فرصتهای صادرات میوه به هند
توجه به صادرات غیرنفتی کشورمان، با توجه به قابلیتهای موجود در این زمینه و کاهش وابستگی به صادرات سنتی اقلامی نظیر نفت به کشور هند، در کنار توجه به قوانین گمرکی و تعرفههای واردات کالا به هند از سوی صادرکنندگان ایرانی ، ضرورت توجه به ابعاد حقوقی عقد قرارداد با طرف هندی، مطلع بودن از قوانین و مقررات و تعرفههای گمرکی هند، از جمله مواردی است که باید مورد توجه فعالان اقتصادی کشورمان قرار گیرد تا زمینه حضور هرچه بهتر محصولات کشاورزی کشورمان به هند، از جمله میوه تازه فراهم شود.
"آیا هند بهشت گمشده صادرات محصولات کشاورزی ایران است؟!"
واردات میوه تازه هند در سال 2019 الی 2020 مجموعا به حدود 700 میلیون دلار بالغ گردید که از این میزان سه رقم عمده محصولات شامل سیب، کیوی و خرما نیمی از سهم واردات میوه تازه را به خود اختصاص داده است. با توجه به قابلیتهای تولید محصولات کشاورزی کشورمان و استانهای بهرهمند از این قابلیت و درصورت پایداری قوانین و مقررات و همچنین پیادهسازی برخی موافقتنامههای تجاری دوجانبه، میتوان انتظار داشت که محصولات کشاورزی کشورمان راه خود را هر چه بیشتر در بازار بزرگ هند پیدا کند.
در گزارش ذیل، نگاه آماری به میزان صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به هند و سهم ایران در میان سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.
تجارت دو جانبه و سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران به هند:
حجم تجارت دو کشور ایران و هند که در سال 2018 به حدود 18 میلیارد دلار رسیده بود، با توقف صادرات نفت ناشی از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها، به حدود 5 میلیارد در سال 2019 رسید. بر طبق آمار وبسایت وزارت بازرگانی هند، مجموع حجم تجارت میان دو کشور در 8 ماه نخست سال مالی هند (آوریل تا نوامبر 2020)، حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است (مجموع واردات هند از ایران طی این مدت هشت ماه، 187 میلیون دلار و صادرات هند به ایران یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است). این در حالی است که هند در طی این مدت 218 میلیارد و 874 میلیون دلار واردات و 174 میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات داشته است. (سهم کشورمان در هر دو بخش واردات از هند و صادرات به هند، زیر یک درصد بوده است). با این وجود طی هشت ماه گفته شده صادرات میوه تازه کشورمان به هند حدود 55 میلیون دلار بوده است.
طبق آمار استخراج شده از پایگاه داده وزارت بازرگانی هند، مجموع واردات محصولات کشاورزی هند در سال 2020-2019 حدودا به میزان 700 میلیون دلار بوده است که از این مقدار، واردات خرمای هند در سال 2020-2019 به 177 میلیون دلار، واردات سیب به 254 میلیون دلار و کیوی به 47 میلیون دلار رسید. ایران در سال 2019 الی 2020 مجموعا حدود 63 میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی به هند داشته است که سهمی حدود 9 درصد از مجموع واردات محصولات کشاورزی به هند طی این مدت را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است، چه بسیار از محصولات کشاورزی کشورمان عمدتا سیب، کیوی و خرما از سایر مسیرها از جمله امارات و افغانستان به هند وارد میشود که بالطبع در آمار منتشره وزارت بازرگانی هند ملحوظ دانسته نشده است.
صادرات 28 میلیون دلاری خرمای کشورمان به هند:
در زمینه خرما، کشورمان در سال گذشته با صادرات 28 میلیون دلاری بعد از امارات با 58 میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است .
صادرات 14 میلیون دلاری سیب کشورمان به هند:
واردات سیب هند در این مدت حدود 254 میلیون دلار بوده است که سهم کشورمان در تامین سیب هند به 14 میلیون دلار رسیده است (5 درصد کل واردات سیب به هند) و امارات نیز 2 میلیون دلار صادرات سیب به هند داشته است. تامین کننده اصلی سیب هند، کشور آمریکا بوده است که با 30 درصد بیشترین میزان تامین سیب وارداتی هند را دارد. لازم به ذکر است افغانستان نیز از صادرکنندگان سیب به هند قلمداد میگردد ، به طوری که در روزنامههای هند، هر از چندگاهی اخباری مبنی بر اعلام ناخرسندی برخی از تولیدکنندگان سیب در ایالت جامو و کشمیر بابت واردات این محصول از افغانستان و آسیب به بازار سیب آن ایالت منتشر میگردد.
صادرات 15 میلیون دلاری کیوی کشورمان به هند:
هند در سال گذشته، مجموعا 47 میلیون دلار واردات کیوی داشته است که سهم کشورمان در تامین این قلم به 15 میلیون دلار رسید (31 درصد سهم واردات از ایران). از مسیر امارات 7 میلیون دلار کیوی وارد هند شده است. رقیب ایران در تامین کیوی هند دو کشور شیلی و نیوزیلند هستند. شیلی 34 درصد سهم واردات کیوی هند و نیوزیلند 22 درصد سهم واردات کیوی به هند را دارند.
موارد پیشنهادی برای بهترشدن صادرات به هند:
ضرورت توجه به زمان مناسب برای حضور در بازار هند، فرصتشناسی و تیزبینی صادرکنندگان کشورمان. توضیح اینکه در مورد برخی محصولات در مقطعی از زمان هند به شدت نیاز به واردات محصول نیاز داشت که از جمله میتوان به تجربه دو سال اخیر هند در خصوص کمبود عرضه پیاز و واردات این محصول و فراخوان برگزاری مناقصات واردات پیاز از کشورهایی از جمله کشورمان، مصر، افغانستان، ترکیه و ... اشاره نمود که در این زمینه نیاز است تجار و صادرکنندگان کشورمان با غنیمت دانستن فرصت و به هنگام اعلام نیاز از سوی هند به این قبیل محصولات، حضور خود در بازار آن کشور را تثبیت نمایند.
- استفاده از ظرفیت شرکتهای صادراتی باتجربه:
معرفی شرکتهای باتجربه صادراتی محصولات مازاد کشاورزی استانهای کشورمان برای فراهم آوردن زمینه ارتباط آنان با شرکتهای واردکننده هندی
- جلوگیری از فرصت سوزی و رقابت ناسالم میان صادرکنندگان کشورمان:
پرهیز از رقابتهای ناسالم میان صادرکنندگان و تجار و دوری از تلاش برای حذف یکدیگر، به اشتراک گذاشتن تجربیات کار اقتصادی و تجاری با طرفهای هندی با یکدیگر برای حضور در بازار هند
- ارتباطات در بستر مجازی با فعالان هندی:
لزوم آمادگی فعالان تجاری، صادرکنندگان و اتاقهای بازرگانی استانهای کشورمان برای برگزاری وبینارهای مشترک با شرکتهای متناظر و اتاقهای بازرگانی هند
- در نظر گرفتن مناسبت های مذهبی و فرهنگی هند:
توجه به مناسبتهای مذهبی و فرهنگی هند و استفاده از این فرصت برای انجام صادرات برخی اقلام از جمله خشکبار، و خرما
- بهبود زمینههای ارتباطات به زبان محلی (هندی، اردو یا انگلیسی)
لزوم توجه تجار و صادرکنندگان کشورمان به اهمیت تسلط به زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با طرف هندی. شایان ذکر است که بعضا مشاهده شده که برخی از واردکنندگان هندی، به دلیل آشنانبودن صادرکننده ایرانی به زبان انگلیسی و ناتوانی در ارسال ایمیل و یا پاسخ به تماس تلفنی موجب فرصت سوزی و در مواردی سوء تفاهم میان دو طرف شده است.
در صورت از سرگیری نمایشگاههای تخصصی توصیه به شرکت در نمایشگاههای برگزاری شده در هند میشود. اگر چه در این مورد به دلیل شیوع کرونا نمایشگاههای بینالمللی لغو و یا به تعویق افتاده است.
- استفاده از ظرفیت بخشهای خصوصی دو کشور بویژه اتاق های بازرگانی