معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۷۶

کشت فرا سرزمینی در رومانی

در این گزارش به وضعیت کشت فرا سرزمینی در کشور رومانی پرداخته شده است و مزیت های این کشور به عنوان مقصد کشورهای دیگر برای این نوع از کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است.
امروزه رومانی کشور مقصد برخی از کشورها از جمله، آلمان، امارات، عربستان، ایتالیا و هلند برای پروژه‌های کشت فراسرزمینی بوده است. دارا بودن رتبه پنجم در اتحادیه اروپا از نظر تولید محصولات کشاورزی و حدود 9.5 میلیون هکتار زمین کشاورزی و 4 میلیون هکتار زمین در سایر حوزه‌های این شاخه صنعتی از جمله دامپروری و پرورش ماهی یکی از دلایل این انتخاب بوده اند. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص رومانی جایگاه ویژه استراتژیک این کشور و قرار گرفتن آن بر دروازه شرقی اروپا است. رومانی بزرگترین بندر را در دریای سیاه دارد که علاوه بر رومانی کشورهای مجارستان و کشورهای تجزیه شده از یوگوسلاوی سابق از آن استفاده می‌کنند. 
نکته دیگر اینکه 99 درصد زمین‌های کشاورزی در رومانی خصوصی هستند و زمین تحت مالکیت دولت فقط 4000 هکتار می‌باشد. بنابراین علاقه مندان به این حوزه باید با بخش خصوصی همکاری نمایند؛ و البته بازارهای بخصوصی نیز برای فروش و یا کرایه زمین‌های کشاورزی وجود دارد. 
نکته حائز اهمیت برای اجرای طرح های کشت فراسرزمینی این است که بهتر است زمین‌های کشاورزی برای این منظور خریداری شوند که پیشتر کشت بر روی آنها صورت گرفته و دارای زیر ساخت های لازم هستند. شایان ذکر است که دولت رومانی با افرادی که در رومانی شرکت تاسیس کرده و در حوزه کشاورزی (کشت) فعالیت کنند، مانند کشاورزان رومانیایی برخورد خواهد نمود و آنها نیز از مزایا و یارانه‌های دولت رومانی و کمک های اروپایی برخوردار می‌شوند. بعلاوه در طرح احیای اقتصادی رومانی 80 میلیارد یورو به این کشور تعلق می‌گیرد که 21 درصد آن متعلق به بخش کشاورزی است و این امر به توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی کمک خواهد نمود و در عین حال سبب گران تر شدن زمین‌های کشاورزی که هر روز پیشرفته تر از روز قبل می‌شوند خواهند شد.  
علاقه مندان به سرمایه گذاری در این حوزه می‌توانند، بصورت خرید زمین، اجاره زمین و یا مشارکت با زمین داران وارد عمل شوند.
 رومانی سال گذشته بیشترین تولید ذرت در اتحادیه را داشته است. برای طرح تولید سویای غیر هیبرید در طول رود دانوب نیز به نظر می رسد با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد، گزینه مورد نظر اتحادیه اروپا باشد. از این رو می‌توان گفت نوع دیگری از سرمایه گذاری در این حوزه متعلق به تاسیس و یا خرید شرکت در حوزه خرید و فروش غلات است. 
 بازار تجهیزات کشاورزی در رومانی بسیار پیشرفته است. این کشور در حوزه بذر از توانمندی بالایی برخوردار نیست و عمده ی بذر این کشور توسط شرکت های خارجی تامین می‌شود. حتی در مواردی که بذر توسط رومانی تولید می‌شود کشاورزان تمایل به استفاده از بذر خارجی دارند. البته به استثنای بذر گندم، که رومانی تولید و تکثیر کننده یکی از بذر های بسیار خوب گندم است و نیز در زمینه بذر سبزیجات. برخی شرکت های خارجی تولید کننده بذر نیز به برخی شرکت های رومانیایی در قبال پرداخت سهم این شرکت ها مجوز تولید بذر می دهند. اما به طور کلی بیشتر فعالیت رومانی در زمینه کشت بذر است تا تولید، بدین صورت که شرکت های خارجی با کشاورزان رومانیایی برای کشت بذر قرارداد می‌بندند و کشت بدر در این کشور صورت میگیرد اما فروش آن در کشورهای دیگر و توسط شرکت های خارجی طرف قرارداد انجام میشود.
در حوزه پرورش دام، رومانی یکی از کشورهای پیشتاز اروپا در تهیه گوشت قرمز است. مراتع زیادی نیز به این صنعت در سطوح مختلف به آن اختصاص داده شده است و سرمایه گذاران در این حوزه نیز می‌توانند از کمک های دولتی بهره مند گردند. 
شایان ذکر است امروزه کشاورزی هوشمند یکی از مباحث روز در کشاورزی رومانی است و در این حوزه با شرکت هایی از هلند و ایتالیا همکاری دارد. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما