معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۱۰

شاخص های کلان اقتصاد ماداگاسکار

تجارت خارجی 63٪ از تولید ناخالص داخلی ماداگاسکار را تشکیل می‌دهد، کشوری که بخش قابل توجهی از درآمد خود را به صورت حقوق گمرکی، مالیات بر واردات و مالیات بر ارزش افزوده واردات دریافت می‌کند.

ماداگاسکار صد و بیست و پنجمین اقتصاد صادرکننده در جهان و 135مین واردکننده اقتصاد است. این کشور عضو سازمان تجارت جهانی و COMESA (بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی) است و موانع غیر تعرفه‌ایقابل توجهی ندارد. به علاوه، بیشتر محصولات بدون پروانه واردات قابل واردات هستند. این کشور عمده صادرات کشور وانیل (9.27 درصد)، نیکل خام (4.13 درصد)، مات کبالت (2.7 درصد)، گل میخک و میوه‌های تازه و خشک شده (4.7 درصد)، و پوشاک (4.3 درصد) هستند. عمده واردات آن روغن‌های نفتی (15.2٪)، برنج (6٪)، وسایل نقلیه موتوری (4.2٪)، داروها (2.3٪) و روغن پالم (1.8٪) است.

شرکای اصلی تجاری ماداگاسکار فرانسه، چین، ایالات متحده، امارات متحده عربی، هند، آلمان، آفریقای جنوبی و هلند هستند. با وجود منابع فراوان، ماداگاسکار همچنان نمی‌تواند درآمد تجاری خود را به سمت توسعه بیشتر هدایت کند. همانند دیگر کشورهای جزیره، ماداگاسکار نیز با هزینه حمل و نقل زیادی روبرو است. فقدان زیرساخت‌های توسعه‌یافته، معاملات تجاری را گران کرده و رقابت بخش خصوصی را تضعیف می‌کند. با این حال، این کشور تلاش دارد به منظور بهبود تجارت، زیرساخت‌های بندرها و فرودگاهای بزرگ را بهبود بخشد. در حالی که اتحادیه اروپا بزرگترین مشتری محصولات ماداگاسکار است، صادرات به کشورهای عضو توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی در سال 2017 پس از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن ماداگاسکار به برنامه ترجیحات تجاری خود (قانون رشد و فرصت آفریقا)به شدت افزایش یافت.

 تراز تجاری کشور به طور سنتی منفی بوده و علیرغم افزایش مداوم صادرات، بعید است که این روند در میان‌مدت معکوس شود، زیرا واردات همچنان از صادرات پیشی میگیرد.

در سال 2018، تراز تجاری ماداگاسکار مجددا کاهش یافت و به 458 میلیون دلار رسید، در مقابل کسری 450 میلیون دلار در سال 2017. افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری عمومی، با کاهش قیمت وانیل، کسری تجارت را گسترش میدهد. صادرات کالا در سال 2018 به 3.05 میلیارد دلار آمریکا رسیده (7٪ + در مقایسه با 2017)، در حالی که واردات به 4.03 میلیارد دلار (+ 10٪) رسیده است. صادرات خدمات به 1.24 میلیارد دلار (+ 9٪ در مقایسه با 2017) و واردات به 1.09 میلیارد دلار (+ 12٪) رسیده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما