ارائه لایحه مدیریت مصرف آفت کش ها در پارلمان هند
لایحه مدیریت مصرف آفت کشها که فوریه2020 در هیات دولت هند تصویب شده بود، همزمان با آغاز بررسی لایحه بودجه از ابتدای فوریه 2021 در دستور کار نمایندگان مجلس هند قرار گرفت و در صورت تصویب، جایگزین قانون قبلی (مصوب 1968) خواهد شد.
موافقان لایحه عقیده دارند که قانون جدید نواقص قانون قبلی را برطرف کرده، و علاوه بر تامین منافع بخش کشاورزی کشور، امکان بازطراحی نظام کنونی تولید آفت کش ها را همراستا با پیشرفت های جهانی فراهم می آورد. همچنین سازوکار استفاده از سموم کشاورزی در هند را با هنجارهای جهانی -که هند نیز عضو برخی از این تعهدات و توافقات است- منطبق می سازد. از مهمترین نکات پیش نویس قانون جدید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- - ضرورت درج برچسب و صدور دفترچه راهنما برای هر محصول، با قید ترکیب شیمیایی و دوز استفاده.
- - مجوز به لابراتوارهای خصوصی برای بررسی نمونههای سم از جهت تطابق با استانداردها.
- - تشکیل "هیات مرکزی مدیریت آفت کش ها" برای انجام بررسیهای علمی و ارائه نظرات مشورتی به دولت.
- - تشکیل "کمیته ثبت" برای صدور گواهینامه محصول آفت کش، تولید یا واردات آن، انجام بررسیهای ادواری درباره سلامت و کارآیی سموم ثبت شده، اطلاع رسانی درباره مواد سمی و ...
- - تعیین ماموران ویژه از سوی دولت برای صدور مجوز تولید، توزیع، فروش، ذخیره سازی، یا عملیات کنترل آفات.
- - امکان تشکیل نهادی از سوی دولت برای قیمت گذاری آفت کش ها در صورت ضرورت.
- - تعیین مجازات (تا 3 سال زندان و 4 میلیون روپیه جریمه) برای تولید یا واردات آفت کش بدون اخذ گواهینامه و مجوز.
در مقابل، منتقدان و برخی تشکل های کشاورزی معتقدند مفاد قانون جدید به زیان کشاورزان و در تضاد با اهداف دولت برای دوبرابرکردن درآمد کشاورزان تا سال 2022 است. مبهم بودن رویه ثبت محصولات آفت کش در این قانون از جمله نکات مورد اعتراض است که مخالفان خواستار مشخص شدن جزئیات آن قبل از تصویب سند میباشند. طبق بخش 23 قانون جدید، همه انواع سموم که قبلا تحت قانون 1968 تائید شده بودند، باید مجددا تحت قانون جدید ثبت شوند و این تائیدیه برای 2 سال معتبر خواهد بود. اما به عقیده مخالفان، ثبت و تائیدیه محصولات تحت قانون قبلی باید کماکان معتبر شناخته شود. یکی از مسئولان فدراسیون اتاق های بازرگانی هند (FICCI) افشای اطلاعات و فرمولاسیون تولیدکنندگان را از دیگر نگرانیهای قانون جدید دانست. لغو مجوز همه محصولات یک شرکت حتی درصورت نقض مقررات نظارتی یا کیفی یک محصول آن شرکت، نبود یک نهاد نظارتی مستقل بر تصمیمات کمیته صدور مجوز، ابهام قانون جدید درخصوص صیانت از اطلاعات و فرمولاسیون محصولات جدید (که خود نیازمند آیین نامه جداگانه است)، عدم شفافیت در فرآیند بررسی و ثبت محصولات، و ضرورت تعیین محدودیت زمانی برای انجام بررسیها، از دیگر انتقادات وارده بر لایحه جدید است.
- تولیدکنندگان سم و فعالان بخش کشاورزی هند معتقدند با وجود اجتناب ناپذیربودن استفاده از آفت کش برای حفظ محصولات، میانگین مصرف این نهاده در هند بسیار کمتر از سایر کشورها است. از 1175 سم کشاورزی و آفت کش شیمیایی یا بیولوژیک در جهان، 292 نوع آن در هند ثبت و استفاده میشود. میانگین مصرف آفت کش در هند 0.34 کیلوگرم در هر هکتار است و این کشور در رتبه 119 جهان قرار دارد. طبق آمار FAO ، جزیره موریس با میانگین 28 کیلو در هکتار، بالاترین مصرف سم در جهان را دارد. از 20 کشور اول مصرف کننده سموم کشاورزی، حدود نیمی از آنها از منطقه آمریکای لاتین و کارائیب هستند. میانگین مصرف سموم در بخش کشاورزی ایران 0.42 کیلوگرم در هکتار و رتبه ما 117 در جهان است.
- علاوه بر حمایتها در قانون جدید، اتحادیه تولیدکنندگان سموم با تاکید بر ضرورت مدرن سازی فن آوری کارخانجات تولید سموم، خواستار حمایت های تجاری و مالیاتی بیشتر از این صنف است. کاهش مالیات GST این بخش از 18% کنونی به 5%، افزایش مشوق صادراتی از 2% به 13% و افزایش تعرفه واردات سموم به 30% از جمله خواسته تولیدکنندگان سموم است.
متوسط مصرف آفت کش در کشورهای جهان (کیلوگرم در هکتار)
|
Pesticides Indicators (kg/ha)
|
|
|
|
|
Rank
|
Area
|
Value
|
|
Rank
|
Area
|
Value
|
1
|
Mauritius
|
27.95
|
|
120
|
Tajikistan
|
0.31
|
2
|
Ecuador
|
25.8
|
|
121
|
Kenya
|
0.25
|
3
|
Trinidad and Tobago
|
24.91
|
|
122
|
Nepal
|
0.25
|
4
|
Costa Rica
|
21.99
|
|
123
|
Syrian Arab Rep.
|
0.25
|
5
|
Bahamas
|
21.17
|
|
124
|
Azerbaijan
|
0.23
|
6
|
Barbados
|
21
|
|
125
|
Ethiopia
|
0.23
|
7
|
Saint Lucia
|
19.6
|
|
126
|
North Macedonia
|
0.21
|
8
|
Hong Kong
|
17
|
|
127
|
Madagascar
|
0.2
|
9
|
China (Taiwan)
|
13.34
|
|
128
|
Tunisia
|
0.2
|
10
|
China
|
13.07
|
|
129
|
Cameroon
|
0.18
|
12
|
Israel
|
12.61
|
|
130
|
Lesotho
|
0.18
|
13
|
Seychelles
|
12.26
|
|
131
|
Guinea-Bissau
|
0.15
|
14
|
Japan
|
11.84
|
|
132
|
Senegal
|
0.15
|
15
|
Republic of Korea
|
11.73
|
|
133
|
Burkina Faso
|
0.14
|
16
|
Suriname
|
11.6
|
|
134
|
Mozambique
|
0.13
|
17
|
Belize
|
11.34
|
|
135
|
Sudan
|
0.12
|
18
|
Guatemala
|
10.02
|
|
136
|
Guinea
|
0.11
|
19
|
New Zealand
|
9.11
|
|
137
|
Papua New Guinea
|
0.11
|
20
|
Cyprus
|
8.82
|
|
138
|
Cabo Verde
|
0.09
|
21
|
Netherlands
|
8.79
|
|
139
|
Mongolia
|
0.09
|
22
|
Malta
|
8.57
|
|
140
|
Yemen
|
0.08
|
23
|
Uruguay
|
8.16
|
|
141
|
Namibia
|
0.07
|
24
|
Belgium
|
7.59
|
|
142
|
Botswana
|
0.06
|
25
|
Palestine
|
7.25
|
|
143
|
Mauritania
|
0.06
|
26
|
Lebanon
|
7.04
|
|
144
|
Ghana
|
0.05
|
27
|
Montenegro
|
6.23
|
|
145
|
Bhutan
|
0.04
|
28
|
Brazil
|
5.94
|
|
146
|
Eritrea
|
0.04
|
29
|
Italy
|
5.91
|
|
147
|
Iraq
|
0.04
|
30
|
Chile
|
5.86
|
|
148
|
Burundi
|
0.03
|
|
|
|
|
149
|
Indonesia
|
0.03
|
117
|
I.R. Iran
|
0.42
|
|
150
|
Haiti
|
0.02
|
|
|
|
|
151
|
Iceland
|
0.02
|
119
|
India
|
0.34
|
|
152
|
Angola
|
0.01
|
|
|
|
|
153
|
Central African Rep.
|
0.01
|
|
154
|
Chad
|
0.01
|
|
|
|
|
155
|
Côte d'Ivoire
|
0.01
|
|
|
|
|
156
|
Timor-Leste
|
0.01
|
|
|
|
|
157
|
Uganda
|
0.01
|
منبع : http://www.fao.org/faostat/en/#data/EP/visualize