معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۹۲۳

هوش مصنوعی و صنعت ملی در امارات متحده عربی

پس از تغییر و تحولات در دنیای فناوری اطلاعات و رویداد انقلاب چهارم صنعتی، اینک هوش مصنوعی که از بطن آن بیرون آمده است در حال تغییر چهره تمدن بشری است. کشورهای بزرگ صنعتی حضور فعالی در این عرصه داشته و در حال رقابت با یکدیگر می‌باشند. کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، قطر، عمان و امارات نیز از این امر مستنثنی نبوده و با سرمایه گذاری‌های وسیع در این حوزه در حال رقابت و کسب جایگاه جهانی هستند. در این گزارش به نقش هوش مصنوعی در بخش صنعت امارات پرداخته شده است.

کارشناسان حوزه صنعت معتقدند که در آینده نزدیک فرایند تحولات هوش مصنوعی به توسعه بخش صنعت در امارات و افزایش رقابت جهانی آن کمک خواهد کرد. از نظر آنها هوش مصنوعی و فنآوری تصویری متفاوت برای بخش صنعتی در امارات ترسیم می‌کند. این تغییرات از شکل کارخانه‌ها آغاز شده، از فرآیند تولیدی عبور می‌کند و به بازار تولید می رسد. تاثیرات اقتصادی هوش مصنوعی محدود به کاهش هزینه‌ها، تغییر الگوی مصرفی و تولید و تنها بهبود تولیدی نیست بلکه به تحقق میانگین رشد اقتصادی بالا از طریق سرمایه گذاری هوشمند در بخش های مختلف گسترش می یابد.

بر اساس برآوردهای وزارت انرژی و صنعت، بخش صنعتی یکی از اصلی ترین محرک ها در حمایت از رشد و تقویت تولید ناخالص ملی کشور بشمار می رود و پیش بینی می‌شود سهم آن در تولید ناخالص ملی تا سال 2030 به 20 % برسد. نتایج گزارش شاخص های عملکرد بخش صنعتی در نیمه نخست سال 2020 صادره از دفتر توسعه صنعت وابسته به اداره توسعه اقتصادی ابوظبی تایید می‌کند شمار مجوزهای صنعتی جدید در گروه پیشگامان صنعتی و در دست ساخت به ترتیب 81 و 33 % نسبت به زمان مشابه در سال 2019 افزایش یافته است. مجوزهایی که به مرحله تولید رسیده اند معادل 29 مجوز با ارزش سرمایه گذاری کلی 2میلیارد و 600 میلیون درهم می‌باشد. شمار تاسیسات صنعتی که در امارت( ابوظبی) وارد مرحله تولید شده بیش از 57 %رشد داشته است.

مجموعه 66 تاسیسات صنعتی با ارزش سرمایه گذاری 6 میلیارد و 290 میلیون درهم می‌باشد. شمار کلی مجوزهای صنعتی ثبت شده تا پایان سال 2019 معادل 1 هزار و 552 مجوز شامل 880 مجوز با وضعیت تولید، 535 مجوز با حالت در حال ساخت و 206 مجوز برای پیشگامان صنعت است.

 بر اساس آمارهای مرکز آمار ابوظبی، صادرات بخش صنعت تولیدی در پایان سال گذشته 2019 به 29 میلیارد و 400 میلیون درهم افزایش یافت که 50.7 % از کل صادرات غیر نفتی به ارزش 57 میلیارد و 900 میلیون درهم را تشکیل می دهد.

کارشناسان تاکید می‌کنند ظهور ربات ها در روند تولید با بهره گیری از ژنرال موتور اولین ربات صنعتی Unimate در سال 8200 اتفاق افتاد و می‌توان با اجازه دادن به سنسورها (حسگر) از هوش مصنوعی در یافتن خطاهای خط تولید استفاده کرد. به این ترتیب بلافاصله قسمت معیوب از خط تولید خارج می‌شود که باعث صرفه جویی مبالغ زیادی برای تولید کننده می‌شود. آنان خاطر نشان کردند با توجه به پیشرفت های آینده، هوش مصنوعی در ارزیابی فرصت ها و تولید محصولات آینده از طریق چاپ سه بعدی ضروی خواهد بود.

در همین راستا، سعود ابو الشوارب مدیرکل شهر صنعتی دبی تصویر بخش صنعتی در آینده نزدیک را ترسیم کرد و گفت: هوش مصنوعی در فرآیند های صنعتی نقش مهمی خواهد داشت به گونه ای که توانایی رایانه‌ها مانند انسان‌ها می‌شود و وظایف را با سرعت و دقت بیشتر و با کمترین مواد مصرفی انجام می دهند. بکارگیری فنآوری نوظهور و همچنین استفاده از چاپ سه بعدی در بسیاری از فرآینده‌های صنعتی آینده نقش محوری در کاهش هزینه‌های چندین بخش خواهد داشت بویژه پس از استفاده موفقیت آمیز استفاده از آن‌ها در ساخت و ساز ساختمان‌ها و سفرهای فضایی.

وی تاکید کرد کشور امارات همیشه در پذیرش انقلاب صنعتی چهارم پیشگام بوده و بنابراین شهر صنعتی دبی مشتاقانه از راه حل های تنظیم (اتوماسیون) عملیات و بکار گیری فنآوری‌های مدرن که منجر به صرفه جویی در هزینه و انرژی فرآیند های عملیاتی می‌شود و همچنین برگزاری جلسات و فعالیت هایی که در آن شرکای تجاری شرکت های بزرگ و نوظهور بهترین شیوه‌ها تبادل می‌کنند حمایت می‌کند. دکتر احمد بن حسن الشیخ رئیس هیئت مدیره شرکت دوکاب معتقد است: راه‌های هوش مصنوعی و فنآوری در آینده ای نزدیک تصویر متفاوتی را برای بخش صنعتی در کشور امارات ترسیم خواهد کرد به گونه ای که آغاز آن به عملیات صنعتی بر پایه توسعه فنآوری و استفاده از فنآوری‌های جدید بویژه نانو تکنولوژی بستگی خواهد داشت.

شکل کارخانه‌ها تغییر خواهد کرد به طوری که کارخانه‌ها کوچکتر می‌شوند و در مکان‌های مختلف گسترش می یابند، شمار محدودی چاپگرهای سه بعدی هستند که محصولات نهایی صنعتی را تولید می‌کنند که صرفه جویی زیادی در هزینه‌های که در حال حاضر بخش ها متحمل می‌شوند بویژه هزینه‌های انبار و توزیع خواهد داشت. تنها برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل اولیه انتظار می رود دستگاه‌های مورد استفاده در چاپ سه بعدی در مراکز خرید با قیمت مناسب در دسترس باشند. نمونه‌های کار در بخش صنعت نیز از تولید کالا و عرضه به فروشگاه‌های خرده فروشی برای توزیع و بازاریابی متفاوت خواهد بود.

دکتر مصطفی الجزیری مدیر اجرایی شرکت هیتاچی در منطقه (خلیج فارس) و خاورنزدیک و پاکستان به وجود پتانسیل بزرگ برای رشد دیجیتال در امارات اشاره و معتقد است: به نفع بخش صنعتی خواهد بود و فرصت های رشد و شکوفایی را تقویت می‌کند. فرصت های رشد در سال جدید بسیار امیدوار کننده می‌باشد و ما اطمینان داریم زمان برای ما مناسب است چرا که بخش صنعتی بیش از هر زمان دیگر به راه حل های نوآورانه و پایدار برای رفع چالش های متوجه جامعه نیاز دارد. توجه کشور امارات برای تقویت پایداری و تکیه بر منابع انرژی تجدید پذیر قطعاً بر رشد بسیاری از بخش ها مانند حمل و نقل، مدیریت انرژی، افزایش بهره وری دارایی، شهرهای هوشمند، ذخیره انرژی، فنآوری اطلاعات، راه حل های نرم افزاری و مراکز داده‌ها منعکس خواهد شد. همه این‌ها به پیشرفت نوآوری اجتماعی کمک می‌کند. فراهم آوری شبکه‌های انرژی قویتر، هوشمندتر و سازگار با محیط زیست می‌تواند پیشرفت و شکوفایی را به سمت آینده ای پایدار برای بخش صنعت و کشور امارات سوق دهد. وی درباره ورود بخش صنعت به زمینه‌های پیشرفته توضیح داد این امر تداوم تجارت را تا حد زیادی تضمین می‌کند و به گونه ای از شرکت ها، تامین کننده‌ها و شرکا حمایت می‌کند. تسهیل دستیابی به انرژی و مقرون به صرفه و پایدار کردن آن منجر به کاهش بهره وری انرژی در سطح صنعت و همچنین کاهش تاثیرات زیستی آن خواهد شد که تاثیر مثبتی بر فرصت رشد و صادرات می‌گذارد. او خواستار تمرکز بر دیجیتالی شدن بمنظور تامین شبکه‌های انرژی هوشمند و سازگار با محیط زیست و همچنین افزایش فرصت های دستیابی به انرژی پایدار و مقرون به صرفه می‌باشد. 

امارات متحده عربی به دنبال کسب رهبری جهانی هوش مصنوعی و بهره گیری از ظرفیت های این فناوری در راستای توسعه و رشد کشور می‌باشد. برخی از راهبردهای امارات از جمله : تاسیس اولین دانشگاه هوش مصنوعی جهان، تاسیس اولین وزارت هوش مصنوعی و انتصاب نخستین وزیر هوش مصنوعی ، برگزاری نمایشگاه فناوری جیتکس، راهبرد شهر هوشمند دبی، راهبرد چاپ سه بعدی دبی ، راهبرد حمل و نقل خودکار دبی و مواردی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری از جمله تصویب ( راهبرد ملی هوش مصنوعی) و ( خط مشی بهره گیری از هوش مصنوعی در بخش مراقبت های بهداشتی امارات  در این راستا ارزیابی می‌شود. بر اساس تحلیل های شرکت چند ملیتی اکسنچر، هوش مصنوعی دارای این ظرفیت است که تا سال 2035 ،182 میلیارد دلار به ارزش افزون ناخالص امارات متحده عربی بیفزاید. بر اساس تخمین‌های همین شرکت هوش مصنوعی می‌تواند تا 1.6 درصد به نرخ رشد امارات متحده عربی بیفزاید.

ماخذ: روزنامه اتحاد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما