معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

گسترش مناسبات فرهنگی ایران و پاکستان

به گزارش ایرنا، طلحه علی خان مدیرaکل اداره میراث ملی و باستانی پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها ضمن قدردانی از نقش جمهوری اسلامی ایران در ارتقای روابط میان دو کشور، گفت: پاکستان به زودی با مشارکت ایران طرح‌های فرهنگی را با هدف ترویج تمدن و میراث سنتی دو همسایه به اجرا می‌گذارد. وی افزود: ایران نقش فعالی در ارتقای مناسبات فرهنگی با پاکستان دارد و ما درصدد سرمایه گذاری‌های مشترک در این بخش هستیم. مدیرکل اداره میراث ملی و باستانی پاکستان گفت: موسسه ملی میراث سنتی و مردمی‌پاکستان با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسلام‌آباد برنامه‌های متنوعی را برای ترویج فرهنگ دو کشور، آداب و رسوم و تمدن در دستور کار قرار داده است.

دستورکار تسریع احداث بازارچه‌های مرزی ایران-پاکستان

به گزارش دیلی پاکستان، جلسه ای به ریاست نخست وزیر عمران خان به منظور بررسی میزان پیشرفت احداث بازارچه‌های مرزی در مرز مشترک پاکستان با افغانستان و ایران تشکیل شد. در این جلسه عبدالرزاق داوود دستیار ویژه نخست وزیر در امور صنعت و تجارت، معید یوسف مشاور امنیت ملی و سایر مقامات عالی رتبه حضور داشتند. علی زیدی وزیر امور دریانوردی پاکستان و چند تن دیگر از مقامات این کشور از طریق لینک ویدیویی نیز در این جلسه شرکت کردند. در این جلسه اقدامات انجام شده در سطح فدرال و ایالتی برای ایجاد بازارهای مرزی پیشنهادی در مرزهای ایران و افغانستان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه در مورد پیش نویس PC-1 از 18 بازارچه مرزی پیشنهادی که چهار مورد از آنها در قالب یک طرح آزمایشی راه اندازی می‌شود، و پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات با مقامات ایران و افغانستان به طور خلاصه گزارشی ارائه شد. عمران خان در این جلسه دستور تسریع در روند احداث بازاچه‌های مرزی و تدوین فوری یک استراتژی جامع را صادر کرد. 

تلاش شرکت های تولید انرژی هند برای ورود به سیپک

به گزارش دیلی پاکستان، سناتور رحمان ملک رییس کمیته دائمی امور داخلی سنای پاکستان در یک نشست خبری در اسلام آباد با ابراز نگرانی در خصوص سیپک گفت: شرکت های بزرگ تولید انرژی هند در صدد ورود به پروژه‌های سیپک هستند. هند در پی ضربه زدن به اقتصاد پاکستان است و من در فرصتی مناسب در این خصوص توضیحاتی ارائه خواهم داد. سناتور رحمان ملک با اشاره به موضوع لو رفتن پیام های واتساپی مجری شبکه هند تاکید کرد: "پاکستان و هند هرگز نمی‌توانند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند. فرمانده ارتش پاکستان نیز به این موضوع اشاره کرده است که هند در تعقیب ماست و ما با او مقابله خواهیم کرد."

توقیف هواپیمای پاکستانی توسط مالزی

به گزارش جیو اردو، هواپیمای بویینگ 777 شرکت هواپیمایی پاکستان (PIA) که روز گذشته طی پرواز PK894 از اسلام آباد به کوالالامپور رسیده بود، پس از مسافرگیری و آمادگی برای عزیمت به پاکستان با حکم دادگاه محلی مالزی بخاطر عدم پرداخت اجاره بها توقیف شد. سخنگوی PIA در واکنش به این اقدام گفت: در سال گذشته به خاطر کرونا با مشکلات مالی روبرو بوده ایم و پرونده کاهش اجاره بها در دادگاه انگلیس در حال بررسی است. وی افزود: در چنین شرایطی اقدام یک جانبه دادگاه کشور سوم حادثه ای ناخوشایند است. یادآور می‌شود پاکستان این هواپیما را در سال 2015 از شرکتی در ویتنام اجاره کرده بود. برخی رسانه‌ها به تازگی ادعا کرده اند که مالک و مدیر شرکت مذکور یک شهروند هندی است. 

صدور مجوز استفاده از واکسن کرونا در پاکستان

به گزارش دنیا نیوز، دولت پاکستان مجوز تزریق واکسن کرونای ساخت دانشگاه «آکسفورد» انگلیس و شرکت داروسازی بریتانیایی - سوئدی «آسترازنکا» در شرایط اضطراری را برای بیماران این کشور صادر کرد. بر این اساس واکسن آسترازنکا با مجوز فوری اداره تنظیم مقررات دارویی پاکستان برای بیماران کرونایی در شرایط اضطراری تزریق می‌شود. درخواست استفاده از واکسن کرونای ساخت انگلیس توسط یک شرکت دارویی مستقر در کراچی ارائه شده است و این شرکت واکسن را وارد خواهد کرد. انتظار می رود در جلسه بعدی اداره تنظیم مقررات دارویی پاکستان اجازه واردات 2 تا 3 واکسن دیگر به این کشور صادر شود. 

کمک مالی آلمان به پاکستان در مبارزه با فلج اطفال

به گزارش مشرق تی وی، آلمان بودجه 5 میلیون یورویی برای ریشه کنی فلج اطفال در پاکستان تخصیص داده است. دکتر پالیتا ماهیپالا رییس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در پاکستان ضمن قدردانی از این اقدام آلمان اعلام کرد که این بودجه برای واکسیناسیون علیه فلج اطفال در داخل پاکستان و همچنین 123 نقطه ترانزیت مرزی صرف خواهد شد. 

بنگلادش

درخواست ایران جهت برقراری پرواز به بنگلادش

به نقل از روزنامه دیلی در روز گذشته بنگلادش به یُمن سیاست قانون گذاری مطلوب، بازار پر جنب جوش و سودآوری بالا شش خط هواپیمایی خارجی نسبت به برقراری پرواز به داکا ابراز علاقه نموده اند. آقای ضیاء الکبیر، رئیس گروه استاندارد و مقررات پرواز بنگلادش اظهار داشت شرکت های هواپیمایی گارودای اندونزی، کره، ایران ایر، عراق از قبل به سازمان هوانوردی بنگلادش(CAAB) درخواست خود را ارائه کرده بودند، در حالیکه دو خط هوایی هند نیز پس از 6 سال نسبت به این موضوع ابراز علاقه نموده‌اند. چندی قبل، بریتیش ایرویز، یکی از خطوط هوایی پیشروی جهان نیز رسما به CAAB اطلاع داد که قصد از سر گیری پرواز های خود به داکا پس از 11 سال وقفه را دارد.گارودا اندونزی و خط هوایی کره دو خط پیشرو خطوط هوایی کشورشان هستند.ضیاء الکبیر همچنین اظهار داشت که CAAB رسما با مقامات ایرانی و عراقی دیدار خواهد کرد.او افزود ما مدارک لازم را از این دو خط هوایی خواسته و بعدا آنها را بررسی خواهیم کرد. بعلاوه مقامات CAAB به کشورهای مذکور برای مقاصد ارزیابی سفر خواهند کرد. تعداد پروازها قبل از مجوز نهایی مشخص خواهد شد.او همچنین افزود که به دنبال مجوز پرواز بودن برای برقراری پرواز قطعا خبر خوبی برای کشور می‌باشد. ما بازار بزرگی برای مسافران هوایی داریم. عراق و ایران دلایل خوبی برای برقراری پرواز به و از داکا دارند، زیرا تعداد بسیاری از بنگلادشی‌ها در این کشورها زندگی می‌کنند و اندونزی نیز مقصد مناسبی برای کسانی است که به دنبال استفاده از تعطیلات هستند. خط هوایی کره به دنبال حمل بار هوایی است. انجمن حمل  و نقل هوایی پیش بینی نموده که رشد مسافران هوایی در دنیا تا سال 2036 دو درصد خواهد بود، اما این رقم برای بنگلادش سه و نیم درصد برآورد شده است. 

سرمایه گذاری ترکیه در بندر چیتاگونگ

به نقل از جاگو نیوز سفارت ترکیه در بیانیه ای اعلام نمود: «فرصتهای زیادی برای سرمایه گذاری شرکت های ترک در بندر تاریخی چیتاگونگ بنگلادش وجود دارد. امید است شرکت پیشرو انرژی و گاز ال پی جی ترکیه "آیگاز" از این فرصت استفاده نمایند.» این بیانیه پس از سفر 4 روزه مصطفی عثمان توران، سفیر ترکیه به این بندر صادر شد. سفیر ترکیه در جریان این بازدید با تعدادی از مقامات دولتی و رهبران تجاری از جمله رئیس اداره بندر چیتاگونگ و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع چیتاگونگ دیدار وگفتگو کرد. چندتن از بازرگانان و مقامات دولت ترکیه آقای توران را در این سفر همراهی نمودند. سفیر ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: 2 سال قبل "آرسلیچ" یکی از مارک های برجسته محصولات خانگی در ترکیه بیشترین سهام " سینگار بنگلادش" را خریداری کرده است. اینبار نیز یکی از بزرگترین شرکت های انرژی و گاز ال پی جی ترکیه بنام "آیگاز"  در حال آماده شدن برای سرمایه گذاری کلان در بندر چیتاگونگ است.

جایگزینی اپلیکیشن بیپ ترکیه به جای واتساپ در بنگلادش

به نقل از نیادیگانتا با توجه به تغییر سیاستهای حریم شخصی واتسآپ و انتقال تمامی اطلاعات کاربران این اپلیکیشن به فیسبوک، مردم بنگلادش به اپلیکیشن ارتباطی بیپ ترکیه متمایل شده اند. به گزارش سازمان بین المللی تجزیه و تحلیل داده‌های تلفن همراه 'App Annie' ، طی چند روز گذشته چند میلیون شهروند بنگلادشی در گوشی‌های خود اپلیکیشن BIP را نصب کرده اند و اکنون این اپلیکیشن ترکیه در بنگلادش در صدر تمام اپلیکیشن‌های ارتباطی قرار گرفته است. 

تعویقِ الحاقِ بنگلادش به کشور های کمتر توسعه یافته

به نقل از پروتوم آلا آقای بتاچاریا، از چهره‌های برجسته بنگلادشی شاغل در صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل، در یک گفتگوی مطبوعاتی در روز گذشته، اظهار داشت:  با وجود محقق شدن شرایط لازم انتقال بنگلادش به گروه کشورهای کمتر توسعه یافته، با این حال با توجه به آسیبهای ناشی از شیوع جهانی کرونا و نیز هزینه‌های مستمر بنگلادش در زمینه مهاجران روهینگیایی میتوان درخواست استمهال برای این دوره انتقال داشت. درخواست تعویق مسبوق به سابقه بوده و کشورهای نپال و مالدیو در سالهای گذشته مبادرت به این امر ورزیده اند. وی همچنین معتقد است بحران کرونا آسیب های جدی بر پیکره اقتصاد داخلی و بازارهای صادراتی بنگلادش داشته و معلوم نیست تا چه زمانی این بحران تداوم یابد. شایان ذکر است پایان دوره انتقال و پیوستن بنگلادش به LDC تا پایان سال 2024 میلادی تعیین شده است

تثبیت پول ملی بنگلادش توسط بانک مرکزی

به نقل از دیلی استار بانک مرکزی بنگلادش برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز داخلی(تاکا)، در نیمه اول سال مالی جاری 5.49 میلیارد دلار ارز خریداری کرده است. بالاترین میزان خرید قبلی این بانک در سال 2014 اتفاق افتاد که 5.15 میلیارد دلار از بانک های محلی خریداری شد. لازم به ذکر است بانک مرکزی به دلیل مشکلات ناشی از ویروس کرونا مجبور به این مقدار زیاد خرید ارز شده است.

صادرات ِمحصولاتِ سامسونگ از بنگلادش

به نقل از دیلی بنگلادش گوشی تلفن و یخچال سامسونگ که در بنگلادش تولید می‌شود برای نخستین بار در مقیاس کوچک به امارات متحده عربی صادر شد. دستگاه‌های موبایل سامسونگ از جمله مدل Galaxy Note 20 اکنون در کارخانه Fair Group بنگلادش ساخته می‌شود که با افزایش تولید و کیفیت علاوه بر تامین نیاز داخلی، در حال برنامه ریزی برای صادرات است. 

افغانستان

اعلام آمادگی ایران برای اتصال خط آهن خواف-هرات به مزار شریف

وزیر راه و شهرسازی ایران اعلان آمادگی نموده است جهت اتصال شبکه ریلی افغانستان به ایران از طریق خواف، در اتصال هرات به مزار شریف در صورت تمایل طرف افغانی مساعدت فنی لازم را معمول دارد. به نقل از ایرانا محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفته ‌است که پیشرفت و توسعه کشورهای همسایه با پیشرفت ایران به یکدیگر گره خورده و وزارت راه و شهرسازی آماده اتصال خط آهن هرات – خواف به مزار شریف است. به گفته آقای اسلامی‌به افغانستان اعلام شده است با چه شرایطی می‌توان با سازمان‌دهی قدرتمند، پروژه را اجرا کرد و سپس به قندهار، کابل و مرزهای جنوبی و شرقی افغانستان رسید. او ابراز امیدواری کرده که کارآموزان ریلی افغانی از این فرصت به خوبی استفاده کنند و آینده‌سازان صنعت خط آهن افغانستان باشند. آقای اسلامی‌گفته‌است: هرگونه خلل در پیرامون ما برای همه ما است و همزمان پیشرفت کشورهای همسایه با توسعه و پیشرفت ایران گره خورده‌است. وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین گفته‌است که در کنار حضور کارآموزان ریلی افغانستانی، تجار و فعالان اقتصادی استفاده از خط موجود و مسیر ترانزیتی خواف-هرات را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند تا از این سرمایه‌گذاری به خوبی بهره‌برداری شود.

نمایشگاه تخصصی ایران در افغانستان در بخش کشاورزی در ماه آینده برگزار می‌شود

چهاردهمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با محوریت بخش کشاورزی از ۲۱ تا ۲۴ ماه بهمن امسال در شهر کابل برگزار می‌شود. به نقل از وزارت جهاد و کشاورزی ایران، «هاشم ولی پور مطلق» نماینده وزیر جهاد کشاورزی این کشور در پیگیری امور افغانستان افزود: امروز با توجه به اهمیت و ضرورت تقویت مناسبات تجاری با افغانستان، حضور فعال صنایع و تشکل‌های وابسته به بخش کشاورزی در این نمایشگاه می‌تواند ثمره فراوانی برای فعالان این بخش در دو کشور به دنبال داشته باشد. 

افتتاح سه پروژه مشترک اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در مورخ  25 دی ماه، طی مراسمی سه پروژۀ مهم اقتصادی و زیربنایی میان دو کشور را رسماً افتتاح کردند. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ سه پروژۀ خط آهن آقینه- اندخوی، پروژه خط برق KV500 کرکی- اندخوی- پلخمری و پروژه وصل فیبر نوری امام نظر- آقینه- سرحد آباد- تورغندی به فرمان روسای جمهور دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس در کابل و شهر لباب ترکمنستان رسماً افتتاح شد. رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان در سخنرانی‌های شان پروژه‌های مذکور را در راستای گسترش بیشتر روابط میان دو کشور و تحقق دیدگاه اتصال منطقه ای، مهم خواندند. گفتنی است که پروژۀ خط آهن آقینه – اندخوی به طول مجموعی ۳۰ کیلومتر بوده و شامل ۲۴ کیلومتر خط آهن اصلی و ۶ کیلومتر خطوط فرعی در ایستگاه اندخوی است که افغانستان از طریق آن به کشورهای زیادی وصل می‌شود و این گام مهمی‌برای تبدیل شدن اقتصادی افغانستان به چهارراه آسیا می‌باشد. پروژه برق رسانی کرکی – اندخوی – پلخمری شامل تکمیل کار ساخت خط ۵۰۰ کیلوولت از آقینه تا شبرغان و خط ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان تا مزار شریف است. همچنان پروژه فیبر نوری که کار ساختمانی کیبل آن در بندر آقینه تکمیل گردیده، از پروژه‌های مهم است که با عرضه ۲۵۰۰ مگابایت اینترنت از طریق کشور ترکمنستان، همشهریان ما در ولایت هرات و ولایات همجوار، از این خدمات اینترنتی بهره مند خواهند شد.

رد دومین پیش‌نویس بودجه از سوی مجلس

مجلس نمایند‌گان پیش‌نویس دوم بودجه مالی سال ۱۴۰۰ را نیز ردّ کرد. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این طرح در نشست مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد. در پیش‌نویس دوم بودجه برای سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده‌است که از این میان، بیش از ۳۱۱ میلیارد افغانی بودجه‌ عادی و ۱۶۱.۸۴۲ میلیارد افغانی بودجه‌ توسعه ای پیش‌بینی شده‌است. مجلس نمایندگان طرح اول بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را نیز رد کرده ‌بود. پس از این، شماری از اعضای مجلس با جمع‌آوری امضا تاکید کردند که تا زمان یکسان‌سازی حقوق کارمندان دولتی، بودجه را تصویب نخواهند کرد .رد بودجه از سوی مجلس منجر به بروز تنش‌های تازه در روابط دو قوه شده‌است. اشرف‌غنی ضمن انتقاد از نمایندگان گفته ‌بود که آنها خواستار گنجانده ‌شدن ۱۴۰۰ پروژه مورد نظر خودشان در سند بودجه هستند؛ این در حالی است که به باور ایشان، مجلس تنها صلاحیت تصویب یا رد بودجه را دارد و نمی‌تواند درباره کاهش یا افزایش پروژه‌ها اعمال نظر کند. این موضع‌گیری با انتقاد تند مجلس رو به رو شد و رئیس مجلس، آقای غنی را به تاریک‌اندیشی و بی‌خبری از قانون متهم کرد و هشدار داد که اجازه نمی‌دهد افراد با تفسیرهای شخصی از قانون اموال عمومی را حیف و میل کنند. 

اختصاص ۴۰ میلیون افغانی برای بازسازی معابد هندوها

شمروزخان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه گفته‌است که در سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی ۴۰ میلیون افغانی برای بازسازی مکان‌های مذهبی و درمسال‌های هندوان مصرف خواهد شد. سال مالی گذشته نیز حکومت ۵۰ میلیون افغانی را برای بازسازی عبادتگاه‌های هندوان در نظر گرفته بود. سخنگوی وزارت مالیه گفته‌است که از این مقدار، حدود ۳۹ میلیون افغانی آن برای بازسازی عبادتگاه‌های هندوان به مصرف رسیده‌است. به گفته او امور مربوط به بازسازی عبادت‌گاه‌های هندوها به مشورت و اولویت‌ خودشان از سوی حکومت به پیش برده می‌شد. این در حالی است که بودجه سال مالی ۱۴۰۰ بار دیگر از سوی مجلس نمایندگان رد شد. 

علاقمندی کره جنوبی برای سرمایه گذاری در افغانستان

سفیر کره جنوبی در افغانستان در دیدار با معاون اول ریاست جمهوری افغانستان میگوید که این کشور علاقمند است تا در افغانستان سرمایه گذاری کند. امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری اسلامی افغانستان با جوی تی هو، سفیر کوریای جنوبی در افغانستان دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار دو طرف در مورد روندصلح و وضعیت جاری در افغانستان بحث و تبادل نظر نمودند. سفیر کره جنوبی در افغانستان در این نشست بیان نمود که شرکت های کره  ای را تشویق میکند تا در بخش های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کنند. فواد احمدی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان میگوید که در حال حاضر ما تولیدات افغانستان را به بیش از ۶۵ کشور جهان صادر می‌کنیم و در صورتی که کره جنوبی علاقمندی داشته باشد، پس از برسی‌های دقیق از طرف تیم های تکنیکی در مورد راه‌های ترانزیتی، در این مورد تصمیم اتخاذ خواهد شد. وی همچنان به رسانه‌ها گفته است که این وزارت تلاش دارد تا افغانستان را از کشور وارد کننده به یک کشور صادر کننده تبدیل کند.

یونیسف: نصف جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌های فوری ‌اند

به نقل از خبرگزاری افق: صندوق حمایت از کودکان در بیانیه‌ای خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد. این سازمان گفته‌است که نصف جمعیت افغانستان (حدود ۱۸ ملیون نفر) که ۹.٫۷ میلیون آنان را کودکان تشکیل می‌دهند نیاز به کمک‌های فوری دارند. یونیسف افزوده است: میلیون‌ها نفر روزانه از فقر و جنگ رنج می‌برند. برای کودکان بسیار دشوار است، بسیاری از آن‌ها چیزی از خشونت نمی‌دانند. بر اساس یافته‌های نهاد حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، حدود ۶ هزار نفر که یک‌ سوم آنان کودکان هستند، بین ماه‌های ژانویه و سپتامبر سال گذشته میلادی، کشته و زخمی‌شده اند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل با توجه به درگیری‌ها، بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و اوضاع نابسامان افغانستان، خواستار ۳ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در سال ۲۰۲۱ شده‌است. 

هند

ورود نخستین تجهیزات بندری از هند به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری برنا ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قراردادی سرمایه گذاری ۸۵میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار است.آقایی با بیان اینکه طرف هندی متعهد به تأمین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت «BOT» است تاکید کرد: تجهیزاتی که وارد می‌شود، برای تجهیز بندر و ارائه خدمات تخلیه و بارگیری کالا در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نقش فرامنطقه ای بندر چابهار در اشتیاق سرمایه گذاری کشورهای خارجی و دعوت از صاحبان سرمایه داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این بندر تاکید کرد: سرمایه گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح های توسعه بندر چابهار نیست. 

کار بر روی بندر چابهار با اقدام هند به تحویل جرثقیل ها به ایران تسریع شد

سایت دی.ان.ای.، طی گزارشی، نوشته است: دولت هند اولین محموله جرثقیل های متحرک بندری را به ایران ارسال و بدین وسیله کار را بر روی بندر مهم چابهار تسریع کرده است. دو دستگاه جرثقیل 140 تنی متحرک بندری شب شنبه به ایران رسیدند و اکنون تخلیه می‌شوند. هند این جرثقیل ها را از طریق شرکت ایتالگرو (Italgru) ارسال کرده است. 

چابهار نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی است

چابهار-مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی است که توانسته با کشور هند همکاری و اپراتوری این بندر را برعهده گیرند.به گزارش قدس آنلاین، بهروز آقایی اظهارداشت: وجود اپراتور هندی در بندر چابهار علاوه‌بر ایجاد ترافیک بار و کالا، رشد اقتصادی استان و محور شرق را به دنبال دارد در این قرارداد اپراتوری که به صورت بلندمدت (۱۰ ساله) است هند علاوه بر اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار متعهد به تأمین تجهیزات استراتژیک به ارزش ۸۵ میلیون دلار بوده که پس از اتمام مدت قرارداد مالکیت تجهیزات به ایران منتقل خواهد شد. 

هند از پروژه توسعه میدان گازی ایران کنار گذاشته شد

مذاکرات میان شرکتهای هندی و ایران درباره توسعه این میدان گازی سالها طول کشید و در سال ۲۰۱۷ پس از این که ایران تصمیم نهایی درباره این میدان را چندین بار عقب انداخت، هند تهدید کرد واردات نفت ایران را کاهش خواهد داد.خبرگزاری پرس تراست ایندیا به نقل از منابع هندی آگاه گزارش داد ایران تصمیم گرفته است برای توسعه میدان گاز طبیعی فراساحلی "فرزاد بی" که توسط یک شرکت هندی کشف شده و قرار بود توسط گروهی از شرکتهای هندی ساخته شود، از شرکتهای داخلی استفاده کند. به نوشته اویل پراس، مذاکرات میان شرکتهای هندی و ایران درباره توسعه این میدان گازی سالها طول کشید و در سال ۲۰۱۷ پس از این که ایران تصمیم نهایی درباره این میدان را چندین بار عقب انداخت، هند تهدید کرد واردات نفت ایران را کاهش خواهد داد.ایران در ماه مه سال ۲۰۱۷ با امضای توافق اولیه توسعه میدان فرزاد بی را به شرکت گازپروم روسیه سپرد. این خبر توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام شد که پیشتر این احتمال را مطرح کرده بود که روسها جای هندیها را در میادین نفت و گاز ایران می‌گیرند.پس از چند سال مذاکرات طولانی درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی، به دلیل تحریمهای آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، به نظر می رسد که ایران تصمیم گرفته است استفاده از شرکتهای خارجی را کنار گذاشته و به جای کنسرسیوم هندی از شرکتهای داخلی استفاده کند. 

توتال فرانسه ۲۰ درصد از سهام شرکت آدانی هند را خرید

برنا به نقل از رویترز، گروه نفت و انرژی توتال فرانسه توافق کرده است که ۲۰ درصد از سهام انرژی سبز آدانی هند (AGEL) را از گروه آدانی خریداری کند، این در حالی است که توتال حضور خود را در بخش انرژی‌های تجدید پذیر افزایش می دهد.روز دوشنبه توتال گفت که خرید سهام AGEL، یک کرسی به توتال در هیات مدیره AGEL خواهد داد. توتال و آدانی قبلاً در سال ۲۰۱۸ در بخش گاز طبیعی مایع (LNG) به توافق همکاری دست یافتند.

توتال در تلاش است وابستگی خود را به نفت کاهش داده و به سمت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر جهت گیرد. با این هدف که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۹ گیگاوات ظرفیت ۳۵ گیگاوات (GW) ظرفیت تولید انرژی تجدید پذیر ناخالص داشته باشد.سرمایه بازار انرژی سبز آدانی حدود ۱.۴۸۳ تریلیون روپیه هند (۲۰.۲۵ میلیارد دلار) است و ۲۰ درصد از سهام این شرکت با توجه به قیمت های فعلی بازار حدود ۴.۱ میلیارد دلار ارزش دارد. 

مودی: کار بر بیش از 1000 کیلومتر شبکه مترو در 27 شهر

سایت تریبون ایندیا: نخست وزیر نارندرا مودی روز دوشنبه گفت که کار بر بیش از 1000 کیلومتر شبکه ریلی مترو در 27 شهر هند در حال انجام است.وی پس از اجرای مراسم پیشگامانه پروژه راه آهن مترو احمدآباد فاز دوم و پروژه راه آهن مترو سورات از طریق کنفرانس ویدئویی سخنرانی کرد. مودی گفت: "زمانی وجود داشت که هیچ تفکر و سیاست مدرنی در مترو در کشور ما وجود نداشت. نتیجه این شد که در هر شهر مترو (نوع) متفاوتی وجود دارد.  در قطارهای مترو که از شهرهای مختلف شروع می‌شدند ، یکنواختی وجود نداشت. در آن زمان هیچ یکپارچه سازی مترو با سایر روش های حمل و نقل وجود نداشت. 

هند و ژاپن قراردادی را برای دسترسی کارگران هندی به بازار کار ژاپن امضا کردند

سایت هندوستان تایمز : هند و ژاپن روز دوشنبه قراردادی را به منظور تشدید هر چه بیشتر قابلیت جابجایی کارگران مهار هند در 14 زمینه از جمله پرستاری، ماشین آلات صنعتی، کشتیرانی، هوانوردی، کشاورزی و صنعت خدمات غذایی امضا کردند. این دو کشور همکاری تجاری و اقتصادی را در همه زمینه‌ها از صنعت فولاد گرفته تا سرمایه گذاری بیش از پیش به منظور تدارک زنجیره‌های جدید و بهتر تامین در جریان همه گیری ویروس کرونا تقویت کرده اند. 

مذاکره ایران با روسیه، چین و هند برای واکسن ضد کرونا

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران در نشست خبری روز سه شنبه درخصوص واکسن‌های خریداری شده و اینکه مربوط به چه کشورها و شرکت‌هایی است و چه زمانی وارد کشور می‌شود، بیان داشت:‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر جلسه به طور مشخص درباره واکسن صحبت می‌کندوی بیان داشت: درحال در یافت 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از سازمان بهداشت جهانی با عنوان کواکس هستیم و همزمان با روسیه، چین و هند برای خرید و انتقال سریع مذاکره کردیم و خواستار تعداد بیشتر شدیم.

هند بزرگترین کارزار تزریق واکسن کرونا را آغاز می‌کند

ساعت 24 - هند از امروز شنبه، ۱۶ ژانویه، واکسیناسیون سراسری کرونا را آغاز می‌کند، طرحی که در پایان بنا دارد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را در مقابل کووید۱۹ واکسینه کند. این طرح در کنار چین، بزرگترین واکسیناسیون عمومی جهان خواهد بود.برای آغاز این طرح تاکنون میلیون‌ها دوز از دو واکسن تولیدی به نام های کوویشیلد و کوواکسین به نقاط مختلف این کشور ارسال شده است. قرار است کارکنان بخش های درمانی و مشاغل حیاتی در کنار افراد در معرض خطر، اولین گروه دریافت کننده واکسن باشند . هند پس از آمریکا، دومین کشور جهان با بالاترین آمارهای کرونا است . در فاز نخست طرح واکسیناسیون قرار است ۱۰ میلیون کارکنان بخش بهداشت، ماموران پلیس، سربازان ارتش و دیگر افرادی که شغل آنها ضروری طبقه بندی شده واکسن دریافت کنند . در فاز بعدی افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که زیر ۵۰ سال دارند اما بیماری‌های مزمن با شرایط زمینه ای خطرناک دارند واکسن دریافت خواهند کرد.

شبه قاره

رشد اقتصادی سریلانکا در سال 2021

پروفسور لاکشمن ، رئیس بانک مرکزی معتقد است که اقتصاد سریلانکا می‌تواند در سال 2021 شاهد رشد 5 تا 6 درصدی باشد. از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی این کشور گفتگو‌های اقتصادی دوجانبه و چندجانبه، با شرکای خود در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای را آغاز کرده است. رئیس بانک مرکزی سریلانکا چرخش در بازده اوراق قرضه سریلانکا و همچنین صعود قابل‌توجه شاخص‌های بورس را ناشی از اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران جهانی و داخلی نسبت به اقتصاد سریلانکا و چشم‌انداز آن می‌داند.  به گفته رئیس بانک مرکزی بخش خارجی اقتصاد در طول سال با وجود مشکلات توانست تحولات خوبی را تجربه کند. 7 میلیارد دلار حواله‌های ارسالی کارگران بیش از برآوردها بود. از سوی دیگر علی‌رغم برآورده ساختن تعهدات بدهی خارجی به میزان 4.5 میلیارد دلاری دولت، ذخایر رسمی‌به میزان 5.7 میلیارد دلار در پایان سال 2020 حفظ شد. 

آخرین آمار واردات و صادرات سریلانکا در ابتداء سال نو میلادی

صادرات سریلانکا نسبت به سال گذشته میلادی حاکی از کاهش 16.3% بوده و رقم 819 میلیون دلار را نشان می دهد. همچنین واردات 20.5% تقلیل یافته و به 1384 میلیون دلار رسید. با این اوصاف، کسری تجاری از 762 میلیون دلار به 565 میلیون دلار رسید. حوالجات ارسالی کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور 18.7% افزایش داشته و به 612 میلیون دلار رسید. در سه ماهه آخر سال 2020 اعتبار سریلانکا بهبود نسبی یافت. واردات در نوامبر نسبت به اکتبر افزایش نشان می دهد. از سویی میزان واردات در اکتبر 1363 میلیون دلار بود و از طرفی دیگر صادرات معادل 848 میلیون دلار گردید. بانک مرکزی بدون پشتوانه ارزی کافی، به چاپ اسکناس مبادرت ورزید. واردات کالا های مصرفی در ماه نوامبر 31% کاهش داشت و به 255 میلیون دلار رسید (با ممنوعیت واردات خودرو). کالاهای واسطه ای 17.6% کاهش داشت و به 8181.3 میلیون دلار رسید. نفت پالایش شده 51% کاهش داشت و به 98 میلیون دلار رسید. صادرات منسوجات و پوشاک 15% افت نشان داده و به 216 میلیون دلار رسید. کل واردات 20% نزول داشت و معادل 14.52 میلیارد دلار گردید. از ارزش صادرات منسوجات و پوشاک 32% کاهیده شد و این کالا رقم 484 میلیون دلار را تجربه نمود. صادرات سنگ های قیمتی، الماس و جواهرآلات حاکی از 120% افزایش بود و مبلغ 59 میلیون دلار را عاید سریلانکا نمود. 

رکورد حواله‌های ارزی کارگران در ماه دسامبر 2020

حواله‌های خارجی سریلانکا در دسامبر سال 2020 با 22.2 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 813 میلیون دلار رسید که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. در ماه دسامبر بالاترین میزان حواله ماهانه در سال 2020 با رقم 813 میلیون دلار آمریکا ثبت شده است. این رقم نسبت نسبت به دسامبر 2019 رشد 22.2 درصدی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از آن باشد که کارگران شاغل در خارج از کشور به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، هزینه‌های سفر، تفریحات و خریدهای آنها به شدت کاهش یافته است و در واقع هزینه‌های آنها کاهش قابل توجهی یافته است و در نتیجه بیشتر پس انداز می‌کنند. لازم به ذکر است که حواله‌های ارسالی در سال 2020 با 5.5 درصد رشد نسبت به سال 2019 به رقم 7.1 میلیارد دلار رسید ، در حالی که در سال 2019 ، برابر با 6.717 میلیارد دلار بود. همچنین در حال حاضر حدود 70000 سریلانکایی به کشور بازگشتند و  حدود 60000 نفر دیگر برای بازگشت ثبت نام کرده‌اند. 

عدم تمایل سریلانکا به ادامه توافق 800 میلیون دلاری با صندوق بین‌المللی پول

طبق گفته رئیس بانک مرکزی؛ سریلانکا دیگر تمایلی برای استفاده از اعتبار سریع صندوق بین‌المللی پول به مبلغ 800 میلیون دلار برای مقابله با عواقب ناشی از بیماری کرونا ندارد. وی خاطرنشان کرد که سیاست دولت تأمین ثبات اقتصادی با اتخاذ تدابیر مالی پایدار خارجی و افزایش ورود ارز غیر وامی‌به کشور است. وی اشاره کرد که سیاست نرخ بهره پایین با افزایش نقدینگی بازار ادامه خواهد یافت و این استراتژی کاملاً متفاوت با رویکرد مداخله‌جویانه‌ی آژانس‌های مالی بین‌المللی است. همچنین سریلانکا با وجود مشکلات فراوان از جمله بیماری کرونا، قرار است از اقتصاد واردات ‌محور به سمت استراتژی تولیدمحور حرکت کند. البته باید اشاره کرد که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در صورت درخواست مقامات سریلانکایی آماده بررسی همه گزینه‌های تعامل با این کشور از جمله پشتیبانی مالی است. هرچند واضح است که پشتیبانی مالی در قالب RFI  شامل پیش‌شرط‌های متعددی از جمله سیاست‌هایی برای تضمین پایداری بدهی است که مقامات اقتصادی سریلانکا این مسائل را مداخله‌جویانه می‌دانند. ماساهیرو نوازاکی، رئیس مأموریت صندوق بین‌المللی پول  در همین زمینه گفته بود که طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای اطمینان از پایداری بدهی وجود دارد و صندوق بین‌المللی پول آماده است تا در مورد همه گزینه‌ها با مقامات سریلانکایی گفت‌وگو کند.

توافقات مالی جدید سریلانکا با هند و چین

مقامات ارشد بانک مرکزی سریلانکا گفتند که این کشور به‌زودی تحت توافقنامه سوآپ ، به منظور تقویت ذخایر خارجی و اطمینان از ثبات مالی کشور، تسهیلات مالی از چین و هند دریافت خواهد کرد. بر اساس این توافق، بانک خلق چین ظرف دو هفته تسهیلات مبادله‌ای بالغ‌بر 1.5 میلیارد دلاری را نهایی خواهد کرد. از سوی دیگر وزارت دارایی هند نیز توافقنامه مبادله‌ای 1 میلیارد دلاری را تصویب می‌کند. البته در اوایل ژوئیه سال گذشته، هند تسهیلات سوآپ ارزی 400 میلیون دلاری تا نوامبر 2022 را برای سریلانکا در نظر گرفت. در همان زمان نیز وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای گفت: «یک درخواست اضافی برای توافقنامه سوآپ ارزی دوجانبه به ارزش حدود 1 میلیارد دلار توسط سریلانکا همچنان در دست بررسی است.» 

کمک 35 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سریلانکا

اتحادیه اروپا از امضاء سه موافقت نامه به ارزش 35.75 میلیون یورو جهت کمک به بخش قضایی، توسعه امنیت غذایی و کمک به کاهش تغییرات اقلیمی سریلانکا خبر داد.

افتتاح بزرگترین کارخانه لاستیک سازی 250 میلیون دلاری جنوب آسیا

گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا روز پنجشنبه بزرگترین کارخانه لاستیک سازی جنوب آسیا با هزینه ساخت 250 میلیون دلار را در منطقه هورانا این کشور افتتاح کرد. ماده اولیه مورد نیاز این کارخانه از کائوچوی داخلی تامین می‌شود و صنعت داخلی را در سطح انتظارات جهانی ارتقاء می دهد. فاز 2 این کارخانه در ماه مارس سال 2022 تکمیل خواهد شد. 

ورود اولین گروه گردشگران به سریلانکا

بر اساس بیان مقامات سریلانکایی پس از بازگشایی فرودگاههای کلمبو و ماتالا از 21 ژانویه اولین گروه گردشگران از آلمان و دبی وارد سریلانکا شدند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سقف روزانه 2500 گردشگر در نظر گرفته شده است که با این پیش‌بینی، احتمال جذب یک میلیون بازدید کننده در سال 2021 را امکان‌پذیر خواهد بود. کیمارلی فرناندو، رئیس اداره گردشگری سریلانکا گفت ، اداره مهاجرت در چند ساعت اول 21 ژانویه 75 ویزا برای گردشگرانی از آمریکا، آلمان، خاورمیانه و چین صادر کرده است. از سوی دیگر بزودی شرکت‌های سریلانکا ایرلاین، قطر ، اتحاد ، امارات ، ترکیش ایرلاینز ، چین شرقی ، هواپیمایی عمان ، سنگاپور و شرکت هواپیمایی کویت ایرویز که قبل ازشیوع کرونا به سریلانکا پرواز داشتند، فعالیت خود را از سر می‌گیرد. همچنین خطوط هوایی مالدیو و اتیوپی نیز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. شرکت های هواپیمایی جدیدی از پاکستان و بنگلادش نیز درخواست خود را ثبت کرده‌اند. اقداماتی نیز برای هتل‌ها در نظر گرفته شده است. آموزش‌هایی در مورد نحوه مدیریت گردشگران و رفتار با آنها به کارکنان هتل‌ها اعلام و حدود 150 هتل را به عنوان «امن و مطمئن» تأیید شده است. از سوی دیگر هتلی که گردشگران خارجی را پذیرش می‌کنند، نمی‌تواند مهمان محلی بگیرد و یا ضیافت داشته باشد. لازم به ذکر است که 7500 روپیه بابت هزینه آزمایش کرونا در هتل‌های از گردشگران دریافت خواهد شد. گردشگران همچنین باید نسبت به پرداخت 12 دلار پوشش بیمه کرونا که هزینه آمبولانس، بستری شدن در بیمارستان یا در بدترین حالت هزینه‌های تشییع جنازه را پوشش می دهد.

میلیون‌ها شغل با بازگشایی فرودگاه حفظ خواهد شد

انجمن تور گردانان سریلانکا ضمن استقبال از تصمیم دولت برای بازگشایی فرودگاه، ابراز خوشحالی کرد که 3 میلیون شغل اعم از فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم دوباره فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. رئیس این انجمن همچنین اضافه کرد که؛ «افتتاح گردشگری از طریق طرح آزمایشی در ماه‌های دسامبر-ژانویه یک تجربه یادگیری خوب برای همه‌ی ما بود. در طرح Bio Bubble ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اما باید با توجه به وضعیت جاری اصلاحاتی را اعمال کنیم. اما جهانگردی قطعاً مانند گذشته نخواهد بود.» ایشان همچنین اشاره کرد که: «با باز شدن کشورمان به دلیل عوامل مختلف ، هجوم ناگهانی گردشگران به کشور رخ نخواهد داد. قرنطینه در اکثر کشورهای اروپایی به‌طور حتم ورود گردشگران را کاهش خواهد داد اما از طرف دیگر خبر خوب این است که واکسن کووید اکنون در بسیاری از کشورها در حال تزریق است. ما همچنین باید بازارهای جدیدی مانند اروپای شرقی ، کره و سایر کشورهای آسیایی را نیز در نظر بگیریم.» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما