معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته چهارم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد

سال فاجعه بار برای صادرات دانمارک

به دنبال سال فاجعه بار برای صادرات دانمارک، اقتصاددانان و تجار از رونق دوباره کسب و کار در طول سال جاری اطمینان دارند. صادرات که یک لوکوموتیو برای اقتصاد است، طی 10 ماهه سال گذشته بیش از 100 میلیارد کرون (15 میلیارد دلار) کاهش یافت که معادل 9 درصد رکورد اقتصادی بود. اما اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد آماده حرکت رو به جلو است. مایکل برمرسکوف ینسن، مشاور ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، گفت: صادرات دانمارک به دلیل قدرت ما در پزشکی، تبدیل سبز، مواد غذایی و حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر کشورها در وضعیت مناسبی قرار دارد. این‌ها عناصر اصلی هستند و تقاضا برای آنها همچنان ادامه خواهد داشت. آلن سورنسن، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) ، گفت که سرعت کنترل ویروس کرونا توسط کشورها عامل تعیین کننده است.

وی به برلینگسکه گفت: بسیاری از بزرگترین بازارهای صادراتی ما کم و بیش بسته شده اند، که همچنان بر رشد و صادرات در سه ماهه اول تأثیر خواهد گذاشت، و احتمالاً اوضاع تا بهار بهبود نخواهد یافت.امیدوارم تا آن زمان افراد کافی واکسینه شده باشند تا بتوان دوباره محدودیت ها را کاهش داد. این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم تا از لاک خود خارج شده و سفارشات جدید دریافت داریم.  صادرات خدمات به ویژه در طی همه گیری لطمه شدیدی خورده است. (برلینسکه)

افزایش پس اندازها در طول بحران کرونا

پس اندازهای خصوصی در بحران کرونا بسیار زیاد شده است. روزنامه مالی Børsen  گزارش می دهد که مردم 5 /47 میلیارد کرون (6 میلیارد یورو) بیشتر از سال 2019 "برای روز مبادا" پس انداز کرده اند. یک اقتصاددان گفت: مردم نگران وضعیت شغلی خود هستند اما درعین حال طبیعی است که وقتی نمی‌توانید به خارج سفر کنید یا در بیرون از خانه غذا بخورید بیشتر از قبل پس انداز می‌کنید. (بی تی)

رتبه دوم دانمارک در کمک های دولتی برای کسب و کار در طول بحران کرونا

دانمارک از نظر تعداد بسته‌های کمک های مالی دولتی که توسط اتحادیه اروپا در طول بحران کرونا تصویب شده رتبه دوم را کسب کرده است. ایتالیا با 34 و دانمارک با 32 مورد در ردیف های اول و دوم قرار دارند. سوئد و فنلاند، همسایگان دانمارک، به ترتیب 10 و 7 مورد بسته کمکی ارائه داده اند که بسیار پائین تر از دانمارک می‌باشد. علیرغم این تعداد بسته کمکی، سیاست دانمارک در این ارتباط با انتقادات گسترده ای روبرو بوده است. با این حال یاکوب برانت، رئیس انجمن کسب و کار کوچک و متوسط، آن را برای بقای شرکت های دانمارکی تعیین کننده توصیف کرده است.

از تاریخ 4 ژانویه ، بیش از 8000 درخواست هنوز توسط سازمان تجارت دانمارک (Erhvervsstyrelsen) در حال پردازش است. از ماه مارس تا کنون تعداد 194802 مورد تصویب شده و در مجموع 7 /26 میلیارد کرون به شرکت های دانمارکی پرداخت شده است. در جلسه استماع علنی اوایل این هفته، دن یورگنسن، سرپرست وزارت بازرگانی، "چالش های مهم" در مورد بسته‌های کمکی، مانند انتظار برای تصویب اتحادیه اروپا، مشکلات فناوری اطلاعات، کنترل تقلب و غیره را دلیل تاخیر در پرداخت عنوان کرد. (برلینسکه)

تسلیم  شرکت دانمارکی دربرابر فشارهای آمریکا – خروج از پروژه روسیه

شرکت مهندسی دانمارکی رامبول،Ramboll  به دلیل تهدید به تحریم های شدید آمریکا از پروژه خط لوله نورداستریم2 خارج شد. براساس گزارش ها، رامبل، که در بسیاری از پروژه‌های بزرگ بین المللی شرکت دارد، مجبور شد در برابر فشارهای آمریکا سر تعظیم فرود آورده و از قسمت نهایی ساخت این خط لوله خارج شود. کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را علیه خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان در دسامبر سال 2020 تصویب کرد. طبق این مصوبه شرکت هایی که خدمات بیمه و صدور گواهینامه لازم برای اتمام ساخت را ارائه می دهند مشمول محدودیت های مربوط به نورداستریم2 خواهند بود. در تاریخ 2 ژانویه ، شرکت نروژی DNV GL اعلام کرد که قادر به صدور تائیدیه برای خط لوله گاز نورداستریم2 نیست. آژانس انرژی دانمارک در 7 ژانویه اعلام کرد که لوله گذاری خط لوله گاز نورداستریم2  در منطقه انحصاری اقتصادی دانمارک از 15 ژانویه آغاز می‌شود. (پلیتیکن)

اخراج 220 نفر از  کارکنان شرکت  وستاس

شرکت وستاس، غول انرژی سبز و تولید کننده توربین‌های بادی، از کاهش 220 نفر از نیروهای خود در دانمارک و انگلیس خبر داده است.  هنریک اندرسن، مدیر عامل شرکت، در بیانیه ای نوشت که ادغام وستاس و MHI Vestic Offshore Wind  متاسفانه منجر به تعدیل نیرو شده است. (euroinvestor.dk)

مزرعه بادی در دریای شمال

شش شرکت یا کنسرسیوم برجسته از سراسر اروپا پیشنهاداتی را برای ساخت بزرگترین مزرعه بادی دریایی دانمارک  "Thor" در دریای شمال را ارائه داده اند که قادر به تأمین برق 800000 خانوار خواهد بود.

 انتظار می رود این پارک بادی حداکثر تا سال 2027 به بهره برداری برسد. آژانس انرژی دانمارک (DEA) شش پیشنهاد دهنده مناقصه برای توسعه این نیروگاه بادی عظیم در سواحل غربی کشور را انتخاب کرده است که عبارتند از:

  • شرکت انرژی تجدیدپذیر SSE در همکاری با کنسرسیومی‌که توسط شرکت های زیرساخت کپنهاگ و شرکت انرژی Andel Holding سوئد ایجاد شده است.
  • شرکت انرژی هلندی Eneco و توسعه دهنده انرژی تجدیدپذیر دانمارکی European Energy.
  • شرکت آلمانی RWE
  • شرکت بزرگ نفتی فرانسوی، توتال و غول انرژی اسپانیائی Iberdrola
  • شرکت سوئدی Vattenfall
  • متخصص انرژی سبز دانمارکی tedrsted

مجری پروژه ثور "Thor"به مدت 30 سال از حمایت دولت برخوردار خواهد بود. (soefart.dk)

مشکلات بیشتر برای خط لوله روسیه

ساخت آخرین بخش خط لوله انتقال گاز نورد استریم2 از طریق آبهای سرزمینی دانمارک، که قرار بود پیش از آخر هفته مجددا آغاز شود ، دوباره به تأخیر افتاده است. روزنامه تجاری آلمان، هندلزبلات ، گزارش داد که نورداستریم 2 AG سوئیس، متعلق به گازپروم روسیه، اعلام کرد که شروع مجدد برنامه ریزی شده در 15 ژانویه، مجدداً به دلیل " تست تجهیزات" به تعویق افتاد و هیچ تاریخ جدیدی برای از سر گیری  فعالیت ها اعلام نشده است.   یک سخنگو گفت: ما احتمالاً تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه نخواهیم توانست اعلام کنیم که چه زمانی لوله گذاری شروع خواهد شد.

در تاریخ 1 ژانویه، بسته جدید تحریم های ایالات متحده به اجرا درآمد، و به دنبال آن وزارت امور خارجه ایالات متحده به شرکت کنندگان اروپایی هشدار داد تا قبل از اینکه خیلی دیر شود پروژه را ترک کنند. شرکت مهندسی دانمارکی Rambøll هفته گذشته به دنبال خروج شرکت نروژی Det Norske Veritas (DNV GL)  از پروژه خارج شد. (handelsblatt.com)

بانک مرکزی بدهی ملی را کم اهمیت می داند

بانک مرکزی و اقتصاددانان برجسته نگران صورتحساب سنگینی که دانمارک بعد از پایان دوران همه گیری کرونا  با آن مواجه خواهد شد، نیستند. دولت برای بسته‌های کمک اقتصادی، امکانات تست و ردیابی تماس میلیاردها کرون هزینه کرده است، اما طبق گفته سیگن کروگستروپ، دستیار رئیس بانک مرکزی، دانمارک به راحتی می‌تواند بدهی حتی بالاتر از این را هم تحمل کند. او به روزنامه مالی بورسن گفت: سیاست مالی شدید در طول سالها، بدهی ملی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، بنابراین، ما از احتمال افزایش این بدهی بیمی نداریم.  بورسن گزارش می دهد که گرچه خیلی زود است که پیش بینی کنیم بحران کرونا برای خزانه داری چه معنایی خواهد داشت، اما متخصصان شورای اقتصاد پیش بینی کرده اند که این ویروس بدهی ملی را به میزان 200 میلیارد کرون (30 میلیارد دلار) افزایش خواهد داد. به اعتقاد خانم کروگستروپ صرف این پول هدر دادن آن نبوده و برای اقتصاد مزایائی در بر خواهد داشت.  وی گفت: در حال حاضر، در حالی که بخشهایی از اقتصاد با مشکل روبرو هستند، افزایش حمایت از اقتصاد با بسته‌های کمکی، از نظر اقتصادی و اجتماعی منطقی، خوب و مفید است. کارل-یوهان دالگارد، رئیس فعلی شورای اقتصاد، و سلف وی مایکل اسوارر ، هر دو گفتند هیچ دلیلی برای نگرانی از افزایش بدهی ملی وجود ندارد زیرا در مقایسه با یک خانوار عادی که باید حتما در یک تاریخ مشخص قبوض و یا بدهی خود را پرداخت کنند دولت این توانائی را دارد که مرتب زمان بازپرداخت این بدهی‌ها را تمدید کرده و شاید هم هیچوقت پرداخت نکند. با این حال، خانم کروگستروپ تأکید کرد که این وضعیت بدون هزینه هم نخواهد بود.

وی گفت: وقتی دولت برای تأمین مالی بسته‌های کمکی یا سرمایه گذاری عمومی وام می‌گیرد، پولی است که نمی‌توان بعداً برای تأمین بودجه رفاه یا حتی یک بحران جدید از آن استفاده کند. بدهی بیشتر همچنین به معنای پرداخت نرخ بهره بالاتر برای مدت طولانی است. هفته گذشته وقتی مته فردریکسن، نخست وزیر، در مصاحبه ای با تی وی2 گفت نگرانی از انباشت بدهی عمومی یک تفکر محافظه کارانه و قدیمی است. اقتصاددانان برجسته بلافاصله این اظهارات نخست وزیر را به چالش کشیده خاطر نشان کردند وام گرفتن هرگز رایگان نیست و در صورت شروع افزایش نرخ بهره، دانمارک می‌تواند بسیار آسیب پذیر باشد.(بی تی)

اغراق شرکت های دانمارکی در کمک به محیط زیست

شرکت های دانمارکی ادعا می‌کنند که استفاده آنها از انرژی پایدار باعث شده تا جو زمین از انباشت گاز دی اکسید کربن نجات یابد. کارشناسان اقلیمی این ادعا را "اغراق آمیز" توصیف کرده اند. پروفسور برایان واد ماتیسن از انستیتوی برنامه ریزی انرژی در دانشگاه آلبورگ گفت بسیاری از شرکت های بزرگ در به اصطلاح "شستشوی سبز" یعنی اغراق در نقش خود برای حفظ محیط زیست، مقصر هستند. وی گفت: این شرکتها یک گواهینامه تضمین مبدأ انرژی تجدیدپذیر (REGO) خریداری می‌کنند تا بتوانند به خود ببالند که برای پشتیبانی از تبدیل سبز از انرژی پایدار استفاده می‌کنند اما در واقع این اقدام هیچ تاثیری بر میزان انتشار دی اکسید کربن آنها ندارد. آگاهانه - یا ناخودآگاه - آنها از این گواهینامه‌ها برای شستشوی سبز – سبز نشان دادن حساب دی اکسید کربن خود استفاده می‌کنند. تعدادی از شرکتهای بزرگی که در زمینه شستشوی سبز مقصر هستند، عبارتند از: تلیا، Telia ، دنسکه بانک،Danske Bank ، نستل،Nestlé ، نوونوردیسک،Novo Nordisk ،کولوپلاست، Coloplas  و کارلزبرگ Carlsberg . خرید گواهینامه REGO کاملا قانونی است حتی اگر ادعا شود که منجر به انرژی پایدارتر نمی‌شود - در واقع ، به گفته یکی از محققان، آنها به تبدیل سبز آسیب می رسانند. (تی وی2)

رونق بازار املاک و مستغلات دانمارک

بازار املاک و مستغلات در سال 2020 علیرغم ویروس کرونا از رونق قابل توجه ای برخوردار بود. کل معاملات با 25٪ افزایش نسبت به سال قبل، از مرز 252میلیارد کرون (41 میلیارد دلار) گذشت. به طور متوسط هر روز 690 میلیون کرون (100 میلیون دلار) معامله انجام شد که 150 میلیون کرون بیشتر از سال 2019 بود. با وجود فروش بی سابقه خانه‌ها، ویلاهای تابستانی و آپارتمان‌ها، خانه‌های یک خوابه محبوب ترین آنها بوده و 60٪ کل معاملات در دانمارک را تشکیل می داد. (اویسن)

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما