معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۱

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(هفته اول دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته اول دی ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

توسعه مجتمع نمایشگاه صادرات و واردات چین –گوانجو (نمایشگاه کانتون)

به گفته مقامات محلی، مساحت مجتمع نمایشگاه واردات و صادرات چین (نمایشگاه کانتون) که در استان گوانگدونگ در جنوب چین واقع است به میزان40 درصد گسترش می یابد. این پروژه توسعه ای، که از روز جمعه گذشته آغاز شده، تعداد پنج هزار غرفه جدید و یک مرکز همایش جدید به متراز 50 هزارمتر مربع برای میزبانی تعداد فزاینده غرفه داران ایجاد خواهد کرد. همچنین یک دبیرخانه مرکزی با مساحت 90 هزار متر مربع شامل مرکز آموزش، دفتر و سایر امکانات پشتیبانی نیز ایجاد خواهد شد. این پروژه، احتمالاً در اواخر سال 2023 به بهره برداری می رسد. کارشناسان نمایشگاه کانتون را بعنوان سنجش مهم تجارت خارجی چین معرفی می نمایند.  

ایجاد 1559 فرصت شغلی رده بالا برای استعدادهای جهانی در نانشا

نشست تبادل استعدادهای خارج از کشور و دانشمندان چینی خارج از کشور در تاریخ 18 دسامبر در منطقه نانشا در شهر گوانجو برگزار گردید.

نانشا اطلاعات استخدام 1559 فرصت شغلی رده بالای 30 شرکت و 16 پروژه را برای استعدادهای خارج از کشور در سراسر جهان منتشر کرد. این مشاغل عمدتاً در آزمایشگاه علوم و مهندسی دریای جنوبی گواندونگ، دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ (شعبه گوانجو) و همچنین بسیاری از موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت های فناوری فعال در حوزه‌های علوم و مهندسی دریایی، تولید هوشمند، هوش مصنوعی و سایر زمینه‌ها قرار دارند.

وانگ ونجینگ، مدیر دفتر علوم و فناوری منطقه نانشا، اظهار داشت که این منطقه، به عنوان محور اصلی کمربند نوآوری و فناوری در منطقه خلیج بزرگ (GBA)، در حال ایجاد سیستم نوآوری برای جذب استعدادهای بیشتر به منطقه برای نوآوری و کارآفرینی است.

وانگ ژیوی، معاون گروه منابع انسانی آزمایشگاه علوم و مهندسی دریایی جنوب گواندونگ گفت که 47 تیم تحقیقاتی علمی سطح بالا از سال 2019 در آزمایشگاه فعال هستند. در حال حاضر، آنها در حال استخدام محققانی در زمینه‌های زمین شناسی دریایی، انرژی دریایی، فناوری دریایی و انفورماتیک دریایی از داخل و خارج از کشور هستند.

لازم به ذکر است که در 14 دسامبر، نانشا فهرستی از استعدادهای بین المللی را برای 6500 شغل منتشر نمود و همچنین دستور جذب استعدادهای جهانی را صادر کرد.

ایجاد دادگاه رسیدگی به اختلافات حقوق مالکیت معنوی در بندر تجارت آزاد هاینان

طبق پیش نویس تصویب شده در نهاد عالی قانونگذاری چین، دادگاه ویژه رسیدگی به اختلافات حقوق مالکیت معنوی در بندر تجارت آزاد هاینان تشکیل می‌گردد تا حفاظت از این حقوق در استان‌هاینان را تقویت کند.

ژو کیانگ، رئیس دادگاه عالی خلق در این رابطه اظهار داشت که دادگاه ویژه پرونده‌های مدنی، اداری و کیفری مربوط به حقوق مالکیت معنوی را پوشش می دهد. وی تأکید کرد تأسیس دادگاه ویژه بمنظور ایجاد یک بندر با کیفیت بالا و پشتیبانی از توسعه ابتکاری آن است که کیفیت دادرسی‌ها را بهبود می‌بخشد و فضای کسب و کار بهتری را در هاینان فراهم می‌کند.

وی گفت: "در همین حال، دادگاه تخصصی محبوبیت بین المللی بندر را افزایش می دهد و به آن کمک می‌کند تا نقش بیشتری در همکاری و رقابت اقتصادی جهانی داشته باشد."

هاینان در سال جاری به دنبال ایجاد و توسعه منطقه آزاد شاهد رشد اختلافات حقوق مالکیت معنوی بوده بطوریکه از ژانویه تا ژوئن، دادگاه‌های‌هاینان 989 مورد مربوط به حقوق مالکیت معنوی را مورد رسیدگی قرار دادند و پیش بینی می‌شود که به 4 هزار پرونده در سال آینده رسیدگی شود.

چین در حال حاضر دارای سه دادگاه ویژه حقوق مالکیت معنوی در پکن، شانگهای و گوانجو، برای تضمین حقوق مالکیت معنوی و بررسی مشکلات جدید است. بر اساس گزارش دادگاه عالی چین، سه دادگاه حقوق مالکیت معنوی از سال 2014 تا کنون حدود 100 هزار اختلاف را حل کرده و به ارتقاء نوآوری کمک کرده اند.

برگزاری کنوانسیون تبادل استعدادهای برون مرزی در گوانجو

کنوانسیون تبادل استعدادهای برون مرزی و بیست و دومین کنوانسیون گوانگجو با حضور دانش‌پژوهان چینی مقیم خارج از کشور در حوزه علمی و فناوری (OCS) از تاریخ ۱۸ دسامبر لغایت ۱۹ دسامبر 2020 در گوانگجو بصورت آفلاین و آنلاین با حضور مسئولین دولتی، اساتید دانشگاهها و متخصصان در زمینه علوم و فناوری، به میزبانی مشترک وزارت آموزش و پرورش، انجمن دانش‌پژوهان بازگشته غربی و دولت گوانجو برگزار گردید. این نشست که از سال ۱۹۹۸ بصورت سالانه در گوانگجو برگزار می‌گردد، به بزرگترین و تاثیرگذارترین پلتفورم تبادل نوآورانه و کارآفرینی برای استعداد های خارج از کشور در چین تبدیل شده است. بیش از 3500 نفر از جمله بیش از ۵۰ استعداد خارج از کشور از ۳۱ کشور در این نشست شرکت کرده اند. 9 جلسه آنلاین نیز با حضور دانشمندان چینی مقیم منطقه خلیج سان فرانسیسکو، منطقه خلیج توکیو، بریتانیا، آلمان، بلژیک، رژیم صهیونیستی و جمهوری بلاروس نیز برگزار گردید.

موضوع این نشست "استعداد، نوآوری و برد-برد"،  بوده و علاوه بر برگزاری آن، نمایشگاه تحلیل پروژه‌ها و تبادل استعدادها نیز برگزار گردید. نمایشگاه جانبی این نشست به وسعت 25 هزار مترمربع و با هدف معرفی دستاوردهای نوآوری، فناوری، خدمات کارآفرینی و پروژه‌های استعدادهای خارج از کشور برگزار گردید. 1500 فناوری برتر از این نخبگان در حوزه‌های واقعیت مجازی، هوش مصنوعی،  5G، نمایشگرهای انعطاف پذیر، علوم اعصاب، زیست پزشکی و مواد جدید به نمایش در آمد.

همچنین اجلاس منطقه خلیج بزرگ ۲۰۲۰ در حاشیه این نشست با تمرکز بر موضوع "بازگشت چینی‌های مقیم خارج و نوآوری"  برگزار شد، این نشست از سری نشست های مربوط به طرح خلیج بزرگ "گوانگ دونگ- هنگ کنگ – ماکائو" محسوب می‌گردد. همچنین درحاشیه این مجمع، مرکز خدمات استارت آپ ها و مراکز خدمات حرفه ای برای استعدادهای خارج از کشور راه اندازی گردید.

افزایش فروش در فروشگاههای معاف از عوارض در استان‌ هاینان

داده‌های رسمی نشان می دهد که استان‌هاینان، جزیره جنوبی چین، شاهد افزایش فروش در فروشگاههای معاف از عوارض (duty-free) از زمان اجرای سیاست جدید معافیت از عوارض در ماه ژوئیه بوده است. براساس آمار کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات، این جزیره، رکورد 15.9 میلیارد یوانی (حدود 2.43 میلیارد دلار) درآمد ناشی از فروش کالاهای معاف از عوارض را توسط خریدران از اول ژوئیه 1 تا 30 نوامبر ثبت کرده که افزایش 204 درصدی در سال را نشان می دهد.

در طول این دوره حدود 2.96 میلیون گردشگر از این جزیره بازدید کردند که79 درصد افزایش داشته است.

از ابتدای ژوئیه، این جزیره  سهمیه خرید سالانه معاف از مالیات خود را از 3 هزار یوان به 10 هزار یوان برای هر نفر افزایش داد. طیف وسیعی از کالاهای معاف از عوارض از ۳۸ گروه به ۴۵ گروه گسترش یافت که برخی محصولات الکترونیکی نیز به تازگی به این فهرست افزوده شده است.

چین در اوایل ماه ژوئن 2020 طرح جامعی در مورد ارتقاء بندر هاینان به یک بندر تجارت آزاد با نفوذ جهانی تدوین نموده است.

برنامه پنج ساله چهاردهم (2021-2025) برای شهر شنجن

بر اساس برنامه پنج ساله چهاردهم (2021-2025) شهر شنجن، چشم اندازی با رشد دو برابری تا سال 2035 از نظر حجم اقتصاد و تولید ناخالص داخلی سرانه درنظر گرفته شده است. این پیشنهاد روز سه شنبه در جلسه رهبری ارشد حزب کمونیست چین (CPC) شهر شنجن به تصویب رسید.

از دیگر ماموریت های این شهر، توسعه با کیفیت بالا، مشارکت جدی در ساخت منطقه خلیج بزرگ «گوانگ دونگ- هنگ کنگ- ماکائو»، اجرای توسعه نوآوری محور و اجرای یک برنامه آزمایشی برای اصلاحات است. همچنین براساس این طرح، شنجن تا سال 2035 تبدیل به یک مرکز شناخته شده جهانی در نوآوری، کارآفرینی و خلاقیت و یک مدل در چین برای ساخت یک کشور با معیارهای سوسیالیستی، مدرن، قدرتمند و رهبری در تحقق نوسازی سوسیالیستی خواهد شد. از دیگر اهداف این شهر، تبدیل شدن به اوج توسعه با کیفیت و یک شهر پیشرو در جهان از نظر رقابت پذیری جامع شهری خواهد بود.

همچنین در این برنامه قید گردیده است که شنجن می‌بایستی براساس یک شهر نمونه در حاکمیت قانون ساخته شود. ایجاد دولت درجه یک و جامعه ای مبتنی بر قانون، ایجاد محیط کسب و کار بی‌طرف در سطح جهانی، ایجاد سیستم حکمرانی اجتماعی کامل، علمی و کارآمد و همچنین هدف آن تبدیل شدن به یک شهر نمونه با جذابیت های انسان گرایانه و رهبری جهان در نوآوری می‌باشد.

 این شهر یک شهر شاخص در شادی مردم خواهد بود، گام های بزرگ در آموزش و پرورش، اشتغال، مراقبت های بهداشتی و مسکن خواهد برداشت، پیشگام در دستیابی به توسعه پایدار با کاهش انتشار کربن و مدلی برای ابتکار زیبای چین که به دنبال تحقق هماهنگی بین انسان و طبیعت است، خواهد بود.

در آگوست ۲۰۱۹، چین دستورالعملی برای تبدیل شنجن به یک منطقه آزمایشی برای سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی منتشر نمود. طبق این دستورالعمل تا سال ۲۰۲۵ شنجن با سرمایه گذاری فشرده در تحقیق و توسعه و ظرفیت نوآوری در سطح جهانی در میان شهرهای برتر جهان از نظر قدرت اقتصادی و کیفیت توسعه رتبه بندی خواهد شد. انتظار می رود شنجن تا سال ۲۰۳۵ به یک مدل ملی توسعه با کیفیت و یک شهر برتر جهانی تبدیل شود.

ماه گذشته، رهبری چین، اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی گسترده ای را برای پنج تا 15 سال آینده تعیین کرد که هدف آن تبدیل پرجمعیت ترین ملت جهان به یک قدرت سوسیالیستی مدرن در زمینه‌های اقتصادی، تکنولوژیکی و دیگر بخش ها می‌باشد.

آغاز دور جدید همکاری گوانجو، اوکلند و لس آنجلس

در تاریخ 21 دسامبر 2020، ون گوهوی، شهردار گوانجو، فیل گاف، شهردار اوکلند (نیوزیلند) و اریک گارستتی، شهردار لس آنجلس، تفاهم نامه همکاری اتحادیه اقتصادی سه جانبه این سه شهر را امضا کردند تا آنها دور سوم همکاری خود را از سال 2020 تا 2022 آغاز کنند.

گوانجو، اوکلند و لس آنجلس اولین تفاهم نامه همکاری را در نوامبر 2014 برای ایجاد "اتحاد اقتصادی سه شهر گوانجو-اوکلند-لس آنجلس" امضا کردند. تاکنون، این سه شهر دو دور همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و برنامه ریزی شهری داشته و دستاوردهای بزرگی کسب کرده اند. دور سوم همکاری باعث ایجاد تبادلات بین سه شهر و ارتقا همکاری‌های بین المللی خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما