معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۴۳

وضعیت صنعت نساجی و البسه در ماداگاسکار

در ماداگاسکار به دلیل نیروی کار بسیار ارزان تعداد قابل توجهی از مارک‌های معروف دنیا، دست به تولید برندهای خود در این کشور و صادرات به بازاهای اروپا، آمریکا و آسیا نموده‌اند. این موضوع حتی با شیوع کرونا نیز تداوم داشته و بازار خود را از دست نداده است.

این کشور در ده ماهه نخست سال 2019 با 305 میلیون یورو بیستمین صادر کننده اصلی لباس به اتحادیه اروپا بوده است. این‌ امر نشان‌دهنده رشد 1.5٪ نسبت به مدت مشابه سال قبل است. با توجه به آمار منتشر شده توسط Eurostat، ماداگاسکار پس از مراکش ، تونس و مصر در رتبه چهارم تامین کننده آفریقا در بازار اروپا قرار دارد.

یورواستات آماری از تجارت در سال 2019 بین 27 عضو اتحادیه اروپا و شرکای تجاری آن را منتشر کرده است. واردات محصولات نساجی و پوشاک با افزایش 5.1 درصدی در منطقه، به مجموع 74.98 میلیارد یورو رسید. آسیا به رهبری چین بزرگترین تأمین کننده اروپا است و پس از آن آفریقا: مراکش ، تونس ، مصر و ماداگاسکار قرار دارند. آمارهای یورواستات، از ژانویه تا اکتبر 2019، حجم واردات 74.98 میلیارد یورو محصولات نساجی و پوشاک را گزارش می‌کند. کشورهای آسیایی با 22،90 میلیارد یورو یا تقریباً 30٪ از حجم وارداتی اروپا و بعد از آن بنگلادش با 15،21 میلیارد یورو پیشروترین تأمین کنندگان اروپا هستند. ترکیه با 8.61 میلیارد یورو در مکان چهارم، هند با 4.43 میلیارد یورو در رتبه پنجم ،کامبوج با 3،42 میلیارد یورو و ویتنام پس از آن قرار گرفته‌اند.

ماداگاسکار، رقیب بخش نساجی در آفریقا، 574 میلیون یورو در سال 2018 و 533.11 میلیون یورو در نه ماهه اول سال 2019 به اتحادیه اروپا و ایالات متحده صادر کرده است. این کشور در حال برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات خود به این مناطق تا 23٪ افزایش است.

ماداگاسکار، حتی با وجود واجد شرایط بودن در بازار رشد و فرصت های آفریقا (آگوا)[1]، اروپا را همچنان بازار اصلی صنعت نساجی خود می‌داند. طبق ارقام منتشر شده توسط هیئت توسعه اقتصادی ماداگاسکار (EDBM)، صادرات به ایالات متحده تحت تسهیلات AGOA نشان دهنده 69٪ صادرات پارچه و لباس در مقایسه با اتحادیه اروپا  است.

پس از دوره تاریک خود از 2009 تا 2014  که منجر به تعطیلی صدها شرکت نساجی شد، با واجد شرایط شدن مجدد آن در میان کشورهای بهره‌مند از قرارداد AGOA دولت ایالات متحده، این بخش توانسته است وارد مرحله رونق خود شود.

طبق گزارش دفتر منسوجات و پوشاک (OTEXA) وزارت بازرگانی ایالات متحده، واردات شلوار جین به این کشور از ژانویه تا ژوئیه 2020 به میزان 35.26 درصد کاهش یافت. همه تامین‌کنندگان عمده از آسیا این روند را دنبال کرده‌اند. سه کشور آفریقایی ماداگاسکار، اتیوپی و تانزانیا که شلوار جین به ایالات متحده صادر می‌کنند، با افزایش خوبی روبرو بوده‌اند.

گفتنی است که ماداگاسکار ، تنها تامین‌کننده آفریقایی مارک‌های آمازون است.

 [1] (l'African growth and opportunity act (AGOA

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما