معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۵۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته چهارم دی ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

اخبار اقتصادی داخلی

آذربایجان آماده صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای خلیج فارس و کشورهای اروپایی است - خبرگزاری «رپورت»

نشست آنلاین با کارآفرینان فعال در زمینه تولید و صادرات گوجه‌فرنگی توسط بنیاد توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان (آذپرومو) توسط وزارت اقتصاد برگزار شد. بر اساس این گزارش، در این جلسه که با حضور نمایندگان آذپرومو و آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط و نیز با حضور وابستگان بازرگانی آذربایجان در امارات متحده عربی و اروپای مرکزی برگزار شد، به منظور رسیدگی به موضوعات ناشی از دستورالعمل‌های رئیس جمهور مسایل تنوع بخشیدن به صادرات، افزایش پتانسیل صادرات، تحقیق در مورد بازارهای اولویت‌دار جدید برای فروش مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست که نمایندگان بیش از 20 شرکت و نزدیک به 40 کارآفرین شرکت کردند، یوسف عبد الله یف سرپرست آذپرومو به شرکت‌کنندگان این نشست در خصوص کارهای انجام گرفته و ساز و کارهای حمایتی آینده توسط وزارت اقتصاد برای رفع موانع موجود در این بخش گزارش داد و از کارآفرینان خواست تا برای توسعه این حوزه با نهادهای دولتی همکاری نزدیک داشته باشند. در این نشست اشاره شد که علاوه بر بازارهای سنتی، کار برای فروش به کشورهای حوزه خلیج و اروپا نیز آغاز شده است.

گشودن ارتباطات، معماری اقتصادی را تغییر خواهد داد- خبرگزاری «رپورت»

وصال قاسم لی رئیس مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی آذربایجان در خصوص گشودن ارتباطات منطقه‌ای گفت: پس از یک دیدار سه‌جانبه بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، رهبران سه کشور بیانیه‌ای را برای مطبوعات ارائه دادند. هدف اصلی در این بیانیه ایجاد یک وضعیت کاملا جدید در منطقه - احیای ارتباطات حمل و نقل است. آذربایجان واقعیت جدیدی ایجاد کرده است که معماری اقتصادی منطقه را مشخص می‌کند. محاسبات اقتصادی ما نشان می‌دهد که آغاز ارتباطات و توسعه روابط اقتصادی و تجاری به نفع منطقه و کشورهای مختلف خواهد بود. به عنوان مثال، طبق مدل جاذبه، در نتیجه باز شدن ارتباطات، ممکن است سهم ترکیه در گردش تجاری ارمنستان از 3 درصد به 13 درصد و سهم آذربایجان در دوره اول حداقل به 1 درصد افزایش یابد. در عین حال، افتتاح ارتباطات در منطقه می‌تواند صادرات آذربایجان را 1.2 میلیارد منات، تولید ناخالص داخلی غیر نفتی را 2 درصد، صنعت فرآوری را 3 درصد و صنعت معدن را 2.7 درصد افزایش دهد. پیش‌بینی ما بر اساس مدل تعادل عمومی نشان می‌دهد که ادغام مجدد قره‌باغ در اقتصاد آذربایجان، در میان‌مدت 10.4 درصد در کشاورزی، 5.5 درصد در جهانگردی، 5.3 درصد در صنعت معدن، 4.9 درصد در خدمات حمل و نقل، 4.3 درصد در صنعت فرآوری و 1.4 درصد در سایر خدمات و به طور کلی 5.1 درصد در تولید ناخالص داخلی غیرنفتی تأثیر مثبتی خواهد داشت. ارمنستان می‌تواند با استفاده از فرصت‌های حمل و نقلی آذربایجان، می‌تواند از دو مسیر گیومری-نخجوان-مغری-باکو و یا ایجوان-قزاق-باکو استفاده کند.

با توجه به اینکه امکان احداث یک خط راه آهن از قارص به گیومری نیز امکان‌پذیر است، منابع خارجی تخمین می‌زنند که هزینه اجرای پروژه قارص-گیموری- نخجوان-مگری-باکو حدود 434 میلیون دلار باشد که با اجرای این پروژه، می‌توان سالانه حدود 10 میلیون تن بار را با قطار از این مسیر جابه جا و سودآوری کرد. در عین حال خط آهن برنامه‌ریزی شده توسط ترکیه از قارص به نخجوان و از آنجا در مسیر مگری به زنگیلان، باعث اهمیت بیشتر این پروژه خواهد شد. بنابراین، امکان ارمنستان برای پیوستن به خطوط راه آهن آذربایجان و ترکیه بستگی به این دارد که سیاست ایروان چقدر منطقی خواهد بود. ارمنستان باید شانس خود را برای برقراری ارتباط نه تنها از طریق ترکیه به بندرهای مدیترانه و دریای سیاه، بلکه  از طریق آذربایجان به جلفای ایران را نیز ارزیابی کند. زیرا هیچ سرمایه‌گذار موافقت نمی‌کند 2-3 میلیارد دلار آمریکا برای ساخت پروژه راه آهن ارمنستان و ایران در شرایط سخت جغرافیایی سرمایه‌گذاری کند.

برقراری ارتباطات در قفقاز جنوبی، دسترسی به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را از طریق بندرعباس ایران و امکان اتصال به خط قطار استانبول - اسلام آباد را فراهم می‌کند. راه‌آهن قارص-نخجوان-مگری-زنگیلان-باکو از نظر رفع انسداد نخجوان، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش فرصت‌های تجارت خارجی، افزایش گردشگری و گردش مسافر و جذب سرمایه در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، آذربایجان ادغام بیشتر حوزه دریای مدیترانه و حوزه خزر را در امتداد جاده ابریشم بزرگ و کریدور شمال-جنوب ارتقا می‌دهد. فرصت‌های جدید حمل و نقل بین آسیای میانه و اروپا، ترکیه و روسیه، ایران و اروپا، ترکیه و آسیای میانه در حال ظهور است.

رئیس جمهور: «امسال باید باند فرودگاه فضولی به بهره برداری برسد»- خبرگزاری «رپورت»

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و مهربان علی آوا معاون اول رئیس جمهور، در سفر خود به منطقه قره‌باغ در منطقه فضولی طرح بزرگراه فضولی-شوشا را پایه‌گذاری کرد و گفت: طرح فرودگاه فضولی را نیز پایه‌گذاری می‌کنیم. امسال باید باند فرودگاه فضولی به بهره‌برداری برسد. گفتنی است الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در 15 ژانویه بزرگراه فضولی-شوشا را در 27 کیلومتری بزرگراه احمد بایلی-فضولی-شوشا و همچنین فرودگاه منطقه فضولی کلنگ‌زنی کرد. سپس، الهام علی اف، مهربان علیوا بانوی اول و دخترش لیلا علیوا از شهر شوشا، پایتخت فرهنگی آزاد شده آذربایجان دیدار کردند.

کارخانه‌های صنعتی و نساجی در قره باغ تأسیس می‌شوند- خبرگزاری «آپا»

قرار است در قره‌باغ کارخانه‌های صنعتی و نساجی احداث شود تا اشتغال شهروندانی که در این منطقه اقامت دارند فراهم شود. به گزارش اتحادیه کارآفرینان ترکیه نمایندگان اجرای این پروژه روزهای 18 تا 22 ژانویه به باکو سفر و با نمایندگان مقامات این کشور دیدار می‌کنند. در جریان این دیدار، جلساتی با نمایندگان مجلس ملی و همچنین اعضای کنفدراسیون کارآفرینان آذربایجان برگزار خواهد شد.

آذربایجان سال گذشته به ارزش 142 میلیون دلار پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن صادر کرده است- خبرگزاری «آپا»

به گزارش کمیته دولتی گمرک سال گذشته آذربایجان به ارزش 142 میلیون 183.11 هزار دلار پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن صادر کرده است. بنابر این گزارش ارزش پلی‌اتیلن صادر شده در سال 2020 میلادی 77 میلیون 721.4 هزار دلار  و حجم آن 110 هزار 671.03 تن (به شکل اولیه) می‌باشد. سهم پلی‌اتیلن در صادرات غیر نفتی سال 2020 میلادی 4.2 درصد بوده است. علاوه بر این سال گذشته آذربایجان به ارزش 64 میلیون 461.71 هزار دلار 77 هزار 526.44 تن پلی‌پروپیلن (به شکل اولیه) صادر کرده است. سال گذشته سهم پلی‌پروپیلن در صادرات غیر نفتی آذربایجان 3.48 درصد بوده است.

روابط اقتصادی دوجانبه با ایران

خانه تجارت ایران در آذربایجان تأسیس خواهد شد- خبرگزاری «آپا»

"سید عباس موسوی" سفیر ایران در آذربایجان در دیدار با "محمد موسی یف" رییس کنفدراسیون کارآفرینان آذربایجان اعلام کرد: «خانه تجارت ایران در آذربایجان تأسیس خواهد شد». وی تأکید کرد که تلاش‌ها در راستای تشکیل فعالیت موثر اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان افزایش خواهد یافت.

سفیر ایران با بیان اینکه قبل از آغاز مأموریت دیپلماتیک خود در جمهوری آذربایجان از چهار استان هم‌مرز ایران بازدید به عمل آورده است، گفت: «در چارچوب این سفر با کارآفرینان فعال در آن مناطق، روسای اتاق های بازرگانی استانی و همچنین با مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کردم. کارآفرینان ایرانی گفتند که آنها بسیار علاقمند هستند روابط خوبی با آذربایجان برقرار کنند».

واردات گوشت مرغ از یک استان ایران به آذربایجان ممنوع شد- خبرگزاری «رپورت»

آژانس امنیت غذایی آذربایجان بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) به منظور محافظت در برابر بیماری‌های عفونی دامی ‌که از سایر کشورها به کشور ما سرایت می‌کند، متناسب با شرایط بیماری‌های دامی در جهان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد. آژانس امنیت غذایی آذربایجان اعلام می‌دارد که براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حیوانات، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خراسان جنوبی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. به منظور محافظت از قلمرو کشور در برابر بیماری‌های عفونی دامی ‌که ممکن است از سایر کشورها منتقل شود، واردات انواع مرغ و محصولات مرغ زنده از استان خراسان جنوبی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن اصل منطقه‌بندی مطابق با کد بهداشتی حیوانات به طور موقت محدود شده است. همزمان، به منظور تقویت اقدامات کنترلی، از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان خواسته شد تا اقدامات مناسب را در مورد وسایل نقلیه وارد شده یا ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

ممکن است در عرض یک ماه آینده توافقنامه تجارت ترجیحی بین آذربایجان و ایران امضا شود- خبرگزاری «آپا»

"شاهین مصطفی یف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر به جمهوری اسلامی ایران در روز 18 ژانویه سال 2021 میلادی با "محمود واعظی" رییس دفتر رییس جمهور این کشور دیدار کرد.

"محمود واعظی" رییس دفتر رییس جمهور ایران در این دیدار اعلام کرد: «توافق کاملی در خصوص سند توافقنامه تجارت ترجیحی بین آذربایجان و ایران حاصل شده است. ممکن است در عرض یک ماه این توافقنامه به امضا برسد. با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی روابط ایران و آذربایجان هر چه بیشتر توسعه خواهد یافت».

"محمود واعظی" فعالیت کمیسیون اقتصادی مشترک را عالی ارزیابی کرده و گفت: «در نتیجه فعالیت این کمیسیون بسیاری از مشکلات موجود حل شده است. تا امروز 13 دیداری بین "الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان و "حسن روحانی" رییس جمهور ایران صورت گرفته است».

"محمود واعظی" با اعلام آمادگی برای میزبانی از سفر رییس جمهور آذربایجان به تهران، اظهار داشت: «تبادل بیش از ۱۰۰ هیات دیپلماتیک در سطح وزیران دو کشور و همچنین امضای بیش از ۴۰ سند همکاری، اقدامات بزرگی است که در روابط دو کشور شاهد آن بوده‌ایم و روابط اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده همچنان ادامه داشته و با رفع موانع رو به افزایش است».

"محمود واعظی" با بیان اینکه ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است، افزود: «آزادسازی مناطق آذربایجان از اشغال باعث خوشحالی ما شده است. امروز شرایط جدیدی در منطقه ایجاد شده است و این شرایط می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های چند جانبه بین کشور‌های منطقه را ایجاد کند».

رییس دفتر رییس جمهور ایران افزود: «شرکت‌های ایرانی آماده‌اند در بازسازی قره‌باغ حضور داشته باشند».

"شاهین مصطفی اف" معاون نخست وزیر جمهوری  آذربایجان در این دیدار اعلام کرد: «با احداث خط آهن باکو ـ نخجوان، فرصتی برای برقراری روابط اقتصادی بین روسیه، آذربایجان، ایران، ترکیه، گرجستان و ارمنستان ایجاد خواهد شد».

معاون نخست وزیر آذربایجان همچنین تاکید کرد: «با نهایی شدن و امضای سند تعرفه تجارت ترجیحی دو کشور، شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان خواهیم بود و تسریع در اجرای سریع‌تر پروژه‌های مشترک از جمله سد خدا‌آفرین و توسعه همکاری‌های صنعتی میان دو کشور به ویژه حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده و آسیب دیده از جنگ را با جدیت دنبال می‌کنیم».

بین ایران و  جمهوری آذربایجان توافقنامه‌ای در رابطه با همکاری در زمینه راه آهن امضا شد- خبرگزاری «آپا»

توافقنامه‌ای بین "جاوید قربان اف" رییس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان و "سعید رسولی" رییس شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش همکاری امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری «آپا»، در دیدار مذکور توسعه روابط ریلی بین جمهوری آذربایجان و ایران مورد مذاکره قرار گرفته است. سپس توافقنامه‌ای بین دو کشور در رابطه با همکاری در زمینه راه‌آهن به امضا رسیده است. سپس رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان با مرکز توسعه راه‌آهن ایران آشنا شده است. طرفین در دیدار مذکور بر اهمیت تبادل تجربه و توسعه روابط متقابل بین شرکت‌های راه‌آهن دو کشور تأکید کردند.

ایران و  جمهوری آذربایجان اسناد همکاری اقتصادی را امضا کردند- خبرگزاری «آپا»

روز 18 ژانویه در تهران چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران- جمهوری آذربایجان برگزار شد. در این اجلاس در زمینه‌های مختلف از جمله فنی، مهندسی، آب، انرژی، راه‌آهن و غیره توافقنامه‌هایی میان دو کشور امضا شد. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی این کمیسیون با مثبت ارزیابی کردن این اجلاس پیروزی آذربایجان را در جنگ قره باغ تبریک گفت: «ایران همواره از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرده و رهبری کشور - رهبر عالی، رئیس جمهور و سایر مقامات همیشه از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و بازگشت سرزمین‌های اشغالی به آذربایجان حمایت کرده‌اند.»

دژپسند با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران و سایر شرکت‌ها آماده مشارکت در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده هستند، گفت: «توافقات امروز پس از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان منعقد شده است که روابط بین دو کشور را تقویت می‌کند.»

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی این کمیسیون گفت: « موضوعات همکاری ایران و آذربایجان متنوع و متعدد است. با وجود بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، هیأت ما مطابق با پروتکل‌های بهداشتی در جلسه شرکت کرد. این اهمیت جلسه را نشان می‌دهد. روابط دو کشور پیشرفت زیادی داشته و امیدوارم توافقات حاصل از این دیدار منجر به توسعه روابط دو کشور شود. آذربایجان قلمرو خود را از اشغال آزاد کرده و آنجا را بازسازی خواهد کرد. در همین زمان، ما برای جبران خسارات ناشی از اشغال ارامنه از سازمان‌های بین المللی درخواست خواهیم کرد.»

مصطفی یف با بیان اینکه آذربایجان علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه مین‌زدایی مناطق آزاد شده است، خاطرنشان کرد: «من در سفر قبلی خود در این زمینه با امیر حاتمی وزیر دفاع گفتگو کرده و وی برای کمک به مین‌زدایی ابراز آمادگی کرده است. ما همچنین شرایطی را برای شرکت‌های ایرانی ایجاد خواهیم کرد که در بازسازی مناطق آزاد شده مشارکت داشته باشند.»

توافقنامه‌ای برای اتصال بزرگراه‌های باکو-آستارا و اردبیل-رشت به امضا رسیده است- خبرگزاری «آپا»

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان پس از اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-آذربایجان با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران ملاقات کرد. محمد اسلامی در این دیدار گفت: «حجم مبادله بارها از طریق خط راه‌آهن آستارا-آستارا 25 درصد افزایش یافته و این نشان دهنده توسعه روابط بین دو کشور است.» وزیر راه و شهرسازی در مورد اهمیت موضوع ترانزیت گفت که عبور از آذربایجان فرصتی برای ما بود تا کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم و ما همیشه اصرار داشته‌ایم که بزرگراه در این کریدور فعال باشد. وی افزود که ما در مورد ساخت ترمینال اتومبیل جدید در مرز آستارا بحث کردیم، زیرا ترمینال قدیمی ظرفیت تبادل ندارد. بنابراین توافق کردیم که یک پل جاده جدید در مرز ایجاد کنیم. با احداث این پل بزرگراه باکو-آستارا به بزرگراه اردبیل-آستارا-رشت متصل می‌شود. توافقنامه‌ای در ماه آینده در آستارا امضا می‌شود و مراسم کلنگ‌زنی ساخت ترمینال و پل جدید برگزار می‌شود. موضوع مهم دیگر مورد بحث مشارکت شرکت‌های ایرانی در کار بازسازی (در مناطق آزاد شده آذربایجان) و نیز در زمینه حمل یکسره کالاهای صادراتی ایرانی توسط کامیون‌های ایرانی تا مقصد در جمهوری آذربایجان، بدون تخلیه در مرز بود. این کار هم از فساد و تأخیر محصول جلوگیری می‌کند و هم محصولات با کیفیت بهتری را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

روابط اقتصادی با سایر کشورها

شرکت سوکار تفاهم‌نامه‌ای با انستیتو نفت آمریکا امضا کرد- خبرگزاری «آذرتاج»

یک جلسه ویدیویی بین سوکار و رهبری انستیتوی نفت آمریکا (API) برگزار شد و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ایمنی و کیفیت فرآیندهای صنعتی به امضا رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه، واحدهای ساختاری سوکار مطابق با استانداردهای انستیتوی نفت آمریکا گواهی می‌شوند و سیستم‌های فنی، کیفیت و مدیریت (بهداشت، ایمنی، حفاظت از محیط زیست) در زمینه پردازش، تولید و حمل و نقل مطابق با بهترین روش‌ها با استانداردهای انستیتوی نفت آمریکا هماهنگ می‌شود. انطباق سوکار با استانداردهای انستیتوی نفت آمریکا بخشی ضروری در اصلاحات اخیر است. این یکی از پیش شرط‌های سوکار برای تبدیل شدن به یکی از پیشروترین شرکت‌های انرژی بین المللی و افزایش رقابت آن است.

بستر اقتصادی و سیاسی جدیدی در منطقه ایجاد می‌شود: بریتانیا نیز در این روند شرکت می‌کند- پرتال خبری «جبهه اینفو»

"محمد اسدالله زاده" کارشناس سیاسی آذربایجانی گفت: «راه‌اندازی کریدور مغری منجر به راه‌اندازی کریدور حمل و نقل بین‌المللی جدیدی می‌شود. این کریدور یعنی "راه لاجورد" کریدور ترانزیت بین‌المللی است. این قرارداد در سال 2017 میلادی بین آذربایجان، ترکیه، گرجستان، ترکمنستان و افغانستان به امضا رسیده است. بر اساس این قرارداد، این کشورها خطوط ریلی و راه‌های جاده‌ای خود را متصل می‌کنند. قرار بود این مسیر از خاک گرجستان بگذرد. امروز این راه کوتاه‌تر می‌شود و از ترکیه کریدور حمل و نقلی به منطقه آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان راه‌اندازی می‌شود. این کریدور نقش مهمی در توسعه نخجوان ایفا خواهد کرد».

این کارشناس با بیان اینکه بستر اقتصادی ـ سیاسی جدیدی بین ترکیه، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود، افزود: «بریتانیا نیز در این روند شرکت می‌کند. روابط افغانستان و آذربایجان در ماه‌های اخیر وارد مرحله جدیدی شده است. ارتباط زمینی بین آذربایجان و پاکستان برقرار می‌شود. افغانستان در جنگ قره باغ به طور کامل از آذربایجان حمایت کرد. امروز یک بستر اقتصادی و سیاسی با مشارکت ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود».

"محمد اسدالله زاده" با بیان اینکه پس از راه‌اندازی این پروژه نقش ایران به عنوان یک کشور ترانزیتی کاهش می‌یابد، افزود: «حضور ترکیه در این پروژه و همکاری آنکارا با ترکمنستان در مرحله سیاسی جدید منجر به احداث خط لوله گاز "ترانس خزر" می‌شود. روسیه و ایران به بهانه محیط زیست مانع ساخت این خط لوله گاز از دریای خزر می‌شوند. ولی راه‌اندازی "راه لاجورد" ترانزیتی بین المللی جدید موانع موجود در راه احداث خط لوله گاز "ترانس خزر" با تلاش‌های ترکیه و پاکستان را از بین می‌برد. پاکستان، ترکمنستان و افغانستان با استفاده از این مسیر به اروپا دسترسی پیدا می‌کنند. اینجا نقش ایران به عنوان یک کشور ترانزیتی تضعیف می‌شود. پس از مدتی گاز ترکمنستان به جای چین و روسیه، به اروپا صادر خواهد شد».

حجم تجارت جمهوری آذربایجان با ترکیه- خبرگزاری «آپا»

گردش تجاری آذربایجان با ترکیه در سال گذشته بیش از 4 میلیارد 161 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با سال 2019 میلادی 7.7 درصد کمتر است. در مدت یاد شده حجم صادرات از آذربایجان به ترکیه 2 میلیارد 598 میلیون دلار و حجم واردات از ترکیه 1 میلیارد 563 میلیون دلار بوده است.

آذربایجان سال گذشته 13.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر کرد که 16 درصد بیشتر از سال قبل است. به گزارش «سوکار» گاز طبیعی آذربایجان در سال 2020 به ترکیه و گرجستان صادر شد و در آخرین روز سال برای اولین بار به بازار اروپا صادر شد. لازم به ذکر است که در سال 2019 آذربایجان 11.6 میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده است.

ممکن است از طریق ارمنستان به نخجوان گاز منتقل شود- پرتال خبری «آخار.آذ»

"ناطق جعفرلی" کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با پرتال خبری «آخار.آذ» گفت: «انتقال گاز از طریق "تاناپ" به نخجوان از نظر تأمین این منطقه ما با انرژی می‌تواند اقدام مهمی‌باشد. این راه یک راه ارزان‌تر و راحت‌تر است. در این مسأله می‌توان با شرکت «BOTAŞ» ترکیه همکاری کرد. 23% سهام این شرکت متعلق به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) است. یعنی برای تحقق این نظر، نیازی به هزینه‌های زیادی وجود ندارد. از سوی دیگر، انتقال گاز از طریق ترکیه به نخجوان می‌تواند وابستگی به ایران را از بین ببرد. همان طور که می دانید نخجوان مدت طولانی است که از ایران گاز وارد می‌کند. این هم فرایند پرهزینه تری است. از این منظر، فکر می‌کنم انتقال گاز از طریق "تاناپ" به نخجوان مسأله ضروری است».

"ناطق جعفرلی" با بیان اینکه در آینده انتقال گاز طبیعی به نخجوان از طریق ارمنستان امکان‌پذیر خواهد بود، افزود: «در بیانیه روز 11 ژانویه اعلام شده است که خطوط حمل و نقل و ارتباطی در منطقه افتتاح خواهد شد. به هر حال، کریدور مغری تحت نظارت ارمنستان نیست. مرز های جنوبی ارمنستان توسط روسیه محافظت می‌شود. از این منظر، تمام مسیرهایی که از مناطق جنوبی ارمنستان می‌گذرد، تحت نظارت روسیه قرار خواهد گرفت. انتقال گاز طبیعی به نخجوان از طریق ارمنستان فرصتی برای کاهش هر چه بیشتر هزینه‌ها و نیز افزایش درآمدها ایجاد خواهد کرد».

کریدورهای حمل و نقل جدید در قفقاز چه نویدهایی به منطقه می‌دهند؟ - خبرگزاری «رپورت»

وقار بایرام اف نماینده پارلمان و کارشناس اقتصادی گفت: افتتاح جاده‌‌ای بین جمهوری خودمختار نخجوان و بقیه خاک آذربایجان - کریدور جدید حمل و نقل باعث افزایش حجم حمل و نقل بارهای بین‌المللی از طریق آذربایجان می‌شود و تأثیر آشکاری روی نقشه اقتصادی منطقه خواهد داشت. کریدور جدید موقعیت منطقه‌ای آذربایجان را بیشتر تقویت می‌کند. صادرات محصولات آذربایجانی به نخجوان و ترکیه آسان‌تر و ارزان‌تر خواهد بود و این، فرصت‌های صادرات کارآفرینان را گسترش می‌دهد. علاوه بر این، این راهرو به کارآفرینان فعال در نخجوان اجازه می‌دهد تا محصولات را از طریق منطقه غربی آذربایجان به بازارهای گسترده‌تری صادر کنند. این البته برای توسعه اقتصادی جمهوری خودمختار بسیار مهم است. همچنین، این کریدور باعث افزایش حجم حمل و نقل بین‌المللی از طریق آذربایجان و در نتیجه درآمد کشورمان از طریق حمل و نقل بین‌المللی می‌شود. زیرا حمل و نقل زمینی در راهروهای حمل و نقل بین المللی که آذربایجان در آنها شرکت می‌کند، ادغام خواهد شد. آذربایجان به طور فعال در اجرای کریدورهای حمل و نقل شرق-غرب، شمال-جنوب مشارکت داشته است. موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های حمل و نقل کشور ما اجازه می‌دهد تا حجم حمل و نقل بین‌المللی کالا، از جمله حمل و نقل محصولات غیر نفتی افزایش داده شود. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری سالانه بین آذربایجان و ترکیه 4.5 میلیارد دلار است. در دو سال اخیر این رقم تا 70 درصد افزایش یافته است. کریدورهای جدید حجم مبادلات تجاری را افزایش خواهد داد، دسترسی کارآفرینان آذربایجانی به بازارهای گسترده‌تر را ایجاد خواهد کرد، به ویژه پس از بازسازی مناطق آزاد شده منجر به صادرات محصولات تولید شده در آن مناطق خواهد شد. اگر ارمنستان به سیاست تجاوزگری پایان دهد و تمامیت ارضی کشورهای همسایه را به رسمیت بشناسد، می‌توان مشارکت این کشور در بسترهای منطقه را همان‌طور که اعلام شد، مورد بحث قرار داد، ارامنه می‌توانند از راهروهای حمل و نقل جدید بهره‌مند شوند. مهمترین چیز برای این امر شناخت تمامیت ارضی همسایگان و زندگی در صلح است. سیاست تهاجمی ارمنستان تأثیر منفی بر اقتصاد ارمنستان دارد. به ویژه، با توجه به اینکه امروز نرخ بیکاری در ارمنستان بیش از 20 درصد است، نرخ فقر نزدیک به 30 درصد است، سایر شاخص‌های اقتصاد کلان، از جمله تولید ناخالص داخلی در سال 2020 کاهش یافته است. در حالی که بدهی خارجی ارمنستان بیش از 8 میلیارد دلار است، این کشور 2.5 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. همکاری منطقه‌ای برای بهبود عملکرد اقتصادی بسیار مهم است.

مجارستان به روند بازسازی قره باغ می‌پیوندد: 100 میلیون دلار اختصاص داده شد- خبرگزاری «ترند»

"پتر سیارتو" وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در صفحه اجتماعی "فیس بوک" نوشت: «آذربایجان و مجارستان موضوع مشارکت شرکت‌های مجارستانی در روند بازسازی سرزمین‌های آزاد شده در نتیجه جنگ دوم قره‌باغ را مورد مذاکره قرار دادند. این موضوع در کنفرانس ویدیویی با "ساحل بابایف" وزیر کار و حمایت‌های اجتماعی آذربایجان مورد مذاکره قرار گرفته است. مجارستان همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است. پس از اتمام جنگ، ما موضوع مشارکت شرکت‌های مجارستانی در روند بازسازی سرزمین‌های آزاد شده را مذاکره کردیم. آذربایجان از این نظر استقبال کرد و بانک «EximBank» مجارستان برای شرکت‌هایی که قصد مشارکت در این روند را دارند، 100 میلیون دلار وام اختصاص داد.

مجارستان پولی برای مین زدائی  مناطق  آزاد شده  جمهوری آذربایجان اختصاص داد- خبرگزاری «آپا»

"ولایت قلی یف" سفیر جمهوری آذربایجان در مجارستان در صفحه اجتماعی "فیس بوک" خود نوشت: «دولت مجارستان برای مین زدائی  مناطق آزاد شده آذربایجان 25 هزار یورو پول اختصاص داد. این یک مبلغ زیادی نیست، ولی از نظر بیان روابط دوستانه، بسیار ارزشمند است.

بین آذر پست و سازمان پست ترکیه قرارداد همکاری امضا شد- خبرگزاری «رپورت»

به گزارش وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین آذربایجان بین شرکت «آذرپست» و سازمان دولتی پست و تلگراف ترکیه و «آکتیو بانک» قرارداد همکاری امضا شد. توافقنامه‌های امضا شده بین سازمان‌ها در زمینه خدمات پستی و مالی فرصت‌های جدیدی را برای همکاری ایجاد می‌کند. طبق توافقنامه همکاری در سیستم انتقال پرداخت، دو اپراتور پستی خدمات مشترکی را با نرخ مطلوب‌تری به مردم ارائه می‌دهند. طبق این قرارداد، آذرپست و پست ترکیه توافق کردند که از «سیستم انتقال پرداخت» ارائه شده توسط «آکتیو بانک» استفاده کنند. «آکتیو بانک» به طرفین اجازه می‌دهد تا به شبکه «سیستم انتقال پرداخت» متصل شده و از این سرویس برای صدور دستور پرداخت استفاده کنند. یکی از جنبه‌های مثبت این پروژه این است که شهروندان می‌توانند در هر دفتر پستی آذر پست و پست ترکیه از خدمات با نرخ پایین استفاده کنند. طبق توافقنامه همکاری در زمینه مبادله متقابل مرسولات پستی بین المللی، کالاهای تجارت الکترونیکی با قیمت مناسب به بازار تحویل داده می‌شوند. اجرای توافقنامه باعث افزایش بیشتر حجم پست‌های تبادل شده بین دو کشور خواهد شد.

در سال 2020  گردش بار بندر بین‌المللی باکو 20 درصد افزایش یافته است- خبرگزاری «آپا»

به گزارش رسیده از بندر بین المللی باکو در سال 2020، این بندر در ارائه تمامی خدمات، افزایش قابل توجهی داشته است. حجم کل بارهای حمل شده در این بندر که قسمت مهمی از مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر است، از 4.8 میلیون تن فراتر رفت که 20 درصد بیشتر از سال 2019 می‌باشد. سهم بار ترانزیتی نیز 87 درصد از کل حمل و نقل کالا بود. لازم به ذکر است که تعداد وسایل نقلیه کانتینردار (TIR) بارانداز شده در سال 2020 نیز نسبت به 30 سال گذشته رکورد زد. در طول دوره گزارش، تعداد این نوع وسایل نقلیه (TIR) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش یافته و به 43 هزار 218 دستگاه رسیده است. از این تعداد 27 هزار 934 دستگاه (65 درصد) در مسیر باکو-ترکمنباشی-باکو و 15 هزار284 (35 درصد) در مسیر باکو-کوریک-باکو حرکت کرده‌اند.

تعداد کانتینرهای بارانداز شده با 15 درصد افزایش به 40 هزار 345 دستگاه کانتینر معادل TEU افزایش یافته است. حجم بارهای حمل شده در بنادر خشک نیز 2.8 برابر افزایش یافت و به 711 هزار 700 تن رسید. به این ترتیب، در مقایسه با 5 سال گذشته، در حجم بارانداز شده تریلرها (TIR)، افزایش 5 برابری حاصل شد.

شرکت‌های ژاپنی علاقمند به مشارکت در زمینه برق سرزمین‌های آزاد شده هستند- خبرگزاری «آذرتاج»

پرویز شهبازاف وزیر انرژی آذربایجان با جونیچی وادا سفیر ژاپن در آذربایجان دیدار کرد. در این نشست چشم‌انداز توسعه روابط دو جانبه در زمینه انرژی و فرصت‌های همکاری آینده و همچنین انتقال تجربه و اطلاعات در زمینه‌های مربوطه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سفیر بر اهمیت آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان از اشغال ارمنستان و احیای تمامیت ارضی برای توسعه آینده کشورمان تأکید کرد و گفت که شرکت‌های ژاپنی علاقمند به مشارکت در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده در زمینه برق هستند.

پرویز شهبازاف همکاری نزدیک با نهادهای دولتی ژاپن و موسسات مالی در بخش انرژی را متذکر شد و گفت: شرکت‌های ژاپنی تعدادی پروژه موفق در این زمینه را در کشور ما اجرا کرده‌اند.» وی از برنامه‌های بازسازی سرزمین‌های آزاد شده و ایجاد منطقه سبز انرژی و همچنین پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر این مناطق خبر داد. در این دیدار همچنین در مورد چشم‌انداز همکاری در زمینه‌های یاد شده و سایر موارد مورد علاقه دو طرف تبادل نظر شد.

ذخایر جدید طلا و مس در  جمهوری آذربایجان کشف شد- خبرگزاری «ترند»

شرکت خارجی «Anglo-Asian Mining Plc» که در زمینه معدن در آذربایجان فعالیت می‌کند، یک کانسار جدید مس و طلا به نام ظفر در قسمت مرکزی منطقه قرارداد گادابای کشف کرد. رضا وزیری مدیرعامل این شرکت گفت که مقدمات ارزیابی منابع معدنی در کانسار جدید در حال انجام است. به گفته استفان وستد مدیر این شرکت، در حین حفاری اولیه 12 حلقه چاه به طول 7.67 هزار متر حفر شد. ساخت 10 خط پروفیل به طول 25 کیلومتر نیز به پایان رسیده است. سه منطقه نیز برای انجام عملیات معدنی مشخص شده است. بنا بر یافته‌های شرکت مذکور، در عمق 113 متری غلظت مس 0.5 درصد و غلظت طلا 0.7 گرم بر تن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما