معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۰

نقش اتحادیه‌های کارگری در اعتصابات اخیرصنایع نفت و گاز نروژ

دومین اعتصاب بزرگ اتحادیه کارگران صنایع نفت و گاز نروژ در سال جاری و پس از چهار روز مذاکره فشرده با اتحادیه کارفرمایان در تاریخ 27 بهمن 1399 به پایان رسید.   حسب اظهارات مسئولین شرکت ملی نفت نروژ « اکوینور» این اعتصاب می‌توانست باعث کاهش شدید ظرفیت ذخیره‌سازی پایانه «مانگستد» و ایجاد اختلال در یک ‌سوم تولید نفت خام نروژ و بیش از 40 درصد صادرات گاز طبیعی و تعطیلی برخی میادین فراساحلی شود که در صورت تداوم  به تمامی تاسیسات ساحلی  سرایت و تمامی‌کارگران مشغول در بخش نفت و گاز نروژ را درگیر می نمود.

به گفته سخنگوی اتحادیه نفت و گاز نروژ (NOG) ، اعتصاب اخیر اعضاء اتحادیه کارگری لِدِرن نروژ که تنها در 6 میدان نفتی به اجرا درآمد، ظرفیت تولید نفت نروژ تا 330 هزار بشکه در روز برابر با 8 درصد مجموع تولید این کشور را  به صورت موقت تحت تاثیر قرار داد.

این اتحادیه همواره خواهان افزایش دستمزدها و ارائه تسهیلات مالی بهتر برای اعضاء و شمول دامنه آن به کارگران مناطق دورافتاده فراساحلی بوده است. اعتصاب اولیه کارگران صنایع نفت و گاز  که از 9 تا 19 مهرماه توسط همین اتحادیه کارگری، هدایت شد، تولید نفت و گاز  نروژ را  تا حدود 25 درصد کاهش داد و پایان آن چنان اهمیتی داشت که پس از  انتشار خبر توافق اتحادیه کارگران و اتحادیه کارفرمایان، قیمت نفت برنت، بیش از یک درصد کاهش یافت.

 در اتفاقات سال جاری، اتحادیه نفت و گاز نروژ (NOG) به همراه نمایندگان کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ و با میانجی‌گری نهادهای دولتی تلاش نموده اند که با مذاکرات سازنده بین دو اتحادیه کارگری و کارفرمایی، به این اعتصابات در نروژ که بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت و گاز در اروپای غربی است، پایان دهند.

اتحادیه لِدِرن در مجموع شامل  1003 کارگر فراساحلی در تاسیسات نفتی می‌باشد. کارگران نفتی نروژ ازجمله کارگرانی هستند که بالاترین دستمزد را در این کشور دریافت می‌کنند. با این حال و با توجه به شرایط سخت کاری و در مقایسه با مزایای مشاغل مشابه در استرالیایی و آمریکا،  همواره در صدد بهبود شرایط و جلوگیری از تبعیض بین کارگران این صنف در ساحل و یا فراساحل  می‌باشند.   

 لازم به ذکر است که تمامی اتحادیه‌های کارگری سرتاسر نروژ زیر مجموعه‌های کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ (Landsorganisasjonen i Norge.LO) می‌باشند. این اتحادیه مرکزی بزرگترین و تأثیرگذارترین سازمان حمایتی صنفی در نروژ می‌باشد که از مجموع 21 اتحادیه منطقه‌ای و ملی تشکیل شده و تقریباً 900 هزار نفر عضو دارد که با توجه به جمعیت 5 میلیون نفری نروژ بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما