معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۳۶۷

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان (آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان در آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید 10 تن خوراک طیور در شبانه روز توسط شرکت کشاورزی "آتامراد علی"، واقع در حومه فاراب

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

امسال متخصصان شرکت «آتا مراد علی» از 5 هکتار زمین محصول ذرت غنی شده برداشت کرده‌اند. به گزارش روز دوشنبه روزنامه ریسگال، در حال حاضر مرحله نهایی ساخت دستگاه جوجه‌کشی در حال انجام است که برای جوجه‌ریزی 7 میلیون جوجه در سال طراحی شده است. شرکت مذکور همچنین 2 خانه مرغداری مدرن را اداره می‌کند، جایی که امروزه متخصصان 50 هزار مرغ پرورش می‌دهند. همچنین شرکت خصوصی دیگری با نام «میراث» واقع در حومه تجن در استان آخال، در زمینه تولید خوراک طیور فعالیت دارد. تجهیزات پیشرفته نصب شده شرکت میراث از تولیدکنندگان برجسته اروپایی نیز امکان تولید 10 تن محصول (خوراک طیور) در ساعت را فراهم می‌کند.

امروزه 4 نوع خوراک در اینجا تولید می‌شود که غنی شده با ذرت، جگرا، سویا، آفتابگردان، روغن نباتی، نمک، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که برای طیور بسیار مفید است. گسترش تولید در آینده برنامه‌ریزی شده است.

علاوه بر دو شرکت ذکر شده، شرکت کشاورزی «نورلی میدان» در کارخانه خود در حومه برکت در استان بالکان نیز در هر ساعت 10 تن خوراک مرغ تولید می‌کند. ظرفیت سالانه شرکت سوم 72 هزار تن است.

همچنین سه‌شنبه گذشته، یک مجتمع مرغداری مدرن در قلمرو حومه گوکدپه در استان آخال افتتاح شد که برای پرورش 115،500 مرغ گوشتی در یک مرحله و تولید 720 تن گوشت مرغ در سال طراحی شده است. ساخت مزارع مرغداری جدید نیز در سراسر کشور ادامه دارد.

پایان برداشت برنج در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

تولیدکنندگان برنج از ابتدای سال جاری میلادی توانستند 47 هزار و 717 تن محصول برداشت کنند.

این محصول غذایی در 10200 هکتار از مزارع آزاد شده از کاشت گندم در تابستان کاشته شد. کشاورزان برنج در لباب هدف خود را تولید 47 هزار 400 تن محصول برنج قرار داده بودند در نتیجه، آنها تقریبا 320 تن برنج بیش از حد پیش‌بینی شده برداشت کرده‌اند.

امسال تولیدکنندگان برنج انواع برنج "نوکوس-2" متناسب با شرایط محلی را پرورش داده‌اند. در دهستان‌های "آزاتلیک" حومه چارجو و "برکت" حومه سایات، کشاورزان برنج نوع «فلاگمان» را که از فدراسیون روسیه آورده شده بود، نیز آزمایش کردند.

صادرات بیش از  100 تن بستنی به چین توسط شرکت خصوصی "تازه آی"، استان ماری

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

این شرکت در نظر دارد تا حجم عرضه در این راستا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری "ترکمنستان بی‌طرف"، تجهیزات پیشرفته نصب شده در کارگاه‌های این شرکت از آلمان، چین و ترکیه امکان تولید و ارسال سالانه حداکثر 10 هزار تن محصول به بازارهای داخلی و خارجی را می‌دهد.

حجم کل تولید شرکت مذکور 4 هزار تن بستنی در 40 نوع متفاوت می‌باشد.

همچنین در سال 2017 میلادی، این شرکت تولید شیرینی‌سازی را آغاز کرد. حدود 100 نوع بیسکویت، کلوچه و وافل با نام تجاری "تازه آی" تولید می‌شود.

این شرکت همچنین بیسکویت‌هایی با نام "کوکه پای"، کلوچه‌های "دیده"، "بله"، "تاپ"، وافل "ساروان"، "باگلا" و همچنین بیسکویت‌هایی با شیرینی‌های شکر و پفک تولید می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی شده است تا در آینده انواع مختلفی از شیرینی‌ها و محصولات شکلاتی را نیز تولید نماید.

شرکت خصوصی "تازه آی" که در سال 2004 میلادی تأسیس شد، در حال حاضر 1705 پرسنل دارد.

احداث ایستگاه کمپرسور گاز در میدان گازی مالای استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

ایستگاه مالای امکان پمپاژ 30 میلیارد متر مکعب گاز را در سال فراهم می‌کند. ایستگاه مذکور آماده راه‌اندازی است و انتظار می‌رود افتتاح آن در آینده نزدیک انجام شود.

این مرکز مطابق با قراردادی بین شرکت دولتی ترکمن گاز و شرکت Petro Gaz LLP (بریتانیا) ساخته شده است. یکی از کارگاه‌های این ایستگاه باعث افزایش فشار گاز طبیعی ناشی از میدان مالای و دیگری از میدان‌های اوچاجی، دولت آباد و گالکینیش می‌شود.

ایستگاه مالای 11 هکتار مساحت دارد. امکانات تولید، سیستم‌های منبع تغذیه، اتاق‌های اداری، تاسیساتی، ساختمان‌های اپراتورها، بخش ایمنی در برابر آتش‌سوزی، کارگاه‌های مکانیکی، بخش‌هایی برای تهیه سوخت، گاز پالس، اکسیژن و ازت از جمله تجهیزات جانبی آن است.

تولید روزانه یک تن پلی پروپیلن توسط شرکت خصوصی " آینه قاب" استان لباب

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

بر اساس گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری"، در فرآیند پردازش (گونی‌های پلاستیکی)، پلی پروپیلن در کوره‌های مخصوص ذوب می‌شود، سپس به آن شکل مسطح داده می‌شود. در مرحله بعدی، آن را به ابعاد مشخص شده به شکل نخ برش می‌دهند، که از آن بیشتر، گونی‌های پلاستیکی بافته می‌شود.

همانطور که روزنامه استانی گزارش می‌دهد، محصولات نهایی در انبارها قرار داده می‌شوند و سپس برای مشتریان ارسال می‌شوند. مواد اولیه از مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمنباشی تأمین می‌شود.

علاوه بر این، از سال 2015 میلادی، شرکت "آینه قاب" همچنین در زمینه تولید آب میوه، کمپوت و مواد نگهدارنده فعالیت می‌کند. در حال حاضر، در این شرکت بیش از 25 متخصص در دو شیفت کار می‌کند.

آماده‌سازی تجهیزات برای کاشت پنبه در سال آینده میلادی توسط شرکت خدمات فنی «خواجه آمباز» استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

متخصصان این شرکت طبق برنامه زمان‌بندی شده کار خود را شروع کرده‌اند. آنها پیشتر گاوآهن، گریدر، بذرافشان و سایر ماشین‌آلات کشت را روی خط آماده‌سازی قرار داده‌اند. ترمیم ماله و سایر تجهیزات که در آماده‌سازی خاک برای کاشت و در زمان کاشت بذر استفاده می‌شود، ادامه دارد. این شرکت همچنین خدمات مربوط به نگهداری تجهیزات برای دهستان‌ها را ارائه می‌دهد. این روزها تعمیر تجهیزات متعلق به مزارع که در کاشت پنبه استفاده خواهد شد، ادامه دارد. انواع بسیاری از قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیرات در کارخانه آزمایشگاه تعمیرات در ترکمن آباد تولید می‌شود.

بهره‌برداری از شرکت جدید تولید محصولات سرامیکی تزیینی در حومه حلچ استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

به همین مناسبت (25مین سالگرد بیطرفی ترکمنستان) جشن‌هایی در محوطه ورودی شرکت تازه تاسیس برگزار شد. این بزرگترین شرکت در نوع خود در آسیای میانه است. این کارخانه محصولات سرامیکی با کیفیت بالا تولید خواهد کرد. تقاضا برای آنها هم در ترکمنستان و هم در سایر کشورهای آسیای میانه زیاد است. ظرفیت سالانه شرکت جدید اجازه تولید سالانه 192 هزار تن محصول را می‌دهد. قبل از آغاز ساخت کارخانه، ترکیب شیمیایی مواد اولیه‌ای را که برای تولید در آزمایشگاه‌های کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد سنجش کیفی قرار می‌گیرد.

این شرکت در زمینی به مساحت 1.5 هکتار واقع شده است که در آن، کارگاه‌های تولید، ساختمان اداری و اتاق‌های خدمات فنی وجود دارند. این کارخانه مجهز به تجهیزات شرکت های مشهور از اروپا و ژاپن است.

ادامه واگذاری زمین‌های کشاورزی به مالکان خصوصی در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

انتقال زمین به صاحبان خصوصی 8 دهستان در حومه‌های دانو، فاراب، حلچ، خوجامباز، کرکی، دولتلی، دهستان "وطن" آغاز گردید. روزنامه "ترکمن گوندوگاری" این خبر را اعلام داشت. در بعضی از مزارع، تمام زمین‌ها به کاربران خصوصی، در بعضی دیگر - تدریجی منتقل می‌شود. هنگام توزیع قطعات زمین، شاخص‌ها و صلاحیت کسانی که مایل به دریافت آنها هستند طی سه سال گذشته مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار می‌گیرد.

انتقال زمین به تولیدکنندگان خصوصی مطابق با مصوبه‌ای که به منظور بهبود تحولات انجام شده در کشاورزی در اولین جلسه مصلحت خلق (شورای مردمی) ترکمنستان، در سپتامبر 2018 میلادی برگزار شد، انجام می‌شود.

این کار در ادامه اجرای فعالیت‌های مشخص شده در این سند است. در سال 2019 میلادی، 28140 هکتار زمین به تولید کنندگان خصوصی در استان لباب واگذار شد. در 70 درصد از آنها پنبه و گندم و در 30 درصد باقیمانده سایر محصولات کاشته خواهد شد. 

تکمیل موزه تاریخ و فرهنگ محلی استان ماری با آثار جدید

خبرگزاری ترکمن پورتال

روزنامه "مارو شاهو جهان" گزارش می‌دهد که مخزن موزه تاریخ و روایات محلی ماری با 18 اثر جدید تکمیل شده است.

توره نوباتوف، مدیر موزه، به خبرنگار "ترکمن پورتال" گفت که غرفه‌های جدید بیشتر مشتمل بر اقلام خانگی است: چراغدان و سرامیک‌ها، که در کاوش‌های قلعه عبدالله خان کشف شده است.

شهر مرو که در قرون وسطی شکوفا شد و آثاری بزرگ در تاریخ بر جای گذاشت، توسط مهاجمان مغول به شدت ویران شد. عبدالله خان یا خان گالا یا مرو نو، دو قرن پس از تخریب شهر قدیمی‌توسط مغولان تاتار ساخته شد.

آثار کشف شده نشان می‌دهد که صنایع دستی در مرو، که از بین ویرانه‌ها دوباره متولد شده بود، رونق داشته است.

آغاز تولید ورق نمک توسط شرکت خصوصی تاشوولار استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

عرض این ورق‌ها 20 سانتی متر و طول آنها 2.5 سانتی‌متر می‌باشد. از ورق نمک در موسسات پزشکی و تفریحی برای ایجاد میکرو اقلیمی ‌شبیه به غارهای نمکی طبیعی استفاده می‌شود. یک دسته از محصولات جدید به شفاخانه "باگابات" که به تازگی راه‌اندازی شده ارسال شده است. محموله دیگری به ازبکستان صادر شد. تجار ازبک نیز قصد دارند چنین ورق‌هایی را خریداری کنند؛ همچنین برنامه کاربردی از روسیه وجود دارد.

این شرکت خصوصی همچنین پودر آهک و ورق‌های گچ تولید می‌کند.

تولید بیش از 7 میلیارد متر مکعب گاز توسط متخصصان اداره "لباب گاز چیکاریش"

خبرگزاری ترکمن پورتال

از ابتدای سال میلادی تاکنون، کارمندان اداره "لباب گاز چیکاریش" بیش از 7 میلیارد متر مکعب "سوخت آبی" (کنایه از گاز) تولید کرده‌اند که برنامه پیش‌بینی شده را به میزان  103.4 درصد انجام داده‌اند.

همچنین حدود 47.5 هزار تن میعانات گازی تولید شد. این نیز بسیار بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده  است.دامنه کار برای دوباره پر کردن ذخایر نفت و گاز طبیعی نیز در حال گسترش است.

متخصصان اداره "لباب نفت گاز گوزلگ" در این کار مهم سهم فعال دارند. در آغاز سال میلادی، آنها برای اولین بار حفاری تقریبا 7000 متری چاه در میدان اوزینادا در استان بالکان را با موفقیت به پایان رساندند. چنین وظیفه مهمی ‌توسط اعضای تیم حفاری به رهبری خالمراد روزی یف انجام شد. بر اساس گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری" یک جریان صنعتی نفت از این چاه به دست آمده است.

پالایش بیش از 441.2 هزار تن مواد اولیه توسط پالایشگاه سیدی در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال

بر اساس گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری" پالایشگاه نفت سیدی از ابتدای سال جاری میلادی بیش از 441.2 هزار تن ماده اولیه را پردازش کرده است، بنابراین نرخ رشد تولید 114.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

برای یازده ماه سال 2020 میلادی، 224.8 هزار تن بنزین، 124.2 هزار تن سوخت دیزل و حدود 29.9 هزار تن قیر جاده‌ای و سایر انواع فرآورده‌های نفتی تولید شده است. در این گزارش آمده است که حجم زیادی از فرآورده‌های نفتی تصفیه شده صادر شده است.

محصولات اصلی این شرکت گاز مایع، میعانات گازی، محصولات سبک روشن است. ظرفیت آن امکان پردازش 6 میلیون تن نفت در سال را فراهم می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما