معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان (نیمه اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول دی ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شرکت ترکمنی "میوه لی اولکه" در استان ماری محصولات خود را با مارک "خوشوقت" صادر می‌کند

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.10

شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" که بازارهای داخلی ترکمنستان را با میوه و سبزیجات تأمین می‌کند، به صادرات نیز مشغول است.

به طور خاص محصولات این شرکت شامل قهوه، چیپس، گندم و ذرت، گندم و لعاب شیرین تحت مارک تجاری خوشوقت به کشورهایی مانند ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و سایر کشورها ارسال می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" واقع در شهر ماری، میوه و سبزیجات را برای بازارها و فروشگاه‌های ترکمنستان فراهم می‌کند.

این شرکت در سال 2016 میلادی تأسیس شده و هر ساله در حال رشد است. اکنون این مرکز دارای یک سردخانه با ظرفیت 1000 تن است. اما از سال گذشته میلادی این شرکت ساخت یک انبار یخچال دیگر با ظرفیت 10،212 تن را آغاز کرده است.

کارخانه تولید لباس ماری "ینیش" 55 درصد محصولات بیشتری را نسبت به سال گذشته میلادی تولید کرده است

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.10

از ابتدای سال 2020 میلادی، کارخانه تولید پوشاک ماری "ینیش" محصولاتی با ارزش بیش از 31 میلیون منات تولید کرده است که 10 میلیون یا 55 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی است. این خبر توسط متخصصان این شرکت گزارش شده است.

برای دوازده ماه سال 2020 میلادی، این شرکت 638 هزار و 633 تعداد محصول یا 155 درصد محصول بیشتر نسبت به سال گذشته میلادی تولید کرده است.

کارخانه تولید پوشاک ماری "ینیش" که بخشی از وزارت صنعت نساجی ترکمنستان است، یکی از شرکت‌هایی است که سهم قابل توجهی در توسعه اقتصاد ملی دارد. این شرکت بیش از 50 نوع لباس تولید می‌کند.

مجتمع صنعت کشاورزی "بویان" تحت اتحادیه "ترکمن درمان صناعت" وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان در استان لباب در سال 2020 میلادی 17 هزار و 500 تن ریشه شیرین بیان جمع‌آوری کرد

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان - 1399.10.09

به گزارش روزنامه استانی "ترکمن گوندوگاری" وزن خشک شیرین بیان جمع‌آوری شده 7 هزار تن بود. 3 هزار تن ریشه شیرین بیان به صورت خرد شده تولید شد. همچنین، این شرکت 1300 تن عصاره شیرین بیان را به شکل غلیظ و جامد تولید کرد.

به گفته مدیر مجتمع، مرت بایراموف، ریشه شیرین بیان توسط 10 تیم از کارکنان در قلمرو استان لباب از کویتنداگ تا دارگاناتا جمع‌آوری می‌شود. سپس محصول با کامیون به شرکت تحویل داده می‌شود.

همان‌طور که گفته می‌شود، فرآیند پردازش ریشه شیرین بیان در کارگاه ویژه انجام می‌شود، جایی که با استفاده از روش‌های مدرن، عصاره غلیظ شیرین بیان (33-38 درصد) و عصاره جامد شیرین بیان (3-8 درصد) تولید می‌گردد.

ریشه شیرین بیان و همچنین عصاره آن در خارج از کشور تقاضای زیادی دارد و در حال حاضر به چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، هند، صربستان، امارات، کره جنوبی و سایر کشورها صادر می‌شود.

شرکت نانوایی داستلوک واقع در حومه دولتلی استان لباب از ابتدای سال میلادی تاکنون 25462 تن آرد تولید کرده است

خبرگزاری جیحون نیوز - 1399.10.09

کارکنان شرکت نانوایی داستلوک در استان لباب برنامه یازده ماهه خود را عملی کردند.6111 تن محصولات تولیدی آرد عالی و 16945 تن آرد درجه یک است. همچنین 1100 تن نان و محصولات نانوایی، 809 تن برنج تولید شد. محصولات این شرکت از تقاضای زیادی در بین مردم برخوردارند. کارکنان این شرکت در تلاش هستند محصولات با کیفیت خوبی در اختیار مشتریان قرار دهند.

نتایج مسابقه بهترین شرکت تجارت داخلی 2020 میلادی اعلام شد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان - 1399.10.08

نتایج مسابقه "بهترین بنگاه اقتصادی سال 2020 میلادی" که توسط وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی و شورای اتحادیه‌های صنفی کارکنان بازرگانی و تجارت بین شرکت‌های مختلف این وزارتخانه در تمام استان‌های کشور برگزار شد، در ساختمان مجتمع تجاری ترکمنستان اعلام شد.

به گزارش روزنامه "ریزقال" در روز دوشنبه، بر اساس نتایج، مقام اول به جامعه مصرف‌کنندگان حومه چارجو اتحادیه جوامع مصرفی لباب اعطا شد.

مقام دوم توسط جامعه مصرف‌کنندگان حومه باهردن اتحادیه انجمن‌های مصرف‌کننده آخال و انجمن تولید مورغاپ اتحادیه مصرف‌کنندگان ماری به دست آمد. مقام سوم توسط جامعه مصرف‌کنندگان حومه اسنقلی (اتحادیه جوامع مصرف‌کنندگان بالکان) و بازار تجارت عمده‌فروشی داشاغوز (جامعه مصرف‌کنندگان) به اشتراک گذاشته شد.

با توجه به شرایط مسابقه به برندگان هدایای ارزشمند و گواهینامه‌ اهدا شد. در طول این مسابقه، هیأت داوران، از جوامع مصرفی روستایی و حومه‌ای، بنگاه‌های تولیدی و بازرگانی و همچنین نقاط فروش محصولات صنعتی و غذایی، نقاط پذیرایی که بخشی از ساختار وزارت تجارت ترکمنستان است، بازدید کردند.

شرکت اقتصادی "ترکمن انجان" سفارش لوله‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن را برای تأمین سایت ساخت تاپی در ترکمنستان اجرا کرد

 خبرگزاری آرزو نیوز - 1399.10.08

سازندگان قطعه ترکمن خط لوله گاز تاپی 214 هزار متر لوله پلی اتیلن فشار قوی به قطر 225 میلی متر از شرکت "ترکمن انجان" دریافت کردند. از این لوله‌ها برای تأمین آب محل ساخت استفاده می‌شود.

تولید لوله‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن با قطر 110 تا 630 میلی‌متر که توانایی تحمل فشار 25 اتمسفر را برای 50 سال دارند، در حومه آکبوگدای در استان آخال تأسیس شده است. ظرفیت روزانه شرکت 200-1000 متر از محصولات لوله است. مواد اولیه از مجتمع پتروشیمی واقع در روستای کیانلی تأمین می‌شود.

شرکت اقتصادی به عنوان پیمانکار موفق شناخته شده است: حدود 20 تأسیسات بزرگ صنعتی و آب در کشور ما با مشارکت این شرکت اجرا شد. در آینده نزدیک "ترکمن انجان" قصد دارد مرحله دوم کارخانه سیمان لباب را که برای تولید 1 میلیون تن محصول در سال طراحی شده است، بسازد.

تولید 20 نوع محصولات لبنی در یک شرکت خصوصی در استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال - 1399.10.05

روزنامه "ترکمنستان" گزارش می‌دهد که شرکت خصوصی "رواچلی چشمه" در حومه ماری در استان ماری شش نوع ماست میوه‌ای مانند موز، هلو، بادام زمینی و غلات تولید می‌کند.

این شرکت طی قراردادی با افرادی خصوصی که به پرورش سنتی گاو می‌پردازند به طور روزانه شیر را از آنها خریداری کرده ابتدا در یک آزمایشگاه ویژه بررسی می‌شود. سپس به مرحله تولید می‌رسد. محصولات لبنی تازه و پرچرب از کیفیت، خوشمزگی و مواد مغذی برخوردار هستند. اولین محصولاتی که بر اساس فناوری‌های جدید ساخته شده‌اند، مورد استقبال خوب کودکان قرار گرفتند. توسط متخصصان، آزمایشگاه مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است. طعم و کیفیت آنها در مقایسه با ماست وارداتی تفاوت چندانی ندارد. آنها با مارک تجاری "جیجی" به کودکان ارائه می‌شوند.

این شرکت که دارای مساحتی در حدود دو هکتار می‌باشد، بیش از 20 نوع لبنیات تولید می‌کند. در طول سال حدود 1500 تن شیر با پیشرفته‌ترین تجهیزات در چین، آلمان و یونان فرآوری می‌شود. بنابراین، دو نوع ماست به همراه محصولات لبنی مانند دوغ، ماست چکیده، خامه خام و خرد شده، پنیر، دوراگ به مردم ارائه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما