معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

خبرهای اقتصادی داخلی

رازوموکوف قانون بودجه را امضا کرد

دمیتری رازومکوف رئیس شورایعالی اوکراین قانون بودجه سال 2021 که در هفته گذشته از تصویب نمایندگان گذشته بود را امضا و جهت تایید و امضای نهایی رئیس جمهور به ریاست جمهوری ارسال کرد. بر اساس این سند 139.5 میلیارد گریونا برای آموزش و علوم، 159.9 میلیارد گریونا برای بخش بهداشت و درمان، 315 میلیون گریونا برای تامین اجتماعی هزینه خواهد شد. هزینه‌های بخش دفاعی و نظامی 267 میلیارد گریونا تعیین شده اند. در همین حال برای مبارزه با شیوع و همه گیری کرونا 19.4 میلیارد گریونا در نظر گرفته شده است.

 نخست وزیر: قیمت برق در اوکراین گران نیست!

دنیس شمیگال نخست با نظر کارشناسان که تاکید دارند نرخ انرژی برق در اوکراین در میان کشورهای اروپایی گرانترین است موافق نیست. وی گفت: نرخ برق در اوکراین نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی نازل می‌باشد. نخست وزیر در جریان گفتگوی زنده اینترنتی «اوکراین و جهان در سال 2021» اعلام کرد: من بر مبنای اطلاعات و آمار سازمان آمار اروپا که یک منبع بسیار مستقل است و هر سه ماه قیمت انرژی برق برای مصرف کنندگان خصوصی و صنعتی را درج می‌کنند؛ اعلام می‌کنم: اوکراین از نظر قیمت برق در میان 38 کشور اروپایی در جایگاه سوم یا چهارم از آخر جدول قرار دارد و برای مصرف کنندگان خانگی همیشه در رده آخر بوده است. وی افزود: سازمان آمار اروپا اعلام کرده که ما یکی از کشورهای با ارزانترین قیمت برق حتی ارزانتر از گرجستان و روسیه هستیم. لازم به ذکر است که بر اساس گزارشات کمیسیون اروپا درمورد وضعیت بازارهای برق در اروپا، میانگین نرخ برق در بازار اوکراین تقریبا دو برابر میانگین قیمت این انرژی در اتحادیه اروپاست. بر اساس این داده‌ها قیمت برق در سه ماهه دوم در منطقه بورشتینسکی اوکراین 50.4 یورو به هزار یک مگاوات ساعت و در سامانه انرژی منطقه پودولسکی و سامانه واحد انرژی برق اوکراین قیمت برق به ترتیب 40.1 یورو و 40 یورو به ازای هر مگاوات ساعت برق است.

 نظر اقتصاددانان درباره احتمال تقویت ارزش گریونا

ایلیا نسخودووسکی مدیر انستیتوی تحولات اجتماعی و اقتصادی گفت: دلیل اصلی تقویت و رشد ارزش گریونا در شرایط کنونی، کاهش و تنزل ارزش دلار در سطح جهانی است و چنانچه اوکراین در سال آینده از حمایت های مالی بین المللی برخوردار شود، تقویت گریونا ادامه خواهد یافت. وی افزود: عامل جهانی تقویت گریونا در این موضوع نهفته است که اقتصاد آمریکا از دلار اشباع شده است و 2 هزار میلیارد دلاری که آنها به اقتصاد تزریق کرده اند، به دنبال خارج کردن آن می‌باشند؛ در نتیجه دلار ارزش خود را از دست می دهد.

 تاثیرات قرنطینه بر روی اقتصاد اوکراین

محدودیتهای اعمال شده در چارچوب قرنطینه تاثیرات متفاوتی بر اقتصاد اوکراین و بخش های مختلف آن داشته اند؛ اما بیشترین آسیب را بخشهایی متحمل شده اند که فعالیت آنها با گردشگری و تفریح عمومی مرتبط می‌باشد. آندرین کاراکوتس رئیس مرکز مطالعات کاربردی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در میان صاحبان کسب و کارها، سازمان‌های خودگردان محلی و شهری و بخش بهداشت، گفت: ما به تصویری رسیدیم که در آن تاثیرات تصمیم دولت برای اعمال تعطیلی مشاغل و قرنطینه بر روی بخش های اقتصادی بسیار متفاوت بوده است. بخش هایی که بطور کامل با گردشگری، تجمعات و ترفیحات مرتبط بودند شدیدترین ضربه را متحمل شده و بخش هایی مانند کشاورزی و روستایی یا صنایع شیمیایی، کمترین تاثیر را از قرنطینه داشته است. وی افزود: حتی بخش هایی از اقتصاد مثل صنایع دارویی از اعمال قرنطینه سود برده، رشد اقتصادی داشته اند.

 هیئت وزیران یوری ویترنکو را به عنوان سرپرست وزارت انرژی منصوب نمود

هیات وزیران اوکراین در جلسه فوق العاده خود یوری ویترنکو مدیرعامل سابق شرکت ملی انرژی «نفت وگاز اوکراین» را به مقام معاون اول وزیر نیرو و سرپرست موقت این وزارتخانه منصوب کرد. پیش از این هیات دولت با درخواست استعفای اولگا بوسلاوتس از مقام معاونت اول وزیر نیرو موافقت کرده بود. لازم به ذکر است که شورایعالی اوکراین در هفته گذشته انتصاب یوری ویترنکو به مقام معاونت اول نخست وزیر- وزیر انرژی را نپذیرفت و از تایید او برای این مقام خودداری کرد. تنها 186 نماینده پارلمان به او برای کسب این مقام رای موافق دادند در حالی که حداقل 226 رای لازم بود. خاطرنشان می‌کند پیش از رای گیری و موافقت ویترنکو برای انتصاب به این مقام؛ شرکت «نفت وگاز اوکراین» یک بسته از اوراق قرضه دولتی داخلی به ارزش 170 میلیون گریونا بعنوان پاداش نقدی برای پیروزی بر شرکت گازپروم روسیه در دادگاه داوری استکهلم، به وی اعطا کرد. دمیتری رازومکوف رئیس پارلمان اعلام کرد: خبر انتقال این اوراق به ویترنکو که قبل از رای گیری منتشر شد، دلیل عدم حمایت برخی از نمایندگان از انتصاب وی بود.

 شورای بانک مرکزی دلایل تقویت ارزش گریونا در ماه دسامبر را توضیح داد

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین گفت: با توجه به افزایش عرضه ارزهای خارجی از سوی اشخاص غیرمقیم در اوکراین، ارزش گریونا تقویت شد اما دلار در هفته جاری مجددا رشد خواهد کرد. وی افزود: میزان ورود سرمایه توسط اشخاص غیر مقیم در بازار اوراق قرضه دولتی در هفته گذشته 5.9 میلیارد گریونا افزایش یافت و سهم اشخاص غیر مقیم در ساختار دارندگان این اوراق از 8.5 به 8.8 درصد افزایش یافت. در هفته گذشته کمکهای اعتباری مالی بین المللی از اتحادیه اروپا و بانک جهانی دریافت شدند که منجر به افزایش ارزش گریونا شد.

 وزیر دارایی: منابع درآمد بودجه سال آینده با صندوق بین المللی پول هماهنگ شده اند

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد: شاخص ها و منابع درآمدی گمرکات در بودجه دولتی سال آینده با کارشناسان صندوق بین المللی پول مورد هماهنگی قرار گرفته نمایندگان صندوق این شاخص ها را واقع بینانه ازیابی کرده اند. لازم به ذکر است که درآمد بودجه سال آتی از محل گمرکات معادل 420 میلیارد گریونا برآورد شده در حالیکه در بودجه امسال 351 میلیارد گریونا از محل گمرک درآمد کسب شده است. وی در تفسیر نامه پاول ریابیکین رئیس گمرک اوکراین به کمیته بودجه شورایعالی مبنی بر عدم امکان گمرک برای تامین چنین درآمدی، گفت: سیاست های گمرکی و عملکرد گمرک توسط وزارت دارایی تعیین و هماهنگ می‌شود. ما درک روشنی از وضعیت بخصوص در مورد درآمدهای گمرکی داریم. وی افزود: اگر سال 2019 که یک سال عادی بود را در نظر بگیریم و سال بحرانی 2020 را مورد توجه قرار ندهیم، افزایش درآمد گمرک در بودجه سال 2021 تنها 3.8 درصد می‌باشد.

 کشف یک میدان گازی در استان پولتاوا

کارشناسان شرکت «نفت و گاز اوکراین» یک میدان گازی جدید در استان پولتاوا کشف کرده اند. بر اساس برآوردهای اولیه حدود 200 میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی در ذخایر زیرزمینی این میدان گازی در عمق 6150 متری وجود دارد. شرکت نفت و گاز اوکراین اعلام کرد: یک هدیه عالی برای تعطیلات زمستانه؛ ما یک میدان جدید میعانات گازی در استان پولتاوا کشف کرده ایم. میدان گاز مروارید 2 میلیارد متر مکعب منابع احتمالی گاز و 200 میلیون متر مکعب ذخیره اثبات شده گاز دارد.

 سازمان آمار سقوط تولید ناخالص داخلی را تایید کرد

براساس نتایج کسب شده در سه ماهه سوم سالجاری تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین به میزان 3.5 درصد در مقایسه با سه ماهه سوم سال گذشته کاهش داشته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: چنانچه عوامل فصلی سه ماهه پیش از آن مورد احتساب قرار گیرند، سطح تولید ناخالص داخلی در دوره مورد اشاره 8.5 درصد افزایش یافته است. ارزش تولید ناخالص داخلی بطور سرانه برای هر اوکراینی در سه ماهه سوم برابر 27673 هزار گریونا و ارزش اسمی‌شاخص تولید ناخالص داخلی معادل 1156.8 میلیارد گریونا محاسبه شده است. در مجموع سطح تولید ناخالص داخلی در مقیاس سالانه 11.4 درصد سقوط کرده است. وسوولود استپانیوک کارشناس اقتصادی معتقد است سقوط تولید ناخالص داخلی اوکراین تا آخر امسال به 10 درصد خواهد رسید.

 کاهش رشد تولیدات کشاورزی به 12.4 درصد رسید

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: تولید محصولات کشاورزی در اوکراین در 11 ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 12.4 درصد کاهش یافته است. این سازمان گزارش داد: در 11 ماه نخست سالجاری تولید موسسات کشاورزی 15.3 درصد و تولید مزارع شخصی و خصوصی به میزان 6.7 درصد کمتر شده است.

زلنسکی برنامه‌های بهبود فضای سرمایه‌گذاری در اوکراین را اعلام کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به بازرگانان، موسسات و بخش خصوصی اطمینان داد که حکومت در سال آینده همچنان تلاش خواهد کرد تا فضا و شرایط سرمایه‌گذاری در اوکراین را بهبود بخشد. وی ضمن اعلام این مطلب خطاب به شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی «اوکراین: بندرگاه سرمایه‌گذاری در دوره تحولات»، گفت: ما به تلاش‌ها برای ایجاد فضایی که کسب و کار در اوکراین بتواند سرمایه‌گذاری کند، توسعه یابد و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند، ادامه می‌دهیم. برای ما هدف و وظیفه کلیدی در سال آینده تأمین زمینه و بستر قانونی لازم، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و حفظ حقوق آنها می‌باشد؛ زیرا این موارد در چارچوب ادامه همکاری‌ها با صندوق بین‌المللی پول که اهمیت تعیین‌کننده‌ای برای تأمین ثبات اقتصادی کلان اوکراین دارد، بسیار مهم است. وی گفت: اوکراین امسال اصلاحات تاریخی بزرگی در چارچوب حمایت از مجموعه بازرگانی و کارآفرینی انجام داده و قوانین ایجاد بازار اراضی کشاورزی را تصویب، قواعد مالیاتی شفافی تنظیم، وام‌های ارزان برای حمایت از کسب و کارها داده است و در خصوصی‌سازی‌ها موفق عمل نموده و اولین حق امتیاز بهره‌برداری را صادر و امضا کرده است. وی توضیح داد: ما سکوی «دیا» (اقدام) را برای کسب و کارها و شهروندان معمولی ایجاد کرده‌ایم که اوکراین را هم‌ردیف با کشورهای پیشرفته در ارائه خدمات الکترونی و شناسنامه‌های الکترونی قرار داد. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های اساسی در اقتصاد اوکراین در شش ماه نخست امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل 34.9 درصد کاهش و به رقم 163.78 میلیارد گریونا تنزل یافت.

مودی رتبه‌بندی 8 بانک اوکراینی را ارتقا داد

بنگاه بین‌المللی رتبه‌بندی Moody’s رتبه‌بندی 8 بانک اوکراینی را بدون تغییر پیش‌بینی «باثبات» ارتقا داد. رتبه‌بندی سپرده‌های ارزی بانک‌های پریوات، اوشاد، اوکراکسیم بانک، رایفایزن بانک، تاسکوم بانک، ازبربانک، واستوک و بانک «پیودنی» افزایش یافته است. هم‌زمان رتبه‌بندی بانک رایفایزن به « B2» و بانک های دیگر از«Caa1» به «B3» ارتقا یافته است. Moody’s تأکید کرده است که رتبه‌بندی بانک‌ها از نظر سپرده‌ها یا دیون آنها در مجموع مطابق با رتبه‌بندی اوکراین در کل (با ثبات «B3») می‌باشد؛ در نتیجه ارتقای بیشتر رتبه‌بندی بانک‌های مذکور، بدون ارتقای رتبه‌بندی اوکراین احتمال کمی دارد.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی میزان صادرات ذرت اوکراین را بهبود بخشید

وزارت کشاورزی آمریکا در آخرین پیش‌بینی خود در ماه دسامبر اعلام کرد: صادرات ذرت اوکراین در سال تجاری 21-2020 به 24 میلیون تن خواهد رسید. پیش‌بینی اخیر 1.5 میلیون تن بیشتر از برآورد قبلی این وزارتخانه است. دلیل تغییر پیش‌بینی، افزایش برداشت ذرت به میزان یک میلیون تن بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه است. کارشناسان اعلام کرده‌اند: اوکراین امسال 29.5 میلیون تن ذرت برداشت خواهد کرد. این وزارتخانه برآوردهای خود در مورد برداشت و صادرات گندم را بدون تغییر و در سطح 25.5 و 17.5 میلیون تن برای سال تجاری کنونی حفظ کرد. وزارت کشاورزی آمریکا در مجموع میزان برداشت غلات در اوکراین را 64.21 میلیون تن و صادرات آنرا 45.61 میلیون تن برآورد کرد.

معاون وزیر اقتصاد: 1.7 میلیون اوکراینی به دلیل قرنطینه کمک مالی دریافت می‌کنند

تاراس کاچکا، معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: نزدیک به یک میلیون و 700 هزار نفر که بخشی از درآمد خود را به دلیل اعمال قرنطینه از داست داده‌اند، کمک مالی 8000 گریونایی دریافت خواهند نمود. وی گفت:8000 گریونا برای کارگرانی که شغل مناسبی دارند اما به دلیل قرنطینه درآمد کمتری کسب می‌کنند؛ کم نیست؛ اما مشخصا برای کارفرمایان حقوقی و صاحبان مشاغل کوچک که درآمد بسیار بیشتری دارند ناچیز است. برای اشخاصی که حقوق آنها نزدیک به 30 هزار گریوناست کمک 8 هزار گریونایی به عنوان یک کمک مالی، تا حدی کفایت خواهد کرد.

اوکراین معادل 500 میلیون دلار اوراق قرضه اروپایی عرضه می‌کند

یک منبع در دولت اعلام کرد: اوکراین معادل 500 میلیون دلار اوراق قرضه اروپایی با موعد سر رسید 2033 و بهره سالانه 6.4 درصد عرضه خواهد کرد.BNP Paribas  و Goldman Sachs سازمان‌دهنده عرضه اوراق مذکور خواهند بود. بخش اعظم عرضه این اوراق معادل 2 میلیارد دلار، با بهره 7.25 درصدی و موعد سررسید 2033 ، ماه مارس گذشته عرضه شد. لازم به ذکر است که اخبار مربوط به عرضه این اوراق به طور رسمی منتشر نشده‌اند.

بانک مرکزی اوکراین: بانک‌های دولتی 111 میلیارد گریونا وام‌های غیر فعال را باطل کردند

کیریلو شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: مهم‌ترین اقدام انجام شده در حوزه بانکی در سال جاری ابطال و بخشودگی وام‌های غیر فعال و در نتیجه کاهش تعداد این وام‌ها است. وی گفت: در جولای سال 2017 اوکراین از نظر شاخص وام‌های غیر فعال در رده نخست جهان قرار داشت، 58 درصد کل وام‌های ارائه شده توسط بانک‌های اوکراینی غیر فعال، میراث سال‌های گذشته و نتیجه استانداردهای نازل ارزشیابی و ارائه وام‌های بدون وثیقه و همچنین عدم تضمین حقوق وام‌دهندگان بود. وی افزود: از سه ماهه سوم امسال پاکسازی وام‌های غیر فعال آغاز و این وام‌ها 2.9 درصد کاهش یافته و به 45.6 درصد کل وام‌ها رسیدند. در اول نوامبر میزان این وام‌ها 43.4 درصد کل وام‌های ارائه شده شد. وی تأکید نمود: در شرایط کنونی وام‌های غیر فعال دیگر بر سوددهی بانک‌ها تأثیرگذار نیستند زیرا میزان وام‌های فعال رو به رشد است. وی افزود: تاکنون بانک‌های اوکراینی 111 میلیارد گریونا از وام‌های غیر فعال را ابطال کرده‌اند.

هتمانتسف: بودجه 2021 یک بودجه توافقی است که هیچ کس را راضی نمی‌کند

دانیل هتمانتسف نماینده حزب «خادم ملت» در پارلمان و رئیس کمیته امور مالی، مالیات و گمرک شورای عالی گفت: بودجه سال آینده یک سند توافق شده است اما برای هیچ کسی راضی‌کننده نیست، راه حل مرضی‌الطرفینی است که هیچ طرفی را راضی نمی‌کند. وی تأکید نمود: هیچگاه نبوده که بودجه دولتی با تشویق و کف زدن تصویب شود. بدون خیالبافی می‌گویم که ما کشور فقیری هستیم، اوکراین فقیرترین کشور اروپا است و ما با بحرانی مواجه هستیم که ممکن است به شدت دیگر کشورها بر اوکراین تأثیر نگذاشته باشد اما در هر صورت بحران است. وی افزود: نیمی از اقتصاد اوکراین در سایه است و مردم به طور سامانمند از پرداخت مالیات طفره می‌روند در نتیجه بودجه، درآمد کافی ندارد.

شورای عالی اوکراین لایحه بودجه سال 2021 را به تصویب رساند

شورای عالی اوکراین در جلسه عصر 15 دسامبر لایحه بودجه دولتی سال 2021 را در شور دوم با 289 رأی تصویب کرد. نمایندگان فراکسیون‌های «خادم ملت»، «باتکیفشینا»، «حزب برای آینده»، «اعتماد» و 11 تن از نمایندگان مستقل به لایحه مذکور رأی مثبت دادند. نمایندگان «سکوی اپوزیسیونی برای زندگی»، «همبستگی اروپایی» و «گولوس» نیز به این لایحه رأی ندادند. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی لایحه را «بودجه فرصت‌ها» نامید. وی گفت: هزینه‌های اساسی لایحه بودجه برای بررسی در شور دوم افزایش داده شدند. در بودجه تصویبی درآمدهای دولت 1092 میلیارد گریونا (21 میلیارد گریونا بیشتر از طرح پیش‌نویس) و هزینه‌های دولت 1328 میلیارد گریونا (2.8 میلیارد گریونا کاهش نسبتب به طرح پیش‌نویس) تعیین شد. حداکثر میزان کسری بودجه نیز 247 میلیارد گریونا (23.7 میلیارد گریونا کمتر از شور نخست) و معادل 5.5 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. پیش‌بینی رشد اقتصادی: 4.6 درصد، میزان تورم اقتصادی: 7.3 درصد و میانگین نرخ دلار در سال آینده 29.1 گریونا به ازای هر دلار اعلام شد.

ثبت نام 33 هزار اوکراین در سامانه دریافت کمک مالی در نخستین روز اجرای برنامه

الکسی ویسکوب معاون اول وزیر تحولات دیجیتالی اوکراین و مستیسلاو بانیک مدیر پروژه اجرایی «دیا» اعلام کردند: در نخستین روز اجرای پروژه کمک مالی 8000 گریونایی به صاحبان مشاغل خرد و کارآفرینان حقیقی، 33 هزار نفر در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌اند؛ که از این تعداد 22 هزار مورد از کارآفرینان حقیقی بوده‌اند. معاون وزیر تحولات دیجیتالی گفت: ثبت نام تا تاریخ 31 دسامبر ادامه دارد و تمامی واجدین شرایط می‌توانند این کمک را دریافت نمایند. هنوز دو هفته برای ثبت نام زمان باقی مانده است.

مودی رتبه‌بندی اوراق قرضه روسی اوکراین را به مبلغ 3 میلیارد دلار پس گرفت

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندیMoody's Investors Service  رتبه‌بندی پیشین خود درباره اوراق قرضه منتشره توسط اوکراین در دسامبر سال 2013 که در سطح «Ca» بودند و فاقد اولویت و تأمین اعتبار محسوب می‌شدند را پس گرفت. مودی اعلام کرد: این تصمیم بنا به دلایل کاملا تجاری اتخاذ شده است. لازم به ذکر است که در فوریه سال 2016 موسسه The Law Debenture Trust Corporation plc نماینده و وکیل فدراسیون روسیه که دارنده ارواق قرضه اروپایی اوکراین به ارزش کل 3 میلیارد دلار بود بنا به وکالت از وزارت دارایی روسیه به دادگاه عالی لندنHigh Court of Justice of England and Wales شکایتی برای پس گرفتن دیون اوکراین بابت این اوراق قرضه، ارائه نمود. دادگاه مذکور در 29 مارس 2017 و در پروسه تسریع بررسی شکایت مذکور، ادعاها و دلایل اوکراین را وارد ندانست و اعلام کرد: اوکراین موظف به پرداخت ارزش این اوراق به میزان 3 میلیارد دلار و همچنین 75 میلیون دلار جریمه به علاوه 674 هزار دلار به ازای هر روز دیرکرد می‌باشد. اما در نتیجه شکایت اوکراین، دادگاه استیناف در سپتامبر سال 2018 اعلام کرد: پروسه قضایی باید به طور کامل انجام شود؛ زیرا ادعای اوکراین مبنی بر انتشار این اوراق تحت فشار روسیه بدون بررسی کامل قابل رد نمی‌باشد. دادگاه عالی انگلیس در 12 دسامبر سال گذشته شکایات متقابل اوکراین و روسیه را مورد بررسی قرار داد اما صدور رأی را به تعویق انداخت.

تصویب تخصیص 6 میلیارد گریونای دیگر برای صندوق مبارزه با کرونا

هیأت دولت در جلسه خود تصویب نمود که بودجه صندوق مبارزه با بیماری کرونا به میزان 6 میلیارد گریونا افزایش یابد. در سایت هیأت دولت آمده است: برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و غلبه بر پیامدهای منفی آن در اوکراین، افزایش هزینه‌های صندوق مقابله با کرونا از محل صرفه‌جویی هزینه‌های بودجه دولتی ضروری می‌باشد، بنا به پیشنهاد 36 تن از مقامات توزیع‌کننده وجوه بودجه مبنی بر کاهش هزینه‌ها تا آخر سال جاری، پیشنهاد می‌شود تا توزیع هزینه‌های صندوق عمومی‌بودجه مجددا تنظیم شود. لازم به ذکر است که حجم وجوه تخصیص یافته به صندوق مبارزه با کرونا از سوی صندوق عمومی‌بودجه تا 10 دسامبر 66 میلیارد گریونا گزارش شده که 45.5 میلیارد گریونا از آن هزینه‌های پرداختی بوده است.

شرکت هواپیمایی مائو قصد از سر گیری پروازها در 50 مسیر را دارد

شرکت هواپیمایی خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین – مائو- اعلام کرد: سال آینده و از فصل جدید که 28 مارس آغاز می‌شود، پروازها در 50 مسیر را از سر خواهد گرفت. بر اساس برنامه‌ها پروازهای این شرکت، در  7 مسیر داخلی، 38 مسیر بین‌المللی از مقصد کی یف و 5 مسیر بین‌المللی از مقصد فرودگاه‌های بین‌المللی استانی اوکراین از سر گرفته خواهند شد. یکی از مسیرهای بین‌المللی پرواز به جده – عربستان سعودی خواهد بود که یک مسیر جدید محسوب می‌شود.

هزینه‌های یک نماینده پارلمان در بودجه سال آینده

در بودجه دولتی سال 2021 برای هر نماینده پارلمان 344 هزار گریونا تخصیص داده شده است. الکسی گونچارنکو نماینده پارلمان اعلام کرد: صورت هزینه‌های بودجه برای هر نماینده شامل 237250 گریونا برای جبران هزینه‌های مربوط به اجاره مسکن یا اتاق در هتل، 90000 گریونا برای جبران هزینه‌های مربوط به سفرها در داخل اوکراین، 8000 هزار گریونا بابت ماموریت دستیاران مشاور به حوزه‌های انتخاباتی، 4890 گریونا هزینه مکالمات داخلی و بین شهری، 2000 گریونا بابت هزینه‌های اجاره دفاتر موقت در حوزه‌ها، 1500 گریونا هزینه لوازم تحریر، 670 گریونا هزینه ملاقات با رأی‌دهندگان است. این هزینه‌ها شامل حقوق و پاداش نمایندگان نمی‌شود.

دو وزیر کابینه استعفا دادند

سرگئی بیسآراب وزیر امور کهنه‌سربازان و رومان آبراموسکی وزیر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی استعفا دادند. متن استعفانامه‌های آنها به شورای عالی ارائه شد. دمیتری رازومکوف رئیس شورای عالی ضمن اعلام این مطلب، به کمیته‌های مربوطه دستور داد تا استعفانامه‌های دو وزیر مذکور را مورد بررسی قرار دهند. لازم به ذکر است که در جلسه علنی روز 16 دسامبر شورای عالی استعفانامه بیسآراب از مقام وزارت امور کهنه سربازان با 251 رأی موافق پذیرفت.

واکنش معاونین بانک مرکزی به تغییرات ساختاری این بانک

یکاترینا روژکووا معاون اول بانک مرکزی اوکراین پس از تغییرات ساختاری در این بانک گفت: در بخش «عملیات بازار» عملا زمینه تعارض در منافع ایجاد شده است. البته ساختار پیشنهادی جدید بهتر از ساختار پیشنهادی پیشین می‌باشد، به اعتقاد من اداره کل روش‌های بانکی باید تابع سیاست‌های پولی، و اداره کل روش‌های غیر بانکی تابع اداره کل ثبات مالی باشند؛ در نتیجه ما روش‌های هر بخش را با توجه ماهیت آن بخش تعریف خواهد کرد. در مجموع این امر بسیار خوب است که آخرین تغییرات سازمانی با شرکای بین‌المللی مورد رایزنی و هماهنگی قرار گرفته‌اند، اما بسیار بد است که تصمیم‌گیری در مورد آنها بدون بحث و بررسی مقدماتی با اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی انجام شده است. دمیتری سولوگوب معاون دیگر رئیس بانک مرکزی نیز اعتقاد دارد: نحوه توزیع و تقسیم اختیارات و وظایف میان معاونین و مدیران بانک مرکزی با مشخصات و خصوصیات آنها مطابقت ندارد. سولوگوب گفت: او از لغو تغییرات سازمانی غیر قابل توجیه حمایت می‌کند؛ اما اعتقاد دارد که تقسیم وظایف باید با خصوصیات حرفه‌ای افراد منطبق باشد. لازم به ذکر است که روژکوا و سولوگوب تنها اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی هستند که پس از تغییر رئیس آن در ماه ژوئیه مقام‌های خود را حفظ کرده‌اند.

کارشناس: اخمتوف می خواهد کل بازار انرژی برق را در دست بگیرد

نیکلای داویدیوک کارشناس سیاسی در تفسیر طرح ارائه شده از سوی یکی از نمایندگان فراکسیون «باتکیفشینا» برای ممنوع‌سازی واردات برق به مدت یک سال گفت: رینات اخمتوف از طریق نمایندگان تحت کنترل خود تلاش دارد تا موقعیت انحصاریش در بازار انرژی برق را حفظ و تثبیت کند. وی افزود: آنها تلاش دارند تا با اینجاد مانع در عملکرد انرگواتم و ممنوعیت واردات برق از بلاروس، قیمت انرژی برق در راستای منافع شرکت‌های متعلق به اخمتوف افزایش یابد، ما هم اکنون شاهدیم که چگونه برای این دو منبع انرژی ارزان برق مانع تراشی می‌شود، شمیگال نخست وزیر و بوسلاوت معاون اول وزارت انرژی که به اخمتوف وفادار می‌باشند، تمام تلاش خود را انجام دادند تا تولید برق ارزان در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را محدود سازند و هم اکنون ما شاهدیم که طرح ممنوعیت واردات برق ارزان ارائه شده است. هر گاه نقشه این آلیگارش اجرا شود، قیمت انرژی برق شدیدا افزایش خواهد یافت.

شمیگال خبر از جداسازی مجدد وزارت کشاورزی داد

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: در آغاز سال آینده مجددا وزارت سیاست‌های کشاورزی ایجاد خواهد شد. وی گفت: در جلسه هیأت دولت حتی نامزدان احراز مقام وزارت در این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. شمیگال افزود: دولت نیاز به سیاست‌های موثر در مجموعه کشت و صنعت و حمایت از تولیدکنندگان اوکراینی دارد. نخست وزیر اوکراین در ماه می نیز صحبت از لزوم جداسازی وزارت کشاورزی کرد و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اطمینان داده بود که این وزارتخانه در سپتامبر امسال ایجاد شود. لازم به ذکر است که وزارت سیاست‌های کشاورزی اوکراین در سپتامبر سال گذشته توسط دولت الکسی گونچاروک منحل و در وزارت توسعه اقتصادی ادغام شد.

زلنسکی قصد دارد سفیرانی را  که  نتایج اقتصادی خوبی تحصیل نمی‌کنند، عزل کند

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: در صورت عدم کسب نتایج اقتصادی در عملکرد سفرا، سفیران ناموفق از مقام خود عزل خواهند شد. وی خطاب به روسای نمایندگی‌های اوکراین در کشورهای خارجی گفت: امروز موج دوم شیوع بیماری کرونا در کل جهان در اوج خود می‌باشد. من همچنان به دیپلماسی تلفنی ادامه می‌دهم و تنها در طی یک سال 67 گفتگوی تلفنی با سران دیگر کشورها و دول انجام داده‌ام؛ که بخش اعظم گفتگوها در این تماس‌های تلفنی به اقتصاد اختصاص داشتند. وی افزود: نتایج اقتصادی در مناسبات دو جانبه یکی از معیارهای اصلی ارزیابی کار سفراست. وی گفت: من به سفیران اعلام می‌کنم که باید ظرف شش ماه پس از انتصاب خود اولین نتایج کار خود را در بعد اقتصادی نشان دهید.

شورای عالی مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی را به 14 درصد کاهش داد

طرح قانونی کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و دامپروری از 20 به 14 درصد، با رأِی موافق 255 نماینده در شورای عالی اوکراین به تصویب رسید. بر اساس این قانون، در عملیات گمرکی مالیات بر ارزش افزوده برای گروه‌های کالایی تعریف شده در قانون مذکور برابر 14 درصد خواهد بود. این اقلام دام زنده بزرگ و خوک، دام‌های کوچک، شیر خام، گندم، چاودار، جو، جو دوسر، سویا، بذر کتان، بذر کلزا، دانه آفتابگردان، دانه و میوه‌های روغنی و چغندر قند شامل می‌شوند.

شورای عالی قانون زلنسکی، معروف به «پرستاران سرمایه‌گذاران» را تصویب نمود

شورای عالی اوکراین طرح قانونی پیشنهاد شده از سوی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با نام «پرستاران سرمایه‌گذاران» را تصویب نمود. این قانون با رأی موافق 252 نماینده پارلمان به تصویب رسید. بر اساس قانون مذکور سرمایه‌گذاران اوکراینی و خارجی که مبلغ سرمایه‌گذاری آنها بیش از 20 میلیون یورو باشد و حداقل 80 فرصت شغلی با حقوق پایه متوسطی به میزان 15 درصد بیشتر از میانگین استان محل سرمایه‌گذاری، ایجاد کنند مورد حمایت‌های دولتی قرار خواهند گرفت. این سرمایه‌گذاران قرارداد مستقیم با دولت خواهند داشت. در این قانون حمایت‌های دولتی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در مبالغ بسیار بزرگ، در چارچوب قرارداد سرمایه‌گذاری ویژه تعیین خواهد شد. مهلت قانونی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری نباید بیشتر از 5 سال باشد.

66 درصد وجوه صندوق ضد کرونا برای «عمران بزرگ» هزینه شده است

66 درصد بودجه تعیین شده برای صندوق‌های ضد بحران در اوکراین برای امور اجرایی در چارچوب برنامه دولتی «عمران بزرگ» هزینه شده است. بدین ترتیب اوکراین از نظر این شاخص از کشورهای روسیه (44 درصد) و چین (19.7 درصد) پیشی گرفته است. براساس تحقیقات انجام شده تحت عنوان « Ukraine Economic Outlook » اوکراین نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمترین وجه (تنها 23 درصد ) صندوق‌های ضد بحران در جریان همه‌گیری کرونا را برای حمایت از کسب و کارها تخصیص داده است؛ درحالی که در کشورهای اروپایی این شاخص حدود 60 درصد است.

خبرهای اقتصادی روابط خارجی

 هیئت وزیران اعتبار تعرفه‌های ویژه برای کالاهای تولید روسیه را یک سال تمدید کرد

هیئت وزیران اوکراین تعرفه‌های ویژه گمرکی برای برخی از کالاها از روسیه را به مدت یک سال دیگر تمدید نمود. هیئت دولت اعلام کرد: اجرای مصوبه دولت در کل پاسخ به فدراسیون روسیه و استفاده این کشور از اقدامات محدودکننده در تجارت علیه اوکراین است. مفاد مصوبه هیئت دولتی شرایط برای حفاظت از منافع ملی و امنیت اوکراین بویژه در تایید به رسمیت شناختن روسیه به عنوان کشور متجاور را فراهم می آورد. تعرفه‌های ویژه شامل سوخت های سنگین و گازوئیل، گاز مایع و همه انواع ذغالسنگ می‌شوند.

 بریتانیا از نوسازی مجموعه دفاعی اوکراین حمایت می‌کند

 ملیندا سیمونس، سفیر بریتانیا در اوکراین با یوری گوسیف رئیس جدید « اوکرآبارون پروم» ملاقات کرد. وی در این ملاقات اعلام کرد: کشورش از اصلاحات و نوسازی صنایع دفاعی اوکراین از جمله طرحهایی که در راستای مدلهای جدید مدیریت موسسات «اوکرآبارون پروم» تنظیم شده اند، حمایت می‌کند. وی همچنین به گوسیف انتصاب به مقام ریاست هلدینگ اوکرآبارون پروم را تبریک گفت و نسبت به همکاری‌های ثمربخش ابراز امیدواری نمود. در این ملاقات دورنمای همکاری‌ها در صنایع دفاعی با توجه به چشم اندازهایی که توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان دو کشور ایجاد می‌کنند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 بانک بازسازی و توسعه اروپا 450 میلیون یورو برای احداث جاده به اوکراین وام می دهد

بانک بازسازی و توسعه اروپا و دولت اوکراین توافقنامه اعتباری به ارزش 450 میلیون یورو برای اجرای پروژه «توسعه شبکه حمل و نقلی درون اروپایی» را امضا نمودند. این توافقنامه از سوی اوکراین توسط ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساختها امضا شد. وی گفت: این اعتبار به تعمیرات اساسی بزرگراه شماره ام 5  کی یف – اودسا و جاده کمربندی شمالی لووف اختصاص خواهد یافت. وزیر زیرساختها افزود: اجرای این طرح نه تنها وضعیت جاده‌ها در کریدورهای جاده ای حمل و نقل بین المللی را بهبود می‌بخشد، بلکه ایمنی جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی اوکراین با اتحادیه اروپا و کی یف با دریای سیاه را ارتقا می دهد. لازم به ذکر است که آلکساندر کوبراکوف رئیس آژانس دولتی راهداری اوکراین اعلام کرده بود: امسال 3926 کیلومتر از جاده‌های کشور مرمت و نوسازی شده اند که معادل 92 درصد برنامه‌های دولتی است.

 شمیگال: اوکراین سال را با استقراض توانست به پایان برساند

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: عملیات انتشار اوراق قرضه و استقراض های دو هفته اخیر به اوکراین امکان دادند که امسال را بدون مشکل به پایان برساند و بخش هزینه‌های بودجه را اجرا نماید. وی گفت: در هفته گذشته بیش از 600 میلیون دلار با بهره 6.2 درصد و سررسید 4 ساله جذب شد که بهره بسیار کمی است. در هفته جاری در بازار داخلی نیز 51 میلیارد گریونا با مشارکت سرمایه گذاران خارجی جذب شد که به ما امکان می دهد با آرامش امسال را به پایان ببریم و کلیه تعهدات اجتماعی در قبال مردم، بازنشستگان و کارکنان دولت را اجرا کرده، تعهدات خود در بندهای سرمایه گذاری‌های اساسی را انجام دهیم. لازم به ذکر است که اوکراین در تاریخ 11 دسامبر اوراق قرضه اروپایی به ارزش کل 600 میلیون یورو منتشر و در  15 دسامبر نیز وزارت دارایی در جریان رویدادهای هفتگی، انتشار و فروش اوراق قرضه داخلی دولتی به ارزش کل 51 میلیارد و 439 میلیون گریونا با فروش چنین اوراقی استقراض نمود.

 پیش بینی « Dragon Capital » در خصوص تقویت نرخ گریونا

موسسه تحلیلی و مالی « Dragon Capital » اعلام کرد: نرخ دلار تا پایان امسال به 27.5 گریونا خواهد رسید و نسبت به نرخ ماه سپتامبر که 29 گریونا بود، تقویت خواهد شد. یلینا بیلان اقتصاددان ارشد موسسه گفت: تقویت تدریجی گریونا نسبت به دلار در سه ماهه نخست سال آینده ادامه خواهد یافت؛ اما مجدداً به سطح 28 گریونا به ازای هر دلار باز خواهد گشت و تا آخر سال آینده این نرخ به 30 گریونا خواهد رسید. به گفته وی تقویت ارزش گریونا به دلیل افزایش قیمت کالاهای صادراتی اوکراین و رشد مجدد تقاضا از سوی اشخاص غیر مقیم برای خریدار اوراق قرضه داخلی دولتی که برای رشد عرضه ارزهای خارجی انگیزه ایجاد می‌کند، رخ داده است. لازم به ذکر است: جذابیت اوراق قرضه داخلی دولتی پس از افزایش نرخ بهره آنها به 10 تا 12 درصد برای اشخاص غیر مقیم افزایش یافت. وی همچنین گفت: ذخایر ارزی بین المللی اوکراین تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به 28 میلیارد دلار می رسد. بیلان همچنین پیش بینی نمود که میزان این ذخایر در اواخر سال 2022 به 33 میلیارد دلار افزایش یابند.

 هیئت صندوق بین المللی پول از 21 دسامبر کار خود را بر روی برنامه  اوکراین آغاز می‌کند

صندوق بین المللی پول از تاریخ 21 تا 23 دسامبر امسال بر روی بازنگری در توافقنامه برنامه آماده به کار با اوکراین کار خواهد کرد. وزارت دارایی اوکراین ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: هیات صندوق بین المللی پول بصورت از راه دور با مقامات اوکراینی اقدامات، اصلاحات و امور لازم برای تکمیل نخستین مرحله بازنگری در برنامه مذکور، گفتگو خواهد کرد. وزارت دارایی گفت: ملاقاتها و گفتگوها پس از خاتمه تعطیلات و جشن‌های سال نو، در ژانویه سال آینده از سر گرفته خواهند شد.

 شمیگال زمان دریافت وام از صندوق بین المللی پول را اعلام داشت

دولت اوکراین اعلام کرد: در روزهای 20 تا 27 دسامبر مذاکرات با صندوق بین المللی پول مجددا فعال خواهند شد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین تاکید نمود که طرف اوکراینی امیدوار است که در ماه‌های فوریه یا مارس سال آینده بخش دوم وام از صندوق را دریافت نماید. وی گفت: ما همکاری‌های خوبی با اتحادیه اروپا داریم و بخشی از وام (اروپایی) را هفته گذشته دریافت نمودیم. امیدواریم این هفته در مذاکرات ما با صندوق پیشرفتهایی حاصل شوند؛ زیرا ما چشم اندازهای نسبتا خوبی داریم. وی افزود: امید داریم که حداکثر تا فوریه، یا فوریه – مارس بخش دوم وام (صندوق) را دریافت کنیم، در صورتی که مسائل غیر منتظره ای پیش نیایند.

صادرات 23.8 میلیون تن غله از اوکراین

صادرات غلات از اوکراین از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا 18 دسامبر امسال معادل 23.8 میلیون تن اعلام شد که 4.5 میلیون تن کمتر از سال گذشته است. در مدت زمانی فوق الاشاره 12.2 میلیون تن گندم، 3.7 میلیون تن جو، 1.7 میلیون تن چاودار و 7.5 میلیون تن ذرت نیز صادر شد.

 کاهش صادرات و واردات اوکراین در سال 2020

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: میزان صادرات اوکراین در سالجاری در مقایسه با سال گذشته 3.5 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات کالا از اوکراین در امسال 44.3 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل 5.9 درصد کمتر است. در همین حال ارزش واردات کالا به اوکراین هم 48.4 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 4 میلیارد دلار بیشتر کالا وارد شد. کشورهای چین، آلمان و روسیه با صادرات 7.4، 4.6 و 4.1 میلیارد دلار کالا به اوکراین بزرگترین صادرکنندگان کالا به اوکراین و کشورهای چین، لهستان و روسیه به ترتیب با واردات 6.3، 3 و 2.5 میلیارد دلار کالا از اوکراین بزرگترین واردکنندگان محصولات اوکراینی بودند.

 کاهش سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در اقتصاد اوکراین

در 10 ماه نخست امسال 221 میلیون دلار سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی بصورت خالص جذب اقتصاد اوکراین شد؛ این درحالی است که سال قبل این میزان 4.5 میلیارد دلار بود. بانک مرکزی اوکراین افزود: امسال سرمایه گذاری‌ها در سرمایه‌های اشتراکی و سهامی نیز در این مدت از 1.1 میلیارد دلار در سال گذشته به 834 میلیون دلار کاهش یافت.

 علاقمندی دوباره سرمایه گذاران خارجی به اوراق قرضه اوکراین

ارزش سرمایه گذاری اشخاص غیر مقیم در اوراق قرضه دولتی داخلی اوکراین به میزان 6.8 درصد یا 5.2 میلیارد گریونا افزایش یافته و به رقم 81.5 میلیارد گریونا رسید. مطابق با آمار اعلامی‌بانک مرکزی اوکراین سهم اشخاص غیر مقیم در کل دارندگان و خریداران اوراق قرضه دولتی داخلی اوکراین در مقایسه با سال قبل 8.6 درصد بیشتر شد؛ اما ارزش اوراق قرضه نزد اشخاص غیر مقیم در مقایسه با آغاز امسال 34.3 میلیارد گریونا یا 29.6 درصد کاهش یافته است. سرمایه گذاری‌های این افراد در بازار اوراق قرضه دولتی داخلی در سال گذشته با رشد 18 برابری یا 109 میلیارد گریونایی به رقم 115.8 میلیارد گریونا رسید. لازم به ذکر است که با افزایش بهره این اوراق، اشخاص غیر مقیم مجددا نسبت به خرید اوراق مذکور علاقمند شده اند.

 افزایش شدید تقاضا برای نیروی کار اوکراینی

در اروپا از آغاز همه گیری بیماری کرونا تقاضا برای استخدام نیروی کار و مهاجرین کاری اوکراینی 40 درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های سایت «اپن دادتا بوت» کشورهای لهستان، آلمان و چک بیشترین تقاضا برای استخدام نیروی کاری اوکراینی را داشته اند. کارفرمایان اروپایی بیشتر خواهان استخدام کارگران و متخصصان دارای حرفه‌های ذیل می‌باشند: لهستان: کارگران برای بسته بندی، باربری، خیاطی، رانندگی، کارگران و تکنسین‌های عمرانی، آلمان: پرستار، کاشی کار، لوله کش، برق کار و کارگران برای بسته بندی، چک: بخش هتل داری، جوشکاران، برقکاران و راننده.

 روژکووا: بانک مرکزی تمامی‌شروط برای دریافت وام صندوق بین المللی پول را اجرا کرده است

یکاترینا روژکووا معاون اول رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: این بانک تمامی‌شروط تعیین شده از سوی صندوق بین المللی پول را برای دریافت بخش بعدی وام از این صندوق، اجرا کرده است. وی گفت: بانک مرکزی تمامی معیارهای ساختاری لازم برای دریافت وام از جمله تغییر در قانون بانکداری، تایید برنامه‌های بانکهای دولتی برای کار با سرمایه‌های مشکلدار و تنظیم تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی در شورای ثبات مالی برنامه احیای قدرت پرداختی صندوق را انجام داده ایم و طرح های قانونی در شورایعالی برای بررسی ثبت شده اند. امروز تمامی‌پیش شرط های لازم برای آن که هیات صندوق بین المللی پول بازنگری در برنامه اعتباری را آغاز نماید، از سوی بانک مرکزی انجام شده اند.

هیئت صندوق بین المللی پول در ژانویه کار خود را ادامه می دهد:

بانک مرکزی اوکراین شروع به کار کارشناسان صندوق بین المللی پول درباره اوکراین را تایید کرد. کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: ما به اتفاق همکاران از دفتر ریاست جمهوری و هیات دولت رویدادهای اصلی اقتصادی از زمان تایید برنامه صندوق درباره اوکراین در ماه ژوئن را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهیم. کار هیات صندوق در ماه ژانویه نیز ادامه خواهد یافت و به احتمال بسیار هیات در آن زمان به اوکراین سفر خواهد کرد. لازم به ذکر است که گفتگوها و بررسی‌های کارشناسان از راه دور و بصورت اینترنتی انجام می‌شود.

 افزایش قیمت ذرت در بنادر اوکراین

در حالی که قیمت ذرت در بنادر اوکراین از آغاز فصل تجاری امسال روندی کاهشی داشت، در هفته گذشته این روند تغییر کرد و قیمت این محصول افزایش یافت. آنا تانسکایا رئیس بخش بازارهای محلی «آ پ کا اینفورم» در این باره گفت: امتناع کشاورزان از فروش ذرت در بازار داخلی و همچنین افزایش اولیه این محصول برای صادرات بر پایه شرایط تحویل FOB و از طرف دیگر افزایش نسبی قیمت نفت و نگرانی‌ها درباره میزان محصول ذرت در برزیل و آرژانتین باعث شد تا قیمت ذرت در بنادر اوکراین افزایش یابد. لازم به ذکر است تا تاریخ 14 دسامبر 29.8 میلیون تن ذرت از 5.3 میلیون هکتار اراضی کشاورزی برداشت شد. میانگین محصول دهی هر هکتار برابر 5.57 تن اعلام شد. قیمت هر تن ذرت تحت شرایط تحویل СРТ بندر، بین 7100 تا 7300 گریونا اعلام شده که حاکی از رشد 50 تا 100 گریونایی در هر تن می‌باشد.

 توضیحات یک کارشناس درباره شروط اصلی صندوق بین المللی پول برای اوکراین

اولگ پندزین کارشناس اقتصادی گفت: مشکل اصلی در شروط تعیین شده از سوی صندوق بین المللی پول برای اوکراین، موضوع فساد اداری است؛ این در حالی است که سهم شروط این نهاد مالی بین المللی نسبت به بانک مرکزی اوکراین ناچیز می‌باشد. وی افزود: اوکراین در سالجاری مشکلاتی در ارتباط با حسابهای واحد خزانه داری داشت. تامین هزینه‌های بندهای تضمین نشده بودجه متوقف شده بود، همچنین تغییراتی در قانون آژانس ملی مبارزه با فساد مالی مورد تصویب قرار گرفتند که اروپایی‌ها تاکید کردند این تغییرات مورد نظر آنها نبوده است؛ اما با این حال نزدیک به 700 میلیون یورو وام به اوکراین اعطا شد؛ اما صندوق بین المللی پول یک نهاد مالی سیاسی است و رفتار این صندوق همیشه در الگوهای اقتصادی نمی‌گنجد و در نتیجه هیات خود را اعزام می‌کند، اما بر شرط مبارزه با فساد مالی تاکید دارد.

  وزارت اقتصاد دلایل کاهش سرمایه گذاری‌های اساسی را اعلام داشت

کاهش چشمگیر سرمایه گذاری‌های اساسی در اوکراین در سومین فصل متوالی در سطح 35 درصد حفظ شد. وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: بخش های اقتصادی و کسب و کارها، به دلیل اعمال قرنطینه و محدودسازی فعالیت های تجاری ضررهای جدی متحمل شدند. از طرف دیگر موضع انتظاری در شرایط غیر قابل پیش بینی و بی ثباتی مهم ترین دلایل کاهش سرمایه گذاری‌های اساسی بوده اند که در نتیجه آنها در 9 ماه نخست امسال کاهش سرمایه گذاری‌های اساسی در سطح 35.4 درصد حفظ شده اند که بیشترین کاهش از سال 2010 تا کنون محسوب می‌شود.

استفانیشینا: اوکراین علاقه مند به توسعه همکاری‌های راهبردی با چین می‌باشد

چهارمین نشست کمیسیون همکاریهای اقتصادی و راهبردی اوکراین و چین برگزار شد. اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر در امور همگرایی اروپایی رئیس بخش اوکراینی و لیو هه معاون نخست وزیر شورای دولتی چین ریاست بخش چینی این کمیسیون را به عهده داشت. در این نشست که به صورت ویدیویی برگزار شد، اهمیت ادامه گفتگوها برای همکاری‌های راهبری با چین مورد تاکید قرار گفت. استفانیشینا اعلام کرد: تعمیق همکاری‌های راهبردی با چین یکی از اولویت ها در سیاست خارجی اوکراین است و ما علاقمندی بسیاری برای توسعه همه جانبه مناسبات با چین در زمینه‌های مختلف همکاری‌ها داریم. در این گفتگوها همچنین درباره چشم انداز دسترسی اوکراین به بازار باز چین و دورنمای تعاملات دو کشور در چارچوب برنامه‌های عمرانی «کمربند اقتصادی راه ابریشم » بحث و تبادل نظر شد.

استرالیا رقیب اوکراین در صادرات گندم

اندونزی همچنان دومین کشور بزرگ واردکننده گندم در جهان محسوب می‌شود. پیش‌بین شده این کشور امسال حداقل 10.8 میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به سال گذشته (10.6 میلیون تن) حتی کمی افزایش دارد. اینا استپاننکو تحلیلگر موسسه «آ پ کا اینفورم» ضمن اعلام این موضوع، گفت: استرالیا می‌تواند جایگاه گندم اوکراین را در بازار اندونزی بگیرد. وی افزود: اندونزی به عنوان کشوری که بیشترین تقاضا را برای واردات گندم اوکراین دارد برای تولیدکنندگان ما بسیار مهم است و این کشور یکی از بزرگترین خریداران گندم اوکراین محسوب می‌شود. اندونزی در دو سال تجاری گذشته به ترتیب 2.6 و 2.9 میلیون تن گندم از اوکراین وارد کرده، اما سال گذشته مصر رتبه نخست در واردات گندم اوکراین را از آن خود کرد و اندونزی رتبه دوم راکسب نمود. امسال نیز اوکراین فعالانه به اندونزی گندم صادر می‌کند و هم اکنون صادرات گندم اوکراین به این کشور از 2.2 میلیون تن فراتر رفته است. این کارشناس تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها استرالیا امسال 28.5 میلیون تن گندم برداشت خواهد کرد و قادر به صادرات 19.5 میلیون تن گندم و غلات خواهد بود که از این میزان حداقل 2.5 میلیون تن به اندونزی صادر خواهد شد.

بانک مرکزی پیش‌بینی در مورد رشد ذخایر ارزی را بدتر کرد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: پیش‌بینی ذخایر ارزی بین‌المللی این بانک در سال جاری از 29.1 میلیارد دلار به 27 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: سطح ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین تا آخر سال جاری به نزدیک 27 میلیارد دلار یا کمی‌بیشتر خواهد رسید که به میزان استقراض دولت بستگی خواهد داشت. لازم به ذکر است که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که میزان ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین در آخر سال جاری در سطح 29.1 میلیارد دلار باشد. خاطرنشان می‌سازد که ذخایر ارزی بین‌المللی بانک مرکزی اوکراین در آخر ماه نوامبر با 0.02 درصد کاهش نسبت به ماه اکتبر برابر 26.13 میلیارد دلار اعلام شد.

روسیه تحریم محصولات کشاورزی اوکراین را تمدید کرد

دولت روسیه اعتبار اقدامات اقتصادی ویژه – تحریم مواد غذایی تولید اوکراین – را تا تاریخ 31 دسامبر 2021 تمدید نمود. این تصمیم بر اساس دستور رئیس جمهور روسیه صادره در تاریخ 21 نوامبر 2020 اتخاذ شده است. همچنین مصوبه مربوط به امهای محصولات تحت تحریم که به روسیه وارد می‌شوند تا تاریخ 31 دسامبر سال آینده تمدید شده است. لازم به ذکر است که اخیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای غربی را تا آخر سال آینده تمدید نمود.

حکم دادگاه داوری در اختلاف میان اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد صادرات الوار 

 تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی و نماینده تجاری اوکراین اعلام کرد: دادگاه داوری بین‌المللی در زمینه اختلاف میان اوکراین و اتحادیه اروپا درباره صادرات الوار چوب گرد و محدودیت‌هایی که اوکراین برای صادرات این نوع کالا تعیین کرده، اعلام کرده که اوکراین می‌تواند و حق دارد صادرات الوار چوب گرد را تحت شرایطی محدود نماید. به ویژه این دادگاه به ممنوعیت صادرات چوب و الوار گونه‌های باارزش و کمیاب که از سال 2005 در اوکراین اعمال می‌شود، اشاره و این ممنوعیت را قانونی دانسته است. در همین حال قضات دادگاه تأکید کردند: اوکراین می‌بایست ممنوعیت اعلام شده در سال 2015 را با مقررات اروپایی یکسان‌سازی نماید. کاچکا گفت: از طرف دیگر اوکراین نتوانسته است به طور کامل از موضع خود دفاع کند زیرا قضات پرونده اعمال ممنوعیت برای حفاظت از تولیدکنندگان داخلی را مغایر با توافقنامه عضویت وابسته و ناقض آن دانسته‌اند.

بانک جهانی وام 300 میلیون دلاری برای اوکراین را تأیید نمود

بانک جهانی تخصیص 300 میلیون دلار وام به اوکراین بر اساس طرح «نوسازی سامانه تأمین اجتماعی شهروندانی که به دلیل همه‌گیری کرونا در معرض سقوط به زیر خط فقر قرار دارند» را مورد تأیید قرار داد. برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهند که در نتیجه شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا در اوکراین میزان فقر در این کشور ممکن است تا آخر امسال به میزان 4 درصد افزایش یابد. آروپ بنرجی مدیر بانک جهانی در اروپای شرقی اعلام کرد: حمایت بانک جهانی از اوکراین در این دوره بحرانی در راستای دفاع و حمایت از اقشار کم درآمدی است که به طور جدی از گسترش بیماری کرونا آسیب دیده‌اند و تأثیر آن برای مبارزه با فقر می‌باشد. اقدامات تأمین و حمایت‌های اجتماعی که با وام جدید تأمین سرمایه خواهند شد به دولت کمک می‌کند تا بودجه برنامه‌های اجتماعی مربوطه را تأمین نماید.

تصویب برنامه اقدامات همکاری‌های اوکراین و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

سرپرست وزارت انرژی اوکراین و کادری سیمسون کمیسر اتحادیه اروپا در امور انرژی، 10 دسامبر در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری‌های راهبردی انرژی میان اتحادیه اروپا و اوکراین جلسه ویدیویی برگزار کردند. طرفین در این جلسه، برنامه همکاری در تمامی‌بخش‌های کلیدی به خصوص خط مشی انرژی سبز اروپایی، افزایش بهره‌وری انرژی و منابع انرژی تجدیدپذیر و ایمنی هسته‌ای تعریف و تعیین شدند. همچنین اصلاحات در بازار انرژی اوکراین در برنامه مذکور درج شد. طرفین همچنین درباره همخوان سازی و نزدیک کردن قوانین با خط مشی انرژی سبز اروپایی توافق نمودند تا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بهره‌گیری از انرژی پاک و دستیابی به دیگر اهداف بزرگ زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند.

مهاجرت اوکراینی‌ها برای اشتغال در دیگر کشورها

بر اساس آمار رسمی در 9 ماه نخست امسال 61.9 هزار شهروند اوکراین به طور رسمی در کشورهای دیگر مشغول به کار شده‌اند؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل این میزان 63.9 هزار نفر بود. اوکراینی‌ها بیش از همه به کشور قبرس (12.3 هزار نفر) و لهستان (4.7 هزار نفر) مهاجرت کرده‌اند. همچنین اعلام شده است که 1.9 هزار نفر به لیبریا، 1.8 هزار نفر به پاناما و 1.8 هزار نفر به جزایر مارشال و 1.6 هزار نفر در بلژیک مشغول به کار هستند.  در سال 2019 نیز بیشترین جریان مهاجرت کارگری اکراین به کشورهای لهستان (14.2 هزار نفر)، قبرس (10.7 هزار نفر)، آلمان (5 هزار نفر)، انگلیس (4.3 هزار نفر)، یونان (4 هزار نفر)، جمهوری چک (3.3 هزار نفر) و جزایر مارشال (2.8 هزار نفر) ثبت شده است.

25 درصد کالاهای اوکراینی «قاچاق» هستند

نزدیک به 25 درصد کالاهایی که در بازارهای اوکراین در حوزه‌های مختلف فروخته می‌شوند، «واردات خاکستری» یا قاچاق هستند. کارشناسان و تحلیل‌گران پس از انجام مصاحبه با واردکنندگان و صادرکنندگان اعلام کردند: نزدیک به 20 درصد شرکت‌های مذکور اعتقاد دارند که این وضعیت، نتیجه فساد اداری و مالی در گمرکات و رشوه‌خواری مقامات می‌باشد. نزدیک به نیمی از مصاحبه شوندگان اعتقاد دارند که دارا بودن «دوستانی» در رده‌های مختلف حکومتی ضامن موفقیت کسب و کار می‌باشد، داشتن «دوستانی» در گمرکات و سازمان مالیات اولویت بیشتری دارد. واردکنندگان بر این عقیده‌اند که با داشتن ارتباطات با مقامات، می‌توانند از کسب و کار خود حفاظت کنند. صادرکنندگان داشتن «دوستان» را تسهیل‌کننده صادرات و سبب گسترش کسب و کار می‌دانند.

رئیس سابق گمرک: اوکراین سالانه به دلیل قاچاق 3 میلیارد دلار متضرر می‌شود

ایگور موراتوف رئیس سابق سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام کردد: بودجه اوکراین به دلیل قاچاق کالا و فساد در دفاتر گمرک، هر ماه حدود 250 میلیون گریونا کسری درآمد دارد و متضرر می‌شود. وی گفت: پس از صحب‌های معروف زلنسکی درباره وضعیت گمرک و اخراج تمام روسای ادارات منطقه‌ای گمرک، روش‌های فاسد مالی و اداری متوقف نشدند و همچنان ادامه دارند. وی افزود: افرادی که روش‌های فاسد را در گمرکات اجرا می‌کردند همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهند. موراتوف گفت: یکی از رایج‌ترین روش‌های قاچاق «تغییر نام کالا» است. آنها یک محصول را با نام و عنوان دیگر مثلا جوراب بجای شامپو، تلفن همراه بجای قطعات یدکی اتوموبیل‌های لوکس وارد می‌کنند. اخیرا اطلاعات واردات جوراب را مطالعه کردم، آن قدر جوراب وارد شده که کل جمعیت اوکراین در 5 سال آینده هم نمی‌توانند همه آنها را استفاده کنند.

شرکت‌های اوکراینی در مناقصه مصر برای خرید گندم پیروز شدند

آژانس دولتی مصری GASC در 15 دسامبر مناقصه‌ای برای خریداری 235 هزار تن گندم خوراکی برگزار و در جریان آن 115 هزار تن گندم اوکراینی خریداری کرد. شرکت اوکراینی «OLAM » توانست در این مناقصه 55 هزار تن گندم به قیمت 283.33 دلار به ازای هر تن تحت شرایط C&F بفروشد (بر اساس شرایط FOB قیمت هر تن برابر 268.98 دلار با نرخ حمل و نقل 14.35 دلار به ازای هر تن است). شرکت اوکراینی بین‌المللی Louis Dreyfus نیز در چارچوب مناقصه مذکور توانست 60 هزار تن گندم به قیمت 282.41 دلار به ازای هر تن تحت شرایط C&F بفروشد (بر اساس شرایط FOB قیمت هر تن برابر 268.98 دلار با نرخ حمل و نقل 13.43 دلار به ازای هر تن است). لازم به ذکر است که مصر از آغاز سال تجاری کنونی 3.91 میلیون تن گندم خوراکی خریداری کرده است که 3.44 میلیون تن از آن از روسیه بوده است.

اوکراین 7 میلیون تن غله کمتر از سال گذشته برداشت کرد

کشاورزان اوکراینی با برداشت 65.4 میلیون تن غلات در سال جاری برداشت از اراضی کشاورزی را پایان دادند. این میزان محصول غله به اندازه 7 میلیون تن کمتر از محصول سال گذشته است. در مجموع 83.8 میلیون تن محصولات کشاورزی اصلی از اراضی به مساحت 24.1 میلیون هکتار برداشت شد که از این میزان 65.4 میلیون تن غله از سطح 15.3 میلیون هکتار بوده است. در مجموع 25.1 میلیون تن گندم، 29.8 میلیون تن ذرت، 7.8 میلیون تن جو، 13.1 میلیون تن آفتابگردان، 2.8 میلیون تن سویا ،9.2 میلیون تن چغندر قند و 2.6 میلیون تن کلزا برداشت شده است. همچنین اعلام شده است که کشاورزان اوکراینی در 8.07 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشت زمستانه انجام داده‌اند که 6.1 میلیون هکتار از آن تحت کشت گندم می‌باشد. بر اساس اطلاعات وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی تا تاریخ 14 دسامبر 12.2 میلیون تن گندم صادر شده است.

وزیر: وزارت دارایی تمام اقدامات لازم برای سفر هیأت صندوق بین‌المللی پول را انجام داده است

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد: ما دارای ارتباطات و تماس‌های مثبت و عادی با شرکای بین‌المللی خود هستیم. تاریخ احتمالی سفر هیأت صندوق بین‌المللی به اوکراین را نمی‌توان اعلام کرد؛ اما وزارت دارایی هر اقدامی‌که لازم بوده را برای انجام این سفر و بازنگری در برنامه آماده به کار صندوق بین‌المللی پول انجام داده است. وی گفت: تصویب بودجه یک معیار است که میزان توانایی ما برای انجام تعهدات مان را نشان می‌دهد. ما مدت زیادی با نمایندگان هیأت صندوق بین‌المللی پول بر شاخص‌های بخش درآمدها و هزینه‌ها و کسری بودجه کار کردیم. این شاخص‌هایی که به آنها رأی داده شده با اصولی که درباره آنها گفتگو کریدم مطابقت دارند و عملا هماهنگ شده می‌باشند.

شورای عالی توافقنامه منطقه آزاد تجاری با بریتانیا را تصویب کرد

شورای عالی اوکراین توافقنامه همکاری‌های سیاسی، تجارت آزاد و همکاری‌های راهبردی میان اوکراین و بریتانیا را تصویب نمود. این توافقنامه پس از آنکه توافقنامه عضویت وابسته میان اوکراین و اتحادیه اروپا و جامعه انرژی اتمی اروپا و کشورهای اروپایی درمورد بریتانیا اعتبار خود را از دست بدهد، اجرایی خواهد شد. لازم به ذکر است که پارلمان بریتانیا نیز پرسه مربوط به تصویب این توافقنامه را به اتمام رسانده است.

وزارت امور خارجه 3 اولویت در تجارت خارجی اوکراین را اعلام داشت

دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین سه وظیفه و هدف دارای اولویت برای اقتصاد خارجی اوکراین در ده سال آینده را اعلام نمود. وی گفت: این اهداف دارای اولویت عبارتند از: حمایت از تولیدکنندگان اوکراینی که محصول تولید می‌کنند و تلاش دارند آن را صادر نمایند، تأمین امنیت کشور بنا به لزوم اهمیت جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد همکاری‌ها و ارتباطات با اوکراینی‌های مقیم خارج برای توسعه اقتصاد. به گفته وزیر امور خارجه اولین اولویت حمایت از کارآفرینان و بازرگانان می‌باشد که محصولات با ارزش افزوده تولید می‌کنند و تلاش دارند تا به طور انبوه محصولات خود را صادر کنند و توجه خاصی بر تولید محصولات دارای فن‌آوری عالی دارند.

ابوظبی در بخش دامپروری  معادل «بودجه کشاورزی اوکراین» سرمایه‌گذاری می‌کند

امارت ابوظبی امارات متحده عربی، در حوزه دامپروری اوکراین 524 میلیون درهم یا 143 میلیون دلار که معادل بودجه بخش کشاورزی اوکراین در قانون بودجه سال 2021 می‌باشد، سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های پرورش ماهی، احشام بزرگ و طیور انجام خواهند شد. بخش بزرگی از وجوه سرمایه‌گذاری برای استفاده از فن‌آوری‌های جدید برای بهبود تولید انبوه محصولات غذایی هزینه خواهند شد. ابوظبی با این سرمایه‌گذاری قصد دارد تا امنیت غذایی خود را تأمین نماید.

توضیح اتحادیه اروپا در مورد دلایل تأخیر در ارائه وام به اوکراین

ماتی ماآاسیکاس سفیر و نماینده اتحادیه اروپا در کی یف، دلیل تأخیر در پرداخت کمک مالی کلان از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین را اعلام کرد. اوکراین در اوایل دسامبر 600 میلیون یورو از اتحادیه اروپا به عنوان بخش نخست کمک مالی را دریافت کرد. اما بخش بعدی این کمک مالی تنها پس از تصویب قوانین مندرج در تفاهمنامه مربوطه توسط اوکراین ارائه خواهد شد. درباره دریافت بخش بعدی وام صندوق بین‌المللی پول نیز همین وضعیت حاکم است. وی اعلام داشت: در مجموع اوکراین در ماه‌های اخیر در مبارزه با فساد، بخش دادگستری و ایجاد ساختارهای نهادین موفق نبوده است که موجب ایجاد نگرایی‌هایی در مورد دستاوردهای اوکراین در اصلاحات شده است. این نگرانی در صندوق بین‌المللی پول نیز وجود دارد. اتحادیه اروپا با صندوق همکاری نزدیکی برای نظارت بر تحولات و اصلاحات دارد و به همین دلیل حتی پرداخت اولین بخش از کمک مالی کلان اتحادیه اروپا به اوکراین به تاخیر افتاد. وی گفت که پرداخت بخش دوم وام کلان به اجرای 8 شرط تعیین شده برای اوکراین، از جمله شروط مرتبط با اصلاحات در سامانه قضایی بستگی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما