معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۵

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته دوم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

میزان صادرات نفت عراق در ماه دسامبر 2020 میلادی 2.8 میلیون بشکه در روز بوده است

وزارت نفت عراق اعلام کرد: میزان صادرات نفت خام در ماه دسامبر 2020 میلادی به 2 میلیون و 846 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که در ماه نوامبر، صادرات این محصول، 2 میلیون و 709 هزار بشکه بوده است.

 پیشتازی عراق از عربستان در صادرات نفت به آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: عراق با صادرات روزانه 123 هزار بشکه نفت در هفته ای که گذشت از کشور عربستان پیشی گرفت. این در حالی است که عربستان در هفته گذشته 118 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است.

قرارداد بندر فاو برای شرکت  کره ای دوو بیش از 50 درصد از هدف های این شرکت در دستیابی به پروژه‌های خارجی را محقق ساخت

شرکت مهندسی ساختمانی دوو که یکی از شرکت های ساختمانی بزرگ در کره جنوبی به شمار می رود، از انعقاد قراردادی به ارزش 2.9 تریلیون یوان معادل 7.2 میلیارد دلار با دولت عراق برای احداث تأسیسات بندری خبر داد. گفتنی است هدف این شرکت، برنامه ریزی برای تحصیل درآمد 7.5 تریلیون یوانی از پروژه‌های خارجی است. این شرکت افزود: در این قرارداد که با شرکت ملی بنادر عراق (GCPI) منعقد گردیده است، به ساخت تونل، جاده و پایانه کانتینری در بندر بزرگ فاو اشاره شده است. بنا به اعلام سخنگوی شرکت دوو، این شرکت در سال 2013 میلادی در این پروژه مشارکت نمود و موفق گردید قراردادی با قیمت 1.2 تریلیون یوان برای احداث پایانه، دیوار دریایی و تأسیسات دیگر در بندر منعقد کند. لازم به ذکر است که این بندر در شبه جزیره فاو در جنوب استان بصره قرار دارد و هزینه احداث این پروژه 4.6 میلیارد یورو است و پیش بینی می‌شود ظرفیت سالانه آن 99 میلیون تن باشد؛ از اینرو می‌توان این بندر را از بزرگترین بنادر خلیج فارس و دهمین بندر بزرگ دنیا قلمداد نمود.

عراق یک شرکت چینی را برای کمک در بخش نفت انتخاب کرد

براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، عراق یک شرکت چینی را برای انعقاد قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار جهت همکاری در بخش نفت انتخاب کرد. این اقدام در راستای تلاش عراق برای دستیابی به منابع مالی جدید جهت کمک به اقتصاد این کشور که در لبه پرتگاه قرار دارد، صورت گرفته است. شبکه خبری رسمی عراق به نقل از علاء الیاسری، رئیس شرکت ملی بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) اعلام کرد: این شرکت که بر صادرات نفت عراق نظارت دارد، پس از معرفی یک شرکت چینی ازسوی چند تاجر، این شرکت را انتخاب کرد. تاکنون نام این شرکت چینی اعلام نشده و اطلاعاتی درخصوص تأیید و امضای این قرارداد ازسوی نخست وزیر عراق در دست نیست؛ اما خبرگزاری بلومبرگ در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که شرکت نفتی چینی شین هوا که زیرمجموعه یکی از بزرگترین پیمانکاران دفاعی دولتی چین است، برنده این قرارداد شده است. الیاسری افزود: این رقابت بین دو شرکت اروپایی و چینی اتفاق افتاد که شرکت چینی برنده آن شد. این اولین باری است که عراق تلاش دارد به قراردادی با پیش پرداخت دست پیدا کند که در آن از نفت به عنوان وثیقه وام استفاده می‌کند.

معافیت سه ماهه عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران برای واردات برق از این کشور

یک مسئول عراقی گفت: آمریکا سه ماه دیگر معافیت واردات برق عراق از ایران را تمدید کرد. با این اقدام، عراق می‌تواند واردات گاز و برق از جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد. این مسئول عراقی افزود: این معافیت جدید، طولانی ترین معافیتی بوده است که تاکنون ازسوی آمریکا صادر شده و این به دلیل مذاکرات طولانی مدتی است که با مسئولان آمریکایی داشته ایم. با وجود اینکه عراق کشوری نفت خیز است، اما در زمینه انرژی به شدت به ایران وابسته است؛ تا جایی که یک سوم نیاز گاز و برق خود را از این کشور تأمین می‌کند.

میزان صادرات نارنگی از ترکیه به عراق در سال 2020 میلادی 37 میلیون دلار گزارش شد

خیرالدین اوتشاق، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزیجات تازه در دریای اژه اعلام کرد: صادرات نارنگی از ترکیه به کشورهای دیگر در سال 2020 میلادی بالغ بر 400 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 2019 میلادی (347 میلیون دلار)، 22 درصد افزایش یافته است. وی افزود: این کشور در سال 2020 میلادی به 67 کشور، نارنگی صادر کرده است که عراق با 37 میلیون دلار واردات این محصول، بعد از روسیه و اوکراین در رتبه سوم قرار دارد.

سه میدان نفتی جدید در کشوری در همسایگی عراق کشف شد

محمد الفارس، وزیر نفت کویت اعلام کرد: شرکت نفت کویت دو میدان نفتی جدید و همچنین امتداد قسمت شمالی میدان نفتی بزرگ برقان را اکتشاف کرد. وی افزود: اکتشاف اول در میدان نفتی حومه در شمال غربی کشور صورت گرفت که نتایج اولیه حاصله از این اکتشاف نشان می دهد که مساحت این میدان نفتی بالغ بر 70 کیلومتر مربع و توانایی تولید در آن به روزانه 1452 بشکه نفت سبک می رسد. اما اکتشاف دوم در میدان نفتی القشعانیه در شمال کشور صورت گرفت که توانایی تولیدی آن 1819 بشکه در روز به همراه 78.2 میلیون متر مکعب گاز در روز است. اکتشاف سوم در شمال میدان بزرگ برقان صورت گرفت که روزانه بیش از 2 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

درآمد مالیاتی عراق در سال 2020 میلادی بیش از 3 تریلیون دینار گزارش شد

شاکر محمود الزبیدی، مدیرکل سازمان مالیاتی عراق اعلام کرد: درآمد مالیاتی عراق در سال 2020 میلادی نسبت به سال های گذشته جهش بسیار بالایی داشته است، تا جایی که میزان آن بالغ بر 3 تریلیون و 850 میلیارد دینار گزارش شده است. گفتنی است که درآمدهای مالیاتی عراق نسبت به سال 2019 میلادی، 25 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما