معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۳۸

اخبار اقتصادی جمهوری مولداوی (دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در دی ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

مقامات جمهوری مولداوی وضعیت فوق‌العاده بهداشتی را برای یک ماه دیگر تمدید کردند

اوضاع فوق‌العاده در زمینه بهداشتی در مولداوی با توجه به شیوع کرونا تا تاریخ 15 فوریه تمدید شده است. بر این اساس باشگاه‌ها، سینماها، سالن‌ها و مراکز فرهنگی به غیر از تئاترها تعطیل شده و رستوران‌ها می‌توانند صرفا تا ساعت 10 شب فعالیت کنند. از تاریخ 16 ژانویه برگزاری مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگران و المپیاد مدارس با حضور دانش آموزان ثبت‌نام کننده در آن المپیادها مجاز می‌باشد.

مولداوی برای دریافت واکسن و واکسیناسیون مردم آمادگی ندارد

خانم آلا توکارچوک کارشناس ارشد بهداشت طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:«مولداوی تجهیزات لازم جهت نگهداری واکسن ساخت شرکت فایزر را ندارد، زیرا این نوع واکسن باید در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد نگهداری شود. آماده‌سازی مردم برای ایمنی مقابل کرونا امر پیچیده‌ای است و باید چند مرحله را طی نماید. ثبت و رجیستری داروها در مولداوی زمانبر است و 90 روز به طول می‌انجامد. اما در صورت شیوع بیماری‌های واگیردار، بر اساس قانون، واردات داروهای ثبت نشده میسر می‌باشد».

معاون امور اداری وزارت بهداشت جمهوری مولداوی: مولداوی در پایان ژانویه واکسن کووید 19 را دریافت و در فوریه واکسیناسیون عمومی را انجام خواهد داد 

خانم تاتیانا زاتیک معاون امور اداری وزارت بهداشت مولداوی در مصاحبه‌ای گفت: «مولداوی در پایان ژانویه واکسن کووید 19 را دریافت نموده و فرایند واکسیناسیون در فوریه آغاز خواهد شد». خانم زاتیک در خصوص واکسن کرونا اظهار داشت: «در مرحله اول واکسیناسیون کارکنان پزشکی و پزشکان بخش‌های بیهوشی و بخش‌های مخصوص درمان مبتلایان کووید 19 در بیمارستان‌ها و در مرحله دوم واکسیناسیون افرادی که سن آنها از 60 سال بالاتر است و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و در مرحله سوم واکسیناسیون عموم مردم صورت خواهد گرفت». واکسن کووید 19 برای کل مردم مولداوی رایگان خواهد بود.

اعلام آمادگی رئیس جمهور جدید جمهوری مولداوی برای مذاکره با روسیه

مایا ساندو رئیس جمهور جدید مولداوی اظهار داشت: «برای سفر به روسیه آمادگی دارم. ما موضوعاتی مربوط به تجارت، صادرات، حل مناقشه ترانس دنیستر را همواره در دستور کار داریم». رئیس جمهور مولداوی افزود که او برای بررسی موضوعات مختلف روابط دوجانبه میان روسیه و مولداوی آمادگی دارد. 

مقامات روسیه در واکنش به این اظهارات ساندو مذاکره در خصوص ترانس دنیستر را بر اساس قواعد و توافقات غیر ممکن دانستند.

سفر ساندو رئیس جمهور منتخب جمهوری مولداوی به اوکراین

در چارچوب سفر مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی به اوکراین در 12 ژانویه و در ملاقات با زلنسکی، طرفین درباره اهمیت مقابله با قاچاق کالا در مرز اوکراین و مولداوی و به خصوص در منطقه دنیستر تبادل نظر نمودند. علاوه بر این درباره همکاری دو کشور در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها و ترانزیت گفتگو شد.

زلنسکی متذکر شد، یکی از موارد همکاری، تمایل دو کشور برای همگرایی در بازار مشترک با اتحادیه اروپا است. زلنسکی گفت: پروژه بلندپروازانه احداث بزرگراه مدرن کی یف – کیشی نف می‌تواند زمان سفر میان پایتخت‌ها را به پنج تا شش ساعت کوتاه نماید و این امر موجب تقویت تبادلات تجاری و بهبود روابط بین شهروندان می‌گردد. مایا ساندو به نوبه خود اطلاع داد: در این مذاکرات راجع به فعال‌سازی گفتگوها میان ارگان‌های تخصصی دو کشور و نیز ادامه فعالیت گروه‌های کاری و کمیسیون‌های مربوطه راجع به مسائل مورد اهمیت دو کشور تبادل نظر شد. طرفین درباره لزوم یافتن راه حلی برای حوزه امنیتی در مرزهای دو کشور، حفاظت از محیط زیست، همکاری در حوزه انرژی، مسائل مربوط به حق مالکیت مطابق با قوانین بین‌المللی در جهت منافع شهروندان و توسعه تجارت متقابل و بهره‌برداری از نیروگاه برق دنیستر توافق کردند.

دادستان جمهوری مولداوی خواستار بازداشت سفیر سابق این کشور در روسیه برای یک ماه شد

دادستانی مبارزه با جرایم سازمان‌یافته، آقای آندره نِگوتسه سفیر سابق جمهوری مولداوی در روسیه را به قاچاق کالا متهم کرد و خواستار بازداشت موقت او برای سی روز شد. بر اساس قوانین جمهوری مولداوی، به دلیل ارتکاب این گونه جرایم، مجازات حبس از 3 تا 10 سال تعریف شده است. آقای نگوتسه سفیر سابق جمهوری مولداوی در روسیه متهم به انتقال چند ظرف دارای استروئید آنابولیک از مرز مولداوی با خودرو دارای پلاک دیپلماتیک شده است.

نِستاسه درباره بودجه شهری: کیشی‌نف نزدیک به ورشکستگی می‌باشد  

در چارچوب بودجه شهر کیشی‌نف برای سال 2021، درآمد معادل 4.74 میلیارد لئوی از جمله از طریق انتقال 2.64 میلیارد لئوی از بودجه دولت و هزینه‌های معادل 6.28 میلیارد لئوی و کسری بودجه پایتخت جمهوری مولداوی معادل 1.53 میلیارد لئوی در نظر گرفته شده است. به اعتقاد آقای ایون چِبان شهردار کیشی‌نف، برخی پروژه‌های مهم توسعه کیشی‌نف از جمله طرح جامع شهری، به کارگیری بلیط الکترونیکی در وسایل نقلیه شهری، مجهز نمودن ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی، تعمیر جاده‌ها و پیاده‌روها، نوسازی باغ‌ها و پارک‌ها در نظر گرفته شده است. نمایندگان حزب «اقدام و همبستگی» گفتند که بودجه پیشنهادی جهت حل مشکلات واقعی شهر پیش‌بینی نشده و خواستار تجدید نظر درباره بودجه و افزایش هزینه‌های بهداشتی، حمل و نقل، جاده‌سازی، تحصیلات و ایجاد فضای سبز شده‌اند. آقای آندره نستاسه رهبر فراکسیون سکوی «دا» در شورای شهر کیشی‌نف لایحه بودجه را مورد انتقاد شدیدی قرار داد. او گفت که کسری بودجه پیش‌بینی شده برای سال 2021 در مقایسه با سال قبلی 5 برابر بیشتر است و کیشی‌نف مانند کل مولداوی یک قدم تا ورشکستگی فاصله دارد. وی همچنین گفت که هیچ پروژه‌ای جدی سرمایه‌گذاری در سال جاری جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و پشتیبانی از بازرگانی راه‌اندازی نشده است.

آخرین آمار کرونا تا دی  ماه 1399 در جمهوری مولداوی

  • تعداد کل مبتلایان: 151687 نفر
  • بهبودیافتگان: 140983 نفر
  • جان باختگان: 3211 نفر
  • وضعیت بحرانی: 230 نفر

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما