معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۰۰

گزارش چشم انداز توسعه آب آسیا در سال 2020

طی دهه‌های اخیر، آسیا به رشد قابل توجهی در اقتصاد و رفاه اجتماعی دست یافته است. مدیریت آب  و توسعه سرمایه انسانی برای رشد اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه، بخصوص بعد از همه‌گیری ویروس کرونا یک ضرورت به شمار می‌آید. علیرغم موفقیت‌ها در آسیا و اقیانوسیه (خانه‌ی 60% جمعیت جهان)، 1.5 میلیارد نفر در مناطق روستایی و 0.6 میلیارد نفر در مناطق شهری هنوز به عرضه آب کافی و بهداشت دسترسی ندارند. از 49 عضو بانک توسعه آسیایی، 27 عضو با محدودیت های آبی در توسعه اقتصادی، و 18 عضو هنوز باید از شهروندان خود در مقابل بلایای مرتبط با آب حفاظت کنند.

امنیت آب نقشی اساسی در رشد اقتصادی پایدار، سلامت اجتماعی، تاب‌آوری در برابر بلایای مرتبط با آب، و محیط زیست سالم ایفا می‌کند. به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، نیاز به امنیت آب جهت دسترسی به آب، و رعایت اصول بهداشت برای دفاع در برابر کووید و سایر بیماری‌ها ضرورت بیشتری دارد. هرچند، تعداد زیادی از مردم در آسیا و اقیانوسیه از کمبود دسترسی به این خدمات حیاتی رنج می‌برند. 

گزارش چشم انداز توسعه آب آسیا به وضعیت امنیت آب در آسیا و اقیانوسیه می‌پردازد. در این گزارش به چالش‌های چندوجهی امنیت آب و موضوعاتی که برای اطمینان از امنیت آب و دسترسی برابر برای گروه‌های فقیر و آسیبب پذیر حیاتی است پرداخته، نیز پیشرفت‌های شکل گرفته در این زمینه، تشخیص شکاف‌های باقی‌مانده، و از همه مهمتر راهنمایی سرمایه‌گذاری آینده و تصمیمات مالی برای نیل به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برای امنیت آب در آسیا از موضوعات پوشش داده شده در این گزارش می‌باشد.

 در این گزارش همچنین آمده است:

- علیرغم پیشرفت آسیا در زمینه‌های اقتصادی و رفاه اجتماعی در طول دهه گذشته، هنوز 1.5 میلیارد نفر از جمعیت این قاره در مناطق مختلف شهری و روستایی دسترسی به آب و خدمات بهداشتی جانبی ندارند.

- از مجموع 49 کشور عضو بانک توسعه آسیایی در آسیا و اقیانوسیه، 27 کشور با محدودیت های جدی آبی در توسعه اقتصادی روبرو هستند.

- کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز در دوره زمانی 2015 تا 2030 جهت دسترسی به خدمات آبرسانی و خدمات بهداشتی در آسیا و اقیانوسیه 198 میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

- چین با 60 میلیارد دلار در سال و هند با 22 میلیارد دلار در سال بیشترین نیاز سالانه سرمایه‌گذاری برای تأمین آب و فاضلاب را دارند.

- پاکستان نیاز دارد که سالانه 6 میلیارد دلار در حوزه تامین آب و خدمات بهداشتی سرمایه‌گذاری نماید که این رقم حدود 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.

گزارش «چشم انداز توسعه آب آسیا در سال 2020» تهیه شده توسط بانک توسعه آسیایی به زبان انگلیسی در فایل پیوست جهت ملاحظه علاقمندان ارائه می‌گردد.

Asian Water Development Outlook 2020

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما