معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

ارزیابی وضعیت اقتصادی در نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان

نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان با حضور آقای ویکتور اوربان نخست وزیر ، میهالی وارگا، وزیر دارائی در بوداپست برگزار و در این جلسه پیرامون وضعیت جاری اقتصادی در شرایط پاندمیک ویروس کرونا، اقدامات حمایتی دولت از بخش های تولیدی و اقتصادی و برنامه عمل دولت در سال جاری میلادی بحث و تبادل نظر شد.

آقای ویکتور اوربان در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس ضمن تبیین تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و ضرورت فعالیت مجدد بنگاههای اقتصادی، شمه ای از رئوس برنامه حمایتی دولت را تشریح و گزارشی از اقدامات دولت از آغاز ویروس کرونا در کشور ارائه کرد. اهم اظهارات آقای اوربان در این نشست به شرح ذیل بوده است:

  • وضعیت اقتصادی مجارستان تا قبل از شیوع ویروس کرونا رکورد خوبی به ثبت رساند و باید با تلاش دوباره و حمایت همگا به دوران قبل باز گردد . برنامه حمایت اقتصادی دولت در حوزه اشتغال به اهداف خود دست یافته است . تعداد شاغلین کشور 4.5 میلیون نفر می‌باشند و از نظر شاخص بیکاری در رتبه سوم در اتحادیه قرار داریم . موافقت دولت با تمدید مهلت قانونی برای بازپرداخت و حمایت از طرح اعطای دستمزد و کاهش پرداخت مالیات  واحد های تجاری کمک شایانی  به واحدهای اقتصادی در دوره کرونا کرده است. دولت مجارستان تاکنون از 1.434 شرکت  سرمایه گذار حمایت کرده که این برنامه به حفظ حدود 280 هزار شغل کمک کرده و موجب اشتغالات جدیدی نیز گردیده است. در واقع دولت در چارچوب نظام یارانه ای تلاش کرده تا از خسارت و مشکلات بخش اقتصادی کاسته شود.
  • با آغاز طرح واکسن همگانی ، دوره جدید اقتصادی کشور آغاز خواهد شد. موضوع طرح ملی واکسیناسیون یک موضوع سیاسی نیست .محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در کلیه کشورهای اروپایی وجود دارد . ما از ماه فوریه یک نظر سنجی برخط در خصوص بازگشایی را شروع کرده ایم و پس از جمع آوری نتایج آن ،تصمیمات لازم در ماه مارس و اوائل آوریل اتخاذ خواهد شد.
  • برنامه عمل ACTION PLAN اقتصادی دولت در سه مرحله انجام می‌شود . مرحله اول: این فاز از ژانویه آغاز و در آوریل به اتمام خواهد رسید که عبارتست از کاهش مالیات ارزش افزوده  بر ساخت و ساز مسکن به 5درصد ،پرداخت 6 میلیون فورینت ( ارز محل ) وام برای تعمیرات و نوسازی که نیمی از آن کمک بلاعوض خواهد بود ، پرداخت حقوق سیزدهم، معافیت افراد زیر 25 سال  از پرداخت مالیات شخصی ، برنامه احداث 40 هزار مسکن تا پایان سال. مرحله دوم : از اول آوریل تا اول جولای . تمرکز بر آموزش عالی ( وزارت دارائی حدود 1500 میلیارد فورینت  برای توسعه این بخش درنظر گرفته و امیدواریم تا سقف 2000 هزار میلیارد فورینت افزایش یابد) . مرحله سوم: از جولای تا اکتبر . دوره تحول بزرگ  که تمرکز اصلی بر انرژی سبز و توسعه اقتصادی و دیجیتالی کردن کامل اقتصاد خواهد بود.
  • استراتژی توسعه مناطق روستایی و آغاز مناقصات در حوزه‌های کشاورزی از دیگر برنامه مهم دولت می‌باشد. در این راستا دولت به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق اعطای مشوق هاست. در حوزه خودروهای برقی نیز تلاش داریم تا در منطقه جایگاه خوبی پیدا کنیم .
  • رکود اقتصادی مجارستان در سال 2020 میلادی بین 5 تا 6 درصد است. در مورد دستاوردهای دولت در بخش انرژی باید بگویم که مالکیت دولت در حوزه انرژی از 29 درصد درسال 2010 به 59 درصد ،در بخش بانکی از 40 درصد به 57 درصد و رسانه ای 34 درصد به 55 درصد افزایش پیدا کرده است. درحوزه ارتباطات نیز مالکیت بالای 50 درصد را هدف گذاری کرده ایم .
  • در همین راستا آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در همایش تجاری در کنفدراسیون موسوم به MEDEF  در پاریس ضمن اشاره به دستاوردهای دولت مجارستان در سال 2020 میلادی در حوزه تجارت بین الملل و سرمایه گذاری تصریح کرد:  در اجرای طرح حمایت از سرمایه گذاری دولت حدود 1435 شرکت در این طرح مشارکت کرده و به ارزش حدود 4.8 میلیارد یورو سرمایه گذاری شده است این سرمایه گذاری‌ها باعث  حفظ 270 هزار شغل و ایجاد 13 هزار شغل جدید در کشور شده است.  وی با اشاره به  رشد اقتصادی  بیش از 4.6 درصد مجارستان در 2019 میلادی و کاهش نرخ بیکاری به 3.4 درصدی تصریح کرد: اقتصاد مجارستان کاملا باز و به دنبال افزایش صادرت و جذب سرمایه گذاری است.  از سال 2014 میلادی میزان سرمایه گذاری هرسال افزایش  داشته است. در طول 7 سال گذشته نزدیک به 590 مورد سرمایه گذاری  به ارزش بیش از 22 میلیارد یورو انجام و باعث ایجاد 99 هزار شغل شده است.  تولیدات صنعتی از سال 2010 میلادی تاکنون 70درصد رشد  پیدا کرده است.آقای سیارتو در مورد فعالیت شرکت های فرانسوی در مجارستان گفت: قرار است سه شرکت فرانسوی درحوزه‌های صعنت خودرو ، خدمات فنی و مهندسی و حوزه بهداشت و درمان به ارزش 56.2 میلیون یورو سرمایه گذار کنند. فرانسه چهارمین  کشور سرمایه گذار در مجارستان و  تاکنون حدود 520 شرکت فرانسوی باعث ایجاد اشغال برای 40 هزار نفر  در این کشور شده اند.
  • دولت مجارستان در نظر دارد با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در کشور از طریق خرید انواع واکسن‌های موجود در بازار اعم از اروپایی ، آمریکایی،روسی، چینی و انگلیسی، زمینه ی بازگشت فعالیت دوباره اقتصادی در کشور را حداکثر تا تابستان سالجاری میسر سازد. مجارستان تنها کشور حوزه اتحادیه اروپاست که اولین بار موضوع خرید واکسن روسی را مطرح و در سفر آقای سیارتو به مسکو موضوع خرید بیش از 1 میلیون دوز از این نوع واکسن از روسیه مورد گفتگو قرار گرفت و اولین محموله آن نیز وارد کشور شده است.  به هرحال اظهارات آقای اوربان در این نشست نشان می دهد که عادی شدن محیط کسب و کار  برای دولت آن چنان مهم است که بدون توجه به انتقادات احزاب سیاسی داخلی و بعضا کشورهای مهم اتحادیه اروپا ، سیاست های خود را دنبال می‌کند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما