معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۲

شرکت نوکیا و پروژه تحقیق بر روی نسل ششم فناوری‌های ارتباطات بی سیم

کمیسیون اروپا، شرکت نوکیا را به عنوان مسئول پروژه تحقیق در مورد نسل ششم شبکه‌های بی‌سیم، موسوم به Hexa-X تعیین کرد. این پایه و اساس نسل ششم 6G را فراهم می‌کند.

فناوری 6G  استاندارد نسل ششم فناوری‌های ارتباطات بی سیم است که از شبکه‌های داده تلفن همراه پشتیبانی می‌کند. این فناوری به عنوان جانشین برای 5G  در نظر گرفته شده است و احتمالا با سرعت ۹۵ گیگابیت بر ثانیه در دسترس قرار می‌گیرد. چندین شرکت از جمله نوکیا، سامسونگ  ، ال‌جی و اپل برای توسعه‌ی فناوری 6G برنامه‌ریزی کرده‌اند. گفته می‌شود چین، کره جنوبی و ژاپن در زمینه‌ی توسعه‌ی این فناوری پیشرو هستند و احتمالا در دهه ۲۰۳۰ به صورت تجاری در دسترس قرار خواهد گرفت.

پروژه Hexa-X در تاریخ 1 ژانویه 2021 و با مدت زمان برنامه‌ریزی شده دو سال و نیم و با تامین مالی Horizon 2020 آغاز خواهد شد. Horizon 2020 به عنوان ابزار مالی اجرای نوآوری اتحادیه اروپا، با حدود 80 میلیارد یورو سرمایه در طول 7 سال (2014 تا 2020)، بزرگترین برنامه تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا است.

نوکیا به عنوان مسئول اصلی این پروژه، قرار است همکاری نزدیکی با یک کنسرسیوم قوی از شرکای اروپایی داشته باشد.

فناوری 6G  در مقایسه با 5G به پیشرفت‌های عظیم عملکردی نیاز دارد. در حالی که 5G برای دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه و استفاده از فرکانس‌های حداکثر ۱۰۰ گیگاهرتز طراحی شده، انتظار می‌رود 6G سرعت داده تا هزار گیگابیت بر ثانیه را به دست آورد و از فرکانس‌های حداکثر ۳ تراهرتز استفاده کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تأخیر در سرعت انتقال داده به ۱۰۰ میکرو ثانیه و در نهایت به تاخیر کمتر از ۱۰ میلی ثانیه دست پیدا کند.

آزمایشگاه‌های نوکیا بل، بازوی تحقیقات صنعتی نوکیا، علیرغم نیاز مستمر به نوآوری در 5G، در حال حاضر تحقیق در مورد فن‌آوری‌های اساسی را که انتظار می رود 6G را تشکیل دهند، آغاز کرده است.

آقای پیتر وتر، مدیر تحقیقات در آزمایشگاه‌های نوکیا بل، می‌گوید در دوره 6G، برنامه‌هایی را می‌بینیم که نه تنها انسانها را با ماشینها متصل می‌کنند بلکه انسانها را با دنیای دیجیتال نیز ارتباط می دهند. یک چنین ارتباط امن و خصوصی می‌تواند برای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه یا حتی ایجاد یک شبکه 6G با حس ششم مورد استفاده قرار گیرد، بصورت شهودی اهداف ما را درک، تعاملات ما با دنیای فیزیکی را موثرتر نموده و نیازهای ما را پیش بینی کند و در نتیجه بهره وری ما را بهبود بخشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما