معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۹

نگاهی به آخرین وضعیت تصمیمات و سیاست های دولت مالزی در خصوص واکسن کرونا

در این گزارش به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت مالزی برای کنترل همه گیری کرونا و برنامه این کشور برای واکسناسیون عمومی‌برای مقابله با این بیماری پرداخته شده است.

در بحث واکسیناسیون عمومی یکی از مهمترین انتقادات مطرح در سطح افکار عمومی‌به دولت مالزی این است که چرا همچون سنگاپور و اندونزی اقدام سریعتری برای خرید واکسن از شرکت های معتبر صورت نگرفته و تلاش ها در این راستا با تاخیر شروع شده است. در پاسخ دولت نیز ضمن اشاره به اینکه مالزی در وضعیت فعلی نیز از برخی کشورهای پیشرفته حتی زودتر اقدام به خرید واکسن نموده؛ ولی در عین حال عنوان می‌کنند نبود منابع کافی یکی از موانع و مشکلات در راه خرید واکسن کرونا می‌باشد.

دولت مالزی تخمین زده است مبلغ 2.05 میلیارد رینگیت از 3 میلیارد رینگیت اختصاص یافته برای خرید واکسن را جهت واکسیناسیون رایگان 82.8 درصد از کل جمعیت مالزی (26.5 میلیون نفر) استفاده کند. در روزهای پایانی سال 2020 بود که دولت مالزی اعلام کرد واکسن‌های ویروس کرونا را از دو شرکت آمریکایی - آلمانی و یک شرکت انگلیسی با همکاری دانشگاه آکسفورد برای واکسیناسیون 12.8 میلیون نفر برابر با 40 درصد جمعیت کشور (32 میلیون) خریداری کرده و انتظار می رود در 6 ماه اولیه سال 2021 وارد کشور شود. همچنین دولت در حال انجام مذاکره با دو تامین کننده از چین و یک تامین کننده روسی است تا؛ 42.8 درصد باقی مانده را نیز با کمک این شرکت ها پوشش دهد.

سایر موضوعات مهم در خصوص تصمیمات و سیاست های پیش گرفته دولت مالزی جهت مقابله با کرونا عبارتند از:

براساس آخرین موضع گیری‌های نخست وزیر مالزی، این کشور تاکنون سه توافق را با تولید کنندگان واکسن کرونا نهایی کرده است و انتظار می رود تا پایان فوریه اولین بسته از واکسن کرونا تحویل این کشور شود.

دولت مالزی عنوان می‌کند که سلامت جامعه و امنیت سلامت مردم در اولویت کاری قرار دارد و به این منظور منابع کافی را نیز در اختیار سیستم بهداشت و درمان مالزی قرار داده است. دولت علاوه بر کمک های قبلی، یک میلیارد رینگیت به این بخش اختصاص داده است. از این مبلغ 800 میلیون رینگیت برای خرید تجهیزات از جمله کیت های غربالگری و تشخیصی، ضد عفونی کننده‌ها، مواد مصرفی و همچنین تجهیزات محافظت شخصی (PPE) به ویژه برای کادر درمانی که در خط مقدم حضور دارند تخصیص یافته است.

دولت با توجه به طولانی شدن دوره عبور از این بحران و افزایش هر روزه تعداد مبتلایان در این کشور که باعث شده فشار زیادی که به کادر درمان و سلامت وارد شود؛ این امکان را به وزارت بهداشت داده تا با جذب 3500 نیروی جدید در بخش های مختلف مورد نیاز خود، اقدام به استخدام نیروی جدید نماید.

دولت همچنین با بیمارستان‌های خصوصی به این توافق رسیده تا اقدام به پذیرش و درمان بیماران کرونایی نمایند تا فشارها به سیستم بهداشت عمومی‌کمتر شود. به این منظور دولت بودجه ای 100 میلیون رینگیتی را برای این منظور اختصاص خواهد داد. در این راستا بنا است که بخش خصوصی حدود هزار تخت بیمارستانی را فراهم آورند.

دولت مبلغ 3 میلیارد رینگیت را به خرید واکسن کرونا اختصاص داده است و برنامه ای 12 ماهه برای واکسیناسیون در کشور دارد.

پس از ثبت آمار 23 فوتی در نروژ به دلیل عوارض ناشی از واکسن فایزر؛ وزارت بهداشت مالزی اعلام کرد پروتکل های واکسیناسیون خود را به روز رسانی خواهد کرد. البته در خبرها اشاره ای به نوع به روزرسانی نشده ولی وزیر بهداشت مالزی عنوان کرد که در حال جمع آوری و بررسی داده‌های مربوط به سن این افراد و نیز سلامت آنها هستند. مالزی قرارداد خرید 12.8 میلیون دوز واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر را نهایی کرده که این میزان برای واکسیناسیون 6.4 میلیون نفر کفایت می‌کند. بنا است اولین محموله به میزان یک میلیون دوز در سه ماهه اول سال 2021 تحویل مالزی شود که برای واکسیناسیون کادر درمانی که در خط مقدم هستند و نیز افراد خاص استفاده خواهد شد.

هفته گذشته نیز اعلام شد شرکت فارمایناگا (Malaysia Pharmaniaga Bhd) قراردادی را برای خرید و ساخت واکسن کرونا در داخل مالزی را با شرکت چینی سینواک (Sinovac) به امضا رسانده است. این واکسن تحت لیسانس شرکت چینی خواهد بود ولی در داخل مالزی فرایند پرکردن واکسن‌ها طی می‌شود. مالزی در حال مذاکره است تا قریب به 24 میلیون دوز از واکسن کرونای این شرکت چینی و نیز دیگر شرکت چینی (CanSino Biologics) را تهیه نماید.

هنوز دستورالعمل ها و روش های دریافت و تجویز واکسن کرونا در مالزی نهایی و اعلام نشده ولی گفته شده که این برنامه حداقل در طی 12 ماه اجرا خواهد شد. این بدان معناست که اولین گروه واکسیناسیون تا اوایل ماه مارس انجام می‌شود و انتظار می رود مالزی هدف خود را برای واکسیناسیون بیش از 80 درصد از جمعیت خود یا نزدیک به 27 میلیون نفر تا سه ماهه اول سال 2022 برآورده کند. دولت همچنین اقدام به تشکیل یک کمیته ویژه برای اطمینان از دسترسی همه به واکسن تشکیل داده است.

کمیته ویژه شورای امور اسلامی مالزی تصویب کرده است که استفاده از واکسن کرونا مجاز است و این برای گروه‌های خاص ضروری است.

اختصاص کمک هزینه 500 رینگیتی برای کادر سلامت فعال در خط مقدم وکمک 300 رینگیتی به کادر پشتیبانی که در خط غیر مقدم مقابه با کرونا فعال هستند و بنا است در سه ماهه اول سال 2021 پرداخت شود. این علاوه بر کمک هزینه ماهیانه600 رینگیتی و 200 رینگیتی است که به ترتیب به این دو گروه پرداخت می‌شود.

در کنار برنامه دولت فدرال برای تهیه و خرید واکسن کرونا؛ دولت محلی دو ایالت سلانگور و ساراواک نیز به طور جداگانه طرح هایی را برای خرید مستقل واکسن جهت مردم این ایالتها در نظر گرفته اند. از جمله رئیس ایالت سلانگور اعلام کرده این دولت قصد دارد تا 5 میلیون دوز واکسن را خریداری نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما