معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۳

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (هفته سوم دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در هفته سوم دی ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولیدات کارخانه پوشاک ترکمن آباد 31 درصد افزایش یافته است

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان - 1399.10.20

در طول سال گذشته میلادی، کارخانه خیاطی ترکمن آباد به جای 35 میلیون و 506 هزار و 179 منات تعیین شده توسط برنامه تولید، محصولاتی به ارزش 46 میلیون و 597 هزار و 409 منات را تولید کرده و در نتیجه 31 درصد تولیدات آن افزایش یافته است.

بر اساس گزارش روزنامه استانی "ترکمن گوندوگاری" در روز شنبه، محصول اصلی این کارخانه لباس فرم پرسنل نظامی می‌باشد، اما لباس‌های بزرگسالان و کودکان نیز در این کارخانه دوخته می‌شود.

علاوه بر این، درچارچوب برنامه جایگزینی واردات، تولید کیف مدرسه در اینجا راه‌اندازی شده است. در طول سال میلادی، این کارخانه بیش از 1500 کیف مدرسه و همچنین بیش از 464 هزار ماسک محافظ پارچه‌ای نیز تولید کرده است.

کارخانه تولید پوشاک ترکمن آباد که حدود 500 زن در آن مشغول به کار هستند، در اقتصاد بازار نقش مهمی در تولید محصولات رقابتی داخلی دارد.

در 27 ژانویه 2021 میلادی در اجرای یک مزایده 19 واحد دولتی در استان لباب برای فروش گذاشته می‌شود

خبرگزاری جیحون نیوز - 1399.10.20

در میان واحدهای دولتی، تسهیلات وزارت بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست در ترکمنستان، آژانس "ترکمن اتو اولاگلاری"، اتحادیه دولتی "ترکمن خالی" وجود دارد.

این موضوع را وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان در تبلیغات منتشر شده در روزنامه‌های ترکمنستان و ترکمنستان بی‌طرف اعلام کرد. در فهرست لیست اسامی 32 واحد ذکر شده است.

این مزایده در ساعت 10:00 مورخ 27 ژانویه 2021 میلادی در ساختمان وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان به آدرس: عشق آباد، خیابان 156 آرچابیل آغاز می‌شود. اطلاعات تکمیلی مربوط به مزایده در آدرس وب‌سایت زیر نیز درج شده است: www.fineconomic.gov.tm

تولید بیش از 40 نوع شیرینی توسط شرکت ترکمن "اوکگون" در استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.19

روزنامه ترکمنستان گزارش داد، در حال حاضر، در کارخانه شیرینی‌سازی "اوکگون" دولت مراد تاچ مرادوف در شهر ماری، بیش از 40 نوع فرآورده غذایی تولید و به بازارها و مراکز عرضه می‌کند.

این کارخانه در پنج کارگاه تولیدی، بیسکویت، وافل، شکلات، آدامس و همچنین نقل شکلات تولید می‌شود که از تقاضای زیادی در بین مردم برخوردارند.

به منظور تولید محصولات غذایی جایگزین واردات، کارآفرینان بخش شیرینی‌سازی، این کارخانه را به تجهیزات مدرن تهیه شده از ترکیه و چین مجهز می‌کنند. تجهیزات مشخص شده امکان تولید محصولات شیرینیجات با کیفیت بالا و سازگار با محیط‌زیست را با پوسته قند و شکلات، با طعم‌های کاکائو، توت‌فرنگی و پرتقال فراهم می‌کند.

در سال 2020 حفر دو حلقه چاه آب توسط متخصصان "لباب اوری سو" در استان لباب برای بهره‌برداری در مراتع ایجاد گردید

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.19

سال گذشته میلادی، توسط متولیان امر تعمیر و نگهداری اداره "لباب اوری سو" با موفقیت به پایان رسید. با تلاش‌های آنها، دو حلقه چاه مرتع در قلمرو دو کوه خوجامباز و چارجو حفر شد. این خبر را روزنامه "ترکمنستان" گزارش داده است.

همچنین، در سالگرد بی‌طرفی دائمی، آنها 10 چاه بدون بهره‌برداری را بازسازی و به بهره‌برداری رساندند. اساسا، کارکنان اداره در مجتمع‌های گاوداری "تالی مرجن" حومه‌های دوتلی و "سردار" حومه چارجو کار می‌کردند.

در سال جدید میلادی، کارکنان حفر چاه با مسئولیت بزرگی روبرو هستند. اصلی‌ترین آن نصب چاه‌های جدید در مراتع است که تعداد چاه‌های کمی وجود دارد.

برداشت بیش از 26 هزار تن چغندر قند در مساحت 1950 هکتار زمین در بایرامعلی

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان - 1399.10.18

سال گذشته میلادی، در حومه بایرامعلی در استان ماری، مستاجران در مساحت 1950 هکتار زمین چغندر قند کاشتند. این محصول به شرکت تولید شکر "ماری شکر" تحویل داده می‌شود. مطابق با برنامه تعیین شده، 26 هزار و 200 تن محصول برای فرآوری انتقال می‌یابد.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه روزنامه "مارو شاهو جهان"، کشاورزان حومه موفق به برداشت دو محصول در سال می‌شوند، زیرا چغندرقند پس از کشت و برداشت گندم کاشته می‌شود. خصوصیات خاک و آب و هوای منطقه برای کشت محصولات "قندی" مناسب است.

همان‌طور که توسط روزنامه استانی ذکر شده است، دهستان‌های "گوک دپه"، "تازه یول" و "تازه دورموش" در برداشت موفقیت کسب کردند. در استان ماری در سال 2019 میلادی، 14.9 هزار هکتار زمین برای چغندرقند اختصاص یافت و حدود 209 هزار تن محصول برداشت شد.

بهره‌برداری مجدد تولید گاز مایع در بخشی از میدان بزرگ گازی باگاجا در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز - 1399.10.18

میدان گازی باگاجا در سال گذشته میلادی 9794 تن پروپان-بوتان تولید کرد که 1118 تن بیشتر از حد برنامه‌ریزی شده است. شاخص عملکرد میعانات گازی حتی بیشتر از 3014 تن است.

میدان بزرگ باگاجا، محل کار کارکنان گازی، در قسمت شمالی استان لباب واقع شده است. حدود شش دهه پیش کشف شده است و به گفته کارشناسان، ذخایر کافی گاز طبیعی وجود دارد. علاوه بر این، وقوع لایه‌ها برای تولید کاملا نزدیک و راحت است؛ با این وجود، در این میدان بهره‌برداری تولید به حالت راکد درآمده بود که این امر به دلایلی از جمله نیاز به تمیز کردن گاز تولید شده از گوگرد و سایر ناخالصی‌ها رخ داده است. پس از بررسی‌ها و تغییرات در فن‌آوری‌ها راه‌اندازی اولین واحد تولید گاز مایع،UPSG-1، در بخش باگاجا در ماه مه سال 2006 میلادی مجددا آغاز به کار کرد. 

نه سال قبل در این میدان گازی، متخصصان داخلی همراه با متخصصان کانادایی شرکت مهندسی طراحی ترمو شناخته شده در بسیاری از کشورها واحد دوم را به بهره‌برداری رساندند، این واحد برای پردازش 1 میلیارد متر مکعب "سوخت آبی" در سال طراحی شده است.

گاز طبیعی با فشار خود از عمق بیش از سه هزار متری از بیش از دوازده چاه تولیدی فعال (به همان تعداد نیز در حال فعالیت هستند) از طریق لوله‌های زیرزمینی به بخش می‌آید و در یک جریان واحد ترکیب می‌شوند و سپس در جدا کننده گیرنده از ناخالصی‌های تشکیل‌دهنده پاک می‌شوند.

کنترل بر اساس یک برنامه بهینه داده شده در حالت اتوماتیک انجام می‌شود. در مرحله بعدی، گاز به ترتیب در دمای بسیار بالا و بسیار کم به مرحله‌ای خشک و خنک کننده می‌شود و در فرآیند نهایی چگالی حالت مایع مورد نظر را به دست آورده و به مراکز ذخیره‌سازی بزرگ منتقل می‌شود.

پس از آن، پروپان-بوتان در امتداد یک بزرگراه 40 کیلومتری به پایانه بارگیری پالایشگاه نفت سیدی منتقل می‌شود و از آنجا به مسیرهای صادراتی ارسال می‌شود. میعانات گازی که به طور موازی گرفته می‌شود، از طریق لوله دیگری به پالایشگاه برای تولید محصولات نفت روشن، که مورد نیاز ویژه در خارج از کشور هستند، می‌رود. خط سوم برای تأمین "سوخت آبی" پس از پردازش به خط لوله اصلی گاز طراحی شده است.

روستای "وطن" در استان ماری ترکمنستان به سیستم خط لوله گازرسانی متصل شد

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.17

نشریه نفت و گاز گزارش می‌دهد، کارکنان اداره ساخت و نصب گازرسانی استان ماری؛ کار تأمین گاز طبیعی برای ساکنان دهستان وطن را در آستانه سال جدید 2021 میلادی به پایان رسانده‌اند.

خط لوله گاز کشیده شده در کل 10 هزار468 متر طول دارد. منبع اصلی تأمین گاز به خط لوله فشار حلقه‌ای فشار بالا، ایستگاه توزیع گاز "شاتلیک" است.

در ساخت خطوط لوله گاز، همراه با لوله‌های فلزی، از لوله‌های پلی اتیلن به قطر 225 و 315 میلی متر تولید داخل استفاده شد.

بیش از 10 درصد افزایش تولید سبزیجات و تره‌بار در سال 2020 میلادی در ترکمنستان

خبرگزاری اورینت - 1399.10.15

در دوره ژانویه- نوامبر سال 2020 میلادی، کشاورزان ترکمنستان تولید انواع محصولات سبزیجات و تره‌بار را بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش دادند. این آمار و ارقام توسط کمیته دولتی آمار کشور منتشر شده است.

سبزیجات و تره‌بار در این کشور 10.6 درصد بیشتر از سال 2019 میلادی کشت و برداشت شده‌اند. بیشترین رشد در استان لباب رخ داد، جایی که کشاورزان 18.3 درصد سبزیجات و تره‌بار بیشتری رشد دادند.

برداشت جالیز در ترکمنستان در سال 2020 میلادی 13.3 درصد بیشتر از سال 2019 میلادی برداشت شد. بیشترین رشد دوباره در استان لباب بود. کشاورزان در آنجا تولید را 38.1 درصد افزایش دادند.

میوه‌ها و میوه بوته‌ای در ترکمنستان سال گذشته میلادی 11.5 درصد بیشتر از سال 2019 میلادی برداشت شده‌اند. بیشتر آنها در استان داشاغوز و از رشد 18.6 درصد برخوردار بوده است.

افزایش تولید محصولات زراعی در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های فرآوری در ترکمنستان، پوره‌های سبزیجات و تره‌باری و میوه‌ای، آب میوه، کنسرو و غیره در شرکت‌های فوق تولید می‌کنند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما