معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۱

وضعیت تامین مواد غذایی در سال آینده برای ترکیه

پاندمی‌کرونا سبب شد تا کشورها در سال 2021 میلادی سیاست های محافظه کارانه تری نسبت به سال های قبل در مسایل اقتصادی از خود نشان دهند.

افزایش روز افزون قیمتها در بازارهای جهانی سبب می‌شود که کشورهایی مانند ترکیه که در برخی حوزه‌های اقتصادی به خارج وابسته هستند ناچار شوند که واردات خود را با پرداخت هزینه‌های بالاتری نسبت به گذشته انجام دهند. افزایش میزان نرخ برابری ارز در مقابل لیر ترکیه و افزایش نرخ تورم در ترکیه سبب خواهد شد که سال 2021 میلادی سال نسبتا سختی برای این کشور باشد.  

پاندمی‌کرونا سبب شد تا قیمت مواد غذایی در نوامبر سال جاری میلادی به دلیل کاهش تولید و افزایش تقاضا در جهان به حداکثر میزان خود برسد و ذخیره‌های مواد غذایی جهان در سال 2021 میلادی بیش از پیش کاهش یابد.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل FAO قیمت غلات و مواد خوراکی از سال 2014 میلادی تاکنون به طور قابل توجهی افزایش یافته و از سال 2021 میلادی ذخیره‌های غلات  جهان به پائین ترین سطح خود در طی 5 سال اخیر رسیده است. همچنین این سازمان اعلام نموده است که شاخص نرخ مواد غذایی در جهان در ماه نوامبر سال جاری میلادی 6.5% افزایش داشته که این میزان بیشترین مقدار افزایش نسبت به سال 2014 میلادی بوده است.

وضعیت کنونی در جهان و افزایش تقاضای جهانی به غلات و مواد غذایی نشانگر این است که از این پس خواربار و غلات با قیمت بیشتری به ترکیه وارد خواهد شد و مواد غذایی گران قیمت در داخل سبب افزایش تدریجی نرخ تورم در این کشور گردد.

وابستگی ترکیه در حوزه‌های اقتصادی تامین غذا از گوشت گرفته تا غلات سبب خواهد شد که این کشور در سال 2021 میلادی همانند سال های گذشته تنواند به راحتی و با قیمت مناسب نسبت به تامین مواد غذایی مورد نیاز خود اقدام کند و بایستی این کشور در آینده هزینه‌های بیشتری را برای تامین احتیاجات خود از خارج بپردازد.

پاندمی‌کرونا و آثار آن بر میزان تقاضا در بازارهای جهانی سبب شده است تا ترکیه برای تامین غلات مورد نیاز خود به دفعات نسبت به واردات غلات اقدام نماید. کارشناسان بخش کشاورزی ترکیه بر این باورند که این کشور بایستی هرچه سریعتر خود را از وابستگی در بخش دامداری و مواد غذایی اساسی مانند غلات و غیره خلاص نماید. واردات مواد غذایی اساسی به ترکیه با قیمت های بالا سبب افزایش قیمت مصرف کننده خواهد شد و نرخ تورم در کشور را افزایش خواهد داد به عبارتی میتوان گفت افزایش واردات در بخش کشاورزی ترکیه به معنی افزایش نرخ تورم در کشور خواهد بود.

انستیتوی مطالعات سیاسی استانبول در گزارشی تحت عنوان ‘’نیاز فوری به نقشه راه توسعه بخش کشاورزی و روستایی‘’ با تاکید به در خطر بودن آینده غذایی ترکیه، عنوان نموده که کاهش نرخ برابری لیر ترکیه و در نتیجه افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی سبب شده تا کشاورزان نسبت به کشت زمین‌های کشاورزی اقدام نکنند.

کمبود میزان تولید محصولات کشاورزی و افزایش تقاضا در داخل ترکیه از یک سو وابستگی این کشور به خارج را افزایش داده و از سوی دیگر شرایط اقتصادی کشورها در دوران پاندمی‌کرونا می‌تواند این کشور را در سال 2021 میلادی، در تنگنا برای تامین مواد غذایی مورد نیاز قرار دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما