معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

افزایش قیمت برق و آب در اوکراین

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: تعرفه خدمات عمومی‌ شهری در اوکراین در ماه ژانویه به طور متوسط 6 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده افزایش تعرفه برق در ماه ژانویه 36.6 درصد بود. تعرفه فاضلاب شهری 17.3 و قیمت آب شهری 10.9 درصد گرانتر شده است. همچنین قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی از ماه آینده افزایش خواهد یافت. اولگ پوپنکو مشاور غیرستادی شهردار کی یف اعلام کرد: به طور متوسط ارقام درج شده در قبض‌های خدمات عمومی‌شهری حداقل 1000 گریونا افزایش خواهند یافت.

کاهش 18.5 درصدی ساخت و ساز مسکن در دوره بحران بیماری کرونا

حجم ساخت و ساز و امور عمرانی در اوکراین در سال 2020 در مقایسه با سال قبل از آن 4 درصد افزایش یافته اما با این حال ساخت و ساز مسکن و منازل مسکونی 18.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. سازمان دولتی آمار اوکراین نوشت: در سال گذشته امور عمرانی مربوط به احداث تاسیسات مهندسی 14.8 درصد رشد داشته و ارزش عملیات عمرانی توسط موسسات اوکراینی نزدیک به 199 میلیارد گریونا برآورد شده است. ساخت تاسیسات و ابنیه جدید 36.1 درصد، تعمیرات اساسی و جاری 36.9 درصد و نوسازی و تجدید تجهیزات 27 درصد کل امور عمرانی را در سال گذشته تشکیل دادند. همچنین سال گذشته از 26.2 میلیارد گریونای برنامه‌ریزی شده برای تعمیر و نوسازی جاده‌ها 25.7 میلیارد گریونا هزینه شد.

قیمت شکر و تخم مرغ در طول یک سال 50 درصد افزایش یافتند

قیمت شکر، تخم مرغ و کره در طول سال گذشته به ترتیب 54.7 درصد، 52.3 درصد و 25.6 درصد افزایش یافتند. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده تنها در ماه نوامبر سال گذشته قیمت شکر 11 درصد و بهای آرد 18 درصد گرانتر شدند.

یوری ویترنکو خواهان عزل کوبولف از ریاست شرکت «نفت و گاز اوکراین» شد

یوری ویترنکو مدیر اجرایی سابق شرکت ملی «نفت و گاز اوکراین» و سرپرست کنونی وزارت انرژی با ارسال نامه‌ای به دنیس شمیگال نخست وزیر، پیشنهاد عزل آندری کوبولف رئیس شرکت «نفت و گاز اوکراین»، تغییر اعضای شورای ناظر آن شرکت و انجام حسابرسی را داد. دلیل این پیشنهاد عدم اجرای برنامه کاری و تجاری «نفت و گاز» بخصوص عدم حصول به شاخص‌های تعیین شده برای استخراج گاز طبیعی در اوکراین در سال گذشته اعلام شده است. نقض موازین کاری در سال‌های 2018 و 2019 که توسط سازمان دولتی حسابرسی و سازمان مالیات کشف شده‌اند نیز دلایل تکمیلی برای این درخواست است.

ویترنکو دلیل تفاوت‌های چشمگیر در تعرفه‌های گاز را توضیح داد

یوری ویترنکو سرپرست موقت وزارت انرژی اعلام کرد: قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی تا آخر فصل گرمایش برابر 6.99 گریونا بابت هر متر مکعب خواهد بود. تا پیش از تعیین سقف قیمت گاز طبیعی برای مشترکان خانگی از سوی دولت، شرکت‌های فعال در زمینه توزیع گاز می‌توانستند تعرفه خاص خود را تعیین کنند و گاها اختلاف میان حداکثر و حداقل تعرفه‌ای شرکت‌های گاز منطقه‌ای بیش از 40 درصد می‌شد. وی گفت: هر شرکت گاز منطقه‌ای در استان و منطقه خود دارای انحصار است و هیچ رقیبی ندارد و از این موضوع سواستفاده می‌کنند.

کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته

ارزش واقعی تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم 2020 با احتساب عوامل فصلی 0.8 درصد رشد داشته است. در همین حال ارزش واقعی تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه سوم سال گذشته برابر 1.2 هزار میلیارد گریونا بوده و سقوط تولید ناخالص داخلی در سه ماهه مذکور در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2019 برابر 3.5 درصد بوده است.

افزایش بهره وام‌ها و سپرده‌ها در اوکراین

بانک‌های اوکراین در ژانویه سال جاری نرخ بهره وام‌های جدید را افزایش دادند. نرخ بهره وام‌ها به طور میانگین به میزان 0.1 درصد افزایش یافته و به رقم 11.3 درصد در سال رسید؛ البته این برای وام‌های غیر مصرفی می‌باشد. نرخ بهره سپرده‌های بانکی نیز به همین میزان افزایش یافته و هم اکنون به طور میانگین برابر 4.1 درصد در سال است. معدل نرخ بهره برای سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی 3.8 درصد و برای اشخاص حقیقی 8 درصد اعلام شده است.

ویترنکو: بنا به دستور نخست وزیر خواهان عزل روسای «نفت و گاز» شدم

یوری ویترنکو سرپرست موقت وزارت انرژی خبر درخواست از هیأت دولت برای بررسی موضوع عزل مدیران ارشد و روسای شرکت ملی سهامی «نفت و گاز» اوکراین را تأیید کرد اما گفت: این درخواست بنا به دستور دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین برای تحلیل عدم اجرای برنامه افزایش استخراج گاز طبیعی در اوکراین تنظیم و ارائه شد. وی افزود: من در پاسخ به دستور نخست وزیر و با اشاره به نتایج مربوط به کاهش استخراج گاز طبیعی در اوکراین، بازرسی‌های انجام شده توسط سازمان حسابرسی دولتی و دادستانی، چنین درخواستی مطرح نمودم.

کارشناسان درباره تلاش ویترنکو برای عزل کوبولف

یوری ویترنکو سرپرست موقت وزارت انرژی با استناد به عدم اجرای برنامه‌های شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» و گزارشات سازمان‌های مالیات و حسابرسی خواهان عزل آندری کوبولف رئیس این شرکت و همچنین اعضای شورای ناظر آن شده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این تلاش او تنها برای موافقت نمایندگان پارلمان با انتصاب او به مقام وزارت انرژی انجام می‌شود. دیمیتری مارونیچ موسس بنیاد سیاست‌های راهبردی انرژی اعتقاد دارد: ویترنکو با راه انداختن جنگ با کوبولف، انتظار دارد رای نمایندگان ناراضی از سیاست‌های «ضد ملی» شرکت نفت و گاز را دریافت کند. اولگ پوپنکو دیگر کارشناس بازار انرژی اعتقاد دارد: تلاش‌هایی در جریانند تا روسای کنونی «نفت و گاز» عزل شوند تا افراد وفادارتر در رأس این شرکت قرار گیرند. پوپنکو گفت: ویترنکو در این دعوا تنها به عنوان یک مهره استفاده می‌شود و چنانچه تلاش برای تغییر ریاست «نفت و گاز اوکراین» با شکست مواجه شود، حداقل «استقلال» آن تضعیف خواهد شد. البته در این موضوع منافع گروه‌های مالی صاحب نفوذ نیز در تضاد با یکدیگرند. از دفتر ریاست جمهوری گرفته تا آخمتوف و کالامویسکی تلاش دارند تا بازار انرژی را به نفع خود تقسیم کنند اما «وجود دو نر پیشرو در یک گله ممکن نیست». البته اختلافات شخصی میان ویترنکو و کوبولف نیز از زمان اشتغال ویترنکو در «نفت و گاز» نشات و پس از عزل ویترنکو شدت گرفت نیز بی‌تأثیر نیست. برخی از کارشناسان تلاش‌های اخیر ویترنکو را در چارچوب اختلافات شخصی او با کوبولف می‌دانند. ویترنکو بارها نسبت به کوبولف اظهارنظر منفی شدید کرده است.

وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی: تولید در بخش کشت و صنعت اوکراین عقب مانده است

رومان لشنکو وزیر سیاستگزاری کشاورزی اوکراین اعلام کرد: فناوری‌های تولید در بخش کشاورزی عقب مانده است. وی رکود در افزایش تولید محصولات کشاورزی را به عدم وجود وزارتخانه مربوطه دانست و گفت: در سال گذشته تولید محصولات کشاورزی 11.5 درصد در مقایسه با سال پیش از آن کاهش داشت و این کاهش در بخش تولید محصولات نباتی به 13.6 درصد رسید. عدم وجود تنظیم سیاست‌های اصولی در این بخش دلیل اصلی کاهش تولید در بخش کشاورزی اعلام گشت. لشنکو در جریان گفتگوهای کارشناسی درباره طرح «سیاست‌های راهبردی اقتصادی ملی - 2030»، افزود: در حالی که دو ماه از انتصاب او به مقام وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اوکراین می‌گذرد، اما وزارتخانه مربوطه هنوز کار خود را آغاز نکرده است. وی تأکید کرد: انحلال وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی اشتباه بود.

در پیبحران کریمه ،اوکراین 75 درصد استخراج ذغال‌سنگ را از دست داده است

آلکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد: در نتیجه بحران کریمه ، اوکراین 75 درصد از استخراج ذغال‌سنگ خود را از داست داده است. وی گفت: در نتیجه بحران یاد شده در  استان‌های لوگانسک و دانتسک، بشدت از منابع ذغال‌سنگ اوکراین کاسته شد. ما امروز مشخصا می‌دانیم که چگونه باید استقلال انرژی خود را احیا کنیم ما سیاست‌های راهبردی خود را در تامین حداکثر استقلال و توانایی برای حل مشکلات امروز تنظیم می‌کنیم. وی تأکید نمود: یکی از مهم‌ترین عواملی که ما بر روی آن اصرار داریم اتصال اوکراین به شبکه سامانه برق و انرژی اروپاست.

بازی‌های قمار و قرعه‌کشی چقدر برای بودجه درآمد خواهند داشت

یگور پترنکو کارشناس امور سیاسی و اقتصادی اعلام کرد: کمیسیون دولتی نظارت بر بازی‌های قمار و قرعه‌کشی تا کنون به سه شرکت پروانه کار داده و از محل صدور این سه پروانه 70.2 میلیون گریونا دریافت شده است که طبق قانون از طریق بودجه مرکزی برای تأمین اعتبار بخش پزشکی هزینه خواهند شد. وی افزود: دولت برآورد کرده که امسال نزدیک به 7.4 میلیارد گریونا از محل بازی‌های قمار درآمد کسب کند. این وجوه به صندوق دولتی حمایت از پزشکی، ورزش، آموزش، فرهنگ و علوم واریز و برای این بخش های اعتبار تکمیلی مالی ایجاد خواهد کرد.

کارشناس: اوکراین آماده راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی نیست

آندری نواک رئیس کمیته اقتصاددانان اوکراین اعلام کرد: شورای‌عالی اوکراین در تصویب قوانین لازم برای تنظیم موازین بازار اراضی کشاورزی تأخیر می‌کند. وی گفت: با توجه به آهنگ تصویب قوانین، برای من این تصور ایجاد شده که به احتمال بسیار شورای عالی مجبور خواهد شد تا برای مدتی ممنوعیت معاملات اراضی کشاورزی را برای شش ماه یا یک سال تمدید کند؛ زیرا ما نه از نظر مبنای قانونی، نه از نظر فنی و فن‌آوری و نه از نظر زیرساختی برای راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی از تاریخ اول جولای سال جاری آمادگی نداریم. وی افزود: دولت باید سیاست‌های اصولی برای بازار اراضی کشاورزی را ایجاد کند. بازار اراضی کشاورزی نباید به عنوان یک هدف معرفی شود. این بازار تنها ابزار محسوب می‌شود و ما باید بدانیم که با این ابزار در بخش کشاورزی و در کل در سیاست‌های کشوری چه می‌خواهیم بکنیم؟ ما می‌خواهیم با بازار اراضی کشاورزی هزاران مزرعه‌دار کوچک خصوصی یا 10 موسسه هولدینگ معظم کشاورزی ایجاد کنیم؟ این دو موضوع کاملا متناقض و متفاوت هستند. بازار اراضی کشاورزی باید ابزاری برای اجرای سیاست‌ها در این راستا باشد؛ ولی ما سیاست‌های رسمی در این باره نداریم.

صادرکنندگان فعالانه ارز در بازار عرضه می‌کنند

صادرکنندگان اوکراینی در حال حاضر به طور فعال ارز کسب شده خود را در بازار بین بانکی عرضه می‌کنند. بر اساس نتایج معاملات بازار ارز بین بانکی در تاریخ 18 فوریه، ارزش این معاملات تقریبا دو برابر شده و یا تقاضا برای خرید گریونا به شدت افزایش یافته است. بدین ترتیب در معاملات روز 18 فوریه دلار در محدوده 27.82 -27.85 گریونا معامله شد. در همین حال در پایان معاملات دلار 2.5 کوپک گرانتر شد. کارشناسان مالی معتقدند: عدم پرداخت بخش بعدی وام از سوی صندوق بین‌المللی پول تأثیر چشمگیری بر ارزش گریونا نخواهد داشت و گریونا سقوط نمی‌کند. دلیل اصلی حفظ ارزش گریونا در مقابل دلار در شرایط کنونی، ورود اشخاص غیر مقیم به بازار اوراق قرضه دولتی داخلی گریونایی اوکراین و افزایش قیمت فولاد و محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی اعلام شده است. کاهش تقاضا از سوی واردکنندگان برای خرید ارز نیز دلیل دیگری است.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

کارشناسان: بهای غله و دانه‌های روغنی از آغاز سال تجاری 60 درصد افزایش یافته است

وضعیت در بازار جهانی غله و دانه‌های روغنی همچنان تثبیت نشده است و عواملی چون شرایط نامناسب آب و هوایی در سال گذشته، افزایش واردات از سوی چین و اقدامات دولتی برای حفظ قیمت‌ها بر آن تاثیرگذار هستند. اولنا نروبا کارشناس موسسه Maxigrain گفت: با توجه به همه‌گیری کرونا و کاهش محصول به دلیل شرایط آب هوایی، افزایش واردات مواد خام غذایی توسط چین برای افزایش جمعیت خوک‌های پرورشی در این کشور قیمت محصولات کشاورزی را افزایش داده است. اکنون قیمت غله، دانه‌های روغنی و محصولات صنایع تبدیلی در مقایسه با سال گذشته 60 درصد افزایش یافته‌اند.

قیمت جو محصول اوکراین به بالاترین سطح رسید

قیمت جو در بنادر دریایی اوکراین در هفته گذشته به یک رکورد بی‌سابقه رسید. به دلیل تقاضای زیاد، فروشندگان جو در اوکراین محصول خود را به مبلغ بی‌سابقه‌ای بین 8110 تا 8400 گریونا به ازای هر تن (243 تا 249 دلار) عرضه کردند. در دوره زمانی جولای- ژانویه سال تجاری 2020-2021 چین در مقایسه با سال پیش 3 برابر بیشتر جو از اوکراین خریده است.

امارات سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش کشت و صنعت اوکراین را افزایش می‌دهد

تیموفی میلووانوف مشاور غیرستادی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه کشت و صنعت اوکراین را 10 برابر افزایش خواهد داد. وی گفت: من افتخار داشتم تا در ملاقات میان رئیس جمهور و ولیعهد امارات (که عملا مدیربت حکومت را در دست دارد) حضور داشته باشم. او به تیم خود تکلیف کرد تا گردش کالا و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اوکراین را در چند سال آینده به 10 برابر افزایش دهد تا به 2 میلیارد دلار در سال برسد.

توافقات اوکراین با امارات: بهبود همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری

در جریان سفر رسمی دو روزه ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به امارات متحده عربی چند سند دوجانبه امضا شد. اسناد مذکور در حضور رئیس جمهور اوکراین و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارت ابوظبی به امضا رسید. در میان این اسناد تفاهمنامه تشویق سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش کشاورزی و مساعدت در توسعه تجارت محصولات کشاورزی، صورت جلسه تغییر در توافقنامه میان دولت‌ها برای اجتناب از مالیات مضاعف، پیشگیری از فرار مالیاتی و امور مالی، تفاهمنامه در زمینه همکاری‌ها در توسعه گردشگری و توافقنامه میان شرکت هلدینگ دولتی «اوکرآبارون پروم» (صنایع دفاعی) و موسسه اماراتی EDGE Group به ارزش یک میلیارد دلار به امضا رسید. موسسه اوکراینی در چارچوب این توافقنامه فن‌آوری‌های پیشرفته خود در زمینه نظامی را در همکاری با طرف اماراتی رشد و توسعه خواهد داد.

صندوق بین‌المللی پول کار هیأت خود با اوکراین را بدون نتیجه اعلام داشت

هیأت ویژه صندوق بین‌المللی پول برای نخستین بازنگری در برنامه «آماده به کار» برای اوکراین که در ماه ژوئن امضا شده بود، کار خود را بدون حصول نتیجه پایان داد. این بدان معناست که اوکراین بخش دوم وام را از صندوق دریافت نخواهد کرد. یوستا لیوگمان نماینده دائمی صندوق بین‌المللی پول در اوکراین اعلام داشت: در دوره زمانی 21 تا 23 دسامبر و 11 ژانویه تا 12 فوریه، کارشناسان صندوق با نمایندگان حکومت اوکراین درباره پیشرفت ها در اجرای اقدامات توافق شده و اصلاحات در چارچوب توافقنامه « stand-by» مورد بحث و بررسی قرار دادند. گفتگوها درباره تقویت مدیریت بانک مرکزی، بهبود قوانین و موازین نظارتی در بخش نظارت بانکی و سالم‌سازی مالی، اقدامات در راستای کاهش کسری مالی در دورنمای میان‌مدت، طرح‌های قانونی در زمینه احیا و تقویت نهادها و زیرساخت‌های ضد فساد مالی و بخش قضایی، موضوعات در بخش انرژی انجام شدند. بحث و تبادل نظر مفید بود اما پیشرفت‌های بیشتری برای خاتمه دادن به بازنگری نخست برنامه مورد نیاز است. گفتگوها ادامه دارند.

واردات برق از روسیه از آغاز سال تا کنون از 300 میلیون کیلووات ساعت فراتر رفت

لودمیلا بویمستر نماینده پارلمان اوکراین در توییتر خود نوشت: امروز واردات برق از روسیه به اوکراین از آغاز سال تاکنون از مرز 300 میلیون کیلووات ساعت گذر کرده و وی اطلاع‌رسانی درباره پول‌هایی که اوکراین هر روز به رژیم پوتین پرداخت می‌کند را ادامه خواهد داد. وی افزود: دومین روز است که آهنگ پرداخت روزانه یک میلیون دلار را حفظ کرده‌ایم. این پول‌ها هر روز از بازار اوکراین شسته می‌شوند و برای تأمین جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کردند.

توضیحات اتحادیه اروپا در خصوص دلایل عدم امضای توافقنامه «آسمان باز» با اوکراین

جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت اعلام کرد: امضای توافقنامه فضای مشترک هوایی میان این اتحادیه و اوکراین تنها پس از تدوین جدید آن صورت خواهد گرفت. وی تأکید نمود: هرگاه در این سند این واقعیت درج شود که بریتانیا دیگر عضو و امضاکننده این توافقنامه نیست، امضا خواهد شد. وی ضمن اعلام این مطلب پس از خاتمه نشست شورای عضویت وابسته اوکراین و اتحادیه اروپا، گفت: من اطمینان می‌دهم که اتحادیه اروپا به توافقات کسب شده برای امضای این توافقنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن وفادار می‌باشد.

بانک جهانی به اوکراین 700 میلیون دلار وام می‌دهد

وزارت دارایی اوکراین ابراز امیدواری کرد دومین بخش از وام بانک جهانی به ارزش 700 میلیون دلار را به زودی دریافت کند. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین گفت: ارائه این بخش تنها پس از تصویب چند قانون در رابطه با اصلاحات ارضی کشاورزی ممکن خواهد شد. وام مذکور در چارچوب سیاست‌های توسعه برای احیای اقتصادی پرداخت می‌شود. تصمیم پرداخت بخش نخست آن به ارزش 350 میلیون دلار در ماه ژوئن اتخاذ شد. مارچنکو افزود: اخیرا با رئیس نمایندگی بانک جهانی در اوکراین درباره شروط ارائه آن گفتگو کردم. برای دریافت بخش دوم وام باید بسته قوانین اراضی کشاورزی را تصویب کنیم که یک امر واقعی و عملی است.

افزایش واردات فرآورده‌های نفتی به اوکراین

بر اساس آمارهای ثبت شده در ژانویه امسال اوکراین واردات فرآورده‌های نفتی را به میزان 10.5 درصد افزایش داده است. در ژانویه 658.86 هزار تن نفت و فرآورده‌های نفتی به اوکراین وارد شده که بیشترین واردات از بلاروس (120.84 میلیون دلار)، روسیه (116.97 میلیون دلار)، لیتوانی (26.48 میلیون دلار) بوده است. در ژانویه سال گذشته نیز 596.34 هزار تن نفت و فرآورده‌های نفتی به اوکراین وارد شده است.

توضیحات وزارت دارایی درباره نتایج کار هیأت صندوق بین‌المللی پول

وزارت دارایی اوکراین درباره اجرای برنامه‌های توافق شده با صندوق بین‌المللی پول ابراز امیدواری نمود. این وزارتخانه اعلام کرد: هر چند که در مرحله کنونی هیأت صندوق ویژه اوکراین، به کار خود پایان داده اما این وزارتخانه سناریوی عدم اجرای برنامه توافق شده با صندوق را مد نظر ندارد. در توضیحات وزارت دارایی آمده است: اوکراین امسال را با رقم باقی مانده قابل توجه 71 میلیارد گریونایی در حساب‌های خزانه‌داری آغاز کرده که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. نقطه اوج پرداخت‌های اوکراین در بخش دیون دولتی در ماه سپتامبر امسال خواهد بود. بودجه دولتی اوکراین با این فرض تنظیم شده که اوکراین برنامه صندوق بین‌المللی پول را اجرا کرده تا وجوه پیش‌بینی شده در این برنامه همکاری را دریافت کند. در حال حاضر ما سناریوی دیگری نداریم.

وزارت دارایی: تولید ناخالص داخلی اوکراین 4.2 درصد کاهش یافت

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال 2020 کمترین میزان در 4 سال گذشته بود. این وزارتخانه گفت: ارزش این شاخص در سال گذشته در اوکراین 4.2 درصد کاهش داشت هر چند پیش‌بینی‌های اولیه دولت این کاهش را 4.8 درصد برآورد کرده بود. شاخص تجمیعی تولید کالا و خدمات نیز در سال گذشته 4.4 درصد کاهش را ثبت کرد. در نتیجه همه‌گیری کرونا و بحران ناشی از آن، وضعیت اقتصادی در اوکراین در اوایل سال گذشته دچار نوسانات منفی شد و سقوط اقتصادی به دلیل هیجانات ناشی از بحران چشمگیر بود؛ اما در نیمه دوم سال وضعیت بهبود یافت و دولت و بخش خصوصی روش‌های فعالیت در شرایط قرنطینه و محدودیت‌های مربوطه را فراگرفته و تجربه کسب کردند و در نتیجه وضعیت اقتصادی در اواخر سال تا حد زیادی تثبیت شد.

قیمت صادراتی روغن آفتابگران به 1.3 هزار دلار در تن رسید

نرخ صادراتی روغن آفتابرگردان با شرط تحویل FOB بندر به 1.3 هزار دلار به ازای هر تن رسید که یک رکورد جدید در 4 سال اخیر است. دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها کاهش میزان عرضه اعلام شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر اختلاف میان قیمت روغن آفتابگردان و روغن سویا به 220 دلار در تن رسیده است هر چند که قیمت روغن سویا نیز افزایش قابل توجهی یافته است. شرکت‌های فروشنده اعلام کردند: مصرف‌کنندگان آمادگی پذیرش قیمت گران روغن آفتابگران را ندارند و در نتیجه رو به روغن‌های نباتی دیگر آورده‌اند که منجر به افزایش تقاضا برای این نوع روغن‌ها شده است.

کارشناس: اوکراین باید برای کاهش کسری بودجه سال آینده تلاش کند

ماریا رپکو مدیر مرکز سیاست‌های راهبردی اعلام کرد: اوکراین باید برای کاهش کسری بودجه دولتی تا سال آینده تلاش کند و آن را در سطح 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی که برای صندوق بین‌المللی پول یک معیار می‌باشد تنزل دهد. وی گفت: وزارت دارایی میزان کسری بودجه در سال آینده را در برنامه‌های خود در سطح 4 تا 4.5 درصد پیش‌بینی کرده است. وی توضیح داد: کاهش کسری بودجه در وهله نخست یک نیاز برای اوکراین و مردم آن است تا در آینده بهره دیون بیشتر را پرداخت نکنند و برای وجوه استقراضی جهت بازپرداخت بهره و دیون قبلی به دنبال منابع نگردند، باید میزان دیون در سطح قابل پذیرشی حفظ شود. وی گفت: ادامه مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول هم از جنبه احساسی و هم از نظر ماهیت اختلاف نظرات بسیار دشوار خواهد بود. وی تأکید نمود: اوکراین در سپتامبر سال جاری در تأمین منابع مالی مورد نیاز خود با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه خواهد شد. زمانی که موعد بازپرداخت بخش قابل توجهی از دیون خارجی فرا برسد (سپتامبر 2021) ما مشکلات را مشاهده خواهیم کرد، اوکراین می‌بایست تا پیش از آن، درباره سیاست‌های تأمین مالی برای بازپرداخت آن‌ها با حمایت از جانب صندوق بین‌المللی پول با وام‌های ارزان دیگر شرکای خارجی یا به طور مستقل و با جستجو در بازار وجوه استقراضی تصمیم بگیرد.

انرگواتم دیگر سوخت هسته‌ای مصرف شده را به روسیه باز نمی‌گرداند

شرکت ملی تولید انرژی اتمی «انرگواتم» تصمیم گرفته است به طور کامل از خروج و بازگرداندن سوخت هسته‌ای مصرف شده از نیروگاه‌های اتمی اوکراین به روسیه برای نگهداری موقت و فرآوری آنها امتناع ورزد. پتر کوتین سرپرست «انرگواتم» اعلام کرد: ما دیگر از خدمات موسسات رادیواکتیوی شیمیایی روسیه استفاده نخواهیم کرد و تصمیم گرفته‌ایم که به طور کامل از خروج سوخت هسته‌ای استفاده شده به روسیه امتناع ورزیم. اوکراین دیگر به چنین خدماتی نیاز ندارد. این امر تا حد بسیاری ایمنی انرژی کشور ما را تقویت می‌کند. وی افزود: انبار مرکزی نگهداری سوخت هسته‌ای مصرف شده از جولای امسال اولین محموله این سوخت را تحویل خواهد گرفت. وی یادآوری نمود: احداث این انبار به طور کامل در دسامبر سال گذشته به پایان رسید.

شرکت اماراتی برای ایجاد یک شرکت بازرگانی کشاورزی در اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کند

وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت Mubadala Investment Company  امارات متحده عربی درباره تاسیس و ایجاد یک شرکت بازرگانی کشاورزی امضا کرد. تیموفی میلووانوف مشاور غیر ستادی دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد: شرکت اماراتی قصد دارد در این طرح بین 50 تا 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نماید.

روسیه فهرست شرکت‌های مورد تحریم اوکراین را گسترش داد

دولت روسیه فهرست شرکت‌های اوکراینی که مشمول تحریم های این کشور می‌شوند را گسترش داد. نخست وزیر روسیه اعلام کرد: علاوه بر 75 شرکت اوکراینی که در این فهرست قرار داشتند، 84 شرکت دیگر به آن افزوده شده‌اند. شرکت‌های کشاورزی اوکراینی مانند «مجتمع آگرومارس»، «کورپراسیون دولتی خواروبار و غله اوکراین»، «میرونووسکی خلیب و پرادوکت»، «نیکاترا»، «نیبولون» و هولدینگ «کرنل» مشمول تحریم‌های روسیه شده‌اند.

کاهش واردات کالا به اوکراین

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در سال گذشته واردات کالا در مقایسه با سال پیش از آن 11 درصد کاهش یافت. بر اساس اطلاعات ارائه شده، در سال گذشته معادل 54.10 میلیارد دلار کالا به اوکراین وارد شد و صادرات با 1.7 درصد کاهش رقم 49.21 میلیارد دلار را ثبت کرد. تراز تجارت خارجی اوکراین در سال گذشته منفی 4.88 میلیارد دلار بود. این در حالیست است که تراز تجارت خارجی اوکراین در سال 2019 منفی 10.75 میلیارد دلار شد. اوکراین در سال گذشته با 234 کشور جهان مبادلات تجاری داشته که بیشترین میزان صادرات به چین با 7.11 میلیارد دلار، لهستان با 3.27 میلیارد دلار و روسیه با 2.71 میلیارد دلار بود. بیشترین واردات اوکراین نیز از کشورهای چین با 8.31 میلیارد دلار، آلمان با 5.34 میلیارد دلار و روسیه با 4.54 میلیارد دلار انجام شد. صادرات غله به ارزش 9.42 میلیارد دلار، فولاد و فلزات آهنی 7.69 میلیارد دلار و روغن‌های نباتی و حیوانی 5.34 میلیارد دلار بیشترین سهم را در صادرات کالا از اوکراین داشته‌اند. اصلی‌ترین کالاهای وارداتی اوکراین در سال گذشته نیز ماشین آلات، تجهیزات و دستگاه‌های فنی با 11.54 میلیارد دلار، سوخت‌های معدنی، نفت و فرآورده‌های نفتی با 7.75 میلیار دلار و محصولات صنایع شیمیایی با  7.33 میلیارد دلار بود.

قصد اوکراین برای خروج از توافقنامه با کشورهای مشترک‌المنافع

هیأت وزیران اوکراین اعلام کرد: این کشور قصد دارد از توافقنامه هماهنگی مناسبات بین دولت‌های امضاکننده در بخش ارتباطات پستی و الکتریکی که در چارچوب جامعه کشورهای مشترک‌المنافع در تاریخ 9 اکتبر 1992 در بیشکک منعقد شده بود، خارج شود. بر اساس این توافقنامه کشورهای امضاکننده اقدامات خود در بخش ارائه خدمات ارتباطاتی را هماهنگ، توسعه شبکه‌ها و وسایل ارتباطاتی را همخوان و اصول علمی و فنی سیاست‌های تعرفه‌ای را به اتفاق تنظیم می‌کنند. دولت اوکراین تأکید کرده است که از زمان امضای این توافقنامه، سند مذکور عملا برای اوکراین اجرا نشده است. همچنین اعلام شد که خروج اوکراین از این توافقنامه بر منافع اتباع اوکراین تأثیری نخواهد داشت.

رکورد بی‌سابقه اوکراین در واردات گوجه فرنگی گلخانه‌ای – ایران در صدر صادرکنندگان

اوکراین در سال 2020 به طور بی‌سابقه‌ای واردات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را افزایش داد و رکورد واردات این محصول در سال 2019 را شکست. واردات این محصول در سال گذشته 21 درصد افزایش یافت و از نظر وزنی به 86.7 هزار تن رسید. از نظر ارزش این افزایش معادل 56 درصد اعلام شده است. در مجموع در سال گذشته واردکنندگان گوجه‌فرنگی وارداتی 77.6 میلیون دلار هزینه نمودند که با احتساب خصوصیات بازار خورده فروشی، مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید گوجه‌فرنگی وارداتی در مجموع 145 میلیون دلار هزینه کرده‌اند. آندری یارماک کارشناس اقتصادی اداره کل فائو اعتقاد دارد: در اوکراین سطح قیمت حامل‌های انرژی در مقایسه با کشورهای صادرکننده نفت و گاز بسیار بالاست و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌ای حداقل 2 برابر گرانتر از ازبکستان، سه برابر بیشتر از روسیه و حداقل 5 برابر بیشتر از قزاقستان تمام می‌شود. ترکیه در سال گذشته 68.6 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه‌ای به اوکراین صادر کرده که 79 درصد کل واردات این محصول را تشکیل می‌داد. ترکیه در سال 2019 نزدیک به 90  درصد بازار گوجه فرنگی در اوکراین را در دست داشت. اما ایران در 2020 صادرات گوجه‌فرنگی به اوکراین را شدیدا افزایش داد. صادرات این محصول از ایران از طریق آذربایجان انجام می‌شود و حجم واردات این محصول از ایران 8 برابر افزایش یافته است. لهستان نیز در سال گذشته بیش از 10 هزار تن گوجه‌فرنگی به اوکراین صادر کرد. کشورهای بلاروس و هلند هم از صادرکنندگان گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به اوکراین هستند.

توضیحات دفتر ریاست جمهوری درباره نتایج کار صندوق بین‌المللی پول

هیأت صندوق بین‌المللی پول ویژه اوکراین کار خود را در این مرحله پایان داد و در نتیجه بخش بعدی وام به اوکراین پرداخت نخواهد شد. اولگ اوستنکو مشاور رئیس جمهور اطمینان داد: هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد و امور طبق برنامه هماهنگ شده قبلی ادامه دارند. وی گفت: تولید ناخالص داخلی اوکراین در حال رشد است و گریونا ثبات دارد و در حال حاضر مسائل فنی مورد بحث و تبادل نظر قرار دارند. لازم به ذکر است که اوکراین گفتگوها درباره مشکلات در بخش انرژی را با صندوق ادامه می‌دهد. اوکراین همچنین بر تعهدات خود مبنی بر لغو تعیین محدودیت برای قیمت گاز برای مشترکان عادی پس از ماه مارس تأکید دارد.

اوکراین نزدیک به 31 میلیون تن غله صادر کرد

حجم غله صادر شده از اوکراین از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا 17 فوریه امسال 30.6 میلیون تن اعلام شد که 7.8 میلیون تن یا 20 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است (38.4 میلیون تن). در سال تجاری کنونی تا تاریخ مذکور نزدیک به 13.35 میلیون تن گندم صادر شد که 18 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در همین مدت 12.9 میلیون تن ذرت صادر شد که 4.8 میلیون تن یا 27 درصد کمتر از شاخص‌های سال پیش از آن است.

سهم نخود اوکراین در بازار جهانی 4 درصد

سهم تولید نخود اوکراین در بازار جهانی تنها 4 درصد بوده است. سرگئی فئوفیلوف مدیر شرکت «اوکرآگروکنسالت» اعلام کرد: هند در سال‌های گذشته اولین مصرف‌کننده نخود تولیدی اوکراین بود اما در سال تجاری گذشته وضعیت تغییر یافت و اوکراین بیش از 40 درصد نخود صادراتی را روانه کشورهای اتحادیه اروپا نمود. این کارشناس تأکید کرد: اراضی تحت کشت نخود در مقایسه با دیگر حبوبات در منطقه کشورهای دریای سیاه بسیار قابل توجه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما