معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

تاثیر کرونا بر اقبال بیشتر سنگال به کالاهای ساخت ترکیه

تبلغیات محصولات تولیدی ترکیه در شبکه‌های پیام رسان اجتماعی در سطح گسترده در سنگال منتشر می‌شوند و از این میان پوشاک و لوازم آرایشی بیشترین سهم از این تبلیغات را به خود اختصاص داده اند. تا همین اواخر اغلب این محصولات از مبدا چین و سپس در مقیاس کمتری از بندر دبی در امارات متحده عربی وارد می‌شد اما هم اکنون مبدا جدید وارداتی از ترکیه می‌باشد.

شیوع کرونا توسعه مراودات تجاری سنگال و ترکیه را افزایش داده است و اقبال عمومی‌برای داد و ستد در فضای مجازی بیشتر شده است. باتوجه به وزن سبک و حجم کم پوشاک و لوازم آرایشی، خریداران سنگالی ترجیح می دهند بارهای خود را از طریق هوایی که در مدت زمان حدود 4 روز از ترکیه به سنگال ارسال می نمایند و در برخی از موارد این مدت به دو روز نیز کاهش می یابد، انتقال دهند. این در حالی می‌باشد که واردات از چین حداقل 1 ماه به طول می انجامد.

خریداران سنگالی از طریق اینترنت و شبکه پیام رسان واتساپ و همچنین فعالان تجاری سنگالی مستقر در ترکیه بدون پرداخت هزینه جابجایی، سفارش خرید خود را ثبت و محصولات را دریافت می نمایند. مشتریان با دریافت عکس و کاتالوگ محصولات و اطمینان از وجود محصول در بازار اقدام به ثبت سفارش می نمایند.

در این مراوده تجاری خریدار با انتخاب مدل ها و رنگ های مورد نظر، ابتدا 50 درصد بهای محصولات به هنگام ثبت سفارش پرداخت می‌گردد و پرداخت باقیمانده به هنگام دریافت محموله می‌باشد. در این شیوه از تجارت تمامی مراحل بارگیری با تهیه و ارسال عکس همراه می‌باشد.

خریداران سنگالی تا پیش از این از طریق دبی و چین نسبت به واردات پوشاک و لوازم آرایشی اقدام می‌کردند اما با وجود برقراری حمل بار هوایی ترکیه به چین در ایام کرونایی، فرصت مناسبی برای آشنایی با ظرفیت های تولیدی در ترکیه و تنوع محصولات فراهم گشت و به همین دلیل اقبال عمومی‌به تجارت با ترکیه بیشتر شده است. مهمترین دلیل هجوم بازرگانان سنگالی به ثبت سفارش از ترکیه آسان بودن حمل و دریافت بار در مدت زمان تنها چند روز می‌باشد. کرایه حمل هر کیلو بار هوایی از ترکیه به سنگال 5.5 یورو می‌باشد.

دلیل دیگر استقبال از محصولات ترکیه در سنگال، نگاه نچندان مطلوب نسبت به محصولات چینی و کیفیت پایین آنها می‌باشد. محصولات وارداتی از ترکیه به سنگال عموما باکیفیت می‌باشند، از سوی دیگر محصولات باکیفیت چینی قیمت بالاتری دارند. این استقبال تا جایی پیش رفته است که محصولات چینی برای فروش بهتر در سنگال به عنوان کالای تولیدی در ترکیه معرفی می‌گردد. حضور و استقرار فعالان تجاری سنگال در ترکیه انجام مراوداتی از این دست را تسهیل نموده است. از سوی دیگر با توجه به قدرت خرید پایین مردم و بازرگانان سنگالی و همچنین انجام واردات مستقیم توسط اغلب مغازه داران کوچک و متوسط سنگال، زمینه را برای واردات بارهای با حجم کمتر از طریق هوایی را فراهم آورده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما