معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته اول بهمن ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

اخبار اقتصادی داخلی

وزیر اقتصاد: دستیابی به هدف دو برابر شدن اقتصاد تا سال 2030 دشوار خواهد بود- خبرگزاری «آپا»

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت: در چارچوب برنامه توسعه ده ساله جدید که به رشد متوسط تولید ناخالص داخلی سالانه 7 درصدی در آذربایجان نیاز دارد، برای دستیابی به هدف دو برابر شدن اقتصاد کشور تا سال 2030 به تلاش‌های چشمگیری نیاز دارد. اگر چه رشد اقتصادی به موفقیت برنامه واکسیناسیون COVID-19 آذربایجان بستگی دارد، اما در زمینه‌های دیگر که برای رفاه اقتصادی کشور مهم هستند، اطمینان وجود دارد. کارهای عمده بازسازی در سرزمین‌های آزاد شده، توافق برای گشودن مرزها و ارتباطات حمل و نقل بین منطقه در چارچوب توافقنامه سه جانبه و «واقعیت جدید ژئوپلیتیک» سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و اشتغال در جمهوری  آذربایجان خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در سال 2020 تولید ناخالص داخلی جمهوری  آذربایجان 4.3 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافته و به 72 میلیارد 432.2 میلیون منات رسیده است. طبق پیش‌بینی دولت، تولید ناخالص داخلی آذربایجان امسال با 3.4 درصد افزایش به 75 میلیارد 752.7 میلیون منات خواهد رسید.

رژیم قرنطینه در جمهوری آذربایجان نرم‌تر شد- پرتال خبری «اونیکال.ارگ»

رژیم قرنطینه در جمهوری آذربایجان از روز 25 ژانویه سال 2021 میلادی نرم‌تر شد. یعنی از این تاریخ به برخی مراکز تجاری اجازه فعالیت داده می‌شود:

  • فعالیت فروشگاه‌های تجاری (به استثنای فعالیت مراکز تجاری بزرگ)
  • فعالیت آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و خدمات آرایشی
  • فعالیت موزه‌ها و سالن‌های نمایشگاه
  • تردد بین شهری و مناطق جمهوری آذربایجان.

شایان ذکر است که رستوران‌ها و کافه‌ها از روز 1 فوریه سال جاری (از ساعت 6 صبح تا 12 شب) آغاز به فعالیت خواهند کرد.

روابط اقتصادی دوجانبه با ایران

ایران در جمهوری آذربایجان نمایندگی تجاری افتتاح خواهد کرد- خبرگزاری «آپا»

عیسی محمدی رئیس اتاق تعاون استان گیلان گفت: «ایران در آذربایجان نمایندگی تجاری افتتاح خواهد کرد. در رابطه با افتتاح دفتر دائمی در آذربایجان برای اجرای بسته‌های پشتیبانی صادرات غیرنفتی ایران و حمایت همه جانبه از سود مثبت ارزی، جلسه اتاق تعاون برگزار شده است. یکی از اهداف اصلی این جلسه ایجاد دفتر نمایندگی یا خانه بازرگانی ایران در آذربایجان است و اولین گام، هماهنگی با مدیرانی که دارای شماره شناسایی مودیان مالیاتی (TIN) ویژه اتاق تعاون هستند، می‌باشد.» وی افزود که طرف ایرانی به طور جدی برای ایجاد اتاق بازرگانی در آذربایجان تلاش می‌کند.

جمهوری آذربایجان و ایران یک شهرک صنعتی مشترک در اردبیل احداث می‌کنند- خبرگزاری «آذرتاج»

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفت: ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان در استان اردبیل روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را افزایش می‌دهد. این موضوع در جلسه کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه آذربایجان و ایران در تهران در تاریخ 18 ژانویه مورد بحث و توافق قرار گرفت. شهرک صنعتی جدید در مجاورت راه‌آهن احداث خواهد شد که باعث افزایش صادرات و واردات استان اردبیل با جمهوری‌های قفقاز می‌شود. محصولات صادرات محور تولید شده در این شهرک به آذربایجان صادر می‌شود و از طریق آذربایجان به قفقاز، آسیای میانه، روسیه و سایر کشورها ترانزیت می‌شود. سال گذشته استان اردبیل 170 میلیون دلار فقط به آذربایجان صادر کرده است. پس از آماده شدن شهرک صنعتی این رقم بدون شک افزایش خواهد یافت. در همین زمان، شهرک صنعتی جدید سرمایه‌گذاری متقابل را افزایش خواهد داد.

رییس جمهور آذربایجان وزیر امور خارجه ایران را به حضور پذیرفت- خبرگزاری «آذرتاج»

"الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان در روز 25 ژانویه سال جاری "محمد جواد طریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به حضور پذیرفت. "الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان در این دیدار گفت: «من از دیدن شما بسیار خوشحالم. به آذربایجان خوش آمدید».

"محمد جواد طریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جواب داد: «متشکرم، جناب آقای رییس جمهور، من هم سلام و بهترین آرزوهای جناب آقای "حسن روحانی" رییس جمهور ایران را به شما می رسانم». "الهام علی یف" گفت: «لطفا سلام و بهترین آرزوهای من در سال جدید را به جناب آقای رییس جمهور برسانید. سال جاری آغاز شده و من برای مذاکره طرح ها و اقدامات انجام گرفته از دیدن شما در آذربایجان بسیار خوشحالم. ما از سطح همکاری بین کشورهایمان بسیار راضی هستیم. همانطور که می‌دانید، ما جلسات متعددی در سطح روسای جمهور بیش از 10 جلسه و همچنین در سطح سایر مقامات بلند پایه دو کشور برگزار کرده ایم. تمام این دیدارها دیدارهای پرثمر بوده است. مدتی پیش "شاهین مصطفی یف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده و در خصوص  مذاکرات انجام گرفته و توافقات حاصله در این سفر به من گزارشی داد. ما تمام کارهای برنامه‌ریزی شده را انجام دادیم. ما در عرض چند سال اخیر نتایج بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، حمل و نقل و انرژی می‌بینیم. امروز تمام پروژه‌های مورد توجه ما از جمله کریدور "شمال ـ جنوب" و تمام پروژه‌های زیرساخت انرژی با موفقیت در حال توسعه هستند. کریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب فعالیت می‌کند. به من به تازگی اطلاع دادند که سال گذشته حجم انتقال محموله‌ها 20 درصد افزایش یافته است. این یک دستاورد بسیار مثبت است. علی‌رغم اینکه ما آن را به طور کامل تکمیل نکرده‌ایم، ولی امروز فعالیت ما در این راستا ادامه دارد. وضعیت جدید در منطقه فرصت های جدیدی برای همکاری سرمایه‌گذاران خصوصی و همچنین نهادهای دولتی ایجاد می‌کند. در حال حاضر ارتباطات حمل و نقل جدید در مرحله مذاکره قرار دارد. همکاری ما در مورد سد خداآفرین و برنامه‌های آینده ما برای ساخت نیروگاه در حال حاضر در یک مرحله بسیار فعال قرار دارد. امیدوارم طی چند سال آینده بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم و هر دو طرف را با تولید برق جدید تامین کنیم. همچنین کارها در رابطه با نیروگاه‌های برقی اردوباد و مارازاد به صورت موفقیت‌آمیز ادامه دارد. امیدوارم به زودی مراسم کلنگ زنی پل جدید بر روی این رودخانه برگزار شود. مسائل زیادی وجود دارد که باید آنها را مذاکره کنیم. می خواستم بگویم که روابط دو جانبه، سطح این روابط، سرعت توسعه، دستاوردها و برنامه‌های جدید را عالی ارزیابی می‌کنم. مسلم است که ما از دیدن شرکتهای ایرانی میان شرکت‌هایی که در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده مشارکت می‌کنند، بسیار خوشحال می‌شویم. این طبیعی است. زیرا، همان طور که گفتم فقط کشورهای دوست می‌توانند شریک ما باشند. شرکت‌های ایرانی مزایایی، از جمله همسایگی با ما، تدارکات و تجربه بزرگی دارند».

"محمد جواد طریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «می‌خواهم به شما و به مردم آذربایجان به مناسبت آزادسازی مناطق اشغالی تبریک بگویم. از دیدگاه کشور و منطقه، این پیروزی به رهبری شما و ملت آذربایجان امکان‌پذیر شده است. ما امیدواریم که این، آغاز برقراری روابط صلح‌آمیز و عادی بین کشورهای منطقه باشد. من مطابق با پیشنهاد شما در رابطه با قالب همکاری "3 + 3" به شش کشور منطقه سفر خواهم کرد. یعنی 5+ ایران. من سعی خواهم کرد دیدگاه شما در رابطه با صلح به واقعیت تبدیل شود. زیرا، به نفع همه ما است که کشورهای منطقه بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. زیرا، به نفع همه ما است که کشورهای منطقه بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. پس از تامین تمامیت ارضی کشور شما و پایان اشغال و همچنین فرصت بازگشت آذربایجانی‌ها به سرزمین‌های اصلی خود، اکنون وضعیت عادی ایجاد شده است. ایران می خواهد در این راستا کمک کند. ما علاوه بر اینکه دوست شما هستیم، همچنین همسایه نزدیک هستیم و از لحاظ بازگشت جمعیت و احیای مناطق آزاد شده در مقایسه با سایر کشورها مزایایی داریم. ما آن جمعیت را خانواده و هموطنان خود می‌دانیم. در هر دو ساحل آرس همیشه مناسبات دوستی و هم‌تباری وجود داشته است. زمینه‌هایی مانند انرژی، بازسازی و کشاورزی برای ما در اولویت قرار دارد و شرکت‌های ما آماده شروع کار هستند. در رابطه با پروژه‌های ذکر شده توسط جنابعالی می‌خواهم بگویم که ما سفرهایی که تاکنون به ریاست شما انجام دادیم، از جمله سفرهای بسیار موفق معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشورتان به ایران را عالی ارزیابی می‌کنیم. ما می‌خواهیم در چارچوب کریدورهای شمال ـ جنوب و جنوب ـ غرب در این زمینه‌ها همکاری کنیم. همچنین می‌خواهیم در زمینه تولید برق، سد خدا آفرین و قیز قلعه سی و سایر مسایل همکاری کنیم. ما بسیار خوشحالیم که در چارچوب سفرهای مقامات کشور شما به ایران، پیشرفت های سریع در رابطه با این پروژه‌ها حاصل شده است و امروز ما می‌توانیم مرز دوستی مشترک طولانی‌تر بین کشورهایمان داشته باشیم».

"الهام علی یف" گفت: «البته، همان طور که می‌دانید زمانی که به منطقه خداآفرین سفر کردم، آن مرز را به عنوان مرز دوستی نامیدم. این مرز، مرز مردمان دوست و برادر است.

تقویت روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان- پرتال خبری «مساوات.کم»

کنان روشن اوغلو کارشناس مسائل سیاسی در خصوص سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو گفت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در چارچوب سفر به منطقه عصر 24 ژانویه وارد باکو شد. وزیر در اظهاراتی در فرودگاه گفت که ایران خوشحال است که دوست و برادر آذربایجان مناطق خود را از اشغال آزاد کرده و این مناطق تحت کنترل ملت آذربایجان درآمده است. ظریف در مورد هدف از این سفر اظهار داشت که وی با طرف آذربایجانی در مورد مسائل قره‌باغ، حفظ ثبات در قره‌باغ، احیای مناطق آزاد شده، همکاری‌های منطقه‌ای، کریدورهای شمال-جنوب و جنوب - غرب گفتگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 25 ژانویه با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و سپس با همتای آذربایجانی خود جیحون بایرام اف دیدار کرد. سفر وزیر خارجه ایران به باکو را می‌توان اولین سفر سطح بالای ایران به کشورمان پس از جنگ میهنی دانست. این سفر در یک مرحله حساس و پویا برای منطقه انجام می‌شود: آزادسازی مناطق آذربایجان در نتیجه جنگ ، اوضاع نظامی - سیاسی جدید در قفقاز جنوبی ، مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایالات متحده و سرانجام توافق نامه توسعه مشترک میادین دریایی که هفته گذشته بین آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.

علاوه بر این، تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک بین تهران و باکو وجود دارد. هفته گذشته نیز شاهین مصطفی یف رئیس کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه بین آذربایجان و ایران به تهران سفر کرده بود. در جریان این سفر مصطفی یف که در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک دولتی در ایران شرکت کرده بود، در تاریخ 18 ژانویه با محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری دیدار کرد. در این نشست در مورد وضعیت فعلی و چشم‌انداز روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر شد. یکی از مباحث اصلی ساخت مراکز لجیستیک حمل و نقل بین ایران و آذربایجان، ساخت سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس و نیروگاه برق آبی است که باید در آن ساخته شود. در مورد ساخت نیروگاه برق خداآفرین همچنین در دیدار بین جواد ظریف با رئیس جمهوری آذربایجان در باکو بحث و تبادل نظر شد. رئیس جمهور الهام علی اف گفت که برنامه‌های آینده همکاری آذربایجان و ایران در مورد سد خداآفرین و ساخت نیروگاه در حال حاضر در یک مرحله بسیار فعال قرار دارد.

امیدوارم طی چند سال آینده بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم و تولید برق جدید را برای هر دو طرف فراهم کنیم. همچنین، پروژه نیروگاه‌های اردوباد و مرازاد که چند سال پیش در سطح بالایی توافق کردیم، به خوبی پیش می رود. بنابراین ما یک برنامه گسترده داریم. علاوه بر این، امیدوارم که به زودی مراسم کلنگ‌زنی پل جدید رودخانه برگزار شود. در حال حاضر، دولت جمهوری اسلامی علاقه‌مند به فرصت‌های همکاری در منطقه پس از جنگ، به ویژه مشارکت شرکت‌های ایرانی در احیای مناطق آزادشده آذربایجان است. تهران بارها قصد خود را در این زمینه اعلام کرده است. جواد ظریف نیز در مورد این موضوع در باکو بحث و گفتگو کرد.

مسأله این است که توافق حاصل شده در مورد حل و فصل نظامی درگیری قره‌باغ و پایان جنگ، واقعیت سیاسی جدیدی را در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد کرده است. اول از همه، ترکیه در منطقه قدرتمندتر شده است. همچنین، طبق توافقنامه 10 نوامبر، یک راهرو جدید حمل و نقل از آذربایجان از طریق راهرو مغری به ترکیه به دست می آید. این بدان معناست که قسمت قابل توجهی از بارهایی که تاکنون از طریق گرجستان و ایران حمل می‌شد، پس از این از طریق نخجوان و مغری حمل می‌شود. علاوه بر این، باکو در حال ایجاد یک راهرو حمل و نقل جدید از طریق افغانستان و ترکمنستان است. اگر احتمال تحویل گاز ترکمنستان به بازارهای اروپا از طریق آذربایجان را به این موارد اضافه کنیم، می‌توان گفت که یک خط حمل و نقل جدید در منطقه ظاهر شده است. به عنوان مثال، طبق گفته وزارت راه و ترابری ایران در سال 2020، علی‌رغم تأثیر شیوع ویروس کرونا در روابط تجاری، ماهانه حدود 12 هزار کامیون ترک از مرزهای ایران و ترکیه عبور کرده‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها به جمهوری‌های ترک زبان آسیای میانه و افغانستان رفته است. در آینده نزدیک، بخشی از این بارها از طریق نخجوان حمل می‌شود. در عوض، ایران معتقد است که ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب جبران کننده شرایط جدید است. این را جواد ظریف در دیدار با رئیس جمهور الهام علی اف در باکو اظهار داشت. وی خاطرنشان کرد که ایران آماده همکاری در زمینه‌هایی مانند بازسازی مناطق آزاد شده، ساخت نیروگاه‌های مشترک برق آبی و استفاده از آب است. نکته مهم برای ایران در شرایط سیاسی منطقه‌ای فعلی تقویت همکاری‌های سیاسی بین کشورهای منطقه است. این مهم در سفر جواد ظریف به 5 کشور پیش‌بینی شده است. ایران به عنوان یک کشور با نفوذ در منطقه قصد دارد در شرایط جدید قفقاز جنوبی شرکت کند. این مهم از نظر عدم وجود نیروهای اضافی در منطقه، اجرای روند بازتوانی سیاسی توسط کشورهای منطقه بدون نیروهای خارجی است. آذربایجان نیز به این موضوع علاقه‌مند است. جنگ 44 روزه نشان داده است که درگیری‌های منطقه‌ای بدون هیچ واسطه خارجی قابل حل است. اما این مستلزم مشارکت کشورهای قدرتمند منطقه است. آذربایجان به این مهم دست یافته است. در نتیجه اقدامات هوشمندانه دیپلماتیک باکو، ارمنستان عملا منزوی شد و آذربایجان در جبهه دیپلماتیک سلطه یافت. تردیدی نیست که حمایت ایران همراه با ترکیه و گرجستان تأثیر بسزایی در روند جنگ داشت. اگر چه جنگ به پایان رسیده است، حفظ همکاری منطقه ای که تأثیر بسزایی در پیروزی داشت، ضروری است. تجربه نشان داده است که روابط خوب با کشورهای منطقه، در یک پیروزی جدی نظامی - سیاسی نقش مهمی دارد.

روابط اقتصادی با سایر کشورها

شرکت‌های ترکیه برای پشتیبانی از احیای مناطق آزاد شده به جمهوری آذربایجان سفر کردند- خبرگزاری «ترند»

در تاریخ 2 بهمن ماه 1399، در باکو جلسه‌ای بین هیأت ترکیه‌ای به رهبری الهام اوزتورک رئیس هیأت مدیره انجمن بازرگانان و کارآفرینان ترکیه (TUMKIAD) و کنفدراسیون ملی کارآفرینان جمهوری آذربایجان برگزار شد. در این جلسه مسائل مربوط به مرمت و بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان، اشتغال افرادی که در آنجا ساکن خواهند شد، مورد مذاکره قرار گرفت. اوزتورک گفت که سازمان وی آماده حمایت از کارهای بازسازی در این مناطق است و هدف از این سفر بحث و گفتگو درباره این موضوعات با نهادهای مربوطه آذربایجان است. به گفته وی، به عنوان بخشی از برنامه پشتیبانی از جمهوری آذربایجان در این راستا، برنامه‌ریزی شده است که اولویت ساخت کارخانه‌های صنعتی و نساجی بیشتر باشد. در پایان جلسه بین کنفدراسیون کارفرمایان آذربایجان و انجمن بازرگانان و کارآفرینان ترکیه یادداشت تفاهم امضا شد.

شرکت‌های ترک 50 میلیون دلار در بخش نساجی در مناطق آزاد شده سرمایه‌گذاری خواهند کرد- خبرگزاری «ترند»

الهام اوزترک رئیس هیأت مدیره انجمن بازرگانان و کارآفرینان ترکیه (TUMKIAD) که در باکو بسر می‌برد، گفت: «شرکت‌های ترک 50 میلیون دلار برای ساخت کارخانه‌های نساجی در مناطق آزاد شده سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی خاطرنشان کرد که سازمان وی در بسیاری از مناطق فعالیت می‌کند، اما در مرحله اول برنامه‌ریزی شده است که در بخش نساجی سرمایه‌گذاری کند. اوزتورک گفت که فعالیت‌های انجام شده در سایر بخش‌ها پس از بحث و گفتگو در آذربایجان مشخص خواهد شد.

بزرگترین بانک ترکیه شعبه خود را در شوشا افتتاح می‌کند- خبرگزاری «رپورت»

آونی دمیرچی رئیس هیأت مدیره بانک «زراعت بانک» ترکیه گفت: «زراعت بانک آذربایجان» زیر مجموعه بزرگترین بانک ترکیه در آذربایجان، در حال آماده‌سازی افتتاح شعبه‌ای در قره باغ است. ما به دنبال مکانی مناسب برای شعبه جدید در شوشا هستیم. با افتتاح شعبه‌ای در قره باغ قصد داریم هم از طریق سازمان‌های دولتی و هم با منابع خودمان وام‌های ترجیحی را به کارآفرینان این منطقه اعطا کنیم.»

وی که در هیأت رهبری «باشگاه انرژی کاسپین» حضور دارد، گفت: نمایندگی این باشگاه در ترکیه افتتاح شده است و از طریق این نمایندگی، ما سرمایه‌گذاری قره‌باغ را از ترکیه و سایر کشورهای دریای سیاه جذب خواهیم کرد.»

توافق جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مورد توسعه مشترک میدان «دوستلوگ» در دریای خزر- خبرگزاری «آپا»

روز 21 ژانویه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در یک کنفرانس ویدیویی در رابطه با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک در مورد اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از منابع هیدروکربن میدان «دوستلوگ» در دریای خزر با یکدیگر دیدار کردند. در پایان این نشست ویدیویی دولت جمهوری آذربایجان و دولت ترکمنستان این تفاهم‌نامه را در عشق‌آباد، ترکمنستان امضا کردند. تفاهم‌نامه را جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه آذربایجان و رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان امضا کردند.

«شرکت‌های آمریکایی آماده هستند در روند بازسازی در قره‌باغ مشارکت کنند»- خبرگزاری «آپا»

"میکاییل جباراف" وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با "اورل لیتزنبرگر" سفیر آمریکا در باکو دیدار کرد. "میکاییل جباراف" وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در این دیدار با بیان اینکه همکاری آذربایجان با آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی توسعه می‌یابد، گفت: «طرحی برای بازسازی و توسعه مناطق آزاد شده در حال تهیه است. برنامه‌های تشویقی ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است».

"اورل لیتزنبرگر" سفیر آمریکا در باکو در این دیدار به مناسبت تأمین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تبریک گفته و افزود: «برقراری صلح پایدار در منطقه اهمیت ویژه ای دارد. شرکت‌های آمریکایی آماده هستند در روند بازسازی در قره‌باغ به ویژه در مدیریت منابع آب، ساخت جاده‌ها و سایر زیرساخت‌ها و در زمینه فن‌آوری‌های دیجیتال و پیشرفته مشارکت کنند».

سفیر اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان: گوجه‌فرنگی‌های آذربایجان باید به بازارهای اروپا راه یابد- خبرگزاری «آپا»

کستوتیس یان کائوسکاس سفیر اتحادیه اروپا در آذربایجان گفت: گوجه‌فرنگی‌های آذربایجان باید به بازارهای اروپا صادر شود. به عنوان مثال، آذربایجان در صادرات فندق بسیار موفق است و بازار صادراتی این کشور شامل چندین کشور اروپایی است. برای اعمال این عمل در صادرات گوجه فرنگی، کیفیت باید به شدت کنترل شود. سیستم کنترل صادرات فندق بسیار عالی است. البته در صورت اعمال کنترل یکسان، گوجه‌فرنگی یا سایر میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به اتحادیه اروپا صادر شوند. گوجه آذربایجانی باید در بازارهای اروپا موجود باشد. اتحادیه اروپا در حال حاضر چندین پروژه کمک به بازرسی‌های بهداشت گیاهی در آذربایجان و همکاری با این سازمان‌ها و همچنین برنامه‌ای برای حمایت از توسعه اقتصادی - اجتماعی منطقه لنکران دارد.

اولین قطار از ترکیه به روسیه از طریق مسیر راه آهن باکو-تفلیس-قارص ارسال شد- خبرگزاری «آپا»

پروژه دیگری در قالب همکاری‌های سه‌جانبه در زمینه راه‌آهن بین جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه آغاز شده است. این بار یک قطار کانتینری بار صادراتی را از ترکیه به روسیه منتقل می‌کند. بر اساس این گزارش، قطار 15 کانتینری شهر آنکارا ترکیه را به مقصد ایستگاه ورسینو در روسیه ترک کرد. پیش‌بینی می‌شود این قطار طی 8 روز، در مجموع 4650 کیلومتر مسافت را طی کند. این قطار متشکل از کانتینرهای 40 فوتی، عمدتا کالاهای خانگی ساخت ترکیه است. وزن کلی محموله 150 تن است. این قطار از طریق راه آهن باکو-تفلیس-قارص و کریدور حمل و نقل شمال-جنوب و عبور از ترکیه، گرجستان و جمهوری  آذربایجان وارد روسیه می‌شود. گفتنی است در پایان سال گذشته دو قطار صادراتی از ترکیه به شهر شیان چین ارسال شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما