معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۱- ۱۰:۲۶ - مشاهده: ۴۰۹

اخبار اقتصادی بلغارستان (دی ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های بلغارستان در دی ماه 1399 به شرح زیر بوده است:
سرمایه گذاران خارجی در بلغارستان
در یک مطالعه که توسط گروه استویچف و پانف در مدت سه ماه در خصوص سرمایه گذاری خارجی در بلغارستان انجام شده است، 20 هزار شرکت بزرگ، متوسط و کوچک مورد بررسی قرار گرفته اند.
تعداد 2130 سرمایه گذار خارجی از 66 کشور دنیا در بلغارستان فعال هستند که درآمد سالانه آنها بیش از یک میلیون دلار است. بیشترین تعداد سرمایه گذاران از کشورهای آلمان، روسیه، و ایالات متحده امریکا می باشند. در میان 20 کشور اول از نظر تعداد سرمایه گذار، فقط 4 کشور خارج از اروپا هستند که عبارتند از امریکا (رتبه 3) ، ژاپن (رتبه 14)، کانادا (رتبه 19) و کره جنوبی (رتبه 20).
حوزه‌هایی که سرمایه گذاران بیشتر به آن توجه کرده اند عبارتند از تجارت، ارتباطات و انفورمایتک، صنایع فرآوری، فعالیت علمی و حرفه ای، حمل و نقل، خدمات اداری، ساخت وساز، خدمات مالی وبیمه ای، معاملات ملکی و انرژی. همچنین حوزه‌هایی مانند هتل و رستوران و یا کشاورزی و دام که ظرفیت قابل توجهی در بلغارستان دارند در اولویت بسیاری از این سرمایه گذاران نبوده است بطوری که این دو حوزه در رتبه‌های 12 و 13 هستند.  
پیش بینی بانک ملی بلغارستان از وضعیت اقتصادی بلغارستان در سالهای 2021 و 2022
بانک ملی بلغارستان گزارشهای مختلفی از روند اقتصادی بلغارستان تهیه می‌کند. یکی از این گزارشها به پیش بینی آینده اقتصادی بلغارستان اختصاص دارد. این گزارش از این جهت اهمیت بیشتری دارد که نگرانیها نسبت به آینده را به نوعی تایید کرده است.
بانک ملی بلغارستان در آخرین پیش بینی خود که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تا 22 دسامبر 2020 تهیه شده اعلام کرده است اقتصاد بلغارستان در صورتی که اقدامات محدود کننده در بلغارستان و اتحادیه اروپا تا پایان سه ماهه اول 2021 پایان یابد به ترتیب به رشد 7.3% و 6.3% در سالهای 2021 و 2022 خواهد رسید. در این گزارش همچنین اعلام شده است که صادرات کالا و خدمات در سال 2021 با سرعت بیشتری نسبت به واردات، بدلیل افزایش تقاضای خارجی، رشد خواهد داشت. تحلیلگران بانک ملی انتظار دارند وضعیت اشتغال بتدریج البته بصورتی ضعیف و کند بهبود یابد. آنان معتقدند رشد اشتغال بدلیل پایداری عدم اطمینان در خصوص آینده اقتصادی شرکتها رشد قابل توجهی نخواهد داشت. بر اساس برآورد این کارشناسان سطح اشتغال در پایان سال 2022 حتی در حد آمارهای سال 2019 هم نخواهد بود.
در بخش سپرده‌های بخش غیر دولتی در سیستم بانکی در این گزارش پیش بینی شده است که این نوع از سپرده‌ها در سال 2021 با رشد نسبتا بالایی روبرو خواهد بود. از نظر محققین بانکی، مهمترین عاملی که به این پویایی کمک می‌کند عدم اطمینان به آینده فعالیت اقتصادی شرکتها و درآمد کار می باشد. رشد این سپرده‌ها در سال 2022 با رشد فعالیت شرکتها و اطمینان از آینده اقتصاد کلان کاهش خواهد یافت ولی از طرف دیگر با فعال شده شرکتها و بازپرداخت اقساط معوقه وجه دیگری از فعالیتهای بانکی رشد خواهد داشت زیرا بانکها با تقاضاهای جدید برای دریافت وامهای اقتصادی روبرو خواهند شد که در نتیجه آن احتمالا نرخ بهره‌ها افزایش خواهد یافت. از نظر این تحلیلگران علیرغم تحولات فوق مقدار تقاضاهای وام شرکتها و خانوارها به سطح سال 2019 نخواهد رسید.
بر اساس این گزارش عدم اطمینان نسبت به آینده به این زودیها برطرف نخواهد شد. دولتها می‌بایست منابعی را برای حمایت از بیکاران و شرکتهای ورشکسته اختصاص دهند. هنوز آمارهای دقیقی در این موارد منتشر نشده است. آمارهای دولتی سطح بیکاری را در سال 2021 حدود 8% اعلام کرده است ولی منابع مستقل برآوردی حدود 15% دارند.  این آمار در سال 2019 حدود 4.3% بوده است. در مورد تعداد شرکتهای ورشکسته هنوز آماری اعلام نشده است ولی گفته می‌شود بیش از 50% شرکتهای کوچک و متوسط ورشکست شده اند. 

واکسیناسیون کرونا در بلغارستان

حرکت حلزونی مقامات بهداشت بلغارستان در واکسیناسیون موجب اعتراض بسیاری قرار گرفته است. پلیتیکو در مقاله ای که به بررسی اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا در این خصوص پرداخته است می نویسد، بلغارستان اگر با همین سرعت به واکسیناسیون ادامه دهد احتمالا تا سال 2040 موفق به هدف 70% تعیین شده توسط اتحادیه اروپا خواهد رسید.

بر اساس محاسبات انجام شده با روشی که دولت در پیش گرفته است تا پایان سپتامبر (تاریخ تعیین شده توسط اتحادیه اروپا برای واکسیناسیون 70% بزرگسالان) فقط 3% از گروههای هدف واکسینه خواهند شد. البته در یک پیش بینی خوش بینانه، مدیر مرکز ملی بیماریهای عفونی اعلام کرده است که 2 میلیون نفر تا پایان اگوست سال جاری واکسینه خواهند شده که همین مقدار هم کمی‌بیش از نیمی از جمعیت هدف است. بررسی پلیتیکو نشان می دهد در بین کشورهای اتحادیه اروپا مالت با 37% پیشرو است و اگر با همین روند ادامه دهد تا ماه می‌به هدف 70% خواهد رسید. اما کشور دوم کشوری کوچک همانند مالت و یا از کشورهای ثرتمند غرب و یا شمال اروپا نیست بلکه رومانی کشوری در همسایگی بلغارستان است که توانسته واکسن را به  26% از جمعیت هدف تزریق نماید. این کشور با برنامه ریزی انجام شده و بر اساس همین روند تا 22 سپتامبر به هدف 70% نائل خواهد شد. در مقابل کشورهای همانند لتونی، ایتالیا و مجارستان باید برای رسیدن به حدنصاب تعیین شده تعداد افراد واکسینه شده را بترتیب 17، 10 و 9 برابر افزایش دهند. بر اساس همین محاسبات میانگین کل اتحادیه باید 5 برابر افزایش یابد تا به اتحادیه به هدف تعیین شده برسد. لازم به ذکر است که در لیست کشورهای اتحادیه اروپا بلغارستان در پایین ترین رتبه قرار دارد و برای رسیدن به هدف تعیین شده باید تعداد روزانه افراد واکسینه شده را 29 برابر افزایش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما