معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۲- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

پیش‌بینی بانک مرکزی در خصوص رشد تورم در امسال

بانک مرکزی اوکراین پیش‌بینی‌های قبلی خود درباره تورم اقتصادی امسال را تغییر و میزان تورم احتمالی را افزایش داد. این بانک اعلام کرد: رشد قیمت‌های مصرفی در سال جاری به 7 درصد خواهد رسید. این در حالیست که بانک مرکزی در پیش‌بینی قبلی خود تورم احتمالی را در سطح 6.5 درصد اعلام کرده بود. بانک مرکزی نوشت: رشد قیمت‌های مصرفی بر اساس ارزیابی‌های ما در پایان سال جاری به 7 درصد خواهد رسید، این میزان بیشتر از دامنه هدف ما 1±5 درصد است؛ اما در نیمه اول سال آینده مجددا به این دامنه باز خواهد گشت. ما انتظار داریم که در سال‌های 2022 – 2023 تورم در حدود 5 درصد باقی بماند. بانک مرکزی توضیح داد: دلیل اصلی افزایش تورم به خصوص در نیمه نخست سال جاری، افزایش نرخ خدمات تاسیسات شهری و حامل‌های انرژی و کاهش محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته است. «علاوه بر این هزینه‌های تولید بخصوص در بخش دستمزدها افزایش خواهند یافت». لازم به ذکر است بنابر گزارش بانک مرکزی تورم در سال گذشته برابر 5 درصد بود.

افزایش قیمت غلات در اوکراین

قیمت محصولات اصلی کشاورزی و غلات در اوکراین همچنان رو به رشد است. در تاریخ 21 ژانویه قیمت گندم درجه دو برای تحویل در بندر میکلایف 200 گریونا و برای تحویل در اودسا 175 گریونا در هر تن افزایش یافت و بدین ترتیب قیمت هر تن گندم درجه دو برای تحویل در بنادر اوکراین بر اساس شرایط CPT  به 275 دلار به ازای هر تن رسید. قیمت دانه‌های روغنی نیز افزایش یافته است.

احیا و بهبود وضعیت خرده‌فروشی در اوکراین

حجم واقعی گردش مالی و تجاری در بخش تجارت خرد و خرده‌فروشی در اوکراین در دسامبر سال گذشته 13.4 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. این حجم در مقایسه با نوامبر 2020 نیز 20 درصد بیشتر شد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان دولتی آمار اوکراین، حجم فیزیکی گردش تجاری تجارت خرد در اوکراین در 10 ماه نخست سال 2020 نسبت به دوره زمانی مشابه در سال 2019، هم  8.4 درصد افزایش داشت.

پتراشکو: اوکراین تمام سازو کارهای لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی را داراست

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی اوکراین در جریان گفتگوهای عمومی درباره پیش‌نویس سیاست‌های راهبردی ملی اقتصادی برای دوره زمانی تا سال 2030 اعلام کرد: تمامی سازوکارهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارند، در حال حاضر موضوع اجرای آنها مطرح است. وی بر اهمیت نقض دفتر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی Ukraineinvest که باید سرمایه‌گذاران را همراهی و کمک نماید تأکید نمود. وی همچنین اولویت‌های توسعه اقتصادی اوکراین تا سال 2030 را که شامل پیروزی در رقابت برای جذب سرمایه‌ها در بازار جهانی، حصول حاکمیت قانون و قانونمداری در اوکراین، دادگاه‌های عادلانه، حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران، ارتقای رتبه‌بندی‌های اعتباری، توسعه بازار بورس و سهام و همچنین اعمال مدیریت مناسب دارایی‌های عمومی است نام برد. پتراشکو تأکید کرد: سطح سرمایه‌گذاری در اوکراین نباید کمتر از لهستان باشد. هم اکنون رتبه اعتباری اوکراین B است که بسیار کمتر از کشورهای رقیب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌باشد. ما باید جایگاه اوکراین در رتبه‌بندی‌های بنگاه‌های بین‌المللی S&P وFitch  را تا پایان سال 2021 به BB و تا آخر سال 2024 به  BB + ارتقا دهیم.

کاهش جمعیت احشام سبک در سال گذشته

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین جمعیت گوسفند و بز در اوکراین در تاریخ اول ژانویه 1.14 میلیون رأس اعلام شد که نسبت به آغاز سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. طبق این گزارش خانواده‌های روستایی 994 هزار 800 رأس گوسفند و بز داشته‌اند که 4 درصد کمتر از تاریخ اول ژانویه 2020 می‌باشد. جمعیت گوسفندها و بزها در موسسات دامپروری در سال گذشته 149 هزار رأس اعلام شد که 11.6 درصد کمتر از سال 2019 بود.

تصمیم بانک مرکزی درباره نرخ بهره محاسباتی

بانک مرکزی اوکراین در تاریخ 21 ژانویه 2021 تصویب نمود تا نرخ بهره محاسباتی همچنان در سطح 6 درصد در سال باقی بماند. بانک مرکزی تأکید کرد: همچنان برای حصول به نرخ تورم در دامنه هدف متعهد است و سیاست‌های پولی این نهاد با هدف تأمین موازین میان واکنش‌ها به خطرات تورمی و همچنین پشتیبانی از احیای اقتصادی اوکراین چیده می‌شوند.

استخراج روزانه گاز در اوکراین به کمترین سطح در 5 سال گذشته رسید

شرکت «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: استخراج روزانه گاز طبیعی از میادین اوکراین به حداقل میزان خود در 5 سال گذشته رسیده است. استخراج گاز طبیعی در تاریخ 20 ژانویه برابر 51.6 میلیون متر مکعب اعلام شد که کمی‌بیشتر از حداقل استخراج در 5 سال گذشته در ماه مارس 2016 (49.5 میلیون متر مکعب) است. در سال گذشته 20.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در اوکراین استخراج شد که 2 درصد کمتر از سال 2019 بود. شرکت‌های دولتی در سال 2020 نزدیک به 15.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج کردند.

شرکت گازی متعلق به فیرتاش نسبت به تعیین قیمت گاز از سوی دولت شکایت می‌کند

آرتم کومپان رئیس شرکت «یه انرگیا» از گروه شرکت‌های متعلق به دمیتری فیرتاش آلیگارش معروف اوکراینی اعلام کرد: قصد دارد نسبت به مصوبه هیأت دولت درباره تعیین قیمت گاز برای مشترکان عادی در سطح 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب در ماه فوریه به دادگاه شکایت کند. وی گفت: تا پیش از تصویب این مصوبه هشدار داده بود که این قیمت «سیاسی» است و مبنای اقتصادی ندارد. ما آماده‌ایم تا قراردادهای واردات خود را نشان داده، اعلام کنیم که به چه قیمت‌هایی گاز خریداری می‌کنیم. وی افزود: دولت باید خسارت‌های وارده به شرکتش را جبران نماید؛ در غیر این صورت به دادگاه مراجعه خواهد کرد.

آینده صنعت حمل و نقل هوایی از زبان وزیر زیرساخت‌ها

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین گفت: پروازهای بین‌المللی از سال 2023 به طور کامل از سر گرفته خواهند شد و به احتمال بسیار اوکراین در سال جاری به سطح 50 درصد پروازها و حمل و نقل هوایی سال 2019 برسد. وی گفت: ما امیدواریم که امسال و به شرط آن که همه چیز به صورت پیش‌بینی شده ادامه یابد و در صورت اجرای موفق برنامه واکسیناسیون و باز شدن کشورها و عدم شیوع انواع جدید ویروس کرونا یا همه‌گیری جهانی، به سطح نیمی از حمل و نقل هوایی در سال 2019 برسیم. وی افزود: اوکراین در سال گذشته تنها به 28 درصد ترافیک هوایی سال 2019 رسید.

ذخایر گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی

شرکت دولتی «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: ذخایر موقت گاز طبیعی در تاسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین در هفته سوم (16 تا 23) ژانویه به میزان 3.6 میلیون متر مکعب کاهش یافت و میزان این ذخایر در آخر هفته مذکور به 21.7 میلیارد متر مکعب رسید. در روز 23 ژانویه ذخایر موجود در این مخازن 26 درصد بیشتر از تاریخ مشابه سال گذشته (17.2 میلیارد متر مکعب) بود.

شیمگال: برای پرداخت یارانه‌ها 36.6 میلیارد گریونا در نظر گرفته شده است

نخست وزیر اوکراین افزایش اعتبار مالی برای برنامه پرداخت یارانه‌ها را محتمل دانست اما تأکید کرد در حال حاضر محاسبات مربوطه انجام نشده‌اند. به گفته وی در بودجه دولتی مبلغ 36.6 میلیارد گریونا برای پرداخت یارانه‌ها منظور شده و در صورت لزوم برای تأمین مالی بیشتر، دولت با محاسبات مستند برای افزایش این بند از بودجه با تنظیم لایحه‌ای به شورای عالی مراجعه خواهد کرد. شمیگال گفت: امروز ما چنین محاسباتی نداریم. مشخصا چنانچه فرض کنیم یارانه‌ای که باید هر ماه پرداخت شود برابر یارانه ماه ژانویه باشد؛ در این صورت احتمالا مجبور به افزایش هزینه‌های مربوطه خواهیم شد.

ظرفیت بازار «اوراق بهادار سبز» در اوکراین 36 میلیارد دلار برآورد شد

اوکراین تا سال 2030 می‌تواند از طریق انتشار و عرضه اوراق بهادار «سبز» 36 میلیارد دلار جذب نماید. کستیانتین گورا سرپرست اداره دولتی بهره‌وری انرژی در این باره اظهار داشت: اوکراین در حال آماده‌سازی بازار «اوراق بهادار سبز» برای جذب سرمایه در حوزه بهره‌وری انرژی و طرح‌های «سبز» است. ظرفیت این بازار تا سال 2030 نزدیک به 36 میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی گفت: در حال حاضر جستجو برای طرح‌های آزمایشی جهت انتشار «اوراق بهادار سبز» آغاز شده و اوکراین از فرصت و امکان عرضه و پیشنهاد «اوراق بهادار سبز» به جامعه بین‌المللی در زمینه اجرای طرح‌های ملی در حوزه انرژی‌های جایگزین، بهره‌وری انرژی و سایر طرح‌های زیست محیطی، در آینده نزدیک برخوردار است. وی افزود: ما در جستجوی شرکای معتبر و مطمئنی که آماده باشند که وارد این بازار در اوکراین شوند و طرح‌های آزمایشی انتشار اوراق قرضه سبز را اجرا کنند؛ هستیم. لازم به ذکر است بر اساس محاسبات و برآوردهای موسسه مالی بین‌المللی، ظرفیت بازار بهره‌وری انرژی و انرژی پاک در اوکراین تا سال 2030 نزدیک به 73 میلیار دلار است که نیمی از این مبلغ – 36 میلیارد دلار- را می‌توان از طریق انتشار اوراق قرضه «سبز» جذب نمود.

اوکراین یک بانک دولتی را می‌فروشد

وزارت دارایی اوکراین، موسسه مالی بین‌المللی (وابسته به گروه بانک جهانی) و بانک دولتی «اوکرگازبانک» یک توافقنامه اعتباری سه جانبه به ارزش 30 میلیون یورو منعقد کردند. طبق این توافق در صورتی که موسسه مالی بین‌المللی تمایل داشته باشد می‌تواند مبلغ اعتبار ارایه شده را به صورت سهام بانک دریافت کند. بهره اعتبار ارائه شده در سطح 6 درصد در سال تعیین شد. منبعی در وزارت دارایی اعلام کرد: نرخ بهره وام مذکور برابر 5.5 درصد به علاوه LIBOR می‌باشد. این یک بهره معمول برای اوراق بهادار شرکت‌های اوکراینی است. اوراق قرضه یورویی «نفت و گاز اوکراین » با موعد سررسید سال 2024 نیز بهره سالانه معادل 6 دارند. بهره اوراق قرضه دلاری اوشاد بانک (بانک پس‌انداز اوکراین) نیز 6 درصد است. اعتبار 30 میلیون دلاری موسسه مالی بین‌المللی به اوکرگازبانک موعد 5 ساله دارد. لازم به ذکر است که موسسه مالی بین‌المللی تا کنون هیچ تعهدی متقبل نشده اما حق خرید 20 درصد سهام اوکرگازبانک برای بازپرداخت اعتبار مذکور در تفاهم‌نامه فوق را دارد. ورود موسسه مالی بین‌المللی به سبد سرمایه اوکرگاز بانک یک مرحله میانی خصوصی‌سازی اعلام شده است.

کارشناس: اوکرگازبانک با تخفیف 37 درصدی فروخته می‌شود

در پی امضای تفاهم‌نامه میان وزارت دارایی اوکراین، موسسه مالی بین‌المللی و بانک دولتی اوکرگازبانک در زمینه وام 30 میلیون یورویی و حق تبدیل این وام به 20 درصد سرمایه بانک مذکور، آندری چوچیشین رئیس بخش تجزیه و تحلیل شرکت Forex Club اعلام کرد: کل بانک مذکور در حدود 5 میلیارد گریونا ارزش‌گذاری شده است و سرمایه اصلی آن 9.1 میلیارد گریونا است و با توجه به مفاد تفاهم‌نامه ارزش کل بانک حدود 5 میلیارد گریونا تخمین زده شده است که با ضریب 0.56 P / B =  مطابقت دارد، اکنون ضریب P / B  داخلی برای بانک‌های بزرگ جهانی 0.89 است؛ به عبارت دیگر بانک اوکراینی اوکرگازبانک با تخفیف یا کاهش قیمت 37 درصدی به فروش می‌رود. وی متذکر شد: این ارزش‌گذاری ممکن است برای اوکراین تثبیت شود و به عنوان یک معیار برای حوزه بانکی اوکراین در ارزش‌گذاری موسسات مالی اوکراینی مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان دولتی زمین‌شناسی و معادن: ذخایر «فلزات آینده» برای فنآوری‌های نوآورانه کافی است

رومان اوپیماخ رئیس سازمان دولتی زمین شناسی و معادن اوکراین اعلام کرد: اوکراین در زمینه تأمین فلزات کمیاب و به اصطلاح «فلزات آینده» (لیتیوم، تیتانیوم و دیگر فلزات کمیاب) می‌تواند در صحنه بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند. وی گفت: ذخایر «فلزات آینده» اوکراین برای توسعه و رشد فنآوری‌های نوآورانه کشور کافی است و امکان تأمین نیازهای صنایع ملی را دارد. وی افزود: متأسفانه گروه «فلزات آینده» که در فن‌آوری‌های نوآورانه استفاده می‌شود در اوکراین تولید نمی‌شود اما تقاضا برای چنین فلزاتی در بازار جهانی به سرعت در حال افزایش است. برای عبور از دوران گذار استفاده از فلزات کربنی به فلزات دارای کربن کم در اقتصاد و صنایع دارای فن‌آوری عالی مهم این است که استخراج این فلزات افزایش یابند و خط غنی‌سازی و فرآوری اولیه آنها احداث شود. منابع موجود و دورنمای تولید مواد معدنی مورد استفاده در فن‌آوری‌های عالی به اوکراین امکان می‌دهند تا صنایع جدیدی ایجاد نماید؛ این موضوع اهمیت راهبردی این فلزات برای تبدیل اوکراین به یک بازیگر مهم در صحنه جهانی را نشان می‌دهد.

بانک‌ها 19 میلیارد گریونا وام ارزان پرداخت کرده‌اند

از زمان آغاز برنامه ارائه «وام‌های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی»، بانک‌های مشارکت کننده در این برنامه 8143 فقره وام به ارزش کلی 18.9 میلیارد گریونا به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند. از این میزان 11.48 میلیارد گریونا برای بازپرداخت وام‌های پیشین، 3.51 میلیارد گریونا برای سرمایه‌گذاری اساسی و 3.89 میلیارد گریونا به عنوان وام‌های ضد بحران دریافت شده‌اند.

توضیحات فدوروف درباره اجرای طرح «paperless» در ادارات اوکراین

میخایلو فدوروف معاون نخست وزیر و وزیر تحولات دیجیتالی اعلام کرد: مراجع دولتی از تاریخ اول سپتامبر 2021 در صورتی که اسناد و مدارک در تلفن‌های هوشمند ارائه شوند، حق مطالبه اسناد و مدارک کاغذی را ندارند. وی گفت: هم اکنون کشورهای جهان رویه دورکاری را در پیش گرفته و اوکراین نه تنها در این زمینه عقب ماندگی ندارد بلکه دارای سرعت مناسب نیز می‌باشد. فدوروف گفت: زمانی که فردی در یکی از مراجع دولتی مربوطه ثبت شده باشد، ادارات دولتی دیگر حق مطالبه اسناد کاغذی نخواهد داشت، در عمل این بدان معناست که اسناد الکترونی افراد برای همیشه و همه جا اعتبار خواهند داشت.

وزارت انرژی: شرکت‌های توزیع گاز مقررات را نقض می‌کنند

یوری ویترنکو سرپرست وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد: به ظن او گروه شرکت‌های توزیع گاز طبیعی متعلق به دمیتری فیرتاش گاز را از شرکت‌های متعلق به خود در مجارستان خریداری می‌کند. قیمت خرید گاز طبیعی که توسط شرکت‌ها اعلام می‌شود واقعی نیست زیرا آنها درباره قیمت خرید گاز توافق جمعی دارند. ویترنکو گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان شرکت‌های فروشنده به شرکت‌های توزیع گاز در اوکراین را مورد بررسی و راست آزمایی قرار داد. وی درباره قصد شرکت‌های متعلق به فیرتاش برای شکایت از دولت به دلیل تعیین نرخ نازل برای گاز در سطح 6.99 گریونا اظهار داشت: شرکت نفت و گاز اوکراین و دیگر شرکت‌های فعال در بازار، حجم زیادی گاز در تابستان به قیمت بسیار کمتر از 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب خریده‌اند، در نتیجه شرکت‌های توزیع و فروشنده گاز ضرر نخواهند کرد تنها سود فوق‌العاده کسب نمی‌کنند.

وزارت انرژی: مصرف‌کنندگان در شش ماه گذشته 8.4 میلیارد گریونا بیشتر پرداخت کرده‌اند

بر اساس توضیحات همراه پیش‌نویس لایحه دولتی که توسط وزارت انرژی تهیه شده، در نیمه دوم سال گذشته مصرف‌کنندگان خانگی نزدیک به 8.4 میلیارد گریونا بیشتر از قیمت واقعی گاز به شرکت‌های توزیع‌کننده پرداخت کرده‌اند. در این گزارش آمده است: بر اساس ارزیابی‌ها در دوره زمانی آگوست- دسامبر 2020 به دلیل وضعیت انحصاری شرکت‌های منطقه‌ای گاز، مصرف‌کنندگان خانگی 8.4 میلیارد گریونا بیشتر از مصرف واقعی خود پرداخت کرده‌اند که به طور میانگین معادل 670 گریونا به ازای هر مشترک می‌شود. بر اساس داده‌های وزارت انرژی میانگین قیمت عرضه گاز توسط شرکت‌های گاز منطقه‌ای 36 درصد بیشتر از قیمت شرکت دولتی «نفت و گاز اوکراین» بوده است. در همین حال سهم این شرکت‌ها در بخش توزیع گاز به مصرف‌کنندگان خانگی برابر 90 درصد بازار است.

تعویق شروع به کار وزارت کشاورزی به اول مارس

مطابق با مصوبه و تصمیم هیأت دولت، آغاز به کار رسمی و مجدد وزارت کشاورزی که می‌بایست در تاریخ اول فوریه صورت می‌گرفت به تاریخ اول مارس موکول شد. رومان لشنکو وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اوکراین ضمن اعلام این مطلب، گفت: این وزارتخانه باید سیاست‌های خود را از طریق نهادهای مرکزی دولتی، اداره دولتی کاداستر اوکراین در بخش اجرای اصلاحات ارضی و ایجاد مناسبات مربوطه با بهره‌برداران از اراضی کشاورزی، آژانس دولتی منابع آبی در بخش اجرای طرح‌های آبیاری و تجدید منابع آبی، آژانس دولتی پرورش مالی در بخش مزارع پرورش مالی و سازمان دولتی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اجرا نماید. وی افزود: هر چند که ممکن است سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ساختار وزارت سیاست‌گذاری صنعتی قرار نگیرد اما این موضوع تنظیم مقررات در چارچوب سیاست «از مزرعه تا سفره غذا» و تأمین ایمنی غذا و خواروبار است. لازم به ذکر است که هم کمیته مربوطه در شورای عالی و هم شش اتحادیه کشاورزی از دولت خواسته‌اند تا وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی را احیا نماید. در همین حال ایوان اسلوبودیانیک رئیس کنگره سراسری کشاورزان خرد، رئیس اتحادیه «شورای کشاورزی و خواروبار» اعلام کرد: برخی رقابت‌ها میان مدیران و مقامات نهادهای دولتی مربوطه باعث شده است تا از سرگیری کار وزارت کشاورزی با تأخیر مواجه شود. وی گفت: پس از انحلال وزارت کشاورزی در سپتامبر 2019 آژانس پرورش مالی و جنگلداری تابع وزارت محیط زیست و موسسات دولتی مرتبط با اراضی کشاورزی تابع بنیاد دارایی‌های دولتی و دیگر نهادها تابع وزارت اقتصاد شدند اما در شرایط کنونی میان این وزارتخانه‌ها برای حفظ نهادهای مذکور رقابت وجود دارد.

شورای عالی ویترنکو را برای انتصاب به مقام وزارت انرژی تأیید نکرد

شورای عالی اوکراین یوری ویترنکو سرپرست کنونی وزارت انرژی را برای انتصاب به مقام معاونت نخست وزیر و وزارت انرژی مورد تأیید قرار نداد. برای این انتصاب تنها 204 نماینده رای موافق دادند در حالی که حد نصاب لازم 226 رای موافق است. 45 نماینده به انتصاب او رای مخالف و 42 نماینده رای ممتنع دادند. لازم به ذکر است که شورای عالی اوکراین در 18 دسامبر نیز درباره انتصاب ویترنکو به مقام وزارت انرژی رای‌گیری انجام داده بود که در جریان آن تنها 186 نماینده به او رای موافق دادند.

کشف عملیات مشکوک مالی به ارزش 76 میلیون گریونا

ده‌ها فقره شواهد مشکوک در رابطه احتمالی با حمایت و پشتیبانی مالی از تروریسم، افراطی‌گری و جدایی‌طلبی یا اقدامات ضد حکومتی در اوکراین کشف شده است. سازمان دولتی نظارت بر امور مالی اوکراین و همچنین بخش اطلاعات و شناسایی عملیات مالی در طول سال گذشته 75 پرونده درباره عملیات مالی افرادی که بنا به اطلاعات سازمان امنیت اوکراین ممکن است با تأمین مالی تروریسم و جدایی طلب مرتبط باشند را تنظیم و به نهادهای انتظامی و قضایی تحویل داده است. این سازمان اعلام کرد: ارزش پرونده‌های مذکور که ممکن است با پولشویی و همچنین دیگر اقدامات تبهکارانه ارتباط داشته باشند به 76.2 میلیارد گریونا می‌رسد.

شمیگال: نرخ خدمات گرمایش و آب افزایش نخواهد یافت

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: با توجه به تعیین نرخ 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی تا پایان فصل گرمایش، تعرفه‌های گرمایشی و آب گرم نیز در فصل گرمایشی نباید افزایش یابد. وی در جلسه هیأت دولت تأکید کرد: در ملاقات‌هایی که با اعضای اتحادیه شهرهای اوکراین و مقامات «نفت و گاز اوکراین» داشته، به این نتیجه رسیده است که تثبیت نرخ خدمات گرمایش و آب گرم تا پایان فصل گرمایشی جاری باید به صورت قانون تصویب شود.

اوکراین در نتیجه تغییرات آب و هوایی میلیونها تن غله از دست داد

در سال گذشته و در نتیجه زمستان نسبتا گرم و عدم بارش به میزان کافی از 568.2 هزار هکتار اراضی که در آنها کشت زمستانه انجام شده بود، محصول برداشت نشد. تغییرات آب و هوایی در سال گذشته به کشاورزان اوکراینی خسارت‌های فراوانی وارد کرد و منجر به کاهش درآمدهای بودجه شد؛ زیرا 44 درصد صادرات اوکراین را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند. در نتیجه بارش کم در تابستان سال گذشته تنها 12.2 میلیون تن گندم برداشت شد که 37 درصد کمتر از سال پیش از آن بود؛ در نتیجه اوکراین 115.5 میلیون دلار کسری درآمد از محل صادرات داشت. تاراس ویسوتسکی معاون وزیر توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی اوکراین در این باره می‌گوید: بهار و تابستان خشک خسارت زیادی به کشاورزانی که غله کاشته بودند زد، بخصوص محصول ذرت آسیب فراوانی دید، حداقل در 203 هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت کشت ذرت محصول به کلی نابود شد و در 718 هزار هکتار محصول بسیار کمی ‌برداشت شد.

مصوبه شورای عالی اوکراین: تصویه برای کاهش تعرفه‌ها و بازگشت به نرخ ویژه برای انرژی برق

نمایندگان شورای عالی اوکراین از پیش‌نویس طرح حمایتی در رابطه با افزایش تعرفه‌های خدمات عمومی‌ شهری و برق و گاز حمایت نمودند و به کلیات طرح مذکور رای موافق دادند. 337 نماینده پارلمان به طرح مذکور رای موافق دارند. در بخشی از این طرح آمده است: تعرفه ویژه مصرف برق برای آن دسته از مصرف‌کنندگانی که کمتر از 100 کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند مجددا اعمال شود. تعرفه برق به طور جداگانه برای منازلی که حداقل مصرف برق آنها 3000 کیلووات ساعت در ماه می‌باشد تعیین شود. مقرراتی برای تعیین تعرفه‌های گرمایش، آب گرم، برق و گاز طبیعی تعیین و به شرکت‌های توزیع کننده مربوطه اعلام شود. برای مشترکانی که در فاصله کمتر از 30 کیلومتر از نیروگاه‌های اتمی سکونت دارند تعرفه ویژه یا مزایای خاصی تعیین شود. دسترسی بازنشستگان و معلولان به یارانه‌ها تسهیل شود.

بانک مرکزی سقوط اقتصادی اوکراین در سال گذشته را 4.4 درصد بود

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: بر اساس ارزیابی اولیه بانک مرکزی در سال 2020 آهنگ کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی برابر 4.4 درصد بود که کمتر از میزانی است که بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه (6 درصد) انتظار می‌رفت و دلیل آن در وهله نخست احیای سریع اقتصاد در نیمه دوم سال گذشته بود. وی گفت: اقتصاد اوکراین در سال جاری از تبعات منفی بحران کرونا رهایی خواهد یافت و تولید ناخالص داخلی کشور 4.2 درصد افزایش خواهد داشت. شوچنکو افزود: ادامه افزایش درآمد مردم باعث حفظ ثبات تقاضای داخلی خواهد شد و از طرف دیگر تأثیر وضعیت نام مشخص در مورد گسترش کرونا و تبعات آن بر روی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بسیار ناچیز خواهد بود؛ بنابراین تولید ناخالص داخلی رشد خواهد کرد. وی افزود: اقتصاد در سال‌های 2022 و 2023 با آهنگی ثابت در سطح حدود 4 درصد به رشد خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود که تراز پرداخت‌های مالی مثبت اوکراین در آخر سال 2020 که بیشترین سطح در تاریخ اوکراین بوده 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی باشد؛ اما در سال‌های 2021 -2023 باقیمانده تراز پرداختی مجددا به وضعیت کسری باز خواهد گشت.

اخبار روابط اقتصادی خارجی

وزیر دارایی زمان احتمالی دریافت بخش دوم وام از صندوق بین‌المللی پول را اعلام داشت

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین درمورد تاریخ احتمالی دریافت بخش دوم وام از صندوق بین‌المللی پول گفت: هیأت صندوق کار خود در اوکراین را تا آخر هفته (24 ژانویه) ادامه خواهد داد و پس از آن ما مشاوره‌های داخلی درباره هماهنگ سازی متن تعهدات خود که باید آن را اجرا کنیم، خواهیم داشت. در صورت توافق، می‌توان درباره گام‌های آتی، شامل امضای تفاهم‌نامه، ارائه تفاهم‌نامه به هیأت مدیره صندوق و اتخاذ تصمیم نهایی در مورد پرداخت قسمت دوم وام صحبت کنیم. همه چیز در چارچوب برنامه‌ها پیش می‌رود.

شرکت‌های ترک پل کرمنچوک را می‌سازند

یک شرکت عمرانی ترکیه‌ای در مناقصه احداث پلی در شهر کرمنچوک، پیروز اعلام شد. این شرکت اسناد طراحی و همچنین امور عمرانی احداث پل را به طور کامل ارائه داد. ارزش این طرح بیش از 11 میلیارد گریونا برآورد شده است. طبق توافق 95 درصد مصالح مورد استفاده در ساخت باید تولید اوکراین باشند. پل کنونی در شهر کرمنچوک که دو ساحل رود دنیپر را به هم متصل می‌کند در زمان امپراتوری روسیه ساخته شده و آخرین تعمیر و بازسازی اساسی آن در سال 1949 صورت گرفته است. این پل در وضعیت نامناسبی است و خط آهن و یک جاده سراسری اوکراین از روی آن عبور می‌کنند.

صادرات بی‌سابقه ماهی از اوکراین

اوکراین در سال گذشته به میزان بی‌سابقه‌ای ماهی و محصولات دریایی صادر کرده است. ارزش صادرات ماهی و فرآورده‌های دریایی از اوکراین در سال گذشته بیش از 52 میلیون دلار بوده که 13.2 درصد بیشتر از سال 2019 (معادل 46.3 میلیون دلار آمریکا) می‌باشد. آلمان با واردات 11 میلیون دلار ماهی و محصولات دریایی در سال گذشته بزرگترین واردکننده و دانمارک و ژاپن در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اوکراین به هند قطعات موشک صادر می‌کند

اوکراین سفارشی برای تولید و تحویل قطعات یدکی موشک‌های هوا به هوایی آر-27 دریافت کرده است. ولادیمیر زیمین رئیس هیأت مدیره شرکت دولتی «آرتم» اعلام کرد: ما با هند یک قرارداد مستقیم بزرگ برای فروش قطعات یدکی موشک‌های آر-27 در نوامبر سال گذشته امضا کردیم. مبلغ اولیه این معامله بیش از 8 میلیون دلار بود و مهلت اجرای قرارداد برای سه ماهه اول امسال برنامه‌ریزی شد. وی گفت: ما همه اقدامات لازم برای جایگزینی واردات و اجزای مهم در موشک‌های مذکور را انجام داده‌ایم، بنابراین می‌توانم اعلام کنم که به آسانی این قرارداد را با کیفیت مناسب انجام خواهیم داد و محموله زودتر از موعد به خریدار تحویل خواهد شد. وی افزود: این قرارداد و همچنین چند قرارداد دیگر به کارخانه «آرتم» اجازه می‌دهند تا درآمد این موسسه در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 220 درصد بیشتر باشد. لازم به ذکر است که شرکت سهامی دولتی آرتم تولیدکننده موشک‌های هوا به هوای برد متوسط R-27 قابل نصب بر روی هواپیماهای میگ 29، سوخو 27، سوخو 30 و سوخو 35 می‌باشد.

برنامه اوکراین برای جدایی از شبکه‌های برق روسیه و بلاروس

دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: این کشور قصد دارد از شبکه‌های برق روسیه و بلاوس جدا شود. وی گفت: دولت اوکراین برنامه دارد در سال 2023 به شبکه تأمین برق اتحادیه اروپا بپیوندد. این بدان معناست که ما باید از سامانه‌های برق بلاروس و روسیه کاملا جدا و به طور نهایی با شبکه اتحادیه اروپا ادغام شویم.

«موتورسیچ» بالگردهای نظامی‌گرجستان را نوسازی می‌کند

شرکت «موتورسیچ» تعمیرات اساسی و نوسازی بالگردهای میل 8 ارتش گرجستان را انجام خواهد داد. در ملاقاتی که میان اراکلیا گاریباشویلی وزیر دفاع گرجستان و ویاچسلاو بگوسلایف رئیس موسسه «موتورسیچ» زاپاروژه در تلفیس برگزار شد، طرفین در این باره به توافق رسیدند. در جریان سفر هیأت اوکراینی به گرجستان یک تفاهم‌نامه سه جانبه درباره همکاری در حوزه توسعه صنایع نظامی میان «موتورسیچ»، مرکز دولتی نظامی علمی فنی «دلتا» و «تبیلاویامشنی» (کارخانه هواپیماسازی تفلیس) امضا شد. وزارت دفاع گرجستان اعلام کرد: در چارچوب این سند همکاری طرفین، طرح‌های مشترک برای تعمیرات اساسی و مدرن‌سازی انواع مدل‌های موتور بالگرد میل 8 ارتش گرجستان اجرا خواهد شد.

اجرای 34 درصد توافقنامه عضویت وابسته در اروپا در بخش حمل و نقل  از سوی اوکراین

مطابق با آخرین داده‌ها، میزان اجرای تعهدات اوکراین بر اساس توافقنامه عضویت وابسته در بخش حمل و نقل از 19 درصد در سال 2019 به 34 درصد در سال 2020 افزایش یافت. ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین ضمن اعلام این مطلب در ملاقات با نمایندگان اتحادیه اروپا، نسبت به امضای فضای مشترک هوایی میان اوکراین و اتحادیه در آینده نزدیک ابراز امیدواری نمود و گفت: اوکراین نسبت به حمایت‌های اتحادیه اروپا در این موضوع امیدوار است. طرفین همچنین درباره آزادسازی حمل و نقل جاده‌ای میان اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا بحث و تبادل نظر نمودند. اوکراین در این جلسه پیشنهاد نمود تا گروه کاری دیگری با نمایندگان اتحادیه اروپا برای کار بر روی این موضوع تشکیل شود.

بهبود موقعیت اوکراین در رتبه بندی جهانی تولید کنندگان فولاد

هر چند که تولید فولاد و فلزات آهنی در اوکراین کاهش یافته اما این کشور در رتبه‌بندی جهانی تولید فولاد جایگاه بهتری به دست آورده است. اوکراین در سال 2020 در جایگاه 11 جهانی از نظر تولید فولاد و فلزات آهنی جای گرفت. تولید این گروه کالایی در سال گذشته 1.1 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش داشت و 20.8 میلیون تن بود؛ اما با این حال از رتبه 13 در سال 2019 به رتبه 11 ارتقا یافت. در مجموع تولید جهانی فولاد در سال گذشته 0.9 درصد در مقایسه با سال پیش از آن کاهش یافت. چین با تولید 1.05 میلیارد تن فولاد در جایگاه نخست قرار گرفت. در حالی که تولید فولاد در کشورهای آمریکا (17.2%-)، ژاپن (16.2%-) و ایتالیا (12.9%-) کاهش داشته اما شاخص‌های تولید در کشورهای ایران (13.4%+)، ویتنام (11.6%+) و ترکیه (6%+) بهبود داشت.

حمایت یوری ویترنکو سرپرست وزارت انرژی از واردات محدود برق از روسیه و بلاروس

یوری ویترنکو سرپرست وزارت نیرو در جلسه شورای عالی که موضوع انتصاب او به مقام وزارت نیرو را بررسی می‌کرد، اعلام کرد: واردات محدود انرژی برق باید مورد توجه قرار گیرد زیرا شبکه و سامانه برق ما هنوز با شبکه‌های برق روسیه و بلاروس متصل است بر همین اساس واردات منطقی باید انجام شوند. ویترنکو در همین حال تأکید نمود: اتصال و ادغام شبکه برق اوکراین در شبکه برق اروپا (ENTSO-E) هدف راهبردی اوکراین است.

اظهارات ویترنکو درباره یارانه‌ها و واردات گاز از ترکمنستان

یوری ویترنکو سرپرست وزارت نیرو اعلام کرد" اوکراین باید اقدامات لازم برای خرید و واردات گاز از ترکمنستان را آغاز کند. وی گفت: تعرفه‌ها باید برای مردم قابل پرداخت باشند. مردم باید دستمزدهای بیشتری دریافت کنند تا کمتر برای یارانه مراجعه نمایند. ما به مردم حقیقت را خواهیم گفت. تأمین استقلال انرژی اوکراین و تلاش برای آن به منظور کاهش فشار بر کشور ما از ناحیه دشمنان خارجی از اهداف ماست. وی افزود: اوکراین باید تلاش نماید تا از ترکمنستان گاز خریده و به موازات آن استخراج گاز در داخل را افزایش دهد. در دوره‌ای که من در شرکت «نفت و گاز» کار می‌کردم و در چارچوب همکاری‌ها با شرکت «اوکرترانس گاز» در سال‌های 2015 تا 2018 استخراج گاز در اوکراین به اندازه یک میلیارد متر مکعب افزایش یافت.

قیمت صادراتی جو دامی 11 دلار در تن افزایش یافت

قیمت جو علوفه‌ای برای صادرات در هفته گذشته نزدیک به 11 دلار در تن افزایش یافت. در آخر هفته گذشته هر تن جو علوفه‌ای برای تحویل در ماه‌های فوریه - مارس با شرایط FOB بندر در دریای سیاه 250 تا 258 دلار معامله شد. دلیل اصلی افزایش قیمت جو علوفه‌ای افزایش تقاضا در بازار جهانی و کمبود عرضه اعلام شده است. در حال حاضر تونس، چین، اردن و عربستان سعودی بزرگترین خریداران جو از اوکراین می‌باشند.

رد شکایت شرکت «بریتیش آمریکن توباکو» از کمیته ضد انحصارگرایی

دادگاه استیناف شمالی اوکراین شکایت شرکت «بریتیش آمریکن توباکو سیلز اند مارکتینگ اوکراین» نسبت به جریمه تعیین شده از سوی کمیته ضد انحصارگرایی اوکراین به میزان 80 میلیون گریونا را وارد ندانست. شرکت مذکور اعلام کرد: این موسسه قصد دارد یک شکایت دیگر در این مورد تنظیم نماید و تهدید نمود که زنجیره شکایات به دیوان داوری بین‌المللی خواهد رسید. مدیر این شرکت گفت: ما امکان مراجعه به دیوان داوری بین‌المللی برای دفاع از حقوق و منافع قانونی خود به عنوان یک سرمایه‌گذار در چارچوب توافقنامه میان دولت‌های اوکراین و بریتانیا را تحت بررسی قرار داده‌ایم.

دیون دولتی اوکراین در آخر سال گذشته به 90 میلیارد دلار رسید

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: کل دیون و بدهی‌های دولتی اوکراین در پایان سال گذشته با 6.98 درصد افزایش به رقم 90 میلیارد 260 میلیو دلار رسید. این میزان بدهی در تبدیل به گریونا 19.16 درصد رشد داشته و در آخر سال گذشته معادل 2550 میلیارد گریونا اعلام شده است.

شرکت‌های اسلواکیایی در مخازن زیر زمینی  اوکراین 1.5 میلیارد متر مکعب گاز دارند

سرگئی پرلوما معاون اول رئیس شرکت «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: نزدیک به 8.7 میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی موجود در مخازن زیرزمینی اوکراین به شرکت‌های خارجی تعلق دارد و از این میزان 1.5 میلیارد متر مکعب متعلق به شرکت‌های اسلواکیایی می‌باشد. وی گفت: ما با اسلواکی به عنوان کشور همسایه مناسبات قوی برقرار کرده‌ایم، به دلیل برخی خدماتی که برای موسسات اسلواکیایی جذاب هستند مانند ذخیره گاز طبیعی در نظام «انبار گمرک» و حمل نقل با تعرفه ویژه « short haul» با آنها فعالانه کار می‌کنیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما