معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

چشم انداز رمز ارزها در قزاقستان

در مقیاس جهانی، برق در کشور قزاقستان نسبتا ارزان محسوب می‌شود. بنابراین، تجارت استخراج رمز ارز در حال شتاب گرفتن است. این کار به برق زیادی نیاز دارد و بیشتر این مزارع در استان‌های کاراگاندی، پاولادار و آلماتی واقع شده اند.

دولت قزاقستان در ژوئن سال گذشته استخراج رمز ارز را قانونی کرد و درآمد خوبی هم از فروش برق کسب نمود. تنها در سال 2020 حدود 60 میلیارد تنگه به تجارت رمز ارز جذب شده است. اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد، علیرغم همه دستاوردهای قزاقستان در استخراج رمز ارز، انجام معاملات مالی با آن در قزاقستان هنوز امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر، می‌توان استخراج کرد اما نمی‌توان خرج کرد. کارآیی تجهیزات، پیچیدگی شبکه و میزان برق مصرفی بر موفقیت استخراج تاثیرگذار هستند. برای کسب یک بیتکوین، بطور متوسط 78 هزار کیلووات برق استفاده می‌شود که حدود 1.5 میلیون تنگه است. و این در حالی است که در این کشور سیزده مزرعه فعال استخراج رمز ارز وجود داشته و چهار مزرعه دیگر نیز در حال احداث است. 

در ادامه نظرات برخی از کارشناسان در این حوزه عنوان می‌گردد:

نورژان دویسبای اولی، نماینده دفتر مطبوعاتی وزارت توسعه دیجیتالی، نوآوری و صنایع هوا-فضایی جمهوری قزاقستان در این خصوص گفت: سال به سال این بخش در حال توسعه می‌باشد. با توجه به ظرفیت فراوان برای جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، انتقال فناوری و استفاده از برق مازاد، فرصت توسعه این صنعت در قزاقستان وجود دارد. تنها در سال گذشته، استخراج رمز ارز سرمایه گذاری به ارزش تقریبا 60 میلیارد تنگه را جذب کرده است.

وی افزود: از نظر استخراج بیت کوین، قزاقستان در رده چهارم رتبه بندی جهانی قرار دارد. ماینرها از نقاط مختلف جهان به کشور ما می آیند. اول از همه، قیمت نسبتا ارزان برق توجه آنها را جلب می‌کند. در حال حاضر رمز ارز در کشور ممنوع نیست، اما در عین حال، ابزار مالی قانونی محسوب نمی‌شود. دلیل آن ناشناخته بودن معاملات با رمز ارز است.

رستم عبدالکافییف رئیس اداره نمایندگان استانی آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی جمهوری قزاقستان در این باره گفت: رمزارز به طور کلی خطر خاص اقتصادی ایجاد می‌کند. معاملات و گردش مالی پنهانی صورت می‌گیرد که عامل منفی برای توسعه اقتصاد ما محسوب می‌شود. بیت کوین تابع هیچ کس نیست و وابسته به کسی هم نیست. در نظام مالی جهانی فرایند نظارت بر رمز ارز وجود ندارد، تجربیات در این زمینه متفاوت هستند. بنابراین هر کشوری با توجه به عوامل مختلف و ریسکهای بالقوه، راهکارهای تنظیم رمزارزها را جداگانه تعریف می‌کنند، و در اینجا خطرات زیادی وجود دارد.

باتیربیک عمراف، بنیانگذار جامعه بلاکچین قزاقستان عنوان نمود: برای فرد عادی همواره ریسک ها وجود دارند، در اینجا باید به دانش توجه کرد. نباید بدون دقت و با فروش آپارتمان و خودرو سرمایه گذاری کرد. باید آگاهی سرمایه گذاری داشت و ریسک آن را درک کرد. بطوری که هنگام رشد بیتکوین نباید آن را خرید. زمانی باید خرید که قیمت روند کاهشی دارد. در اینجا یافتن نقطه ورود و خروج مهم است. به عبارت دیگر، باید به موقع توقف کرد. بازیگران رمز ارزها دارد بیشتر می‌شود. تاثیر پاندمی نیز زیاد است. کارآفرینانی که زمان قرنطینه مجبور شده اند کسب و کارشان را تعطیل کنند، منابع خود را روانه بازار رمزارزها کردند، برای اینکه پول هایشان نخوابد. در نتیجه ارزش بیتکون به حداکثر تاریخی خود رسیده است.

وی اضافه نمود: هر چه قدر اوضاع در جهان منفی باشد، اوضاع بیت کوین و رمز ارز بهتر می‌شود اما فرایند ماینینگ سخت تر می‌شود، به طوری که کارشناسان می‌گویند، کلیه بیت کوین‌ها فقط بعد از 120 سال به دست می آید. اما میلیونرهای رمز ارز دارد بیشتر می‌شود. آنها در کشور ما نیز وجود دارند، عمدتا تاجرهایی هستند که سرمایه دارند. یعنی آنها با بیت کوین پولدار نشدند.

انور باکییف، کارآفرین گفت: این، چیزی نیست که من بخواهم از آن درآمد کسب کنم. برای من یک علاقه و کنجکاوی است. زمانی که آن را دارم، به رویدادهای جهان رمز ارزها علاقه مندی پیدا می‌کنم. بیت کوین به ما چی می دهد؟ هیچ پشتیبانی ندارد، همه ارزش آن در تقاضا و عرضه است. بنابراین قیمت بر پایه گمانه زنی است. و همه آنچه که غیر قابل تنظیم و مشکوک باشد، خطر زیادی دارد.

آلینا پاراجان، خبرنگار عنوان نمود: خطر دیگر، فراموش کردن رمز کیف پول الکترونیک است. از این اتفاق ها زیاد می افتد. حدود 20 درصد همه بیت کوین‌های جهان در حساب هایی نگهداری می‌شود که کاربران آنها نتوانستند رمزهای سری را به خاطر بیاورند. برای دسترسی مجدد به دارایی‌ها، تنها 10 تلاش وجود دارد، در صورت اشتباه بودن آنها، کیف پول بلوکه می‌شود، یعنی اگر رمزی نباشد، دیگر پولی هم ندارید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما