات سیب به هند 75% است اما طبق توافقنامه تجارت آزاد میان هند و افغانستان، این تعرفه از مبدا افغانستان صفر است. لذا برای حفظ بازار سیب ایرانی در هند می‌بایست کلیه مجوزها و مستندات لازم برای موجّه و قانونی نمودن صادرات این محصول را مهیا نماییم تا بهانه ای برای رقبای خارجی در این بازار فراهم نشود.

تصویر بخشنامه مزبور و اقلام مشمول آن در فایل پیوست قابل مشاهده می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما