معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

خبرهای اقتصادی داخلی:

بانک مرکزی رتبه بندی بانکها از نظر سودآوری را منتشر کرد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: بانکهای فعال اوکراینی در 11 ماه نخست سال گذشته 43 میلیارد و 347 میلیون گریونا سود خالص کسب کرده اند. بر اساس رتبه بندی بانک مرکزی از نظر سودآوری، بانک دولتی پریوات با سود خالص 25 میلیارد و 32 میلیون گریونا در رده نخست جای گرفته است. بانک دولتی «اوشاد» با 4 میلیارد و 846 میلیارد گریونا، بانک «رایفایزن آوال» (با سرمایه خارجی) با 3 میلیارد و 741 میلیون گریونا، بانک «نخستین بانک بین المللی اوکراین» و بانک «او ت پ بانک » (با سرمایه خارجی) در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در مجموع بر اساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی اوکراین، 62 بانک از 73 بانک فعال در اوکراین 48 میلیارد و 157 میلیون گریونا سود خالص و 11 بانک مجموعا 4 میلیارد و 809 میلیون گریونا ضرر کرده اند. بانک دولتی «اوکراکسیم بانک» با ضرر 3 میلیارد و 766 میلیارد گریونا بیشتر از همه بانکهای اوکراین متضرر شده است.

نماینده شورای عالی : 70 درصد بازار گاز اوکراین در انحصار یک نفر است

 اینا سوسون نماینده شورایعالی اوکراین از حزب «گولوس» اعلام کرد: 70 درصد انحصار بازار گاز اوکراین در اختیار دیمیتری فیرتاش آلیگارش فراری اوکراینی است. وی گفت: او بالاترین قیمت برای مصرف کنندگان را تعیین می‌کند. تصمیم دولت برای تعیین قیمت دولتی منجر به حفظ انحصار او در بازار اوکراین می‌شود. وی افزود: امروز بازار گاز یک بازار کامل نیست، زیرا در آن یک انحصار بزرگ وجود دارد که 70 درصد بازار را کنترل می‌کند، این انحصار توسط یک آلیگارش مشخص کنترل می‌شود و نام او فیرتاش است، در حال حاضر در نتیجه انحصار او قیمت گاز طبیعی برابر 9.9 گریونا می‌باشد. این انحصار است که بیشترین سود را از مردم اوکراین دریافت می‌کند.

نظرسنجی بانک مرکزی اوکراین: پیشی بینی کارفرمایان درباره افزایش قیمت ها و کاهش ارزش گریونا:

بنا به نظرسنجی انجام شده توسط بانک مرکزی اوکراین در میان کارفرمایان و مدیران موسسات بزرگ درباره رشد اقتصادی، نشان می دهد که انتظارات تورمی‌بدتر شده و آنها انتظار دارند که در سال آینده به دلیل اقدامات محدود کننده در چارچوب قرنطینه میزان تولید و ارزش گریونا کاهش یابد. بر اساس نظرسنجی مذکور، صاحبان موسسات و شرکت ها انتظار دارند که نرخ متوسط گریونا در آخر سالجاری به 29.68 گریونا به ازای هر دلار برسد. در نظرسنجی پیشین اظهار شده بود که هر دلار در آخر امسال به 28.99 گریونا برسد. در همین حال 44.5 درصد صاحبان صنایع و موسسات اعتقاد دارند که نرخ دلار در طول سال در محدوده 29-30 گریونا خواهد بود. از طرف دیگر 15 درصد از پرسش شوندگان اعلام کرده اند که دلار در محدوده 30 تا 31 گریونا در نوسان خواهد بود. شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند تورم سالانه 7.9 درصد باشد در حالی که در نظرسنجی پیشین آنرا در سطح 7 درصد پیش بینی کرده بودند. در همین حال 20 درصد پرسش شوندگان می‌گویند تورم اقتصادی امسال بین 7.5 تا 10 درصد خواهد بود.

بخش کشاورزی بیشترین متقاضی وام های ارزان 5-7-9 درصدی

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: نیمی از سبد وامی‌برنامه وام های با بهره نازل 5-7-9 درصدی توسط شرکتها و اشخاص فعال در حوزه کشاورزی دریافت شده است. وزارت دارایی سهم کارآفرینان دریافت وام های مذکور  را در حوزه کشاورزی 55 درصد، تجارت 18 درصد، صنعت 16 درصد، خدمات 8 درصد، عمران 2 درصد و دیگر صنایع و بخشها  را کمتر از 2 درصد اعلام کرد. در قالب اجرای این برنامه بانکهای مشارکت کننده 7678 فقره وام صادر کرده اند. تا 11 ژانویه 2021 وام هایی که برای افزایش سرمایه صادر شده اند 62 درصد کل بسته وامی در این برنامه بوده اند که ارزش کل چنین وامهایی بیش از 11 میلیارد گریونا برآورد می‌شود. در همین حال وام هایی که برای سرمایه گذاری و اهداف ضد بحران مانند تامین اعتبار برای سرمایه در گردش پرداخت شده اند نیز نزدیک به 19 درصد وام های پرداختی بوده اند.

صندوق بازنشستگی: میانگین دستمزدهای پایه در ماه نوامبر بیش از 10.6 هزار گریونا بود

صندوق بازنشستگی اوکراین اعلام کرد: شاخص میانگین حداقل دستمزدهای پایه در ماه نوامبر معادل 10635 گریونا بوده که بر اساس آن میزان حقوق بازنشستگی پرداختی محاسبه می‌شود. در پیام این صندوق آمده است: شاخص میانگین حداقل دستمزدهای پایه در ماه نوامبر مطابق با قانون اوکراین و قوانین مربوط به بیمه بازنشستگی برای محاسبه و پرداخت حقوق بازنشستگی تعیین شده است.

دولت حداکثر قیمت گاز برای مشترکان عادی و تعرفه توزیع آن را اعلام داشت

هیات دولت اوکراین در جلسه فوق العاده خود حداکثر قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی را برابر 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب تعیین نمود. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: به دستور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، دولت تصویب نمود که حداکثر قیمت گاز برابر 6.99 گریونا برای هر متر مکعب تعیین شود و شرکت های توزیع و فروش گاز حق فروش به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب را ندارند. وی افزود: این مصوبه قیمت گاز را برای مشترکان عادی به میزان 30 درصد کاهش می دهد. بدین ترتیب میانگین مصرف مشترکان عادی در قبوض آنها حدود 500 گریونا خواهد بود.

میلووانوف: تنظیم دولتی قیمت گاز ناقض شروط صندوق بین المللی پول نیست

تیموفی میلووانوف وزیر سابق توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین و مشاور مستقل رئیس دفتر ریاست جمهوری اعتقاد دارد که تنظیم دولتی قیمت های گاز و حمل و نقل آن برای مشترکان عادی امکان پیشگیری از سواستفاده در بازار گاز را فراهم و زمینه را برای تغییرات سامانه ای بیشتر آماده می‌کند. وی یادآور شد: تفاوت میان قیمت گازی که شرکت نفت و گاز اوکراین و شرکت های گاز منطقه ای عرضه می‌کنند بین 40 تا 47 درصد ارزانتر است. میلووانوف اظهار داشت: سازوکار پرداخت یارانه تاثیر لازم را ندارد و منجر به بار اضافی بر بودجه به میزان 4.4 میلیارد گریونا خواهد شد. به عبارت دیگر مودیان و پرداخت کنندگان مالیات می‌بایست 4.4 میلیارد گریونا هزینه اضافی برای یارانه پرداخت کنند که در واقع به شرکت های گاز منطقه ای که گاز را به قیمتی بالاتر می فروشند، پرداخت خواهد شد. وی افزود: مصوبه دولت که ماهیت موقتی دارد شروط صندوق بین المللی پول را نقض نمی‌کند. تنظیم دولتی تعرفه گاز از سر گرفته نخواهد شد و شرکت نفت و گاز مجبور نیست که گاز ارزان به شرکتهای خصوصی بفروشد اما مصوبه مذکور مانع سواستفاده شرکت های خصوصی از وضعیت می‌شود. با این حال برای مقابله با سواستفاده شرکت های گاز، سازوکارهای سامانه ای بلند مدت ضروری است.

بانکها عملیات بانکی مشکوک را متوقف می‌کنند

تمامی انتقالات بانکی از تاریخ اول جولای امسال بر اساس قواعد و مقررات جدید مورد نظارت قرار خواهند گرفت. بر اساس متن جدید و موازین تازه قانون «پیشگیری و مقابله با قانونی سازی (پول شویی) درآمدهای تحصیلی از طرق تبهکارانه، تامین مالی تروریسم و گسترش تسلیحات کشتار جمعی» نظارت بر عملیات بانکی و انتقالات پولی تشدید خواهد شد. تغییرات مذکور نه تنها شامل انتقالات پولی خواهند شد بلکه پروسه تایید، شناسایی، توقف عملیات، انتقال اطلاعات در خصوص شخصیت های عمومی را در بر خواهند گرفت. هدف اصلی این تغییرات کاهش خطرات برای مشتریان بانکهای اوکراینی می‌باشد. لازم به ذکر است که همه گیری کرونا باعث شد تا اصلاحاتی در عملیات انتقال پول توسط بانکها صورت بگیرد.

کاهش تعداد شعب بانکی همچنان ادامه دارد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: تعداد 195 شعبه بانکی در سه ماهه آخر سال 2020 کاهش یافته و در مجموع از آغاز امسال تعداد شعب بانکهای مختلف در اوکراین 7134 واحد شده است. از اول ژانویه امسال بانکهای اوشاد بانک با 1837 شعبه، پریوات بانک با 1717 شعبه، رایفایزن بانک آوال با 396 شعبه، اوکرسیب بانک با 272 شعبه و اوکر گاز بانک با 276 شعبه بیشترین شعب را در اوکراین دارند. لازم به ذکر است که تعداد شعب بانکها در آغاز سال گذشته 8002 واحد بود.

«نفت و گاز اوکراین»: صرفه جویی 5 میلیارد گریونایی مردم از مصوبه دولت درباره قیمت گاز

شرکت سهامی دولتی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: مصوبه هیات دولت درباره تعیین سقف مجاز برای قیمت گاز در سطح 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب برای دو ماه فوریه و مارس امسال منجر به صرفه جویی 4 تا 5 میلیارد گریونایی مصرف کنندگان خانگی گاز طبیعی می‌شود. این شرکت گفت: شرکت با مسئولیت محدود «کمپانی تامین گاز «نفت وگاز تریدینگ» » آماده است برای شرکت های توزیع کننده، برای فروش گاز به مشترکان عادی منابع کافی تامین کند.

احتمال تعیین محدودیت برای صادرات ذرت از اوکراین

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین جلساتی را با حضور مدیران و روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی کشاورزی و کشت و صنعت برگزار نمود که در آن درباره وضعیت بازار ذرت و امکان تغییر متمم تفاهمنامه میان وزارتخانه و کشاورزان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزارت اقتصاد اعلام کرد: بنا به پیشنهاد اتحادیه «پروش دهندگان طیور»، «اتحادیه پرورش دهندگان خوک»، «صنایع دامی» و اتحادیه تولید کنندگان خوراک دام، مقرر شد تا در تفاهمنامه مربوطه، میزان صادرات ذرت امسال در حد 22 میلیون تن تعیین شود؛ به ویژه این مهم مورد توجه قرار گرفت که بازار داخلی برای تولید خوراک دام به حدود 7.5 میلیون تن ذرت نیاز دارد.  همچنین اعلام شد: موضع رسمی دولت و وزارت اقتصاد در رابطه با این موضوع در تاریخ 25 ژانویه منتشر خواهد شد. امضا کنندگان تفاهمنامه میان دولت و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و ذرت باید نظرات و پیشنهادات خود را درباره آمادگی برای امضای تغییرات در متمم تفاهمنامه در مورد میزان صادرات ذرت ظرف یک هفته اعلام نمایند.

اوکراین همچنان صادر کننده مواد اولیه غذایی می‌باشد

هر چند سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از اوکراین در ساختار کلی صادرات در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ اما اوکراین همچنان بزرگترین کشور صادر کننده مواد کشاورزی خام و غیر فرآوری شده است. کارشناسان «آگروپولیت» اعلام کردند: آهنگ فروش محصولات کشاورزی نشان می دهد که ارزش شرکت های فعال در بخش صادرات محصولات کشاورزی و در مجموع رو به کاهش است. دلایل آن متفاوت است، ارزش صادرات محصولات کشاورزی در 9 ماه نخست سال گذشته برابر 15.5 میلیادر دلار بود در حالی که در مدت مشابه سال 2019 این رقم به 22.1 میلیارد دلار رسیده بود. نرخ ارزش افزوده برای محصولات بخش کشاورزی اوکراین به تدریج در حال رشد و افزایش است؛ باید اقداماتی انجام دهیم تا زنجیره تولید در اوکراین بسته شود. شرکت هایی که مواد غذایی فرآوری می‌کنند در اوکراین کم هستند اما تعداد آنها رو به رشد است. دولت در این راستا برای تاسیس و احداث موسسات فرآوری محصولات کشاورزی باید وام های ارزان بدهد.

ویترنکو: اوکراین در سال 2023 باید به سیستم انرژی اروپا بپیوندد

یوری ویترنکو، سرپرست موقت وزارت انرژی، گفت: اوکراین می‌بایست در سال 2023 به سامانه انرژی اروپا ملحق شود. متاسفانه ما هنوز بطور فیزیکی به شبکه‌های انرژی بلاروس و روسیه متصل هستیم و نمی‌توانیم کنترل کنیم که وضعیت جریان برق آنها چگونه است. وی تاکید کرد: موضوع محدودسازی واردات برق از این کشورها به پارلمان مربوط است؛ حتی اگر ما بخواهیم محدودیتی وضع کنیم، مجاز به انجام آن نیستیم. سرپرست وزارت انرژی اظهار داشت: باید اقدامات بسیاری برای اتصال به شبکه انرژی اوکراین انجام شود؛ بخصوص لازم است که اپراتور سامانه ما یعنی اوکرانرگو از نظر اقتصادی پایدار و از نظر فن آوری در حال توسعه باشد تا همه الزامات قوانین اتحادیه اروپا را بتواند اجرا نماید، در مرحله بعدی ما باید قالب نظارتی خود را مطابق با استانداردهای اروپا بچینیم. وی افزود: از نظر فنی ما باید ثابت کنیم که می‌توانیم بصورت خودمختار و با قطع از سیستمهای برق روسیه و بلاروس کار کنیم و پس از آن می‌توانیم به سامانه انرژی اروپا متصل شویم، زمان برنامه ریزی شده برای اتصال سال 2023 است. ما باید در سال 2022 عملکرد خودمختار و مستقل سامانه انرژی برق خود را نشان دهیم.

انتظار اتحادیه اروپا و بانک جهانی از اوکراین برای اجرای اصلاحات ارضی

کلاوس دینینگر کارشناس ارشد بانک جهانی گفت: این بانک انتظار دارد که اصلاحات ارضی در اوکراین امسال اجرا شوند. در اوکراین تمامی زمینه‌ها و پیش شرط ها برای راه اندازی بازار اراضی کشاورزی که ارتقادهنده بهره ورری از منابع زمین و پایه توسعه کشاورزی را می ریزد، آماده است. تاراس ویسوتسکی معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین نیز گفت: راه اندازی بازار اراضی کشاورزی و تامین تمامی ابزارهای لازم برای عملکرد موفق این بازار در سالجاری برای دولت یک اولویت محسوب می‌شود. وی افزود: همه اولویت های اوکراین در مورد ادامه اعمال و اجرای اصلاحات ارضی در سالجاری مطرح است و بازار اراضی کشاورزی تا شش ماه دیگر آغاز به کار می‌کند. برای ما بسیار مهم است تا تمامی‌پیش شرط های لازم برای موفقیت این بازار و عملکرد آن را اجرا کنیم.

رئیس جمهور شرکت های دولتی «انرگواتم» و «اوکرهیدروانرگو» را تابع هیات دولت نمود

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: رئیس جمهور در چارچوب دستوری مدیریت و کنترل شرکت های «انرگواتم»، «اوکرهیدروانرگو»، «سد آبی نیژنودنیستروسکی» و سه نیروگاه حرارتی را به هیات دولت واگذار کرده است. این تصمیم در جلسه هیات دولت نیز مورد تایید قرار گرفت. شمیگال گفت: این امر به ادغام و همگرایی بیشتر اوکراین در اتحادیه اروپا مساعدت می‌کند و در چارچوب اجرای بسته سوم توصیه‌های اتحایه اروپا در بخش جداسازی اپراتورهای سامانه‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی برق است. وی این تصمیم را بسیار مهم خواند و گفت: آنها باعث ادغام بیشتر در اتحادیه اروپا می‌شوند. لازم به ذکر است که هیات دولت چندی پیش اعلام کرده بود که شرکت های «اوکرهیدروانرگو»، «اوکرانرگو» و «انرگواتم» خصوصی سازی نخواهند شد و حتی در صورت بروز ضرورت برای خصوصی سازی آنها حداقل 50 درصد سهام این موسسات در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

احداث یک مرکز تولید ارز دیجیتالی در نیروگاه هسته ای ریونه  

شرکت «نیروگاه اتمی ریونه» تابع شرکت دولتی «کمپانی تولید نیروی اتمی «انرگواتم»» در تاریخ 19 ژانویه مناقصه ای برای طراحی یک مرکز دیجیتالی و بانک اطلاعاتی برگزار کرد. برآورد اولیه برای پروژه مذکور 9.02 میلیون گریونا بوده است. شرکت یا شخص پیروز در نتیجه برگزاری این مناقصه می‌بایست تا پاییز سال آینده طراحی کامل و تنظیم اسناد فنی برای احداث مرکز پردازش داده‌ها در نیروگاه اتمی ریونه را انجام دهد. هدف از این پروژه احداث یک مرکز سامانه ای پردازش داده‌ها با فن آوری بالا و اطمینان کاری برای استقرار و نصب سامانه‌های ثبت دولتی، آرشیو الکترونی، تجهیزات محاسبه گر خواهد بود که در آن از برق تولیدی انرگواتم استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که وزارت انرژی اوکراین در سال گذشته به شرکت «انرگواتم» پیشنهاد داد تا موضوع امکان ماینینگ و تولید ارز دیجیتال توسط این شرکت بررسی و امکان سنجی شود.

زلنسکی: پارلمان و دولت روی تنظیم قوانین بدون نقض تعهدات بین المللی کار کنند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور در نامه‌های خطاب به نخست وزیر و دیمیتری رازومکوف رئیس شورایعالی اوکراین از آنها خواست تا طرح ها و لوایحی را  برای خارج نمودن بخشی از کالاها از فهرست مندرج در قانون «خریدهای دولتی» تنظیم کنند. وی خواهان بازنگری در لایحه تولید منطقه ای قبل از تصویب آن شد. رئیس جمهور اعلام کرد: لایحه مذکور با هدف ها و اصول قانون مغایرت است و زمینه را برای فساد اداری ایجاد می‌کند که در نهایت تاثیر منفی بر مناسبات بین المللی اوکراین بخصوص با سازمانهای مالی بین المللی خواهد گذاشت. وی تاکید کرد: قانون «خریدهای عمومی» بطور کامل با تعهدات بین المللی اوکراین همخوانی و مطابقت دارد و بنابراین سایر مقررات و قوانین نباید با آن در تناقض باشند.

خبرهای اقتصادی روابط خارجی:

صندوق بین المللی پول تاریخی برای پرداخت بخش دوم وام به اوکراین اعلام نکرده است

مذاکرات میان دولت اوکراین و صندوق بین المللی پول در چارچوب بازنگری در برنامه «آماده به کار» (استند بای) ادامه دارد اما صندوق بین المللی پول تاکنون هیچ تاریخی برای پرداخت بخش دوم وام به اوکراین را اعلام نکرده است. جری رایس نماینده رسمی صندوق بین المللی پول در این باره اظهار داشت: ماموریت مجازی صندوق بین المللی پول در اوکراین کار خود را در اوکراین در ماه دسامبر آغاز کرد. ما یک وقفه کوتاه در روزهای تعطیلات داشتیم و گفتگوها را پس از این وقفه ادامه دادیم. این ملاقاتهای مجازی با مقامات اوکراینی در این هفته از 11 ژانویه ادامه یافت. وی افزود: برنامه کنونی برای اوکراین تامین اعتبار به مبلغ 5 میلیارد دلار را در نظر گرفته است و هدف اصلی از ارایه وام به اوکراین حمایت متناسب از حکومت در برابر چالش های ایجاد شده در نتیجه شیوع بیماری کرونا و کمک به حفظ پیشرفت های اقتصادی مهم و اجرای اصلاحات است تا اوکراین را در مسیر نوسازی و رشد اقتصادی قرار دهیم.

کمک اضطراری اوکراین به تامین برق بلاروس

آندری گروس نماینده شورایعالی اوکراین از حزب «خادم ملت» و رئیس کمیته پارلمان در امور انرژی و تاسیسات عمومی و خدمات شهری اعلام کرد: اوکراین در تاریخ 16 ژانویه و در دو بازه زمانی در آن روز 500 مگاوات کمک اضطراری برای تامین برق در اختیار بلاروس قرار داده است. این وضعیت به دنبال قطعی اضطراری یک واحد تولید نیرو در نیروگاه اتمی‌بلاروس که حوالی 18:03 آن روز صورت گرفت ارایه شد، در کل کمک اضطراری 18 درقیقه ادامه داشت اما این کمک منجر به تثبیت وضعیت کاری سامانه انرژی بلاروس شد.

«موتورسیچ» 400 موتور هواپیمایی به چین صادر می‌کند

موسسه صنعتی تولیدی«موتورسیچ» قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار و برای تولید و فروش 400 موتور هواپیمای مدلАІ-322  به منظور تامین نیازهای نیروی هوایی چین منعقد کرد. موتور های توربوجت مذکور برای نصب بر روی هواپیماهای آموزشی– جنگی  Hongdu L-15 تولید چین خریداری می‌شوند. لازم به ذکر است که موتورسیچ در سال 2019 نیز 45 دستگاه موتور جت هواپیمایی مدلАІ-322  و 22 موتور جت AI-25TLK به چینی‌ها تحویل داده بود.

افزایش 11 درصدی حمل و نقل ریلی کانتینری در سال گذشته

شرکت سهامی «راه آهن» اوکراین اعلام کرد: در سال 2020 بیش از 425 هزار کانتینر جابجا کرده که 10.7 درصد بیشتر از شاخص سال 2019 می‌باشد. راه آهن اوکراین همچنین گفت: از 8 ژوئن سال گذشته حمل و نقل کانتینری مستقیم از چین به اوکراین از طریق خطوط آهن آغاز شد. کود شیمیایی، تجهیزات و دستگاه‌ها، مصنوعات فلزی سبک، تجهیزات پزشکی و دارویی، کفش و دیگر کالاهای مصرفی از جمله کالاهایی بوده اند که در چارچوب حمل و نقل کانتینتری از چین به اوکراین وارد شده است. در مجموع در سال گذشته 22 قطار کانتینری از چین به اوکراین وارد شده اند.

5 محصول صادراتی و وارداتی اوکراین در سال گذشته

در سال بحرانی گذشته، صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین با ثبات ترین بخش کالاهای صادراتی از این کشور بود. اصلی ترین محصولات کشاورزی و دامی صادراتی از اوکراین در سال گذشته شامل غلات، روغن و چربی‌های نباتی و حیوانی، دانه و میوه‌های روغنی، تفاله و کنجاله‌های صنایع غذایی و گوشت (دامی و طیور) و فرآوده‌های گوشتی بود. غلات همچنان اصلی ترین گروه کالایی در صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و در سال گذشته میزان صادرات آنها تنها 2 درصد کمتر از سال خوب 2019 بود. دلیل اصلی نزول صادرات در سال 2020 کاهش برداشت محصول در نتیجه خشکسالی و بارندگی نامناسب در بخش های مرکزی و جنوبی اوکراین بود. در مورد صادرات چربی‌ها و روغن‌های نباتی و حیوانی، اوکراین صادرات این گروه کالایی را در سال گذشته  به میزان 22 درصد افزایش داد. این موفقیت در وهله نخست مرهون افزایش تولید روغن آفتابگردان و فرآوری آن در داخل و صادرات روغن آماده به کشورهای آسیایی بود. همچنین اوکراین در سال گذشته بزرگترین تامین کننده روغن آفتابگردان اتحادیه اروپا شد. در مقابل صادرات دانه‌های روغنی در سال گذشته نسبت به سال 2019 حدود 28 درصد کاهش داشت. صادرات تفاله و کنجاله‌های صنایع غذایی در سال گذشته 6 درصد افزایش داشت. صدور میوه و گردو و فندوق از اوکراین در سال گذشته 18 درصد بیشتر از سال 2019 بود.  

10 کشور عمده وارد کننده روغن آفتابگردان از اوکراین

اوکراین در سال گذشته 6 میلیون 860 هزار تن روغن آفتابگردان صادر کرد که 12 درصد بیشتر از شاخص های سال 2019 (6 میلیون 110 هزار تن) است. بر اساس آمار منتشره توسط سازمان دولتی گمرک اوکراین ارزش این میزان صادرات برابر 5 میلیارد و 320 میلیون دلار شد. ارزش صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین در سال 2019 برابر 4 میلیارد و 270 میلیون دلار بود. کشورهای اصلی وارد کننده روغن آفتابگردان از اوکراین به ترتیب هند (1.92 میلیون تن به ارزش 1.44 میلیارد دلار)، چین (1.25 میلیون تن به ارزش 971.21 میلیون دلار)، هلند (672.79 هزار تن به ارزش 526.5 میلیون دلار)، اسپانیا (443.16 هزار تن به ارزش 342.22 میلیون دلار)، عراق (455.45 هزار تن به ارزش 323.66 میلیون دلار)، ایتالیا (366.85 هزار تن به ارزش 287.33 میلیون دلار)، فرانسه (149.25 هزار تن به ارزش 116.35 میلیون دلار)، لهستان (143.55 هزار تن به ارزش 109.6 میلیون دلار)، مصر (135 هزار تن به ارزش 91.01 میلیون دلار) و بریتانیا (106 هزار تن به ارزش 91.03 میلیون دلار) اعلام شدند.

همکاری کمپانی «زاریا- ماش پرایکت» با کمپانی‌های قزاقستانی

موسسه دولتی «زاریا – ماش پرایکت» نیکولایف طراح و سازنده موتورهای توربینی و شرکت ماشین سازی غرب قزاقستان و شرکت سرمایه گذاری «هیدروماش اوریون» درباره همکاری برای نوسازی نیروگاه برق گازی توربینی اورال به توافق دست یافتند. در ملاقات هیاتی از قزاقستان با مدیران شرکت اوکراینی انجام مقرر شد طرح نوسازی و افزایش توان تولیدی نیروگاه مذکور به 2 برابر اجرا شود. طرفین توافق کردند تا در قزاقستان یک مرکز خدمات رسانی و تعمیراتی چند منظوره ایجاد شود. هیات قزاقستانی در جریان بازدید خود از توانایی‌های «زاریا ماش پرایکت» با محصول جدید موسسه اوکراینی که توربین گازی با آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت بالا است آشنا شدند. فن آوری به کار رفته در این توربین عمر مفید آن را 1.5 برابر افزایش می دهد. لازم به ذکر است که 90 درصد محصولات «زاریا ماش پرایکت » به خارج صادر می‌شوند.

سرمایه گذاری‌های خارجی در اوکراین به 49 میلیارد دلار رسید

سرگئی تسیوکاچ مدیر اجرایی دفتر جذب سرمایه‌ها اعلام کرد: حجم کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در اوکراین به 49 میلیارد دلار رسید. به گفته وی: تغییرات مثبت بسیاری در سیاستهای تنظیم موازین و رگلاتوری صورت می‌پذیرند که اصلاحات ارضی و آزادسازی معاملات اراضی کشاورزی، برگزاری مزایده‌های شفاف خصوصی سازی اموال و دارایی‌های دولتی، آزادسازی بخش تولید الکل، فروش و عرضه موفقیت آمیز حق امتیاز بهره برداری معادن، انعقاد نخستین قراردادها در بخش عرضه حق امتیاز مدیریت و بهره برداری، آغاز ارایه گسترده خدمات دولتی دیجیتالی، تصویب قوانین حمل و نقل آبی داخلی و حمایت های دولتی از طرح های سرمایه گذاری با سرمایه‌های انبوه از جمله این اصلاحات و تغییرات مثبت می‌باشند. وی افزود: بعنوان مدیر اجرایی دفتر   UkraineInvest مشکلاتی نیز مشاهده می‌شود که باید به کمک دولت برای حل فوری آن اقدام نمود.

روش های افزایش صادرات تسلیحات از اوکراین

یوری گوسیف مدیرکل هلدینگ دولتی «اوکرآبارون پروم» اعلام کرد: برنامه‌هایی برای افزایش صادرات تسلیحات ساخت اوکراین در دست تنظیم است. وی گفت: اوکراین قصد دارد صادرات تسلیحات را افزایش دهد. در حال حاضر بزرگترین مانع در صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی از اوکراین قوانین موجود است که بر اساس آن برای دریافت مجوز صادرات حداقل 90 روز زمان لازم است. وی گفت: نواقص و معایب در مقررات و قوانین و همچنین برخی سازوکارهای نظارتی موانعی برای صادرات تسلیحات از اوکراین ایجاد کرده اند.

دولت از روسیه برق وارد نمی‌کند

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: هیچ برنامه ای برای واردات انرژی برق از روسیه به اوکراین وجود ندارد، اما دولت برنامه ریزی کرده تا از بلاروس برق وارد کند. شمیگال گفت: حداکثر میزان برق وارداتی از بلاروس 900 مگاوات خواهد بود، در حال حاضر هیچ محدودیت قانونی برای واردات برق از بلاروس وجود ندارد و تمامی‌توانایی‌ها و امکانات فنی برای این امر آماده است. هیچ گفتگویی چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی برای واردات مستقیم برق از روسیه وجود ندارد. لازم به ذکر است: واردات برق از بلاروس در ماه آوریل سال گذشته متوقف شده بود اما در آغاز امسال مجددا از سر گرفته شد.

بنگلادش از اوکراین گندم می خرد

بنگلادش با هدف جبران کمبود احتمالی واردات غله از روسیه به دلیل افزایش تعرفه گمرکی برای صادرات این محصول از روسیه، اقدام به خرید گندم از اوکراین خواهد نمود. یکی از مدیران ارشد وزارت خوار و بار بنگلادش اعلام کرد: ما درباره واردات گندم از اوکراین با این کشور مذاکره می‌کنیم. طبق توافق با روسیه، مقرر بود که در ژوئن 2020،400 هزار تن گندم توسط روسیه به بنگلادش تحویل شود اما تاکنون 200 هزار تن صادر شده است. این مقام بنگلادشی گفت: با شرایط کنونی بعید است که روسیه مقدار توافق شده را تامین نماید. بنگلادش پس از ترکیه و مصر بزرگترین وارد کننده گندم از روسیه است. لازم به ذکر است که قیمت جهانی گندم پس از وضع تعرفه صادراتی توسط روسیه افزایش یافت.

صادرات 27.5 میلیون تن غله از اوکراین

اوکراین تا 18 ژانویه امسال و از آغاز سال تجاری 2020-2021 به میزان 27.5 میلیون تن غله صادر کرده که 6.3 میلیون تن کمتر از دوره زمانی مشابه در سال گذشته است. از آغاز سال تا 18 ژانویه 12.7 میلیون تن گندم، 3.8 میلیون تن جو، 1.7 میلیون تن چاودار و 10.5 میلیون تن ذرت صادر شده است.

درخواست وزارت دادگستری از دولت برای استخدام مشاوران حقوقی

وزارت دادگستری اوکراین در جلسه هیات دولت خواهان کسب اجازه برای انعقاد قرارداد با مشاوران حقوقی برای دفاع از حقوق و منافع اوکراین در چارچوب پرونده شکایت خریداران چینی سهام شرکت موتورسیچ علیه اوکراین، شد. این وزارتخانه خواست تا اجازه استفاده از خدمات مشاوران حقوقی بدون انجام مناقصه دولتی صادر شود. شاکیان ادعا کرده اند که اقدامات دولت اوکراین ناقض حقوق آنها به عنوان سرمایه گذار در چارچوب توافقنامه بین الدولی اوکراین و چین درباره تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری‌های خارجی است. آنها خواهان پرداخت خسارت 3.5 میلیارد دلاری از سوی دولت اوکراین شده اند.

سرمایه گذاری812 میلیون یورویی بانک بازسازی و توسعه اروپا در شرایط بحران کرونا در اوکراین

بانک بازسازی و توسعه اروپایی اعلام کرد: در دوران بحران کرونا همچنان به فعالیت های خود در اوکراین ادامه داده و 812 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده یا سرمایه اجرایی پروژه‌ها را تامین نموده است. در بیانیه ای که توسط بانک مذکور منتشر شده، آمده است: بانک بازسازی و توسعه اروپا با تامین و سرمایه گذاری 812 میلیون یورو در اوکراین در سال 2020 از اوکراین در شرایط بحران کرونا حمایت کرده که از نظر حجم سرمایه گذاری اوکراین پس از ترکیه و مصر در جایگاه سوم در میان کشورهای مورد حمایت بانک قرار گرفت. این بانک در سال گذشته طرح مشترکی را با دولت اوکراین برای بهبود وضعیت مدیریت اموال دولتی و عمومی آغاز نمود که نخستین گام آن اجرای برنامه آزمایشی تغییرات و تحول اداره دولتی راهداری اوکراین بود. در این راستا یک توافقنامه اعتباری به مبلغ 450 میلیون یورو برای توسعه زیرساختهای جاده ای سراسری و حمایت از اصلاحات در زمینه مقابله با فساد با دولت اوکراین منعقد و اجرا شد. این بانک همچنین اعتبار طرح هایی درباره تحول اداره دولتی پست اوکراین را تامین کرد که خدمات پستی برای 15 میلیون نفر را بهبود می‌بخشد.

اوکراین به اتحادیه هیدروژنی اتحادیه اروپا می‌پیوندد

اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر اوکراین در امور همگرایی اروپایی اعلام کرد: اوکراین در آینده نزدیک به اتحادیه‌های هیدروژنی و انرژیهای تجدید پذیر اتحادیه می‌پیوندد. وی گفت: فرصت هایی برای همگرایی بدون واسطه اوکراین در اتحادیه اروپا از طریق تشکیل اتحادیه‌های حوزه ای و موضوعی ایجاد شده گفتگو در بالاترین سطوح سیاسی به این موضوع کمک کرده است تا اوکراین هم اکنون عضوی از اتحادیه مواد خام اتحادیه اروپا شود. ما انتظار داریم که در آینده نزدیک به اتحادیه‌های انرژیهای هیدروژنی و ذخیره شونده بپیوندیم. به گفته وی عضویت اوکراین در این اتحادیه به معنای آن خواهد بود که این کشور به عنوان یک بازیگر کامل در سیاست گذاری‌های اروپا در بخش های مختلف در نظر گرفته خواهد شد. پیشتر دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین چندی پیش اعلام کرده بود که این کشور آماده توسعه فن آوری‌های هیدروژنی و ایجاد یک اکوسیستم هیدروژنی می‌باشد. خاطرنشان می سازد که در دسامبر سال گذشته وزارت انرژی اوکراین و شرکت آلمانی «زیمنس انرژی» تفاهمنامه ای درباره تعیین شرایط بنیادین و اصولی جهت همکاری در حوزه افزایش بهره وری مصرف انرژی و کربن زدایی و توسعه بازار هیدروژن امضا کردند.

سفیر اوکراین: آمریکا در تمام سالهای تجاوز روسیه 4.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است:

ولادیمیر یلیچنکو سفیر اوکراین در آمریکا گفت: در طول هفت سال گذشته که روسیه به اوکراین تجاوز کرده، آمریکا در مجموع 4.5 میلیارد دلار کمک در ا ختیار اوکراین قرار داده است. ما در نهایت باید بدانیم که نمی‌توانیم همیشه امیدوار باشیم که آمریکا به ما مدیون است. آنها کمکهای زیادی به ما می‌کنند این همان پولهایی است که آمریکایی‌ها تنها به عنوان کمک به ما ارایه کرده اند، حال در مورد سرمایه گذاری‌های آنها صحبت نمی‌کنم. اما ما باید آنها را با چیزی علاقمند کنیم تا کشور خود را بویژه برای بخش خصوصی آمریکا جذابتر نشان دهیم، در این صورت وضعیت به گونه دیگری خواهد شد.

اوکراین به ارزش 740 میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند

آمریکا امسال 738 میلیون دلار کمک مالی به اوکراین ارایه خواهد کرد. ولادیمیر یلچنکو سفیر اوکراین در آمریکا گفت: این کمک در سال گذشته بطور کامل تخصیص داده شد، اما امسال میزان آن از مجرای پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا 25 میلیون دلار افزایش یافت. اگر کمکهای مربوط به حوزه امنیت و همچنین وزارت امور خارجه و آژانس کمکهای بین المللی آمریکا و دیگر نهادهای این کشور را حساب کنیم، حدود 700 میلیون دلار خواهد شد؛ حتی  این کمک 738 میلیون دلاری نیز حداقل 50 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته می‌شود. وی افزود: اوکراین امیدوار است چند قانون دیگر در کنگره در آینده نزدیک تصویب شوند که به دلیل انتخابات بررسی آنها متوقف شد. در چارچوب قانون جدید ارقام مشخصی برای یک دوره 5 ساله تعیین شده اند و ارقام آن بسیار بیشتر از ارقام مندرج در قوانین کنونی است.  

کمیسیون اقتصادی اوراسیا تعرفه گمرکی واردات چرخهای راه آهن از اوکراین را لغو کرد

کمیسیون اقتصادی اوراسیا تعرفه گمرکی 34.22 درصدی در چارچوب سیاستهای ضد دامپینگی که برای واردات چرخ های راه آهن از اوکراین تعیین کرده بود، لغو کرد. این اتحادیه اقتصادی اعلام کرد: اقدامات ضد دامپینگی علیه چرخ های راه آهن از اوکراین از 22 ژانویه سالجاری لغو خواهند شد.

بانک مرکزی احتمال بازنگری در برنامه آماده به کار صندوق بین المللی پول را بالا دانست

کیریل شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: احتمال بازنگری در برنامه همکاری صندوق بین المللی پول با اوکراین تحت عنوان «استندبای» بسیار زیاد است. وی گفت: در حال حاضر کار هیات صندوق بین المللی پول در اوکراین ادامه دارد و ما شانس و احتمال بازنگری در برنامه (آماده به کار) را عالی ارزیابی می‌کنیم. بدون تردید پیشرفت هایی حاصل شده اند. لازم به ذکر است که هیات صندوق بین المللی پول در اوکراین از  11 ژانویه کار خود را بصورت از راه دور از سر گرفت. هیات مدیره صندوق در تاریخ 9 ژوئن 202 برنامه جدید «استند بای» را برای اوکراین به ارزش 5 میلیارد دلار و برای یک دوره 18 ماهه تصویب نمود. اوکراین در چارچوب این برنامه در 12 ژوئن اولین قسمت وام مذکور به ارزش 2.1 میلیارد دلار را دریافت کرد.

مذاکرات با عربستان سعودی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی اوکراین

نخستین نشست گروه کاری اوکراین و عربستان سعودی در زمینه گسترش مناسبات تجاری و سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی در وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین برگزار شد. تاراس ویسوتسکی معاون وزیر اقتصاد ریاست طرف اوکراینی و ویلیام اینگلاند نماینده شرکت دولتی سرمایه گذاری ریاست طرف عربستانی Salic (شرکت دولتی سرمایه گذاری‌های کشاورزی و دامپروری عربستان سعودی) را به عهده داشتند. هدف از برگزاری این نشست تنظیم گامهای عملی برای گسترش حضور و صادرات کالاها و محصولات کشاروزی اوکراین در بازار عربستان سعودی و جذب سرمایه‌های عربستان برای توسعه بخش کشاورزی اوکراین، استفاده از توانایی‌های لجستیکی عربستان برای صادرات محصولات اوکراینی به بازارهای دیگر کشورهای منطقه  (خلیج عربی  (درج شده در سایت وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین) و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بود. لازم به ذکر است که صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به عربستان سعودی در 11 ماه سال گذشته 410.9 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 11 درصد افزایش داشت. عمده صادرات اوکراین به عربستان: غلات، گوشت و فرآورده‌های غذایی، چربی‌ها و روغن، شیر و محصولات لبنی، تخم مرغ و عسل طبیعی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما