معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی نیجریه (هفته اول دی ماه 1399 )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی نیجریه که در هفته اول دی ماه 1399 در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است:

برگزاری چهلمین دور کمیسیون مشترک نیجر و نیجریه

چهلمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های نیجریه و نیجر روز جمعه مورخ 28 آذرماه 1399 و به ریاست مشترک آقای زبیرو دادا، وزیر مشاور امور خارجه نیجریه و خانم آتاکا  زاهاراتو  ابوبکر، وزیر مشاور امور خارجه نیجر برگزار شد.

وزرای امور خارجه در این نشست ضمن بررسی نتایج مذاکرات ماه گذشته تیم های کارشناسی دو کشور در حوزه همکاری‌های کشاورزی، محیط زیست، معدن، انرژی و حمل و نقل، که در ایالت شمالی سوکوتوی نیجریه برگزار شد، سندی را تحت عنوان «موافقتنامه اجرای راهبردهای توسعه ای مشترک» را امضاء کرده و با انتشار یک بیانیه مشترک خواستار تسریع در عملیاتی نمودن آن شدند. از جمله دیگر نتایج برگزاری این کمیسیون توافق برای راه اندازی خط پروازی مستقیم میان دو کشور  بود.

 بازگشایی مرزهای زمینی نیجریه

محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه شانزده ماه پس از  صدور فرمانی برای انسداد تمامی مرزهای زمینی آن کشور با روز چهارشنبه مورخ 16 دسامبر 2020 فرمان جدیدی را مبنی بر بازگشایی فوری چهار مرز زمینی نیجریه صادر کرد.

شایان ذکر است انسداد مرزهای نیجریه که از آگوست سال  2019 و به بهانه ممانعت از قاچاق کالا ، اسلحه و مواد مخدر آغاز شد به شدت مورد اعتراض کشورهای همسایه آن کشور بوده و مخالف تعهدات نیجریه در چارچوب اکواس از جمله معاهده تردد آزاد فرد و کالای آن سازمان ارزیابی شد.

با این حال مقامات دولتی و بویژه وزیر کشاورزی نیجریه که به شدت مخالف بازگشایی مرزهای آن کشور بود، مدعی هستند انسداد مرزهای آن کشور طی یکسال اخیر نتایج مثبتی در افزایش تولید داخلی بسیاری از اقلام مهم کشاورزی از جمله گندم، برنج و غلات را در پی داشته است. 

سفر وزیر امور خارجه نیجریه به جامائیکا

روز دوشنبه مورخ 21 دسامبر 2020 آقای «جفری اونیاما»، وزیر امور خارجه نیجریه با نخستین پرواز مستقیم چارتر که یکصد و پنجاه مسافر را از لاگوس به مونتگو بی –در غرب جامائیکا- منتقل می‌کرد، وارد پایتخت آن کشور شده و مورد استقبال سناتور کامینا جانسون اسمیت همتای جامائیکایی خود قرار گرفت.

در این سفر که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور انجام گرفت، وزیر امور خارجه و تجارت جامائیکا، با اشاره به سابقه 400 ساله ارتباط مردمان دو کشور از انجام نخستین پرواز مستقیم میان نیجریه و جامائیکا که توسط شرکت هواپیمایی ایرپیس نیجریه و علی رغم محدودیت های ناشی از کرونا در سال جاری انجام شد، ابراز خرسندی نمود.

بنا بر اعلام منابع خبری دو طرف در جریان این سفر در مورد گسترش روابط نیجریه و جامائیکا در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، آموزش و همکاری‌های اقتصادی مذاکراتی را به عمل آوردند.

شایان ذکر است که شرکت هواپیمایی خصوصی ایرپیس نیجریه تنها شرکت هواپیمایی نیجریه است که با همکاری سایر شرکت های هواپیمایی خارجی به مقاصد بین المللی نظیر  انگلستان، اسرائیل، ترکیه، اندونزی، مالزی، تایلند، هند، چین و آفریقای جنوبی انجام می دهد.

 پیش بینی کاهش 50 درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی نیجریه در سال 2021

خانم «یوانده صادیکو»، رئیس کمیسیون ملی توسعه سرمایه گذاری نیجریه (NIPC) با پیش بینی کاهش چهل درصدی میزان سرمایه گذاری خارجی در سال جاری تاکید نمود، نشانه‌ها حاکی از تداوم این روند در سال 2021 بوده و انتظار می رود طی سال 2021 جذب سرمایه خارجی به نیجریه با کاهشی پنجاه درصدی به کمترین حد خود در بیست سال گذشته برسد.

این مقام نیجریه ای روز دو شنبه مورخ اول دیماه 1399 در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد، بر اساس پیش بینی‌های کمیسیون ملی توسعه سرمایه گذاری نیجریه، ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 1 میلیارد و 540 میلیون دلار در سال 2019 به 924 میلیون در سال جاری میلادی و سپس به 831 میلیون در سال 2021 کاهش خواهد داشت.

ایشان با اشاره به پیامدهای ناگوار همه گیری کرونا بر همه شئون اقتصادی نیجریه افزود، انتظار نمی رود آثار مخرب کرونا تا پیش از سال 2022 از اقتصاد آن کشور بر طرف شود.

خانم یوانده با طرح این ادعا که حتی پیش از بروز کرونا نیز روند جذب سرمایه خارجی در نیجریه تحت فشار و رو به افول بود، انجام اصلاحات اقتصادی عمیق و  تدوین یک راهبرد منسجم در حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی را پیش نیازی مهم برای تغییر ملموس این روند دانست.

 افزایش 7 درصدی عرضه گاز مایع در نیجریه طی 11 ماه گذشته

بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و قیمت گذاری فرآورده‌های نفتی نیجریه، در یازده ماه منتهی به دسامبر 2020، عرضه ال پی جی -که در نیجریه به عنوان گاز مورد استفاده در پخت و پز شناخته می‌شود- با 34.7 درصد افزایش از 588 هزار و 890 متریک تن به 793 هزار متریک تن رسیده است.

بر این اساس 428 هزار متریک تن -54 درصد- از این میزان طریق واردات از کشورهای آمریکا، بریتانیا و گینه استوایی و 46 درصد یعنی -365 هزار متریک تن – از طریق تولید داخل تامین شده است.

شرکت ملی نفت نیجریه انتظار دارد با اجرای طرح های در دست اجرا تا سال 2030 ظرفیت تولید گاز ال پی جی در آن کشور تا 70 درصد افزایش یابد. 

 افتتاح تاسیسات تولید ال پی جی در اوردو

روز  سه شنبه مورخ دوم دیماه 1399 محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه، مجتمع تولید و انتقال ال پی جی را در شهر اوردو –ایالت ادو- افتتاح نمود. بوهاری در این مراسم بهره برداری از این بزرگترین مجتمع پالایش و پمپاژ گاز نیجریه با اشاره به موفقیت های شرکت ملی نفت آن کشور در بهره برداری از پروژه‌های مختلف تصفیه و انتقال گاز ، سال 2020 را سال  گاز در نیجریه عنوان کرد.

بر اساس اعلام رسانه‌های نیجریه ای خوراک روزانه مجتمع پالایش و پمپاژ اوردو از طریق تزریق روزانه 200 میلیون فوت مکعب گازی که تا پیش از این در میدان گازی اوردو به صورت فلر می سوخت، فراهم شده و علاوه تامین بیست درصد از مصرف ال پی جی نیجریه، روزانه 84 میلیون فوت مکعب متانول، 10 هزار بشکه نفت، 2600 تن میعانات گازی است. بعلاوه این مجتمع خوراک مورد نیاز یک نیروگاه 367 مگاواتی لاگوس را نیز تامین خواهد کرد.

افزایش تورم نیجریه به 89 درصد

اداره ملی آمار نیجریه اعلام کرد، در ادامه روند افزایشی نرخ تورم در آن کشور، تورم ماه نوامبر نیجریه با 0.66% درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 14.89 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش رشد شاخص قیمت مواد غذایی عامل اصلی افزایش شاخص کل تورم و بالاترین نرخ تورم در 34 ماه گذشته –یعنی از ژانویه 2018- در نیجریه بوده است.  

شایان ذکر است در نوامبر 2020 نرخ تورم مواد غذایی در نیجریه که عمدتا ناشی از افزایش قیمت نان، غلات، سیب زمینی، یم، گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات و روغن بوده است با 0.92 درصد افزایش نسبت به اکتبر از رقم 17.38 درصد به 18.3 افزایش یافت.

 آموزش جوانان نیجریه برای پرورش خرگوش

«پائول ایکونه»، مدیرکل توسعه منابع و اراضی کشاورزی وزارت کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه اعلام کرد وزارت متبوع او قصد دارد تا در راستای ایجاد اشتغال و توانمندسازی جوانان کشور هفده هزار تن از جوان‌های روستایی را برای پروش خرگوش آموزش دهد.

بر اساس اعلام این مقام نیجریه ای در چارچوب این برنامه، وزارت کشاورزی نیجریه خرگوش، قفس، واکسن و آموزش لازم را بصورت رایگان در اختیار جوانان روستایی قرار داده و محصول تولیدی را نیز خریداری خواهد کرد.

آقای ایکونه با اشاره به کم هزینه بودن نگهداری و پرورش خرگوش و همچنین مورد استفاده بودن همه اجزاء آن تاکید کرد، حداقل درآمد حاصل از فروش فضولات این حیوان یکصد هزار نایرا (بیش از 200 دلار) خواهد بود.

 کاهش ذخایر ارزی نیجریه

اداره ملی آمار نیجریه، روز شنبه مورخ 29 آذرماه 1399 اعلام کرد ، ذخایر ارزی آن کشور  طی هفته گذشته بیش از 132 میلیون دلار کاهش یافته است. بر این اساس ذخایر ارزی نیجریه با کاهش 132 میلیون و 60 هزار دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در رقم 34 میلیارد و 840 میلیون دلار قرار کگرفته است.

کارشناسان مهمترین دلیل کاهش ذخایر ارزی نیجریه را مداخله بانک مرکزی در بازار به منظور حفظ ارزش نایرا در برابر ارزهای خارجی ارزیابی می‌کنند، سیاستی که همواره مورد انتقاد نهادهای مالی بین المللی و  صادرکنندگان نیجریه ای بوده است.

شایان ذکر است در ماه‌های پایانی سال 2020 پول ملی نیجریه -نایرا – همواره رو به کاهش بوده و در نیمه ماه دسامبر به کمترین ارزش خود -476 نایرا در برابر یک دلار- در بازار آزاد رسید.

 تصویب قانون بودجه سال 2021 نیجریه

 مجلس ملی نیجریه روز دوشنبه مورخ اول دیماه 1399 و در آخرین روز کاری خود در سال 2020، سرانجام قانون بودجه سال 2021 آن کشور را به تصویب رساند.

بر اساس این قانون حجم کل بودجه سال 2021 نیجریه با افزایش بیش از 505 میلیارد نایرا نسبت به لایحه تقدیمی دولت، 13 ترلیون و 588 میلیارد و 27 میلیون و 886 هزار و 107 نایرا (تقریبا برابر با 35.66 میلیارد دلار) تعیین شده و مهمترین اجزاء آن به قرار زیر می‌باشد:

قیمت هر بشکه نفت: 40 دلار

میزان تولید روزانه نفت: 1 میلیون و 860 هزار بشکه

نرخ برابری دلار: 379 نایرا

پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی: 3 درصد

هزینه‌های سرمایه ای: 4 ترلیون و 125 میلیارد و 149 میلیون و 354 هزار نایرا

هزینه‌های جاری: 5 ترلیون و 641 میلیارد و 970 میلیون و 60 هزار نایرا

کسری مورد انتظار: 5 ترلیون و 196 میلیارد و 7 میلیون و 992 هزار و 292 نایرا

 جایگاه دوم نیجریه در تجارت بین المللی بیت کوین

گزارش های منتشر شده از سوی «بازار جهانی پکسفول (Paxful)» در مورد آمار تجمیعی تجارت بیت کوین (Bitcoin) بین سال های 2015 تا 2020 از جایگاه دوم نیجریه در خرید و فروش این نوع ارز دیجیتال حکایت دارد.

بر این اساس در بازه زمانی مورد مطالعه سه کشور ایالات متحده آمریکا، نیجریه و چین به ترتیب با حجم تجارت 3 میلیارد و 750 میلیون، 566 میلیون و 181 میلیون دلار رتبه‌های اول تا سوم خرید و فروش بیت کوین را به خود اختصاص داده اند.

در بازه زمانی مورد اشاره نیجریه مجموعا با خرید و فروش 60 هزار و 215.7 بیت کوین پس از آمریکا با خرید و فروش 535 هزار و 660.3 بیت کوین در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.

آقای «ری یوسف»، مدیر عامل و از بنیانگذاران پکسفول، با اشاره به محدودیت های اعمال شده از سوی بانک مرکزی نیجریه در زمینه خریدهای خارجی توسط کارت های بانکی نیجریه و انتقال ارز توسط این کارت ها، مهمترین دلیل گرایش روز افزون اتباع نیجریه ای به خرید و فروش بیت کوین را مشکلات ایشان در نقل و انتقال فرامرزی پول و سرمایه دانست.

در همین رابطه آمار ارائه شده از سوی وب سایت اطلاعات و خدمات ارز دیجیتال کوین دنس (Coin Dance) نشان می دهد از سال 2015 تا 2020 تجارت ارز دیجیتال در نیجریه سالانه دستکم 19 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس حجم تجارت رمز ارزها در نیجریه طی سال جاری میلادی رشدی 30 درصدی داشته و بر اساس اعلام Coin Dance در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر که محدودیت های ناشی از کرونا در بیشترین سطح خود قرار گرفت، آمار ثبت نام های اولیه برای این نوع تجارت در نیجریه 137 درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است دو کشور کنیا و آفریقای جنوبی به ترتیب با تجارت 5 هزار و 894.8 بیت کوین (معادل 55.3 میلیون دلار) و دو هزار و 121.1 بیت کوین (معادل 18.9 میلیون دلار) از این منظر پس از نیجریه در جایگاه دوم و سوم آفریقا و هشتم و دهم جهان قرار گرفته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما