معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

کنفرانس - وبینار گرینلند 2020 در کپنهاگ

کنفدراسیون صنایع دانمارک موسوم به DI در تاریخ چهارشنبه مورخ 19 آذر 1399 اقدام به برگزاری وبیناری تحت عنوان "20 Greenland Conference" نمود.

این کنفرانس یک روزه هر ساله در محل این کنفدراسیون در کپنهاگ برگزار می‌شود و  هدف از آن جلب توجه سیاستمداران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت افزایش سرمایه گذاری در حوزه‌های زیرساختی، گردشگری، حمل و نقل (ساخت فرودگاه و بزرگراه) و معادن در آن می‌باشد. در سالجاری با توجه به محدویتهای اجتماعی برای رعایت پروتکل های بهداشتی این کنفرانس بطور مجازی و حضوری با مشارکت قریب به 40 نفر در محل و 250 نفر برخط، متشکل از سیاستمداران، مدیران شرکتها، سفرا و رایزنان اقتصادی نماینگی‌های خارجی و  شرکتهای سرمایه گذاری برگزار گردید. 

مطالب مطروحه در این کنفرانس در چهار بخش 1-راه اندازی مجدد اقتصاد 2-سرمایه گذاری و ساخت و ساز 3-کارآفرینی و گردشگردی 4-سیاست بین المللی ارائه شد. 

در بخش اول این وبینار آقای Thomas Bustrup معاون دبیر کل کنفدراسیون صنایع دانمارک هدف از برگزاری  این کنفرانس را معرفی شرایط و زمینه‌های سرمایه گذاری در مناطق قطبی اعلام و با توجه به وجود طبیعت زیبای گرینلند گردشگری را یکی از ظرفیتهای خوب برای سرمایه گذاری در آن  عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به اظهارات آقای ترامپ در خصوص پیشنهاد خرید گرینلند از دانمارک، گفت دنیا در آن مقطع زمانی پی برد که گرینلند وجود دارد و به آن توجه نمود. وی در ادامه بر لزوم جلب توجه جهانی برای تشویق سرمایه گذاری در گرینلند تاکید و از صنعت ماهیگیری، معادن، ساختمان و زیرساخت سازی به عنوان بخشهای خوب سرمایه گذاری در آن یاد نمود.

آقای Christian Keldsen مدیر اجرایی مجمع فعالان اقتصادی گرینلند و آقای Minik Rosing استاد دانشگاه کپنهاگ از دیگر سخنرانان در این بخش بودند که به ترتیب در حوزه برنامه‌های توسعه ای گرینلند در بخش های مختلف از جمله ساخت سومین فرودگاه در گرینلند و نقش گرینلند در تجارت با جهان و ظرفیت این کشور جهت رفع نیازهای جهانی از جمله صادرات مواد معدنی گرینلند برای دفع آتش سوزی جنگلها (در استرالیا) و نیز کود معدنی برای مناطق کشاورزی از جمله بهبود کاشت ذرت (در غنا) توضیحاتی ارائه نمودند.

در بخش دوم وبینار که اختصاص به سرمایه گذاری و ساخت و ساز در گرینلند داشت. آقایان Michael Jardine مدیرعامل شرکت معدنی Ironbark Zinc در خصوص فعالیت این شرکت در گرینلند، دکتر Torben Andersen از شورای اقتصادی گرینلند در خصوص تاثیرات بیماری کرونا بر اقتصاد گرینلند و اقدامات صورت گرفته در مورد آن سخنانی ایراد نمودند. آقای اندرسن راهبرد توسعه پایدار در گرینلند را بر پایه جذب بیشتر گردشگر و افزایش سرمایه گذاری در بخش معادن عنوان کرد. در این بخش نشست همچنین آقای Torben Moger  مدیر اجرایی  شرکت PensionDenmark توضیحاتی در خصوص سرمایه گذاری این شرکت در بخش انبوه سازی مسکن، توسعه شهری، هتل سازی، ساخت دفاتر تجاری در گرینلند ارائه و از برنامه سرمایه گذاری 105 میلیون کرونی شرکت متبوع خود در گرینلند خبر داد. وی جهت شفاف سازی برای فعالیت در حوزه ساخت و ساز در گرینلند به متوقف شدن برخی از پروژه‌هایشان در اثر اختلاف مقامات محلی با دولت گرینلند اشاره نمود. آقای Hans Christian Munck مدیر اجرایی هلدینگ Munck Group آخرین سخنران این بخش در خصوص پروژه ساخت سومین فرودگاه در گرینلند بود و با اشاره به در دست داشتن دو پروژه ساخت فرودگاه و بزرگراه در گرینلند به مقررات الزام آور در بکارگیری بخشی از نیروهای محلی در منطقه پرداخت. وی در خاتمه به اهمیت اتمام پروژه‌های این شرکت در  توسعه  کشورگرینلند اشاره کرد.

بخش چهارم کنفرانس گرینلند تحت عنوان کارآفرینی و گردشگردی بود و در آن آقای Adam Mike Kjeldsen شریک و راهنمای گردشگری شرکت Two Ravens در گرینلند ‌توضیحاتی پیرامون بسته‌های گردشگری ماجراجویی و طبیعت گردی از سوی این شرکت به حضار ارائه نمود. در ادامه این بخش آقای Niklas Birkely مدیر اجرایی شرکت Greenlandic Greenhous توضیحاتی در خصوص نحوه شروع بکار و تولید محصولات گلخانه ای با توجه به وجود رقابت با وارد کنندگان محصولات کشاورزی به گرینلند ارائه نمود و گفت هم اکنون این شرکت با احداث 7 واحد گلخانه ای در 7 هزار متر مربع بخشی از نیاز محصولات کشاورزی گرینلند را تامین می نماید. دو سخنران آخر این بخش آقایان Johnny N. Adams رئیس شرکت هواپیمایی Canadian North و آقای Jacob Nitter  مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی گرینلند در خصوص خطوط پروازی، امکانات ناوگان هوایی شامل  هواییما و چرخ بال و امکان تبادلات فرهنگی از طریق پل های هوایی به گرینلند پرداختند. ضمنا شرکت هواپیمایی گرینلند از جذب سرمایه خارجی جهت توسعه فعالیتهای این شرکت استقبال نمود.

بخش پایانی این کنفرانس به موضوع سیاستهای جهانی در این منطقه اختصاص داشت و آقای Jes Munk Hansen مدیر اجرایی هولدینگ Terma آغازگر آن بود و در خصوص هوشیاری از وضعیت و شرایط قطب مطالبی عنوان نمود وی با اشاره به بهره گیری از فن آوریهای جدید جهت بررسی شرایط قطبی و نظارت بر تحولات منطقه گفت دانمارک همواره در این خصوص از سایر کشورهای منطقه جهت تبادل نظر و همکاریهای متقابل دعوت به عمل می آورد. وی افزود دانمارک از کلیه وسایل نظارتی نظیر رادار، گشت های دریایی، چرخ بال و استفاده از فن آوری روز همانند هوش مصنوعی با ابزار ماهواره‌ها، هواپیمای بدون سرنشین با حداقل نیروی انسانی بهره گرفته و همکاری فن آوری و عملیاتی با سایر نیروهای مستقر در قطب دارد و با آنها در مواقع اضطراری و ضروری ارتباط دارند.

آقای Michael Mann نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قطب سخنران بعدی و مشارکت کننده از بروکسل در این کنفرانس بود وی گفت از سال 2016 اتحادیه اروپا در امور قطب فعال شده و خود که یک ایسلندی می‌باشد در دانمارک نیز نماینده ای جهت پیگیری امور در قطب دارد. ماموریت وی برای تصدی امور قطبی اتحادیه تا سال 2021 تمدید شده است. آقای مان گفت اتحادیه اروپا برای منطقه قطب دارای یک سیاست منطقه ای و یک سیاست جهانی می‌باشد وی به حقوق کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه قطب اشاره نمود و افزود اتحادیه اروپا در قطب سه هدف را دنبال می نماید 1-حفظ محیط زیست 2-توسعه پایدار 3 -همکاری گسترده در منطقه. وی اضافه نمود سیاست ما توسعه آموزش و افزایش دانش افراد بومی در منطقه بوده و بر همکاریهای اقتصادی و فرهنگی در این منطقه تاکید می‌کنیم. وی همچنین از موارد مورد توجه اتحادیه اروپا در قطب را گردشگری، آموزش، حقوق بشر و  اکوسیستم در  منطقه برشمرد. وی در پایان توسعه صنعت دیجیتال در قطب را حیاتی عنوان نمود و افزود موضوع تجارت در پایین ترین اولویت اتحادیه اروپا در منطقه قطب می‌باشد.

آخرین سخنران کنفرانس گرینلند خانم Aaja Chemnitz Larsen نماینده گرینلند در پارلمان دانمارک بود.  وی  در این بخش که اختصاص به گفتگو در خصوص رشد اقتصادی گرینلند داشت به پرسشهای آقای Mads Qvist Fredriksen مشاور ارشد کنفدراسیون صنایع دانمارک و مجری برنامه در خصوص موضوعات مطروحه در این کنفرانس پاسخ داد. خانم لارسن در ابتدا گفت یکسال قبل آقای ترامپ پیشنهاد خرید کشور ما را از دانمارک داد اما ما آماده تجارت هستیم نه آماده برای فروش خود. وی افزود بسیاری از کسب و کارهای گرینلند نظیر گردشگری، ماهیگیری، سرمایه گذاری و معادن وابسته به همکاریهای بین المللی است. وی افزود ما نیازمند مساعدتهای آموزشی برای متخصص کردن افراد محلی داریم و در این راستا نیازمند همکاری با دانمارک اتحادیه اروپا و آمریکا می‌باشیم.

این نماینده گرینلند در پارلمان دانمارک افزود که شش ماه قبل در خصوص همکاری‌هایمان  جلسه ای با نخست وزیر دانمارک در خصوص رفع مشکلات داشتم و ایشان گفتند مشکلات تا چند روز آینده رفع خواهد شد و تا کنون چنین نشده است. وی تصریح نمود چرا در گرینلند در خصوص گردشگری و ساختمان سازی به موضوعات سبز توجهی نمی‌گردد و من فکر می‌کنم این امر به موضوعات سیاسی مرتبط می‌باشد. وی ادامه داد کشورهای مختلف آمادگی همکاری بیشتری با ما دارند ولی ما در این خصوص (روابط خارجی مستقل) محدودیت داریم. وی با تاکید بر اینکه در امور سیاسی کاری به تنهایی نمی‌توان انجام داد افزود تنها با همکاری جمعی و کمک دولت دانمارک می‌توانم پاسخی برای دولت مستقر در گرینلند داشته باشم.

وی در ادامه گفت ما باید بجای حرف زدن عمل نماییم و همه می‌گویند ما آماده همکاری هستیم. ما درآینده می خواهیم کشوری مستقل باشیم اما در حال حاضر باید بخوبی با دولت دانمارک همکاری کنیم تا زیرساخت های قوی برای گرینلند مهیا سازیم. سیاستمداران دانمارکی باید برای همکاریهای اقتصادی با گرینلند برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس آن اقدام نمایند.

نماینده گرینلند در پارلمان دانمارک افرود باید در گرینلند اشتغال بیشتری ایجاد کنیم البته آموزش نیرو و افزایش کیفیت نیروی کار مهم است و لازم است در خصوص بهبود سامانه آموزشی در گرینلند تصمیم بگیریم. وی همچنین بر استفاده عادلانه از کارگران محلی تاکید نمود. وی بر پیگیری راهبرد توسعه ای مجزا برای جزایر فارو و گرینلند تاکید کرد. خانم لارسن گفت مجلس دانمارک  باید برای آماده شدن گرینلند برای دوران پس از کرونا در زمینه جذب گردشگر کمک مالی اختصاص دهد.

وی تاکید کرد اتحادیه اروپا می‌تواند در حوزه سرمایه گذاری در گرینلند همانند کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و چین مشارکت بیشتری داشته باشد. نامبرده ضمن درخواست از شرکتهای دانمارکی برای حضور بیشتر در گرینلند گفت از همکاری گرینلند با آمریکا در زمینه افرایش پایگاههای نظامی این کشور ناخرسند است و کشورش نیازی به این اقدامات ندارد. وی در پایان با اشاره به تاثیرات بیماری کرونا بر گرینلند افرود نیازمند دریافت کمک های بهداشتی از دانمارک برای بهبود  صنعت گردشگری این کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما