معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار اقتصادی اتریش (هفته سوم بهمن‌ماه 1399)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم بهمن‌ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اتریش: افزایش خرید مواد غذایی و کاهش خرید پوشاک در سال 2020

 کوریه: در دوران بحران کرونا، میزان خرید موادغذایی خانوار اتریشی تا 7 درصد افزایش یافت، در حالی که در همین زمان میزان خرید پوشاک تا یک‌پنجم درصد کاهش یافته است. تعطیلی‌های سراسری و دور کاری و همچنین افزایش موج بیکاری در اتریش سبب شده است که سبد خرید خانوار اتریشی بیشتر متمرکز بر نیازهای اولیه گردد. همچنین طبق آمار مرکز آمار اتریش، دیگر نیازها به جز خوارک 3.9 درصد کاهش داشته‌اند و حوزه پوشاک نیز تا 23 درصد کاهش در فروش داشته است.

 کاهش درآمد و سود برای شرکت نفت و گاز اتریش OMV

 کرونه : شرکت نفت و گاز اتریش در سال 2019، با رشد چشمگیر در فروش توانست سودی بالغ بر 2.1 میلیارد یورو کسب نماید. سال 2020 اما، سال خوبی برای او ام فا نبوده است و درآمد و سود این شرکت با کاهش جدی روبرو شد. درآمد این شرکت با کاهش 29 درصدی به 16.55 میلیارد یورو رسید. همچنین در سال 2020 و همزمان با بحران کرونا مجموع تولیدات این شرکت در روز به 463 هزار بشکه رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال  او ام فا بتواند تولیدات خود را تا 480 هزار بشکه در روز افزایش دهد  و قرار است از این پس تمرکز بر حوزه محصولات پتروشیمی و محصولات زیردستی نفتی داشته باشد.

 دفاع شرکت نفت و گاز اتریش از پروژه نورداستریم 2

استاندارد: شرکت نفت و گاز اتریش پس از دو ماه سکوت در مقابل تهدید های آمریکا مبنی بر تحریم شرکت‌های حاضر در پروژه نورداستریم 2، امروز و به دنبال دفاع صدراعظم آلمان از تکمیل پروژه و نامشروع بودن فشارهای آمریکا، او ام فا اتریش نیز نسبت به تکمیل پروژه نورداستریم در اسرع وقت تاکید کرد. شرکت نفت و گاز اتریش در این خصوص اعلام کرد، ما تا کنون 730 میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری ما در این حوزه تاکنون به دلیل مسائل سیاسی سودی نداشته است. همچنین در این خصوص کارولینه ادتشتاتلر نماینده اتریش از حزب مردم در پارلمان اروپا از مخالفت فرانسه با تکمیل این پروژه انتقاد کرد و خاطر نشان کرد که اقتصاد و مسائل سیاسی نباید در یکدیگر آمیخته شوند.

 کاهش درآمد و سود برای بانک رایفایزن اینترنشنال

 کوریه: سال 2020 برای بانک رایفایزن اینترنشنال اتریش همراه با کاهش سود و درآمد بود. این بانک به سبب کاهش اجباری سود سپرده‌های بانکی، تعطیلی‌های سراسری و کاهش تراکنش های بانکی در محدوده اتحادیه اروپایی، سال مالی موفقی را پشت سر نگذاشته است.طبق گزارش منتشره از سوی بانک، سود کسب شده رایفایزن اینترنشنال در سال 2020 تا یک سوم نسبت به سال 2019 کاهش داشته است. بیشترین میزان زیان به دلیل عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی از این بانک بوده است.

 کرونا سال پس انداز برای اتریشی‌ها

 کوریه: در سال کرونا اتریشی‌ها دو برابر نسبت به سال 2019، پس‌انداز کرده‌اند و از این رو درحال حاضر به دلیل ترس از بیکاری و امکان دور بعدی تعطیلی‌های سراسری، به نظر نمی رسد که پس از بازگشایی میزان خرید و مصرف افزایش ویژه‌ای داشته باشد. طبق آمار بانک مرکزی اتریش، پس‌اندازها در سال 2020 به 13.7 درصد رسید که دو برابر میزان پس‌اندازهای بانکی در سال 2019 می‌باشد. در آمار دیگری موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش این آمار را 15.7 درصد اعلام کرده است. همچنین آمار بانک مرکزی اتریش حاکی از کاهش 8.8 درصدی مصرف داخلی در اتریش همزمان با بحران سلامت کرونا در سال 2020 می‌باشد. 

 افزایش نرخ بیکاری در گروه جوانان در سال2020

آو آر اف: کمبود نیروی کار ماهر در اتریش در زمان کرونا، ضعف ساختاری نظام کاری و مشاغل در اتریش را مشهودتر نمود. طبق آمار منتشره مرکز آمار اتریش و اداره کار و مشاغل اتریش در سال 2020، امکان فعالیت و آغاز به کار برای جوانان نسبت به سال 2019 کاهشی 18 درصدی داشته است و پس از گروه زنان، جوانان بیشترین صدمه را از موج بیکاری ایجاد شده در سال 2020 دیده‌اند. به گزارش اداره کار و مشاغل اتریش، در سال 2020 تعداد جوانان بیکار نسبت به سال 2019، تا ده هزار نفر افزایش یافته است. گفته می‌شود 43 درصد این افراد، جوانانی هستند که در سال 2020 آغاز به کار کرده اند و در موج اول بیکاری در ماه آوریل 2020، اخراج شده یا به کار کوتاه مدت فرستاده شده اند.

 مایکروسافت به نزدیکی وین می‌آید

کوریه: غول فناوری اطلاعات، مایکروسافت، زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در نزدیکی وین خریداری کرده است و قرار است در این مکان مرکز مطالعات و محاسبات موازی اروپایی این شرکت آغاز به کار کند. این زمین در منطقه اشوچات درنزدیکی فرودگاه وین قرار دارد. مایکروسافت اکتبر 2020 اعلام کرده بود که برای توسعه خدمات اروپایی به ویژه خدمات Cloud این شرکت تا پایان سال 2023، ساخت و ساز مرکز جدید در اتریش را به پایان خواهد برد. گفته می‌شود این پروژه در فاز نخست در حدود یک میلیارد یورو تا کنون برای مایکروسافت هزینه در بر داشته است. مایکروسافت 63 مرکز مشابه در سراسر جهان دارد و اتریش جایگاه 64 ام خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود مرکز جدید مایکروسافت 3 هزار فرصت شغلی جدید در اتریش ایجاد نماید.

تورم اقتصادی به حوزه یورو باز می‌گردد

 کوریه: قیمت تمام شده برای مصرف‌کنندگان حوزه یورو در ژانویه 2021، بالغ بر 0.9 درصد افزایش داشته است. پس ار حدود 5 ماه برای نخستین‌بار آثار افزایش تورم در حوزه یورو دیده می‌شود. اقتصاددانان میزان افزایش تورم را در بدترین حالت تا 0.5درصد پیش بینی کرده بودند. گفته می‌شود دلیل اصلی افزایش چشمگیر نرخ تورم، افزایش هزینه انرژی و افزایش اجاره مسکن در سراسر حوزه یورو بوده است. بانک مرکزی اروپا میزان تورم قابل قبول و سازنده را برای سال جاری تا 2 درصد اعلام کرده است. بانک مرکزی اتریش نیز در این خصوص اعلام کرده است که با آغاز واکسیناسیون می‌تواند به روند تورم قابل قبول امید داشت.

 درآمد هتل ها 50 سال عقب‌گرد داشته است

استاندارد: میزان درآمد هتل‌های اتریش در فصل زمستان 50 سال عقب‌گرد داشته است. کارشناسان اقتصادی در اتریش میزان درآمد هتل‌ها و اقامت در هتل‌ها در اتریش را تا آوریل 2021 پیش‌بینی کرده اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از عقب گرد 86 درصدی اقامت در هتل‌ها در سراسر اتریش می‌باشد. موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش، با تاکید بر مساله واکسیناسیون، پیشنهاد می‌کند تا دولت تمامی ‌گزینه‌های موجود برای واکسیناسیون حتی اسپوتنیک روسی را مورد بررسی قرار دهد و تمرکز بر هیچ شرکت و کشوری نداشته باشد. در میان استان‌های اتریش، تیرول و اشتایر مارک بیشترین تعداد گردشگر و اقامت در هتل‌ها را به ویژه در  فصل گردشگری زمستانی از دست داده‌اند و پس از آن‌ها وین و فورالبرگ در جایگاه سوم وچهارم بدترین شرایط می‌باشند.

 افزایش بی سابقه اشتغال بدون مجوز در اتریش در سال 2020

کوریه: در سال 2020 و همزمان با بحران کرونا و افزایش بیکاری بی‌سابقه در اتریش، میزان جرایم مربوط به اشتغال بدون مجوز و کار سیاه تا 12 درصد رشد یافت و پرداخت‌های انجام شده در این حوزه  که فرار مالیاتی داشته‌اند به 27 میلیارد یورو رسیده است. این میزان در حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی اتریش را تشکیل می دهد که در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی و میانگین اروپایی آمار بالایی نیست، با این وجود در شرایط بحرانی کنونی، تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور می‌گذارد. طبق آمار، این میزان رشد در کار سیاه، در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و به نظر می‌رسد در سال 2021 حتی تا 2 درصد دیگر نیز افزایش یابد. در میان کشورهای اتحادیه، هلند و لوکزامبورگ هرکدام به ترتیب با 7.8 و  8.4 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی، بیشتر از اتریش درگیر اقتصاد در سایه بوده‌اند. شرایط در اسپانیا و انگلستان بدتر است و در حدود 11 و 13 درصد می‌باشد.

 افزایش شتاب در مسیر سقوط اقتصاد

وینرتسایتونگ: بر اساس گزارش منتشره از سوی موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش، مساله بحران جدی اقتصادی در اتریش از ژانویه 2021 کلید خورده است و هفته به هفته شرایط ناگوارتر می‌گردد. رشد اقتصادی اتریش در ژانویه 2021، بالغ بر  11 – درصد بوده است و با توجه به آمار ژانویه 2020، در مدت زمان یکسان رشد اقتصادی اتریش با 14 درصد کاهش روبرو بوده است. این میزان کاهش را آمار مرکز آمار اتریش و وزارت فدرال دارایی نیز تایید می نمایند. همزمان بیکاری سراسری همچنان در حال افزایش است و بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید به طور کامل تعطیل و اعلام ورشکستگی نموده اند. خانم شرامبوک وزیر اقتصاد اتریش، همزمان از تمدید دوره یک ساله به دو سال در حوزه مشوق های  7 تا 14 درصدی برای سرمایه گذاری در اتریش خبر داد.

 بودجه کمکی کمیسیون اتحادیه اروپایی برای مبارزه با بیکاری

وینرتسایتونگ: کمیسیون اتحادیه اروپایی اعلام کرد، 9 کشور کمک‌های جدید از صندوق احیاء اروپایی به ارزش 14 میلیارد یورو برای توسعه زیرساخت‌های مربوط به حوزه مشاغل و مبارزه با بیکاری دریافت خواهند کرد. این 14 میلیارد یورو به کشورهای بلژیک، قبرس، مجارستان، لتونی، لهستان، اسلوونی، یونان و ایتالیا تعلق خواهد گرفت. این کشورها می‌بایست این وام های دریافتی را در دو بخش و تا سال های 2028 و 2050 به صندوق اتحادیه اروپایی عودت دهند. این کشورها به ازای هر 105 یورو با توجه به نرخ سود بانکی منفی، در پایان تنها 100 یورو پرداخت خواهند کرد.

 50 میلیارد یورو برای کمک‌های فوری

کرونه: برای کمک فوری به آسیب‌دیدگان بحران کرونا، کمک هزینه‌ی بالغ بر 49.6 میلیارد یورو که برابر است با  12.5 درصد تولید ناخالص داخلی سال 2019 تا کنون هزینه در بر داشته است. حال 11.6 میلیارد یورو دیگر برای کمک به اقتصاد خرد کشور هزینه و به فروشگاه‌ها که در دوران کرونا ناچار به تعطیلی شده‌اند پرداخت می‌شود. در میان هزینه‌های انجام شده، صندوق کار کوتاه مدت با 13.5 میلیارد یورو بیشترین سهم را داشته است و در جایگاه دوم 12 میلیارد یورو کمک هزینه برای جبران هزینه‌های جاری شرکت‌ها و واحدهای تجاری و اقتصادی می‌باشد. دولت در ماه ژانویه در حال بررسی بسته‌های کمکی جدید برای سال 2021 به ویژه در حوزه مشاغل می‌باشد.

 بازار مشاغل در اتریش، بار دیگر در تیررس بحران کرونا

کرونه: روند بیکاری در اتریش از آوریل 2020 همواره روند افزایشی داشته است. این میزان در آوریل 2020 به بیشترین میزان خود در ده سال اخیر رسید و حال تنها با گذشت یک ماه از سال جدید میلادی، میزان بیکاری نسبت به دسامبر 2020، 27 درصد افزایش داشته است. در پایان ماه ژانویه 2021، تعداد افراد بیکار به ثبت رسیده در اتریش 535 هزار و 470 نفر بوده است که نسبت به ژانویه 2020، این تعداد 114 هزار و 769 نفر افزایش داشته است. آقای کوخر وزیر کار جدید اتریش، بیکاری را معضل اصلی دولت در سال 2021 می داند و نسبت به بهبود شرایط در سال جاری خوش‌بین نیست.

 اعمال فشار زیاد بر دولت برای پایان تعطیلی‌های سراسری

استاندارد: فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها در اتریش با نزدیک شدن به روزهای پایانی دوره تعطیلی‌های کرونا که از 26 دسامبر سال گذشته آغاز شده بود، آماده می‌شوند. در این میان رستوران‌ها و کافه‌ها، همچنان می‌بایست منتظر بمانند و دولت هنوز برای ادامه کار آنان تصمیمی قطعی نگرفته است. ارائه تست‌های سریع و اعمال کنترل در ورود و خروج و محدود کردن تعداد افراد در فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها پس از دوره تعطیلی‌های سراسری اعمال خواهند شد. طبق آمار مرکز آمار اتریش، در سال 2020، تعداد 1490 آرایشگاه و 2094 فروشگاه در سراسر اتریش اعلام ورشکستگی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 این میزان تا 3 برابر بیشتر افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما