معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول بهمن ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شرکت هواپیمایی نوردویند فرود ترانزیت را در فرودگاه ترکمن آباد از سر گرفت 

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399/11/16

فرودهای ترانزیتی در فرودگاه بین‌المللی ترکمن‌آباد (ترکمنستان) در حین پروازهای مسکو (روسیه) به باختر (تاجیکستان) توسط شرکت هواپیمایی نوردویند از سر گرفته شد.

روز گذشته بوئینگ -737-800 متعلق به این شرکت هواپیمایی برای سوخت‌گیری در فرودگاه ترکمن‌آباد فرود فنی کرد. طبق گزارش طبلو آنلاین در وب سایت رسمی خط هوایی روسیه، پرواز N4418 در مسیر مسکو - باختر - مسکو هفته‌ای یک بار انجام می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی ترکمن‌آباد با ظرفیت 500 مسافر در ساعت در آوریل 2018 میلادی افتتاح شد. این فرودگاه ظرفیت پذیرش هواپیما از هر نوع از جمله ایرباس A380 و محموله An-225 Mriya را دارد. بندر هوایی از آنجا که در تقاطع مسیرهای هوایی کشورهای مشترک‌المنافع به جنوب شرقی آسیا، اروپا و آمریکا دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است، از مزیت جغرافیایی قابل توجه برخوردار می‌باشد.

تعدادی از واحدهای فرهنگی و مسکونی جدید در تجن ساخته می‌شود

 خبرگزاری ترکمن پورتال- 1399/11/13

استانداری آخال مناقصه ای را برای ساخت واحدهای فرهنگی و مسکونی جدید (بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، مهد کودک‌ها و مدارس متوسطه)، آبرسانی، فاضلاب و برق، جاده‌ها (خیابان‌ها) و همچنین بازسازی (بهسازی) واحدهای موجود در مناطق مسکونی حومه‌ها و شهر تجن اعلام کرده است. اطلاعیه مربوطه در نسخه امروز روزنامه بی‌طرف ترکمنستان درج گردید.

به کلیه اشخاص حقوقی علاقه‌مند پیشنهاد می‌شود تا درخواست‌ها و پیشنهادات خود را برای مشارکت در ساخت به آدرس: استان آخال، شهر آنو، خیابان آخال، 4 (اداره ساخت و ساز اساسی استان آخال) ارسال کنند. پیشنهادات از 25 ژانویه 2021 میلادی پذیرفته می‌شوند.

تلفن تماس: 0099313733417، 33540؛ فکس: 99312574327 00

در سال 2020 میلادی، نیروگاه برق ماری، بیش از 11 میلیارد کیلووات ساعت، برق سیستم انرژی ترکمنستان را تأمین کرد

خبرگزاری ترکمن پورتال- 1399/11/13

تا پایان سال 2020 میلادی، نیروگاه برق ماری بیش از 11 میلیارد 713 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد. این به معنای تولید 3 میلیارد کیلووات ساعت یا 25 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2019 میلادی می‌باشد.

افزایش تولید نیز تحت تأثیر برنامه نوسازی گسترده نیروگاه برق در سپتامبر 2018 میلادی، یکی از بی‌نظیرترین تأسیسات در آسیای میانه، ایستگاه بخار و گاز ترکیبی، در منطقه صنعتی ماری به بهره برداری رسید. به لطف آن، ظرفیت سیستم انرژی کشور 1574 مگاوات افزایش یافت.

روزانه 140 تن پنبه در کارخانه ترکمن گالا در استان ماری پردازش می‌شود

خبرگزاری ترکمن پورتال- 1399/11/13

این شرکت که 25 سال از فعالیت آن می‌گذرد و به تجهیزات پیشرفته کشورهای پیشرفته جهان مجهز است، کلیه شرایط بهره‌وری مفید را دارد. ظرفیت سالانه این کارخانه 45000 تن است.

در شرکتی که ظرفیت پردازش تعداد زیادی محصول پنبه با فیبر متوسط در سال را دارد، 300 کارگر در 3 شیفت کار می‌کند.

افتتاح تعدادی از امکانات بزرگ در استان لباب به مناسبت بزرگداشت روز استقلال

خبرگزاری جیحون نیوز- 1399/11/10

از جمله امکاناتی که قرار است در سی ومین سالگرد بزرگداشت استقلال ترکمنستان افتتاح شود، ساختمان "ترکمنین آک اویی" در شهر ترکمن‌آباد، فرودگاه مدرن در شهر کرکی، طراحی شده برای سرویس دهی 100 مسافر در هر ساعت، و یک نیروگاه توربین گاز در حومه چارجو وجود دارد.

معاون رئیس کابینه وزیران م. مردوف اخیرا یک سفر کاری به استان لباب انجام داده و با پیشرفت کار ساخت تأسیسات که قرار است در سال جاری میلادی راه‌اندازی شود، آشنا شد. وی این موضوع را در 9 بهمن ماه در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان به رئیس جمهور ترکمنستان، قربانقلی بردی محمدوف گزارش داد.

با جمع‌بندی این گزارش، رئیس جمهور کشور با عنوان دستورالعمل‌های لازم برای تضمین کیفیت بالا و راه‌اندازی به موقع آن‌ها، به معاون رئیس کابینه وزارت و استاندار لباب، به اهمیت افزایش ساخت تأسیسات که قرار است در سالگرد استقلال کشور راه‌اندازی شود، اشاره کرد.

تاجر ترکمن قصد دارد در استان ماری صادرات جوراب را سازماندهی کند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان- 1399/11/07

چهار نوع جوراب در شرکت کارآفرین محمد نور آتاجانوف در شهر ماری، استان ماری تولید می‌شود. در آینده، این شرکت قصد دارد تولید خود را گسترش داده و صادرات محصولات را به خارج از کشور برقرار کند.

به گزارش روزنامه "ریزکال" جوراب‌های بلند در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف، برای کودکان و بزرگسالان تولید می‌شوند. با در نظر گرفتن تقاضای موجود در بازار، این شرکت تولید جوراب‌های زنانه را نیز آغاز کرده است. در تولید، سهم اصلی را مواد اولیه تولید پنبه داخلی دارد.

همان‌طور که اشاره شد، این شرکت محصولات محلی خود را در بازار محلی تأمین می‌کند. این مرکز برای تولید بین 1.5 میلیون تا 2 میلیون جفت جوراب در سال طراحی شده است.

این کارآفرین تولید جوراب را از سال 2017 میلادی آغاز کرد. در مجموعه این شرکت کارگاه‌های بافندگی، ریسندگی، خیاطی و بسته‌بندی و همچنین انبارهای جداگانه برای مواد اولیه و محصولات نهایی وجود دارد.

بازدید بردی محمدوف از ساخت و ساز بزرگراه عشق‌آباد - ترکمن‌آباد

خبرگزاری اورینت-  1399/11/07

رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف امروز در جریان سفر کاری خود به پایتخت، با ساخت و ساز اتوبان عشق آباد- ترکمن آباد آشنا شد.

بزرگراه پرسرعت 600 کیلومتری باید ظرفیت شبکه جاده‌ای کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به عنوان بخشی از سیستم چند منظوره بین‌المللی، به رشد ترافیک حمل و نقل کالا کمک کند. اتوبان عشق‌آباد - ترکمن‌آباد، با پیوستن به بزرگراه عشق‌آباد - ترکمن‌باشی، دسترسی به بندر دریایی خزر را باز می‌کند، از آنجا جغرافیای تحویل جهت‌های قفقاز و اروپا، جنوب روسیه، شمال ایران، خلیج فارس و عمان را پوشش می‌دهد.

این پروژه توسط شرکت سهامی خاص "ترکمن اتوبان"، یکی از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور، که چندین شرکت ساختمانی محلی تحت قرارداد دارد، در حال اجرا است.

اولین بخش اتوبان عشق‌آباد - تجن قرار است سال جاری میلادی راه‌اندازی شود. تا پایان سال 2022 میلادی، برنامه ریزی شده است که دومین مرحله اتوبان تجن به ماری، و یک سال بعد سومین مرحله اتوبان  ماری - ترکمن آباد راه اندازی شود.

عرض جاده 34.5 متر است (سه خط اصلی و یک خط اضافی در هر طرف). اتوبان از کیلومتر 24 بزرگراه عشق‌آباد - داشاغوز شروع می‌شود، جایی که نقاط پرداخت، خدمات نظارت بر ترافیک و غیره در آن قرار دارد.

تعمیر و نگهداری مسیر با سرعت بالا توسط ایستگاه‌های ویژه انجام می‌شود، سیستم نظارت تصویری خودکار برای جمع‌آوری و ضبط داده‌ها، ایستگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، مکان‌های استراحت راننده و بسیاری از امکانات دیگر فراهم شده است. پل‌ها، گذرگاه‌ها و غیره نیز ساخته خواهد شد. پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و رانندگان سایر کشورها با ارز خارجی محاسبه می‌شوند.

روسای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان و ادارات مربوطه در مورد کار انجام شده و مرحله بعدی آنها در محل به رئیس جمهور گزارش دادند.

رئیس دولت با اشاره به لزوم تسلط و پیاده‌سازی بهترین تجربه جهانی و فن‌آوری‌های نوآورانه در این زمینه، دستورالعمل‌هایی را درباره اجرای بیشتر پروژه اتوبان و به طور کلی توسعه صنعت حمل و نقل ارائه داد.

رئیس جمهور همچنین به اهمیت افزایش تعامل با ساختارهای بین‌المللی مربوطه - اتحادیه حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی، برنامه همکاری TRASEKA اتحادیه اروپا و غیره را مورد توجه قرار داد.

حجم تولید شرکت تولید محصولات نانوایی"آلتین صحرا" در استان ماری به ارزش بیش از 20 میلیون منات رسید

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان- 1399/11/03

حجم تولید شرکت محصولات نانوایی "آلتین صحرا" اتحادیه تولیدی "ماری غله اونوملری" تحت وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان، در سال 2020 میلادی به ارزش 20 میلیون و 124 هزار و 642 منات رسید.

روزنامه الکترونیکی "آلتین عصیر ترکمنستان" سال گذشته میلادی 24 هزار374 تن آرد درجه عالی، درجه اول و دوم، 7405 تن سبوس، 661 تن نان و محصولات نانوایی در اینجا تولید شده است.

در پایگاه مجتمع تولیدی چهار سیلو وجود دارد که امکان ذخیره دانه را در شرایط مناسب در طول سال فراهم می‌کند. در مجموع 112 تن گندم غذایی در سیلوها ذخیره شده است.

گزارش شده است که این شرکت هر روز 50-55 تن آرد 3 درجه‌ای با کیفیت خوب و همچنین 20 تن سبوس تولید می‌کند.

محصولات این شرکت که در دهکده پاراحات در حومه آغوزکنت واقع شده است، هر روز به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. مجموعه تولید بدون وقفه کار می‌کند، که ناشی از تمایل به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است.

استخراج بیش از 1.7 میلیارد متر مکعب گاز در شمال "بالگویی" در استان لباب در سال 2020 میلادی

روزنامه الکترونیک مجتمع نفت و گاز ترکمنستان- 1399/11/03

در طول سال گذشته میلادی، متخصصان اداره "لباب گاز چیکاریش" تحت شرکت دولتی ترکمن گاز به شاخص‌های خوبی در خط تولید شمال بالگویی رسیدند.

در سال 2020 میلادی، تولید در این میدان بیش از 1 میلیارد و 706.2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بود که بیش از شاخص‌های سال قبل میلادی است. تولید میعانات گازی نیز افزایش یافته و به بیش از 43.3 هزار تن رسیده است.

این نتایج، محرکی برای افزایش بیشتر تولید گاز و توسعه پتانسیل صنعتی استان لباب است.

استانداران و تعدادی از روسا به دستور رئیس جمهور ترکمنستان در سفر کاری خود در استان ماری، با تجربه کاری، در زمینه‌های مختلف آشنا شدند (در صورت صلاحدید میتواند حذف گردد)

خبرگزاری ترکمنستان-1399/11/01

طی کنفرانس ویدیویی که برگزار شد، رئیس دولت بردی محمدوف بر لزوم مطالعه و استفاده از تجربه مثبت در بهینه‌سازی فعالیت‌های مناطق، متمرکز شد و در این زمینه دستورهایی را به روسای مربوطه ارائه داد.

استانداران، وزیر فرهنگ، رئیس انستیتوی معماری و عمران دولت ترکمنستان در پایتخت و سپس در استانداری ماری، جهت‌های اصلی کار را، برای اجرای جامع وظایف مربوطه تعیین شده توسط رهبر ملت، بحث کردند.

شرکت‌کنندگان در سفر کاری به ماری از ساختمان "ترکمنین آک اویی" بازدید کردند، در معماری آن ایده احیای تصویر خانه ترکمن باستان تجسم یافته و همچنین یافته‌های طراحی مدرن استفاده شده است.

همان‌طور که می‌دانید، به ابتکار رهبر ملت، ساختمان‌های "ترکمنین آک اویی" در تمام استان‌ها در حال ساخت است. در این راستا، تجربه معماران و کارآفرینانی که این سازه بزرگ را در ماری احداث کردند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امروزه آن‌ها، آن را با همکاران خود که در ساخت واحدهای مشابه شرکت داشتند به اشتراک گذاشتند.

آن‌ها در مورد ویژگی‌های ساخت و ساز، مواد مورد استفاده، ابزار، تجهیزات، استانداردها و سایر جنبه‌های کار انجام شده صحبت کردند.

مطابقت طراحی دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان‌ها، استفاده از تزئینات و رنگ‌های مشخصه هر یک از مناطق با دستورالعمل‌های رئیس دولت بردی محمدوف، مورد توجه ویژه، قرار گرفت.

همانطور که اشاره شد، هویت ملی، قطعاً باید این ساختارهای اصلی را که در تجسم معماری خود به تاریخ باشکوه کشورمان اشاره می‌کنند، متمایز گردند.

همچنین تأکید شد که در هنگام ساخت تأسیساتی که برای سی‌امین سالگرد استقلال کشور برای راه‌اندازی برنامه‌ریزی شده است، باید ضرب‌العجل‌ها و کیفیت کار به جد رعایت شود.

سپس، برای مطالعه تجربه مثبت، به سازماندهی مزارع گلخانه‌ای، آن‌ها با کار گلخانه‌ای در حومه ساکارچاگه در استان ماری، جایی که در آن پرورش گوجه‌فرنگی انجام می‌شود، آشنا شدند. بازرگانان از تمام استان‌ها مشغول تولید محصولات کشاورزی به گفتگویی که در اینجا برگزار شد، پیوستند.

رئیس گلخانه گفت: در هنگام ساخت و تجهیز گلخانه به تجهیزات مدرن، وی از فرصت‌های دولت در اختصاص وام‌های ترجیحی برای مشاغل کوچک و متوسط استفاده کرد.

در همین راستا، این تاجر با ابراز قدردانی عمیق از رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف، خاطرنشان کرد که به لطف مشارکت فعال رهبر ملت، همه شرایط برای توسعه مشاغل خصوصی در کشور فراهم شده است.

گلخانه این کارآفرین در حال حاضر محصول غنی گوجه‌فرنگی تولید می‌کند. کارشناسانی که در اینجا کار می‌کنند سهم شایسته خود را در تأمین فراوانی مواد غذایی کشور ایفا می‌کنند.

یکی از مثال‌های حل موفقیت‌آمیز وظایف برنامه‌ریزی شده در مقیاس بزرگ و برنامه‌ریزی شده توسط رئیس دولت برای تضمین فراوانی غذا، فعالیت شرکت خصوصی"ارکین گورلوشیک" است که یکی از مناطق برنامه سفر کاری نیز شد.

این مزرعه محصول غنی از سیب تولید می‌کند. لازم به ذکر است که رئیس جمهور ترکمنستان سال گذشته میلادی که از این مزرعه بازدید کرده بود، از فعالیت‌های آن ارزیابی بالایی کرد.

سفر کاری به دستور رهبر ملت به استان ماری بدون شک واقعه مهمی ‌بود که به تبادل تجربه مثبت در سازماندهی امور در زمینه‌های مختلف توسعه منطقه‌ای کمک کرد. در این راستا، شرکت‌کنندگان آن از رئیس دولت بردی محمدوف، آغازگر تمام تحولات گسترده انجام شده در کشور، صمیمانه تشکر می‌کنند.

اولین برداشت محصول از گلخانه جدید، در سرخس آغاز شد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان- 1399/11/01

در گلخانه کارآفرین بایرام موخی یف در حومه سرخس در استان آخال، اولین برداشت گوجه فرنگی در سال جدید میلادی آغاز شده است.

بر اساس گزارش روزنامه منطقه‌ای آخال دورموشی، این گلخانه 5 هکتار مساحت دارد و از دو بخش تشکیل شده است. تیم کارشناسان حدود 70 کارمند را تشکیل می‌دهد. 195 هزار واحد، نهال انواع گوجه‌فرنگی در گلخانه کاشته شد.

تجهیزات مدرنی در اینجا نصب شده است که امکان اتوماسیون کامل کلیه فرایندها از جمله کنترل سطح رطوبت، روشنایی و دما را فراهم می‌کند. این امر به رسیدن محصول پس از 90-85 روز کمک می‌کند. جمع‌آوری 15-20 کیلوگرم فرهنگ از هر بوش امکان‌پذیر است.

امروزه، بیش از 100 گلخانه خصوصی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و مساحت آن 356 هکتار است. سال میلادی جاری در مساحت کل 1300 هکتار، برنامه ریزی شده است که حدود 150 مجتمع گلخانه‎ای دیگر ساخته شود که با استفاده از سیستم دیجیتال مدیریت می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما