معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۰

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک بویژه در موضوع کرونا در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

آخرین وضعیت اجرای پروژه خط لوله گاز نورد استریم2

احداث خط لوله بحث برانگیزروسی موسوم به نورداستریم2 در آبهای سرزمینی دانمارک دوباره مورد تردید است. اگرچه انتظار می رفت کار بر روی خط لوله گاز به رهبری گازپروم در 15 ژانویه از سر گرفته شود، اما اکنون گزارش ها حاکی از آن است که یک پیمانکار نروژی پس از هشت سال همکاری نزدیک با غول انرژی روسیه، از حمایت از پروژه خودداری کرده است. شرکت نورسک وریتاس گرمانیشر لوید که مسئولیت مراحل تائید را بر عهده دارد گزارش های ماه نوامبر مبنی بر توقف کار در نورداستریم2 به دلیل گسترش تحریم های ایالات متحده را تأیید کرده است.این شرکت در بیانیه ای نوشت: تا زمان برقرار بودن تحریم ها ما حمایت خود از پروژه را محدود خواهیم کرد. طبق گزارش مجله راستگرای واشنگتن اگزمینر این بدین معناست که روسیه قادر به تکمیل خط لوله دانمارکی نخواهد بود مگر اینکه بتواند شرکت دیگری را پیدا کند که مایل به ارائه خدمات تأیید باشد.  خروج شرکت نروژی ضرر قابل توجهی را متوجه روسیه خواهد کرد. برای ناظران خط لوله پیدا کردن یک شرکت راستی آزمایی جایگزین که برای دولت دانمارک قابل قبول باشد، دشوار خواهد بود. دولت بایدن باید کپنهاگ را به بهانه خروج شرکت نروژی برای لغو این پروژه تحت فشار قرار دهد. دانمارک باید این کار را انجام دهد. (rt.com)

 به دنبال گزارشات مختلف گذشته، آژانس انرژی دانمارک (DEA) اکنون برنامه جدیدی را برای ساخت خط لوله گاز نورداستریم2 در آبهای سرزمینی دانمارک دریافت کرده که نشان از ادامه پروژه دارد. به گزارش آژانس خبری روسی تاس، برنامه ریزی برای کارگذاری خط لوله در آبهای دانمارک از 15 ژانویه از سر گرفته می‌شود. تا به امروز 94٪ از نورداستریم2 به پایان رسیده اما بعد از اعمال تحریم از جانب آمریکا شرکت سویسی آل سیز، Allseas، اپراتور این پروژه، دست از کار کشید و در نتیجه ساخت و ساز در اواخر سال 2019 متوقف شد. ( biznesalert.com)

کمک یک میلیون یوروئی جدید دانمارک به صندوق سوریه

بعد از کمک 18 میلیون یوروئی آلمان، دولت دانمارک نیز علاوه بر کمک های قبلی، مبلغ 5 /7 میلیون کرون (یک میلیون یورو) به صندوق بازسازی سوریه کمک کرده است. منابع این صندوق در اختیار ساکنان مناطق سوریه آزاد شده از اشغال داعش قرار می‌گیرد. (reliefweb.int)

هشدار اقتصاددانان درباره انباشته شدن بدهی

 اقتصاددانان برجسته نسبت به ایجاد کوهی از بدهی به مته فردریکسن، نخست وزیر، هشدار داده اند. در این هشدار آمده که در صورت شروع افزایش نرخ بهره، دانمارک در موقعیت بسیار آسیب پذیرتری قرار می‌گیرد.  نخست وزیر روز یکشنبه در مصاحبه با کانال تلویزیون تی وی2 نگرانی در مورد چگونگی بازپرداخت بدهی بعد از خروج از بحران کنونی را "افکار قدیمی" و "محافظه کارانه" و نادرست نامید اما  به گفته پروفسور مایکل اسوارر از دانشگاه آرهوس، رئیس سابق شورای اقتصاد، وام گرفتن هرگز رایگان نیست. او به تی وی2 گفت:اقتصاد دانمارک بسیار مقاوم است اما این بدهی باید در مقطعی بازپرداخت شود. در آخر می‌توانیم با یک کوکتل ناخوشایند روبرو شویم که در آن دولت مجبور شود بجای صرف پول در بخش رفاه، میلیاردها کرون سود بابت این بدهی‌ها بپردازد. باید به این مسئله توجه داشت که افزایش بدهی و پیر شدن جمعیت چالش های زیادی ایجاد خواهد کرد. هلگه پیترسن، اقتصاددان ارشد نوردیا، ضمن حمایت از این اظهارات گفت با این گفته موافق است که بدهی افزایش یافته در طول بحران "قطعاً رایگان نیست".

وی افزود: این همه گیری هزینه قابل توجه ای در بر خواهد داشت. ممکن است در حال حاضر که سود بانکی پائین است مشکلی نباشد اما من هنوز هم معتقدم تمام پولی که ما برای بسته‌های کمکی پرداخت کردیم می‌توانست عاقلانه تر هزینه شود. ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که کسری بودجه عمومی چقدر بزرگ خواهد بود اما این اتفاق خواهد افتاد و باید به طریقی تأمین شود. جیب های دولت ممکن است در حال حاضر عمیق باشد اما نباید سوراخ باشد . (برلینسکه)

دنسکه بانک و ادامه پس لرزه‌های رسوایی پولشویی

دنسکه بانک که هنوز با پیامدهای رسوایی پولشویی دست و پنجه نرم می‌کند ، در یک نظرسنجی جدید واکس میتر، بدترین رتبه را از 20 بانک بزرگ دانمارک دریافت کرده است.  اعتماد به بزرگترین بانک کشور در ابتدای سال 2020 ، و چند سال بعد از علنی شدن رسوایی پولشوئی در شعبه استونی این بانک، به آرامی در حال افزایش بود، اما داستان‌های منفی جدیدی، از جمله تحمیل کارمزد اضافی بر مشتریان، در پاییز ظاهر شد که ورق را برگرداند. اعتماد به این بانک بطور بی سابقه ای سقوط کرد تا جائی که دنسکه بانک طی 9 ماه اول سال 2020 تعداد 22000 مشتری خود را از دست داد. (بی تی)

ثبات در نرخ تورم اما افزایش هزینه تولید

نرخ تورم در دانمارک در ماه دسامبر ثابت ماند. آخرین گزارش مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 5 دهم درصد افزایش داشته است. قیمت نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات با ثبت 17 درصد افزایش در صدر قرار داشتند که دلیل اصلی آن افزایش قیمت سیگار بود. بیشترین افت را پوشاک و کفش با افت 3.6 درصدی تجربه کردند.  تورم اصلی که انرژی و مواد غذائی تازه را شامل نمی‌شود، در دسامبر از 1.2 درصد در ماه قبل به 1 درصد کاهش یافت. دانمارک هنوز بالاترین قیمت مصرف کننده در اتحادیه اروپا را دارد ، 37 درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا. بر اساس برآوردهای یوروستات، دفتر آماری اتحادیه اروپا، در نوامبر 2020 ، قیمت تولیدکنندگان صنعتی در هر دو منطقه یورو و اتحادیه اروپا در مقایسه با اکتبر 04/% درصد افزایش یافت.

بیشترین افزایش هزینه تولیدات صنعتی در دانمارک و فرانسه (هر دو 7 .1٪)، استونی (2 1.٪ +) و رومانی (1 .1٪ +) ثبت شد، در حالی که بیشترین کاهش در ایرلند (منهای 4 .1٪) ، اسلواکی (منهای 07/% و جمهوری چک (منهای 05/%) مشاهده شد.  (مرکز آمار دانمارک)

کاهش در تعداد ورشکستگی‌ها

با وجود اپیدمی‌کرونا و رکود اقتصادی در سال 2020 ، تعداد ورشکستگی‌ها 34 درصد کمتر از سال قبل بود. بو راسموسن ، تحلیلگر بازرگانی، گفت که بسته‌های کمکی دولت به بسیاری از شرکتها کمک کرد تا کرکره‌های را برای همیشه پائین نکشند.  وی گفت: در عین حال، به تعویق انداختن مالیات و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خطر را از خانه دور نگه داشته اما سررسید این بدهی‌ها در بهار امسال فرار می رسد و ممکن است بسیاری از مشاغل در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شوند چون پولی را کنار نگذاشته اند. در سال 2020 در مجموع 5585 شرکت ورشکسته شدند. (بی تی)

رکورد در معاملات املاک مسکونی دانمارک

 در سال گذشته تعداد 107000 واحد مسکونی شامل خانه، آپارتمان، و خانه‌های ویلائی فروخته شدند. این در حالی است که کشور با همه گیری کرونا، و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد. تحلیلگران صنعت از این تعداد ابراز تعجب کردند، به ویژه این که بازار مسکن با تعطیلی کشور در ماه مارس با رکود مواجه شده بود. ( بی تی)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما