معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۵

ایتالیا و ریاست بر گروه 20

ایتالیا که از ماه جاری ریاست گروه 20 را از عربستان تحویل گرفت، با شعار بهداشت ورفاه برای همه تلاش دارد برنامه ای درشان یک کشور اروپایی پیشرفته را ارائه و عملکرد مطلوبی را برای حصول اهداف کسب نماید. روزنامه کوریره دلاسرا – پنجشنبه 20 آذر 99 در مقابله ای با عنوان جاه طلبی گروه بیست به ریاست ایتالیا چه خواهد بود به قلم دانیلو تاینو به این چشم انداز اشاره نموده است.

آیا گروه متشکل از بیست اقتصاد بزرگ جهان که ایتالیا ریاست دوره ای آن را از اول ماه دسامبر عهده دار گردیده، هنوز هم دارای اعتبار و اهمیتی هست یا خیر؟ نشست هایی که بلافاصله پس از بحران مالی پاییز  2008 بخصوص دو اجلاس لندن و پیتسبرگ در سال 2009، برگزار شدند، برای پایه ریزی تلاش‌های مشترک و لازم در راستای مقابله با این بحران و جهت جلوگیری از شکاف ها و اختلافاتی که باعث بدتر شدن آن می‌شد، بسیار حائز اهمیت بودند. سپس با‌ گذشت سال ‌ها گروه بیست به تدریج قدرت و اقتدار خود را از دست داده و اکنون این سؤال مطرح است که چنین گروهی در برابر بحران کووید 19 چه نقشی می‌تواند ایفا کند و آیا ایتالیا از شرایط لازم برای رهبری آن در سال 2021 که سالی تعیین کننده برای احیای جهان پس از پاندمی و رکود اقتصادیست، برخوردار می‌باشد یا خیر. تا این لحظه عملکرد رم از حیث تحقق اهدافی که گروه بیست همه ساله مقرر کرده، بد نبوده است. بر اساس گزارشات مرکز اطلاعات گروه بیست - متشکل از کالج ترینیتی دانشگاه تورنتو و آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت عمومی مسکو – که میزان انطباق عملکرد کشورها با اهداف تعیین شده را محاسبه می‌کند، ایتالیا در ارتباط با نشست اوزاکا در سال 2019، با 82 درصد اهداف تحقق یافته در جایگاه هفتم قرار دارد.   

رم بر اساس همین گزارشات در سال‌ های پیش از آن نیز عملکرد نسبتاً قابل قبولی از خود نشان داده و  68 درصد از اهداف تعیین شده در نشست 2018 سران گروه بیست در بوینس آیرس، 88 درصد اهداف نشست 2017 در هامبورگ، 66 درصد اهداف نشست 2016 در هانگژو و 56 درصد اهداف نشست 2014 در بریزب را محقق کرده است. این اهداف بیشتر پیرامون موضوعات مربوط به بهداشت، آموزش، محیط زیست و آب و هوا، اشتغال، جمعیت شناسی، جرائم، تروریسم و نابرابری‌ها ترسیم می‌شوند. لذا در 12 ماه آینده دولت ایتالیا می‌تواند نقشی مهم و برجسته در مورد پروژه‌های اعلامی خود که آنها را به سه زمینه کلی مردم، سیاره و شکوفای اقتصادی تقسیم کرده، ایفا نماید. اما در سال 2021 و در آستانه نشست سران 30 و 31 اکتبر این گروه که "جوزپه کونته" قصد دارد آن را در رم بطور فیزیکی و نه مجازی برگزار کند، به برنامه‌ها و اقدامات به مراتب بیشتری نیاز خواهد بود. با توجه به شرایط ویژه سال 2021، اکنون مباحث تضمین توزیع جهانی و بدون تبعیض واکسن، حمایت از کشورهای فقیر بدهکار و امنیت سیستم‌های بانکی که با ورشکستگی میلیون‌ ها شرکت تحت فشار قرار گرفته اند نیز مطرح است. حضور "جو بایدنِ" حامی چندجانبه گرایی در کاخ سفید می‌تواند زمینه تحقق این طرح های جاه طلبانه را فراهم کند. ولی مناقشه میان واشنگتن و پکن که ادامه نیز خواهد یافت، همکاری میان دو اقتصاد بزرگ در گروه بیست را در هاله ای از ابهام قرار داده است. و این آزمونی بسیار جدی و مهم برای دیپلماسی ایتالیا خواهد بود.      

 

https://www.corriere.it/opinioni/20_dicembre_02/quale-ambizione-il-g20-dell-italia-7cc23464-34ac-11eb-b1bc-a76a672bf85e.shtml

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما