معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۵

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه (هفته سوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد؛

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با رئیس راه آهن ترکیه

محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با علی احسان اویگون مدیر عامل راه آهن دولتی ترکیه دیدار و گفتگو کرد. سفیر ایران در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور در حوزه حمل و نقل بر ضرورت توسعه بیشتر روابط در حوزه حمل و نقل ریلی تأکید کرد و گفت، ویروس کرونا سبب شد تا اهمیت و جایگاه حوزه حمل و نقل ریلی در روابط تجاری دو کشور بیش از پیش نمایان شود. وی افزود، همانطور که در دیدارهای گذشته میان وزاری محترم حمل و نقل دو کشور نیز اعلام شده بود، جمهوری اسلامی ایران آمادگی احداث خط دوم ریلی با ترکیه را دارد. فرزمند همچنین به افتتاح پروژه ریلی روزنک-هرات-خواف-رازی و حرکت اولین قطار باری با ده واگن از افغانستان به سمت ترکیه اشاره کرد و خواستار تقویت هر چه بیشتر این پروژه گردید. سفیر ایران همچنین در خصوص اهمیت موضوع یکسان‌سازی نرخ تعرفه‌های حمل بار و ضرورت برگزاری نشست‌های کارشناسی میان سازمان‌های راه آهن دو کشور تأکید کرد. با توجه به اینکه در ایام نوروز تعداد زیادی از گردشگران ایرانی از طریق قطار به ترکیه سفر می‌نمایند، فرازمند در ادامه خواستار راه‌اندازی مجدد قطار مسافربری تهران به وان و تهران به آنکارا شد.

علی احسان اویگون رئیس راه آهن ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات صورت گرفته شده روابط میان راه آهن دو کشور را خوب توصیف کرد و گفت، در تماس تلفنی که چندی قبل (17 آذر) با همتای ایرانی خود داشتیم به توافقات خوبی دست یافتیم که امیدواریم هعر چه سریعتر اجرایی شود. وی همچنین بر ضرورت رفع موانع در حوزه حمل و نقل ریلی میان دو کشور تأکید و خواستار تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ریلی در حوزه حمل بار شد. رئیس کل راه آهن ترکیه همچنین آمادگی راه آهن ترکیه برای برگزاری نشست‌های کارشناسی در خصوص یکسان‌سازی نرخ تعرفه را اعلام کرد. وی همچنین اعلام داشت، در خصوص احداث خط دوم ریلی و راه‌اندازی مجدد قطار در مسیر تهران – وان و تهران – آنکارا نیز اقدامات لازم را ترتیب خواهند داد.

پیام ویدیویی رئیس جمهور ترکیه در کارگاه آموزشی مدیترانه شرقی (خبرترک) 

اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک پیام ویدیویی به کارگاه آموزشی مدیترانه شرقی که توسط شورای دانشگاه‌های بین‌المللی و دانشگاه مدیترانه برگزار شده بود ارسال کرد. اردوغان در پیام ویدیویی خود گفت، موضوعات مربوط به مدیترانه شرقی دستور کار و اولویت بسیاری از دولت‌ها و موسسات دانشگاهی در سراسر جهان است. بسیاری از کشورها، خواه ساحلی به دریای مدیترانه داشته باشند یا نداشته باشند، وقایع مدیترانه شرقی را از نزدیک دنبال می‌کنند و سعی می‌کنند به نوعی درگیر آن شوند. در سال‌های اخیر، مدیترانه شرقی محور همه بحث‌های اروپا، آفریقا و خاورمیانه بوده است. برخی از مطالعات علمی ‌که به مردم بیان می‌شود، میزان گاز طبیعی قابل استخراج در منطقه بین 3.5 تریلیون تا 10 تریلیون متر مکعب است. به همین ترتیب، محاسبه می‌شود که حدود 1.5 تا 3.5 میلیارد بشکه ذخایر نفتی در منطقه وجود دارد.

ترکیه در خصوص موضوع مدیترانه شرقی طرفدار صلح، همکاری و برقراری عدالت است نه تنش و راه رسیدن به این هدف نیز از طریق مذاکره بر اساس احترام متقابل امکان‌پذیر است. ما معتقدیم که می‌توانیم مشکلات موجود در مدیترانه را نه با کنار گذاشتن یکدیگر، بلکه با کنار هم قرار دادن همه بازیگران منطقه در یک میز مشترک حل کنیم. باید فرصتی فراهم شود تا با دیپلماسی  امور را پیش بریم و به دنبال دستیابی به یک راه حل دائمی در مدیترانه باشیم. زیرا دیپلماسی و مذاکره کوتاه‌ترین و تضمین شده‌ترین راهی است که ما را در یک زمینه مشترک گرد هم می‌آورد.

اظهارات اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اجلاس سرمایه‌گذاری بین‌المللی (حریت)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اجلاس سرمایه‌گذاری بین‌المللی که از سوی انجمن سرمایه‌گذاران بین‌المللی در آنکارا برگزار شده بود، به صورت آنلاین شرکت کرد. وی در پیام خود اعلام داشت، در حالی که بسیاری از کشورها دچار رکود اقتصادی در اپیدمی ‌کوید 19 هستند، ترکیه با موفقیت روند اصلاحات  اقتصادی و حقوقی را آغاز کرده است. دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا که در سه ماهه سوم به دست آمد، نشانه موفقیت اقتصاد ترکیه در دوران شیوع ویروس کرونا است.

وی در ادامه افزود، به اعتقاد بنده ترکیه مزایای قابل توجهی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی ارائه می‌دهد. ترکیه طی دو سال گذشته در رتبه‌بندی شاخص جهانی سهولت تجارت جهانی 2020 که از سوی بانک جهانی منتشر می‌شود 27 پله سعود داشته است. ما از سال 2002 تاکنون بالغ بر 220 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم جذب کرده‌ایم، ما این را به عنوان تجلی اعتماد به نفس در ترکیه برای کارآفرینان بین‌المللی می‌بینیم. در دوره آینده با بهبود اصلاحات بیشتر، فضای سرمایه‌گذاری را بیش از پیش بهبود خواهیم بخشید.

اظهارت وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه در اجلاس سرمایه‌گذاری بین‌المللی (خبرترک)

لطفی الوان، وزیر خزانه‌داری و دارایی  ترکیه نیز ضمن حضور در این اجلاس گفت، سرمایه‌گذاران به دنبال بندر جدید و قابل اطمینان هستند و در این ارتباط ترکیه فرصت‌های بسیار خوبی را پیش روی سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌دهد. وی همچنین افزود، ترکیه جهت افزایش جاذبه‌های سرمایه‌گذاری اصلاحات جدید اقتصادی و حقوقی را آغاز کرده است.

لطفی الوان در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت، در سال 2019 پیش‌بینی نشده بود که سال 2020 بدین شکل می‌گذرد، دوره‌ای بسیار فوق‌العاده و حساس که پیش از این تجربه نشده است. ویروس کرونا تعادل را در سرتاسر جهان متزلزل کرده است. پیش‌بینی می‌شود تجارت جهانی با 9.2 درصد و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی با 40 درصد کاهش در سال جاری مواجه شود. الوان با تأکید بر اینکه  کرونا، بر بخش گردشگری و خدمات ضربات جدی وارد کرده است، گفت پیش‌بینی می‌شود که رکود جهانی 4.4 درصد در سال 2020 باشد. بنابراین، دوره پس از همه‌گیری در واقع فرصت‌های زیادی را به همراه به ارمغان خواهد آورد.

جلسات وزارت کار با نمایندگان سندیکاهای کارگری ترکیه جهت تعین میزان حداقل دستمزد 2021 (استار)

جلسات فشرده میان سندیکاهای کارگری و  نمایندگان وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی جهت تعیین حداقل دستمزد برای سال 2021 میلادی در حال انجام است. در همین ارتباط برخی از رهبران احزاب نیز نظرات خود را در خصوص میزان تعیین حداقل دستمزد اعلام داشته‌اند. احمد داواوغلو رهبر حزب آینده گفت، با توجه به شرایط اقتصادی جدید ناشی از ویروس کرونا حداقل دستمزد باید 3300 لیر تعیین گردد.

تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت نیز اعلام داشت، با توجه به میزان خط فقر، پیشنهاد ما این است که حداقل دستمزد بالغ بر 8 هزار و 85 لیر تعین گردد.

اظهارات وزیر صنایع و فناوری ترکیه در اجلاس سرمایه‌گذاری بین المللی (آ خبر)

مصطفی وارانک، وزیر صنعت و فناوری ترکیه ضمن شرکت در اجلاس بین‌المللی طی سخنانی گفت، ترکیه در سال‌های اخیر٬ از جمله کشورهایی است که از روند سرمایه‌گذاری در بازار کشورهای در حال توسعه، بیشترین سود را کسب کرده است. وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اظهار داشت،میزان سرمایه‌گذاری در 18 سال گذشته به 165 میلیارد دلار رسیده است.امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاری‌ها در جهان 40 درصد کاهش یافته است. وارانک افزود، شاهد از سرگیری سرمایه‌گذاری در کشور از طریق خرید سهام و اوراق قرضه در بورس هستیم. باید از فرصت‌های موجود استفاده کنیم و وضعیت مشابهی را در سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز فراهم کنیم. وی در ادامه گفت، بر ثبات اقتصاد کلان با سیاست‌های شفاف و قابل پیش‌بینی بدون به خطر انداختن قوانین اقتصاد بازار آزاد متمرکز شده‌ایم. اصلاحات ساختاری جامع در زمینه اقتصاد بدون اتلاف وقت انجام خواهیم داد.

رونق بخش پست ترکیه در دوران شیوع ویروس کرونا (خبرترک)

یکی از مشاغلی که در ترکیه و در دوران شیوع ویروس کرونا بسیار رونق گرفته، بخش پست می‌باشد. بر اساس گزارش منتشر شده در دوران شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم ترکیه ترجیح دادند تا عمده نیازهای خود را از طریق خریدهای اینترنتی انجام دهند و این نیز سبب شد تا حجم فعالیت بخش پست و شرکت‌هایی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند، افزایش یابد. در دوران شیوع ویروس کرونا که بسیاری از شرکت‌ها مجبور به اخراج نیروی کار خود شدند، تنها بخش پست بوده که در این مدت اقدام به استخدام بیست هزار نیروی جدید کرده است. در همین ارتباط حتی برخی از شرکت‌هایی که مختص تجارت آنلاین هستند خود اقدام به راه‌اندازی بخش پست خود کرده‌اند.

25 دسامبر : آغاز واکسینه شدن شهروندان ترکیه

مراحل واردات واکسن چینی کرونا به ترکیه به پایان رسید و قرار است که در اولین مرحله تعداد 10 میلیون دوز واکسن کرونا به ترتیب از تاریخ 11 دسامبر سال جاری میلادی  از چین وارد ترکیه شود. واکسن‌های چینی از نظر ترکیب شیمیایی و کیفیت از سوی سیستم بهداشتی ترکیه در یک دوره 14 روزه مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت و پس از تأیید نهایی مجوز تزریق آنها به شهروندان ترک صادر خواهد شد. 

بر اساس برنامه تنظیمی از سوی مسئولان بهداشت و درمان ترکیه قرار است اولین دوز واکسینه شدن شهروندان ترک در تاریخ 26 - 25 دسامبر آغاز گردد. ترکیه در مرحله دوم نسبت به واردات 15 میلیون دوز واکسن کرونا اقدام خواهد نمود و واکسینه نمودن شهروندان ترک در مرحله دوم در تاریخ 6 – 5  ژانویه انجام خواهد شد. وزارت بهداشت و درمان ترکیه اعلام کرد که افراد باردار و گروه سنی کمتر از 18 سال در مراحل اولیه واکسینه نخواهند شد و واکسینه کردن آنها منوط به نتایج به دست آمده از واکسینه کردن دیگر شهروندان در کشور خواهد بود. واکسینه کردن افرادی که قبلا دچار بیماری کرونا شده و بهبود یافته‌اند نیز به دلیل ابهامات موجود در واکنش بدن این گونه افراد هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. 

کنترل ترکیب شیمیایی و کیفیت واکسن‌های وارداتی چینی در تمامی مراحل ورود توسط واحدهای بهداشتی ترکیه انجام خواهد شد. وزیر بهداشت و درمان ترکیه قبلا عنوان کرده بود که این کشور جزو کشورهای نخستی در جهان خواهد شد که واکسینه کردن شهروندان خود را آغاز خواهد کرد. 

یک نظرسنجی انجام شده در میان شهروندان ترک در خصوص تمایل آنها به استفاده از واکسن کرونا نتایج قابل توجهی داشته که به شرح ذیل می‌باشد.

  • افرادی که قطعا تمایل به استفاده از واکسن کرونا دارند: 28 درصد
  • افرادی که احتمالا از واکسن کرونا استفاده خواهند کرد: 24 درصد
  • افرادی که احتمالا از واکسن کرونا استفاده نخواهند کرد: 10 درصد
  • افرادی که به هیچ عنوان از واکسن کرونا استفاده نخواهند کرد: 8 درصد
  • افرادی که تاکنون تصمیم به استفاده و یا عدم استفاده از واکسن کرونا نگرفته‌اند: 30 درصد

وزارت بهداشت و درمان ترکیه در پیروی از دستورالعمل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا (EDCD) مدت قرنطینه افرادی که با بیماران کرونایی در تماس بوده‌اند را از 14 روز به 10 روز کاهش داد. بر اساس این بازنگری این افراد می‌توانند در پایان 7 روز قرنظینه به شرط منفی بودن تست کرونا از قرنطینه خارج شوند. 

قطار حامل محموله‌های صادراتی ترکیه به چین وارد شهر سیواس شد

اولین قطار حامل کالاهای صادراتی ترکیه که در تاریخ 4 دسامبر از گمرک حالکالی استانبول به سوی چین حرکت کرده بود پس از گذشت 4 روز وارد شهر سیواس در منطقه آناتولی شد و قرار در ادامه مسیر به سوی شهر ارزینجان حرکت کند. بر اساس برنامه تنظیمی قرار است قطار مذکور تا شامگاه امشب (8 دسامبر) با عبور از شهرهای ارزینجان، ارزروم و کارس از ترکیه خارج شده و پس از عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر و قزاقستان به شهر Xian چین وارد شود. 

قطار کالاهای صادراتی ترکیه در طول سفر خود 2323 کیلومتر در ترکیه، 220 کیلومتر در گرجستان، 430 کیلومتر در آذربایجان، 3200 کیلومتر در قزاقستان و 2100 کیلومتر در چین طی طریق خواهد نمود و در کل مسافتی به طول 8 هزار و 693 کیلومتر خط ریلی را خواهد پیمود.

ساخت اتوبوس شهری برقی توسط شرکت کارسان KARSAN در ترکیه

شرکت کارسان عملیات طراحی و ساخت اتوبوس برقی را به پایان رساند. این خودروی برقی برای اولین بار توسط شرکت کارسان و یک شریک تجاری ترک در شهر بورسا تولید شد. شرکت کارسان قرار است که تولید اتوبوس برقی خود را به تولید انبوه رسانده و به کشورهای همسایه و اروپای غربی صادر کند. بازار رومانی یکی از مهم‌ترین بازارهای شرکت کارسان در صادرات می‌باشد. اتوبوس‌های برقی ساخت شرکت خودروسازی کارسان با باطری دارای شارژ کامل قادر به طی مسافت 300 کیلومتر بوده و در دو اندازه 8 متر و 12 متر با ظرفیت‌های به ترتیب 52 و 105 نفر ساخته می‌شود. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما