معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته چهارم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق در هفته چهارم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

1- بعد از یک هفته توقف، آمریکا واردات نفت از عراق را بار دیگر آغاز کرد:

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: این کشور طی هفته آینده واردات نفت خام از عراق را از سرخواهد گرفت. این سازمان میانگین واردات نفت خام از عراق در هفته گذشته را بالغ بر 5 میلیون و 883 بشکه اعلام نمود.

2- کمیسیون مالی پارلمان: عراق به سمت ورشکستگی می رود:

جمال کوجر، عضو کمیسیون مالی در پارلمان عراق اعلام کرد: درمان کسری بودجه سال 2021 نیاز به اصلاحات دولتی دارد. وی افزود: ارسال قانون بودجه سال 2021 به پارلمان و تصویب هر چه سریعتر آن باعث می‌شود پرداخت حقوق کارمندان دولت و دیگر قشرها تضمین شود. وی گفت: ادامه کار بر اساس سیاست های اقتصادی اشتباه، کشور را به سمت ورشکستگی سوق خواهد داد.

3- اردن از کشف یک میدان گازی در نزدیکی مرز عراق خبر داد:

وزارت انرژی اردن از کشف گاز در حلقه چاه شماره 53 در میدان الریشه در مرزهای شرقی خود با عراق خبر داد. خانم هاله زواتی، وزیر انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرد: عملیات حفاری در این حلقه چاه نتایج امیدوارکننده ای داشته و تلاش های شرکت ملی نفت باعث به جریان افتادن گاز در این چاه جدید شده است؛ امری که باعث افزایش تولید در این میدان نفتی خواهد شد. عملیات اکتشاف و حفر چاه‌های 50، 51 و 52 در این میدان ادامه دارد. ظرفیت تولید در این چاه‌ها روزانه در حدود 19 میلیون فوت مکعب گاز است. لازم به ذکر است که مصرف روزانه گاز اردن در حدود 350 میلیون فوت مکعب است.

4- اوپک: عراق کشوری است که کمترین تولید نفت را در ماه نوامبر به خود اختصاص داد:

سازمان اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تولید 13 کشور صادرکننده نفت عضو این سازمان در ماه نوامبر افزایش پیدا کرده است، تا جایی که این میزان 25 میلیون و 109 هزار بشکه در روز بوده و نسبت به ماه اکتبر روزانه 707 هزار بشکه افزایش یافته است. در این گزارش آمده است عراق با متوسط تولید 3 میلیون و 764 هزار بشکه در روز، کشوری است که بیشترین کاهش را در تولید در ماه نوامبر داشته است. در این گزارش کشور لیبی به عنوان کشوری معرفی شده است که بیشترین تولید را در این ماه به میزان 1 میلیون و 108 هزار بشکه در روز داشته است.

5- کمیسیون خدمات پارلمان: پیشنهاد شرکت کره ای دوو برای احداث بندر فاو مطلوب تر است:

ارزیابی نهایی درخصوص صلاحیت های دو شرکت کره ای و چینی که رقیب یکدیگر برای احداث بندر فاو هستند، باعث شد که شرکت کره ای دوو صلاحیت اجرای این پروژه را داشته باشد. مضار خزعل، از اعضای این کمیسیون اعلام کرد: در دیدار با وزیر حمل و نقل و مدیر بنادر عراق، اطلاعات ارائه شده در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که شرکت کره ای دوو از لحاظ کارآمدی قدرت اجرای پروژه بندر بزرگ فاو را دارا است و می‌تواند سریعتر این پروژه را اجرا نماید. وی افزود: براین اساس، گزارش این نشست برای تصویب به هیأت وزیران ارسال خواهد شد و به وزارت حمل و نقل این اجازه داده می‌شود تا با شرکت کره ای قرارداد منعقد نماید. الخزعل گفت: کلیه مشخصات فنی تعیین شده توسط مشاور ایتالیایی با عمق 8.19 متر و با مبلغی بالغ بر 2 میلیارد و 625 میلیون دلار در قرارداد ذکر خواهد شد. وزارت حمل و نقل تمامی اوراق حقوقی برای این انعقاد این  قرارداد را آماده کرده است و بعد از امضای آن طی یک هفته، اجرای این پروژه آغاز خواهد شد. وی افزود: پروژه‌های این بندر در قالب 5 قرارداد پیش بینی شده است. این قراردادها تکمیلی هستند که باعث کارآمدی بندر و قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ می‌شود و نشان دهنده آغاز کار در راه ابریشم از خلال احداث بندر خواهد بود.

6- هماهنگی وزارت مسکن عراق با طرف مصری در زمینه ساختمان و ساخت و ساز:

وزارت مسکن، عمران و شهرداری‌های عراق در حال هماهنگی با طرف مصری برای مشارکت شرکت های این کشور در زمینه احداث راه، پل ها و بازسازی شهرها است. یک منبع در مرکز رسانه ای این وزارتخانه اعلام کرد: خانم مهندس نازنین محمد وسو، وزیر بازسازی عراق در سفر به کشور مصر با دکتر عصام الجزار، وزیر بازسازی و عمران این کشور دیدار کرد. در این دیدار چگونگی همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه ساختمان و ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت و بر تلاش حکومت عراق برای بازسازی مناطق آزاد شده از سیطره داعش تأکید نمود. این منبع افزود: وزیر عراقی از تمایل عراق برای بهره بردن از تجارب کشور مصر در زمینه بازسازی شهرها و احداث راه‌ها و پل ها و استفاده از تجارب این کشور در زمینه‌های برنامه ریزی شهری و توسعه شهرها خبر داد.

7- تحالف عراقیون: تأخیر در تکمیل بندر فاو فضا را برای دخالت های خارجی و منطقه ای مهیا می‌کند:

حسن فدعم، نماینده تحالف عراقیون در پارلمان عراق اعلام کرد: در پارلمان عراق نوعی دودستگی درخصوص اجرای پروژه بندر بزرگ فاو و احاله آن به شرکت کره ای یا چینی وجود دارد. وی افزود: این پروژه از مهمترین پروژه‌های استراتژیک و حیاتی در برابر حکومت است و تأخیر در تکمیل آن، فضا را برای دخالت های خارجی و منطقه ای مهیا می‌کند.

8- عراق پرونده ارتباط ریلی با کویت را بست و از پایان برنامه ریزی برای راه ابریشم خبر داد:

یوسف الکلابی، عضو کمیسیون مبارزه با مفاسد اداری (النزاهه) اعلام کرد: موضوع خط ارتباطی ریلی با کویت بصورت فنی بسته شد و وزارت حمل و نقل عدم موافقت خود را با این پروژه اعلام کرد. وی افزود: این پروژه به صورت واقعی بر بنادر عراق و همچنین موضوع راه ابریشم تأثیر می‌گذارد.

9- فراکسیون الصادقون: توافقنامه چین تضمینی برای آینده جوان عراقی است:

خانم اکتفاء الحسناوی، نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق اعلام کرد: توافقنامه عراق و چین فرصتی واقعی برای احیای مجدد و حمایت از اقتصاد عراق و تضمینی برای آینده جوانان این کشور است.

10- عراق از چندین روش برای احداث راکتورهای  هسته ای خبر داد:

کمیته کنترل منابع رادیواکتیو عراق اعلام کرد: چندین روش برای ساخت راکتورهای هسته ای وجود دارد. این در حالی است که قانون کمیسیون انرژی اتمی متعلق به سال 2016 هنوز اجرا نشده است. کمال حسن لطیف، رئیس این کمیته اعلام کرد: یکی از این راهکارها پیروی از اقدام کشور مصر است. این کشور از روسیه وام با بهره بسیار کم دریافت کرد و از منابع مالی بدست آمده از تولید برق به مدت 10 الی 20 سال این وام را پرداخت خواهد نمود و بعد از 20 سال این راکتورها جزء دارایی‌های کشور خواهند شد. لازم به ذکر است که عمر مفید این راکتورها 60 سال می‌باشد. وی افزود: این پروژه، یک پروژه برد-برد خواهد بود؛ شرکت احداث کننده راکتور نیز بهره خواهد برد و این اقدام همچنین در فراهم آوردن برق و جلوگیری از هدر رفتن نفت مؤثر خواهد بود. وی گفت: این نفت را می‌توان به جای هدر رفتن، به خارج از کشور صادر کرد و از کربن حاصل از سوختن مواد نفتی جلوگیری نمود. با این اقدام علاوه بر تحقق اهداف نشست پاریس، محیط زیست نیز آلوده نخواهد شد و جایگاه عراق در محافل زیستی بین المللی بالا خواهد رفت. وی ازسوی کمیسیون نفت و گاز پارلمان درخصوص اهمیت راکتورهای هسته ای دعوت شد و این کمیسیون بر اهمیت این امر تأکید نمود. هیبت الحلبوسی، رئیس این کمیسیون پیشنهاد داد نامه ای رسمی‌به نخست وزیر برای فعال سازی سازمان انرژی هسته ای که قانون آن در روزنامه رسمی در سال 2016 منتشر شده و تاکنون فعال سازی نشده است، ارسال کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما