معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

بررسی مسائل مرتبط با حوزه نفت و گاز ترکمنستان با حضور رئیس جمهور این کشور

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان، در تاریخ 14 بهمن ماه سال جاری آقای قربانقلی بردی ‌محمدوف رئیس جمهور این کشور جلسه‌ای کاری با موضوع "توسعه حوزه نفت و گاز ترکمنستان" را با حضور برخی از معاونین، رئیس کابینه وزرا و رؤسای حوزه انرژی این کشور، به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار نمود که در آن مهم‌ترین مسائل مربوط به نفت و گاز ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور ترکمنستان در آغاز این نشست با اشاره به کاهش تقاضا و مصرف نفت و گاز در جهان اظهار داشت: " شرایط به وجود آمده در جهان (ناشی از شیوع ویروس کرونا) تأثیرات منفی خود را بر شاخص‌های تولیدی و مالی کشور بر جای گذاشته و به دلیل کاهش بهای نفت و فرآورده‌های نفتی‌، کشور ما شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌نماید. با این وجود دولت تمام تلاش خود را برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از افت قیمت جهانی نفت و تقاضای آن بر زندگی مردم ترکمنستان و اقتصاد کشور، به کار خواهد بست".

پس از سخنان رئیس جمهور ترکمنستان، آقای مرادگلدی‌ مردوف معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز این کشور در سخنانی با تشکر از رئیس جمهور ترکمنستان برای حضور و ایراد سخنرانی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت جهانی تولید و مصرف نفت و گاز پرداخته و ابراز امیدواری نمود که با افزایش میزان تقاضای جهانی برای مصرف نفت و گاز و فرآورده‌های آنها، قیمت این دو محصول صادراتی ترکمنستان نیز افزایش یابد.

در این نشست آقای بایگلدی یف، رئیس کنسرن دولتی"ترکمن نفت"، ضمن ارائه گزارشی از کشف میادین جدید هیدروکربنی در ترکمنستان اظهار داشت: "تمهیدات لازم در راستای ارتقای میزان بازدهی میادین نفت و گاز کشور انجام شده و براساس دستورات ریاست محترم جمهوری، آماده افزایش استخراج نفت و گاز از میادین کشف شده در کشور هستیم".

سپس آقای روزی‌یف رئیس شرکت دولتی "ترکمن ژئولوژی" با اشاره به دستورات قبلی ریاست جمهوری مبنی بر انجام تحقیقات زمین شناسی و حفاری‌های تحقیقاتی در نقاط مختلف کشور برای کشف منابع جدید، به ارائه گزارشی در این خصوص مبادرت نموده و اعلام کرد: " این تحقیقات با هدف کشف میادین جدید نفت و گاز، مواد معدنی و همچنین کشف سفره‌های جدید آب شیرین صورت گرفته است. ضمنا در جریان این تحقیقات، چاه‌های نفتی که می‌توان با تزریق گاز آنها را مجدد مورد استفاده قرار داد، شناسایی شده‌اند".

در ادامه این جلسه آقای چیشی‌یف، مدیرکل پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی در سخنانی اظهار داشت :" پالایش نفت در سال گذشته میلادی رشدی معادل 101 درصد را تجربه کرده و تولید انواع بنزین نیز رشدی برابر با 104 درصد داشته است. ضمنا تولید سوخت دیزل رشدی معادل104 درصد و تولید پلی‌پروپیلن نیز معادل102 درصد رشد داشته‌اند. نرخ رشد تولید گاز در کشور نیز برابر 117 درصد بوده است ".

در نشست مزبور رئیس دانشگاه بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان آقای عبدالرحمانوف نیز در سخنانی به معرفی برنامه‌های این دانشگاه پرداخته و در اعلام کرد :" براساس برنامه تحصیلی سال 2021- 2020 این دانشگاه، دانشجویان در 23 رشته مشغول به تحصیل شده و بالغ بر 1480 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی مورد پذیرش قرار گرفته و تعداد 15 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش شده‌اند. ضمنا بنا به دستور ریاست محترم جمهور، در برنامه تمامی رشته‌های تحصیلی این دانشگاه واحد اقتصاد دیجیتال گنجانده شده است ".

رئیس جمهور ترکمنستان در نشست فوق‌الذکر بر توجه بیشتر به پرسنل علمی حوزه نفت و گاز تأکید نموده و خواهان تاسیس مرکز دیگری در کنار دانشگاه بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان گردیده و بر همکاری بیشتر کشورش با مراکز آموزشی شرکت‌های معتبر خارجی فعال در ترکمنستان همچون: CNPC، Dragon Oil، Hyundai، LG، LukOil، Areti تأکید نمود.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان، رئیس جمهور این کشور در جریان نشست مزبور، نارضایتی خود را از عملکرد اکثر مسئولین حوزه نفت و گاز اعلام کرده و با امضای مصوبه‌ای به معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز آقای مرادگلدی‌مردوف، رئیس کنسرن دولتی ترکمن گاز، آقای باطر امانوف، رئیس کنسرن دولتی ترکمن نفت، آقای گؤیچگلدی بایگلدی‌یف، رئیس شرکت دولتی ترکمن ژئولوژی، آقای مردان روزی‌یف و همچنین مدیرکل پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی، آقای دوران چیشی‌یف به دلیل کم‌کاری و قصور در اجرای امور محوله اخطار داده و به آنها ابلاغ نمود که از این پس باید امور محموله را به نحو احسن انجام دهند.

شایان ذکر است که طی سال‌های گذشته نیز بارها وزرای مرتبط با نفت و گاز ترکمنستان توسط رئیس جمهور این کشور از کار برکنار شده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها، برکناری آقای خوجا محمداف در اوایل دوره دوم ریاست جمهوری آقای بردی محمدوف بوده است. همچنین آقای بایرامگلدی ندیراف دیگر وزیر نفت، گاز و منابع طبیعی کابینه ترکمنستان بود که با برخوردی تند توسط رئیس جمهور، از کار برکنار شده و موضوع برکناری وی و برخورد رئیس جمهور با او نیز در تلویزیون دولتی ترکمنستان در چندین نوبت به نمایش گذاشته شده و پخش گردید. دلیل برکناری آقای ندیراف نیز قصور در انجام وظایف و تحمیل خسارت های اقتصادی به کشور اعلام گردیده بود.

منبع:

  روزنامه ترکمنستان و سایت http://tdh.gov.tm

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما