معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته سوم آذر ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

اخبار اقتصادی داخلی

چه بخش‌های صنعتی می‌تواند در مناطق آزاد شده ایجاد شود؟ (خبرگزاری «ریپورت»)

طاهر میر کیشی لی رئیس کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعتی و کارآفرینی مجلس ملی آذربایجان گفت: «پتانسیل زیادی برای توسعه کشاورزی، صنعت و گردشگری در مناطق آزاد شده وجود دارد. مساحت زمین‌های قابل کشت فقط در این منطقه بیش از 200 هزار هکتار است. قبل از اشغال، منطقه قره‌باغ به طور کلی حدود 20 درصد از محصولات کشاورزی آذربایجان را تولید می‌کرد. سیزده درصد گوشت و لبنیات ما از آن مناطق تهیه می‌شد. در عین حال باید در نظر گرفت که ظرفیت صنعتی در این منطقه زیاد است. در آنجا رسوبات فلزات غیر آهنی گرانبها طلا، مس و سایر فلزات غیر آهنی وجود دارد. امروز آذربایجان تجربه توسعه ذخایر فلزات زیرزمینی و فلزات غیر آهنی را دارد. شرکت «آذرگولد» پروژه‌های مختلفی را در این زمینه اجرا کرده است. من فکر می‌کنم که در ارتباط با توسعه صنعت در منطقه، دستیابی به منابع و سازماندهی چرخه‌ای از این منابع تا تولید محصولات نهایی جدید برای توسعه صنعت در منطقه مهم خواهد بود. ایجاد پارک‌های کشاورزی برای توسعه این بخش تجربه بزرگی است که توسط آذربایجان بدست آمده است. به طور کلی طی 10 سال گذشته آذربایجان تجربه مهمی در توسعه بخش غیر نفتی کسب کرده است. اینها پارک‌های صنعتی، پارک‌های کشاورزی و کاربرد نوآوری‌ها در کشاورزی و صنعت است. به همین دلیل، ما با استفاده از تجربه و دانش به دست آمده فرصتی داریم که به توسعه بسیار سریعی در منطقه دست پیدا کنیم. سومین مسیر برای توسعه منطقه باید گردشگری باشد. درست است که در حال حاضر به دلیل همه‌گیری کرونا سفر به کشورها به هر صورت محدود است. اما این نمی‌تواند دائمی ‌باشد. قره باغ از نظر گردشگری همیشه بزرگترین و زیباترین منطقه آذربایجان بوده است. در سال‌های اخیر آذربایجان تجربه بسیار مهمی‌ برای توسعه جهانگردی کسب کرده است. فکر می‌کنم استفاده از این تجربه در منطقه می‌تواند به تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی اجازه دهد به قره باغ بیایند و این بخش درآمد جدی برای بودجه دولت آذربایجان خواهد داشت. چهارمین جهت برای توسعه منطقه قره باغ وجود دارد. امروزه پیشنهادهایی وجود دارد که تأسیس یک دانشگاه بزرگ قره باغ در منطقه به طور جدی برای توسعه منطقه مورد نیاز است. زیرا امروزه نیاز جدی به آموزش و پرورش وجود دارد که از روش‌های نوین مدرن استفاده کند تا جمعیت را درگیر نوآوری‌ها و در عین حال اشتغال برای جمعیت منطقه کند. احتمالا در آینده توسعه بستر دیجیتال قره باغ، الکترونیکی شدن خدمات و شکل‌گیری ایده‌های استارت‌آپ به روشی کاملا جدی به مردم منطقه امکان تحصیل در دانشگاه قره باغ را خواهد داد.»

اولین برنامه کارآموزی آنلاین در آژانس نوآوری به پایان رسید (خبرگزاری «آذرتاج»)

به گزارش آژانس نوآوری این آژانس هر ساله برنامه‌های کارآموزی را برای دانشجویان از رشته‌های مختلف انجام می‌دهد. هدف از برگزاری این برنامه‌ها آشنا کردن جوانان با فرهنگ شرکتی و مهارت‌های مورد نیاز در آینده شغلی خود همراه با آموزش دانش و مهارت‌های جدید در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. با وجود دوره همه‌گیری کرونا، تصمیم بر این شد که امسال نیز برنامه‌های کارآموزی برگزار شود. بر خلاف برنامه‌های کارآموزی که همیشه برگزار می‌شد، این برنامه که برای اولین بار به صورت آنلاین برگزار می‌شد برای دانشجویانی بود که در رشته ICT تحصیل می‌کردند. اولین برنامه کارآموزی آنلاین در بخش «تحقیقات، انتقال فناوری و آزمایشگاه» آژانس نوآوری برگزار شد. این برنامه با شرکت 12 دانش‌آموز 3 ماه به طول انجامید. برنامه کارآموزی شامل دو موضوع در زمینه ICT بود: «هوش مصنوعی» و «ایجاد وب‌سایت». به دانش‌آموزان اطلاعات گسترده‌ای در مورد روش مدیریت پروژه «Agile» و با استفاده از برنامه‌های مختلف آنلاین تجربه مدیریت ارتباطات درون گروهی داده شد. به شرکت‌کنندگانی که برنامه کارآموزی را با موفقیت پشت سر گذاشتند، گواهینامه اهدا شد. موفقیت در اولین دوره کارورزی آنلاین زمینه را برای ایجاد یک برنامه آنلاین دوم فراهم کرد. آژانس نوآوری در حال انجام دومین دوره کارورزی آنلاین است.

فرودگاه‌های آذربایجان تا پایان ماه ژانویه برای پروازهای منظم مسافران بسته خواهند بود، ولی پروازهای ویژه ادامه دارد (خبرگزاری «آپا»)

شرکت آذال اعلام کرد: تا 31 ژانویه سال آینده همه فرودگاه‌های جمهوری آذربایجان برای پروازهای منظم مسافری بسته است. ولی در دوره قرنطینه پروازهای ویژه با مجوز ستاد عملیاتی زیر نظر کابینه وزیران جمهوری آذربایجان ادامه دارد. لازم به ذکر است که ستاد عملیاتی زیر نظر کابینه وزیران به دلیل تهدید به گسترش ویروس کرونا، رژیم قرنطینه ویژه آذربایجان را تا 31 ژانویه 2021 تمدید کرد.

شرکت «آذرگلد» بهره‌برداری از معدن طلای «آغ یوخوش» را آغاز کرد (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش رسیده از شرکت «آذرگلد» این شرکت در راستای آغاز بهره‌برداری از معادن در مناطق و افزایش بهره‌وری اقتصادی آنها فعالیت خود را ادامه می‌دهد. مطابق با فرمان امضا شده توسط الهام علی اف رئیس جمهور در 19 مارس در مورد اجرای اقدامات برای تأمین ثبات اقتصادی کشور و مقاومت آن در برابر شوک‌های خارجی در چارچوب این برنامه، اقدامات شرکت «آذرگلد» بر پایه میدان پردازش سنگ معدن «چودار» در منطقه داشکسن در خصوص تأسیس منطقه پردازش منطقه‌ای یکپارچه «چودار» تصمیم گرفت.

مختار بابایف وزی محیط زیست و منابع طبیعی و روشن نجف معاون وزیر اقتصاد و رئیس شورای ناظران «آذرگلد» به منظور آشنایی با اجرای این طرح روز 28 نوامبر به منطقه پردازش سنگ معدن «چودار» سفر کردند. ذاکر ابراهیم اف رئیس هیأت مدیره «آذرگلد» در خصوص این طرح گزارش مفصلی ارائه داد. وی خاطر نشان کرد: هدف اصلی ایجاد منطقه فرآوری تأمین بهره‌وری اقتصادی در معادنی که در معرض ناکارآمدی اقتصادی قرار دارند با استفاده از منابع مادی و فنی موجود به صورت متمرکز در فرآیند تولید است. در این مراسم در خصوص کارهای انجام شده در زمینه راه‌اندازی معدن «آغ یوخوش» که توسط زمین‌شناسان «آذرگلد» در نزدیکی میدان «چودار» - که در سال 2017 کشف شده است- و در ماه ژوئن سال جاری به عنوان مرحله ابتدایی پروژه توسط وزارت محیط زیست و منابع طبیعی در تراز دولتی منابع معدنی گنجانده شد، به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت. گفته شد که مرحله اول بهره‌برداری از این معدن آغاز شده است. اجرای پروژه «آغ یوخوش» سهم مهمی در توسعه اقتصادی - اجتماعی منطقه خواهد داشت. برای ایجاد بیش از 100 شغل دائمی در بهره برداری از تمام مراحل این معدن برنامه‌ریزی شده است.

آذربایجان امسال 159 میلیون دلار از صادرات طلا درآمد به دست آورده است (خبرگزاری «آپا»)

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری جمهوری آذربایجان به ارزش 158.7 میلیون دلار طلا صادر کرده است. بنابر این گزارش ارزش عمومی صادرات طلا در سال 2019 میلادی 142.1 میلیون دلار بوده است که در نتیجه امسال صادرات طلا 11.7 درصد افزایش یافته است. گفتنی است در ماه اکتبر آذربایجان به ارزش 9.4 میلیون دلار طلا صادر کرده است که در مقایسه با ماه سپتامبر 2.7 برابر و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 2.3 برابر کمتر است.

آذربایجان به همراه ترکیه در قره باغ پارک فناوری نوین ایجاد می‌کنند (خبرگزاری «آپا»)

به گزارش آژانس فناوری‌ها بین پارک فنی «GOSB» ترکیه و آژانس فناوری جمهوری آذربایجان یادداشت تفاهم «همکاری فرهنگی و علمی» امضا شده است. بنابر این گزارش بلافاصله پس از آزادسازی قره باغ به دستور رئیس جمهور کار بازسازی و عمرانی در این منطقه آغاز شد. ضمن رقم زدن تاریخ جدید قره باغ تبدیل آن به مکانی از فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین در منطقه برای اقتصاد و پیشرفت آینده کشور ما مهم است. برای این منظور برنامه‌ریزی شده است پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری در قره باغ افتتاح شود. آژانس نوآوری با امضای تفاهم‌نامه با پارک صنعتی- فنی GOSB  که در یکی از بزرگترین مناطق صنعتی ترکیه واقع شده و از 130 شرکت فناوری پشتیبانی می‌کند، اولین قدم را در این راستا برداشته است. این تفاهم نامه شامل مواردی است که فعالیت‌های مشترک آینده هر دو طرف را منعکس می‌کند. به منظور افزایش سطح دانش فنی و آموزش متخصصان جوان در آذربایجان، برنامه‌ریزی شده است که به طور منظم برنامه‌های شتاب، برنامه‌های انتقال فن‌آوری، دانش و تجربه مبادله شود. برای این منظور سمینارها، آموزش‌ها و کنفرانس‌های متقابل برگزار می‌شود و مهمتر از همه پارک مشترک فناوری پیشرفته ایجاد می‌شود. برنامه‌ریزی شده است که آخرین تحقیقات علمی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در پارک و همچنین تولید دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا انجام شود. پردیس‌های منظم محیطی را برای جوانان و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و ایده‌های جدید را عملی کنند.

آذربایجان صادرات متانول را 30 درصد کاهش داده است (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ماه اکتبر سال جاری جمهوری آذربایجان به ارزش 6.9 میلیون دلار متانول صادر کرده است که این مقدار در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 11.3 درصد و یا 0.7 میلیون دلار بیشتر است. در همین گزارش آمده است که در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری از آذربایجان به ارزش 42.3 میلیون دلار متانول صادر شده است که این میزان در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 17.5 میلیون دلار و یا 29.3 درصد بیشتر است.

لیست محصولات اصلی وارد شده به آذربایجان در سال جاری اعلام شد (پرتال خبری «ملی.آذ»)

بر اساس گزارش خبرگزاری «ترند» در سال جاری به کشور عمدتا گوشت، شیر، کره و روغن‌های دیگر ساخته شده از شیر، میوه، سبزیجات، چای، گندم، برنج، چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی، محصولات توتون و تنباکو، داروها، کودها، پلاستیک‌ها و محصولات پلاستیکی، محصولات چوبی و چوب، پوشاک و لوازم جانبی، فلزات آهنی و محصولات آنها، ماشین‌آلات، لوازم الکتریکی، تجهیزات و قطعات آن، وسایل نقلیه و قطعات آن، مبلمان و قطعات آن وارد شده است. ارزش کلی واردات 8 میلیارد و 767 میلیون و 356 هزار منات بوده است.

منطقه لاچین به زودی به یکی از مناطق پیشرو در حمایت از توسعه اقتصادی تبدیل خواهد شد (خبرگزاری «آذرتاج»)

وقار بایرام اف نماینده پارلمان آذربایجان گفت: «منطقه لاچین علاوه بر این که از نظر استراتژیک برای آذربایجان دارای اهمیت اقتصادی زیادی است، دارای ظرفیت بزرگی اقتصادی است. باید در نظر داشت که در مدت اشغال 28 ساله امکان استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه لاچین نبوده است. قبل از اشغال منطقه لاچین یکی از مناطق پیشرو در کشور در توسعه کشاورزی، تولید تعدادی از محصولات صنعتی، به ویژه در کشاورزی در بخش دامداری بود. این منطقه دارای ذخایر طبیعی غنی می‌باشد. این منطقه دارای مواد اولیه تولید آهن، مس، سنگ مرمر و سایر مصالح ساختمانی است که زمینه را برای شکل‌گیری صنایع فرآوری در منطقه ایجاد می‌کند. لاچین همچنین از نظر گردشگری، از جمله گردشگری تابستانی و زمستانی یکی از مناطق ویژه است. منطقه لاچین پس از روند بازسازی به زودی به یکی از مناطق پیشگام در حمایت از توسعه اقتصادی در آذربایجان تبدیل خواهد شد.»

در جمهوری آذربایجان تردد در کوچه و خیابان‌ها از طریق اجازه پیام کوتاه ممکن خواهد بود (خبرگزاری «رپورت»)

ستاد عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا نزد کابینه وزرای جمهوری آذربایجان در خصوص سخت شدن رژیم قرنطینه تصمیم‌گیری کرده است. بر اساس این تصمیم از بامداد روز 14 دسامبر سال 2020 الی بامداد روز 18 ژانویه سال 2021 میلادی در شهرهای باکو، سومگایت، گنجه، مینگه چویر، شیروان، آبشرون، لنکران، ماسالی، جلیل آباد، شکی، زاقاتالا، قوبا، خاچماز، یولاخ، بردع، بیله سوار و اسماعیلی تردد در کوچه و خیابان‌ها فقط از طریق اجازه پیامک (SMS) و سرویس 102 وزارت کشور ممکن خواهد بود. مجوزهای پیام کوچک برای منظورهای ضروری و به مدت 3 ساعت در روز داده می‌شود. تصمیماتی که امروز گرفته شد:

  • مدت رژیم ویژه قرنطینه در سراسر کشور تا 31 ژانویه سال 2021 تمدید می‌شود.
  • از 14 دسامبر سال 2020 الی 18 ژانویه سال 2021 در سراسر کشور رژیم سخت قرنطینه اعمال می‌گردد.
  • از 14 دسامبر الی 18 ژانویه ورود و خروج به برخی از شهرها و مناطق کشور ممنوع می‌شود.
  • محدودیت در فعالیت مترو باکو تا ساعت 06:00 مورخ 31 ژانویه 2021 تمدید می‌شود
  • به افراد بیکار و کم درآمد کمک هزینه 190 منات پرداخت می‌شود (تقریبا 600 هزار نفر)
  • فعالیت تمامی رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مغازه‌ها (به استثنای مغازه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها) از 14 دسامبر تا 18 ژانویه متوفق می‌شود (فقط خدمات تحویل یا فروش آنلاین مجاز است).

درآمد آذربایجان از صادرات پلی پروپیلن بیش از 4 درصد کاهش یافته است (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری جمهوری آذربایجان به ارزش 54.5 میلیون دلار پلی پروپیلن در شکل اولیه صادر کرده است. بر اساس این گزارش این میزان در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته 2.6 میلیون دلار و یا 4.6 درصد کمتر است. گفتنی است در 10 ماه اول سال گذشته جمهوری آذربایجان به کشورهای خارجی به ارزش 57.1 میلیون دلار پولی پروپیلن در شکل اولیه صادر کرده است.

قره باغ می‌تواند به یک مرکز فناوری اطلاعات در آذربایجان و قفقاز جنوبی تبدیل شود (پرتال خبری «ملی.آذ»)

القار علی اف کارشناس شرکت «The Prime Consulting & Management» گفت: آذربایجان پتانسیل زیادی برای توسعه فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی و عمومی در قالب دیجیتال دارد. در چارچوب پروژه دولتی «دولت الکترونیکی» یک بستر مربوطه در ارتباط با همه گیری، در مدت کوتاهی پورتال های ویژه ای برای اجرای وظایف اجتماعی ایجاد شده است. تمام فرایندهای همکاری بین دستگاههای دولتی و مردم در یک قالب واحد انجام شده است و این روند امروزه نیز در حال توسعه است. با در نظر گرفتن به سخنان رئیس جمهور آذربایجان در مورد برنامه‌های توسعه در مناطق آزاد شده ما نیز در برنامه‌های خود تجدید نظر کردیم. منطقه اصلی توسعه در مناطق آزاد شده بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ساخت زیرساخت های جدید فناوری اطلاعات خواهد بود. زیرساخت های جدید باید قابل اعتماد و پایدار باشند. این زیرساخت باید برای بخشهای اقتصادی، وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش، گردشگری و سایر بخشها نقش اساسی داشته باشد. یک سیستم امنیتی قوی از زیرساخت های فناوری اطلاعات باید در سرزمین‌های آزاد شده ما اجرا شود. زیرساخت قابل اطمینان فناوری اطلاعات ابزاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. قره باغ از همه فرصت ها برای تبدیل شدن به یک مرکز فناوری اطلاعات در آذربایجان و به طور کلی قفقاز جنوبی برخوردار است.

سایر اخبار

  • با ریاست علی اسداف نخست وزیر جمهوری آذربایجان اجلاس آنلاین شورای اقتصادی با موضوع بررسی پارامترهای اصلی بازسازی و توسعه مناطق آزاد شده برگزار شد.
  • به گزارش آژانس دولتی راه‌های جاده‌ای ساخت پل ریلی در نزدیکی میدان خیردلان در بین راه باکو- سومگایت به اتمام رسید. بنا بر این گزارش طول پل جدید 68.5 متر، عرض آن 12.7 متر می‌باشد. طراحی و اجرای این پروژه بر عهده یک شرکت ساختمانی ایرانی به نام «جاده» بوده است.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه سپتامبر سال جاری 417 دستگاه کامیون، 5010 دستگاه خودروی سواری و 21 دستگاه اتوبوس به آذربایجان وارد شده است.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه‌های ژانویه – اکتبر سال جاری 19.9 درصد از کالاهای وارداتی از طریق راه آهن حمل شده است. بنابر این گزارش 65 درصد از واردات از طریق زمینی، 10.8 درصد از طریق هوایی، 4.2 درصد از طریق دریایی و 0.1 درصد از طریق خط لوله و خطوط انتقال برق صورت گرفته است. به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری در آذربایجان از طریق راه آهن 5 میلیون 904.8 هزار تن بار حمل و نقل شده است که ارزش این بارها 2 میلیارد 106.3 میلیون دلار بوده است. بنابر این گزارش در 10 ماه سال جاری از طریق راه آهن 1 میلیون 809.3 هزار تن بار صادر شده است که ارزش آن 364.7 میلیون دلار شده است. همچنین از این طریق 4 میلیون 95.4 هزار تن بار وارد کشور شده است که ارزش آن 1 میلیارد 741.6 میلیون دلار بوده است.به گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه اکتبر سال جاری از طریق راه آهن به طور کلی 679 هزار 835 تن بار حمل و نقل شده است که ارزش این بارها 235.7 میلیون دلار بوده است. بنابر این گزارش حجم بارهای صادر شده از طریق راه آهن در این مدت 208 هزار 562 تن و ارزش آن 46.7 میلیون دلار بوده است. همچنین حجم بارهای وارد شده به کشور در این مدت از طریق راه آهن 471 هزار 272 تن و ارزش آن 189 میلیون دلار بوده است.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

ایران آماده است در بازسازی قره باغ شرکت کند (پرتال خبری «مدرن.آذ»)

"اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهور ایران در 19-مین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: «ایران آمادگی دارد در روند بازسازی قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن که در نتیجه جنگ آسیب دیدند، شرکت کند. ایران می‌تواند از پتانسیل اقتصادی، انرژی و حمل و نقلی خود استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای منطقه و همسایه را امنیت و ثبات خود می‌داند و از برقراری صلح در قره باغ استقبال می‌کند. ایران امیدوار است به پایان رسیدن درگیری مسلحانه در منطقه، باعث احیای اقتصادی منطقه شود».

ایران برای بازسازی قره‌باغ پیشنهاداتی ارائه خواهد کرد (خبرگزاری «آپا»)

"حسین پیرموذن" رییس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در مورد روابط تجاری ایران و آذربایجان گفت: «شاید تنها کشوری که در دوران کرونا توانستیم روابط اقتصادی خود را با آن حفظ کنیم، آذربایجان بود. به طوری که هیچ روزی گمرک‌های مشترک ما تعطیل نبودند. گمرک‌های بیله سوار و آستارا علاوه بر اینکه تعطیل نشدند با افزایش ظرفیت صادراتی نیز مواجه بودند. از ابتدای کرونا روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان حفظ شد اما تردد بین دو کشور ممنوع شد اما هم اکنون گمرکات به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و صادرات به صورت دوطرفه انجام می‌شود. روابط تجاری ما با آذربایجان مطلوب است مذاکرات خوبی هم صورت گرفته است. در تبادلات تجاری خود در گمرک بیله سوار و آستارا نیز تاکنون مشکلی نداشتیم».

"پیرموذن" با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازسازی منطقه قره‌باغ گفت: «تاکنون هیچ اقدام عملیاتی با ایران، ترکیه یا هیچ کشور دیگری در مورد بازسازی قره‌باغ انجام نشده است. بعد از کرونا و باز شدن راه‌ها پیشنهاداتی برای بازسازی خواهیم داشت. فعلا با توجه به بسته بودن راه‌ها هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته و در اولین کمیسیون مشترک اقتصادی به این موضوعات خواهیم پرداخت اما درحال جمع‌آوری‌ فهرست شرکت‌هایی هستیم که می‌توانند در مناطق مرزی با آنها همکاری داشته باشند».

وی در مورد زمینه‌هایی که ایران می‌تواند در بازساری قره‌باغ وارد شود گفت: «در تمامی زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، شهرک صنعتی مشترک می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم. در مورد بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم که ان‌شا‌الله بعد از اتمام کرونا آنها را عملیاتی خواهیم کرد».

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

همکاری‌ها بین آذپرومو و انجمن جهانی آژانس‌های توسعه سرمایه‌گذاری (WAIPA)  توسعه داده می‌شود (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش بنیاد تشویق صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان (آذپرومو) جلسه‌ای با سازمان‌های عضو انجمن جهانی آژانس‌های حمایت از سرمایه‌گذاری (WAIPA) برگزار شد. در این جلسه مسائل جذب سرمایه‌گذاری، برنامه‌های سال آینده، فعالیت‌های تحت انجمن جهانی آژانس‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و غیره مورد بحث قرار گرفت. یوسف عبد الله یف سرپرست آذپرومو در خصوص فعالیت این بنیاد گزارش داد. طرفین در مورد وضعیت فعلی روابط بین آذپرومو و انجمن جهانی آژانس‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز گسترش همکاری‌های مشترک تبادل نظر کردند. یادآور می‌گردد که انجمن جهانی آژانس‌های توسعه سرمایه‌گذاری در سال 1995 تأسیس شده است. آذپرومو از سال 2010 عضو این انجمن است و در حال حاضر مدیر منطقه‌ای آسیای مرکزی می‌باشد.

آذربایجان صادرات کک به چین را آغاز کرده است (خبرگزاری «آذرتاج»)

به گزارش شرکت راه آهن آذربایجان این شرکت کک تولید شده در پالایشگاه حیدر علی اف سوکار برای صادرات به چین به بندر پوتی در گرجستان انتقال می‌دهد. محصول یاد شده با نیمه واگن‌ها به بندر پوتی و در آنجا از طریق کشتی‌ها به چین ارسال می‌گردد. در مرحله اول، این پروژه حمل 27 هزار تن کک را در ماه نوامبر-دسامبر سال جاری پیش‌بینی می‌کند و 15 هزار 742 تن بار توسط 245 واگن حمل شده است. قرار است آذربایجان به صورت منظم این محصول را به چین صادر نماید.

آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط برای توسعه شراکت دولت-بخش خصوص با بانک توسعه و بازسازی اروپا یک برنامه‌ای را آغاز خواهد کرد (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش رسیده از بانک بازسازی و توسعه اروپا آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط نزد وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان به منظور تهیه و حمایت از توسعه رژیم شراکت دولت-خصوصی مدرن برای سرمایه‌گذاران در کشور از بانک مذکور درخواست کمک فنی نموده است. بر اساس این گزارش، هدف کلی این پروژه کمک به آژانس و وزارت اقتصاد در ایجاد یک سیاست مدرن، چارچوب قانونی و نهادی برای پروژه‌های PPP در آذربایجان برای نظارت بر کارآفرینی کوچک و متوسط و مشارکت‌های دولتی و خصوصی است. این پروژه شامل 3 مرحله خواهد بود. در مرحله دوم این پروژه، برنامه‌ریزی شده است که مقررات و کمک‌های جدید PPP  را تهیه کند.

آذربایجان با بخش جدایی ناپذیر خود یعنی نخجوان متصل می‌شود، آذربایجان با ترکیه متصل می‌شود (خبرگزاری «رپورت»)

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان امروز در سخنرانی خود برای مردم به مناسبت آزادسازی منطقه لاچین بر اهمیت موافقتنامه به دست آمده برای حل مناقشه قره باغ گفت: « بند نهم بیان می‌کند که کلیه پیوندهای حمل و نقل اقتصادی در منطقه در حال بازیابی است. جمهوری ارمنستان امنیت ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت تضمین می‌کند. کنترل حمل و نقل توسط سرویس مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه انجام می‌شود و با توافق طرفین ساخت ارتباطات حمل و نقل جدید اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی آذربایجان فراهم می‌شود. با این طرح ما نخجوان را از محاصره خارج می‌کنیم و همزمان یک راهرو حمل و نقل جدید باز می‌کنیم. می‌توانم بگویم که همه کشورها از این امر بهره‌مند می‌شوند. آذربایجان با نخجوان متصل می‌شود که بخشی جدایی ناپذیر آن است. آذربایجان با ترکیه متصل می‌شود. روسیه، آذربایجان، ترکیه، ایران و در صورت تمایل ارمنستان می‌توانند به این کریدور بپیوندند. بنابراین، یک بستر جدید همکاری پنج جانبه می‌تواند در منطقه ایجاد شود. من پیشتر این ایده را به روسای جمهور روسیه و ترکیه رسانده‌ام. رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین هم از آن استقبال کرده‌اند. ما خواهان صلح پایدار در منطقه هستیم. برای دستیابی به این هدف، همکاری باید همراه با اقدامات امنیتی توسعه یابد. ما آماده همکاری هستیم از جمله مواردی که در این بند نهم ذکر شده است، مسأله شماره یک برای ما اتصال آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و در عین حال ایجاد یک کریدور جدید حمل و نقل بین آذربایجان و ترکیه است. زیرا همانطور که می‌دانید چند سال پیش راه آهن باکو-تفلیس-قارص را به بهره‌برداری رساندیم. این در حال حاضر یک اتصال راه آهن بین ترکیه و آذربایجان است. اگر این پروژه اتفاق بیفتد - اطمینان دارم که اتفاق خواهد افتاد - این یک اتصال جدید خواهد بود و در اینجا پنج کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.»

آذربایجان طی 10 ماه، بیشترین محصولات را به ایتالیا ارسال کرده است (خبرگزاری «آذرتاج»)

به گزارش کمیته دولتی گمرک آذربایجان طی 10 ماه گذشته بیشترین محصولات را به ایتالیا ارسال کرده است. در مدت یاد شده در فهرست کشورهای اصلی در صادرات ایتالیا، ترکیه و روسیه قرار گرفته است. به طوری که ارزش صادرات به ایتالیا 3 میلیارد و 880.1 میلیون دلار، به ترکیه 2 میلیارد و 319.7 میلیون دلار و به روسیه 565.5 میلیون دلار بوده است. ایتالیا، ترکیه و روسیه در فهرست مهم‌ترین کشورهای شریک تجاری با آذربایجان هستند. به طوری که حجم مبادله تجاری با ایتالیا 4 میلیارد 221.2 میلیون دلار، با ترکیه 3 میلیارد 591.6 میلیون دلار و با روسیه 2 میلیارد 194.9 میلیون دلار بوده است.

محافل تجاری اوکراین علاقه‌مند به گسترش همکاری با آذربایجان هستند (خبرگزاری «آذرتاج»)

خانم المیرا آخونداوا سفیر آذربایجان در اکراین در سفر خود به شهر کرمنجوض با نمایندگان شرکت‌های بزرگ دیدار نموده است. در ملاقات با سفیر رهبران موسسه‌های مختلف صنعتی، از جمله رهبران کارخانه‌های «کراز»، «کردماش» و «استال زاوود» شرکت کرده‌اند. سفیر آذربایجان در این دیدار گفت: «ما پیشتر روابط داشتیم و این روابط را باید دوباره احیا کنیم. در آذربایجان راه‌های جدید و راه آهن در حال ساخت است. ما به تجهیزات جدیدی نیاز داریم. بیایید در مورد آنچه می‌توانید به ما پیشنهاد دهید صحبت کنیم.»

مدیر موسسه «کراز» گفت: «صدها کامیون سنگین مورد استفاده در آذربایجان در موسسه ما تولید شده است. اخیرا ما با شرکت‌های نفتی شما کار می‌کردیم، اما اکنون وقفه‌ای در این کار وجود دارد.» در این دیدار نمایندگان کارخانه‌های مختلف محصولات خود را به سفیر نشان دادند. نماینده موسسه «کردماش» گفت: « 3-4 سال است که کارخانه‌های ما فقط قطعات یدکی را به شما می‌فروشند. ما می‌خواهیم تجهیزات را بازیابی کنیم، به خصوص به این دلیل که جاده‌های جدیدی در حال ساخت است.» در پایان این جلسه یک ساعته، سفیر گفت که آماده است تماس‌های شخصی بین مدیران کرمنچوگ و شرکت‌های آذربایجانی برقرار کند و پیشنهادات کرمنچوگ را به کشورش ارائه دهد.

شرکت‌های آرژانتینی با پرتال «آذ اکسپورت» و مرکز تجارت دیجیتال همکاری می‌کند (خبرگزاری «آذرتاج»)

بین پرتال «آذ اکسپورت» و مرکز تجارت دیجیتال مربوط به مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی با شرکت‌های «UAB Ramchos» ،«Gemaco Group» و «Proargex» آرژانتین به صورت آنلاین کنفرانس برگزار شد. آیخان قدش اف و معصومه طالب اوا رهبران پرتال «آذ اکسپورت» و مرکز تجارت دیجیتال در خصوص فعالیت این نهاد گزارش دادند و گفتند: پورتال «آذ اکسپورت» در مدت زمان کوتاهی موفقیت بزرگی کسب کرده و فرصت‌های جدید و همچنین ابتکاری را برای کارآفرینان ایجاد کرده است. مرکز تجارت دیجیتال آذربایجان برای اجرای آنلاین خدمات الکترونیکی فرامرزی ایجاد شده است. در این کنفرانس اشاره شد که با استفاده از فرصت‌های ارائه شده توسط مرکز تجارت دیجیتال رزیدنت‌های الکترونیکی سیار قادر به ایجاد و مدیریت یک شرکت کاملا آنلاین از آذربایجان یا هر کشور دیگر خواهند بود.

نماینده شرکت‌های آرژانتینی از ایجاد فضای مناسب اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آذربایجان ابراز خرسندی کرد. وی خاطرنشان کرد که این فرصت‌ها نقش مثبتی در سازمان پایدار و ایمن روابط تجاری آمریکا و آسیا و بهبود زنجیره تأمین بین طرفین خواهد داشت. وی گفت شرکت‌های آرژانتینی که وی نمایندگی آنها را دارد علاقه‌مندند با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی آذربایجان و فرصت‌های تجاری، برخی محصولات کشاورزی را به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، ایران و سایر کشورهای منطقه از طریق پرتال «آذ اکسپورت» صادر کنند. در ادامه، توافق شد که پورتال «آذاکسپورت» و مرکز تجارت دیجیتال به صورت آنلاین به کارآفرینان آرژانتینی ارائه شود.

آذربایجان با کدام کشورهای اسپانیایی زبان بیشتر تجارت کرده است؟ (خبرگزاری «آذرتاج»)

به گزارش کمیته دولتی گمرک اسپانیا، مکزیک و اکوادور کشورهای اسپانیایی زبان هستند که آذربایجان در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری بیشترین تجارت را با آنها انجام داده است. به طوری که حجم مبادله تجاری کشورمان با اسپانیا 398.1 میلیون دلار، با مکزیک 43.7 میلیون دلار و با اکوادور 33.1 میلیون دلار بوده است. گردش تجاری با اسپانیا و مکزیک در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 کاهش یافته است، با اکوادور افزایش یافته است. این کشورها همچنین در میان سه کشور برتر اسپانیایی زبان در واردات محصول به آذربایجان قرار دارند. در سال جاری ارزش واردات از اسپانیا 69.6 میلیون دلار، از مکزیک 43.5 میلیون دلار و از اکوادور 33.1 میلیون دلار بوده است. ارزش حجم واردات از مکزیک کاهش یافته و از اسپانیا و اکوادور افزایش یافته است. کشورهای اسپانیایی زبان که در طی ده ماه بیشترین محصول از آذربایجان صادر شده است اسپانیا، آرژانتین و کلمبیا بوده‌اند. صادرات به اسپانیا 328.4 میلیون دلار، به آرژانتین 3.5 میلیون دلار و به کلمبیا ناچیز بوده است. صادرات به اسپانیا کاهش یافته و به آرژانتین افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد آذربایجان: «احیای قره باغ به همکاری‌های منطقه‌ای کمک خواهد کرد». (خبرگزاری «رپورت»)

روز 7 دسامبر به صورت کنفرانس ویدئویی برنامه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی بانک توسعه آسیا با موضوع «همکاری منطقه‌ای انسانی گرا پس از همه‌گیری کوید 19، نوزدهمین اجلاس وزرا برگزار شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی افتتاحیه خود از آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان به خاطر همکاری در چارچوب کریدور ترانزیتی بین‌المللی لاجورد «لاپیس لازولی» تشکر کرد و به نقش آذربایجان در توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» تأکید نمود.

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد آذربایجان در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: «آذربایجان برای همکاری در چارچوب برنامه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی بانک توسعه آسیا اهمیت ویژه‌ای قائل است.» وی درباره تأثیر همه‌گیر COVID-19 بر اقتصاد آذربایجان و اقدامات چند وجهی انجام شده برای به حداقل رساندن این اثرات صحبت کرد. در این اجلاس اشاره شد که آذربایجان در چهارراه راهروهای مهم حمل و نقل واقع شده است و کشور ما اقدامات مداوم را برای ایجاد یک فضای مناسب تجاری و سرمایه‌گذاری و گسترش تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد. آذربایجان همچنین از ابتکارات چهارمین انقلاب صنعتی و درخواست‌های دیجیتالی شدن اقتصاد حمایت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: «اجرای زیرساخت‌های جدید و پروژه‌های توسعه مشاغل در سرزمین‌های آزاد شده یکی از اصلی‌ترین وظایف کشور ما است و احیای منطقه قره باغ سهم بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.»

روسیه واردات گوجه فرنگی و سیب از آذربایجان را ممنوع کرد (پرتال خبری «ینی صباح»)

سرویس فدرال کنترل دامپزشکی و گیاهی روسیه در بیانیه خود در 8 دسامبر اعلام کرد: روسیه از 10 دسامبر واردات سیب و گوجه فرنگی از آذربایجان را ممنوع می‌کند. سرویس فدرال گفت، آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان بارها در مورد تعیین سیستماتیک عرضه کالاهای قرنطینه‌ای به قلمرو فدراسیون روسیه برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطلع شده است. فقط در 22 اکتبر کارشناسان 17 بار پروانه گوجه فرنگی آمریکای جنوبی و پروانه شرقی پیدا کردند که برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرنطینه شده‌اند. به منظور محافظت از رفاه بهداشتی گیاه پزشکی و جلوگیری از ورود و شیوع این آفات در قلمرو فدراسیون روسیه، این سرویس مجبور شد از 10 دسامبر سال 2020 واردات گوجه فرنگی و سیب با منشا آذربایجانی به روسیه را ممنوع کند.

به زودی سرمایه‌گذاری آذربایجان در اقتصاد ترکیه به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت (پرتال خبری «ملی.آذ»)

وقار بایرام اف نماینده پارلمان آذربایجان گفت: گسترش بیشتر روابط آذربایجان و ترکیه در مرحله جدید یکی از اولویت‌های اصلی است. در سال 2019  حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 4 میلیارد و 405 میلیون دلار بوده است. به طور کلی، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی در روابط تجاری بین آذربایجان و ترکیه وجود داشته است. سال گذشته گردش تجاری بین دو کشور نسبت به سال قبل 33 درصد و نسبت به سال 2017 میلادی 73 درصد افزایش داشته است. از سال 2017 آذربایجان همیشه تعادل مثبتی در تجارت خارجی با ترکیه داشته است. در سال 2019  این تعادل به میزان رکورد، یعنی 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت. در سال‌های اخیر آذربایجان به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در اقتصاد ترکیه تبدیل شده است. آذربایجان بیش از 15 میلیارد دلار در اقتصاد ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است، در حالی که ترکیه 12.5 میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. با در نظر گرفتن توافقات امضا شده سرمایه‌گذاری آذربایجان در اقتصاد ترکیه در آینده نزدیک به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. همانطور که مشاهده می‌شود در سال‌های اخیر همکاری بین دو کشور در همه زمینه‌های اقتصادی تقویت شده است. در عین حال، یکی از اهداف اصلی گسترش بیشتر روابط بین آذربایجان و ترکیه در مرحله جدید است. در این راستا، گسترش لیست کالاهای دارای سهمیه صفر و تعرفه‌های صفر بین دو کشور مطابق با توافقنامه تجارت ترجیحی، مناسب‌تر خواهد بود. آخرین توافقنامه 15 گروه کالا را شامل می‌شود. به طور کلی مصلحت تر است که کشورها در تجارت خارجی متقابل به تدریج سهمیه و عوارض کلیه کالاها را به صفر برسانند. از طرف دیگر، ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی با ترکیه که سرزمین‌های آزاد شده ما را پوشش دهد، مصلحت است. با توجه به اینکه قرار است یک راهروی زمینی بین قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان به وجود آید، این امر موجب جذب سرمایه بیشتری به منطقه خواهد شد.

روابط بین آذربایجان و ایتالیا با سرعت توسعه می‌کند (خبرگزاری «رپورت»)

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان روز 7 دسامبر اتوره روسانتو معاون اتاق نمایندگان ایتالیا و هیأت همراه را به حضور پذیرفت. الهام علی اف در این دیدار گفت: « روابط بین ایتالیا و آذربایجان بسیار سریع در حال توسعه است و امروز در بالاترین سطح قرار دارد. من فکر می‌کنم روابط سیاسی در بالاترین سطح است. سفر من به ایتالیا در اوایل سال جاری نمونه بارز این روابط است. بسیاری از اسناد مهم در این سفر به امضا رسید. در این میان یک سند مشارکت چند بعدی استراتژیک وجود دارد. این سند همکاری استراتژیک ما را دوباره تأیید کرد. ایتالیا اولین شریک تجاری آذربایجان است. سال گذشته گردش مالی ما به 6 میلیارد دلار رسید. بیشتر این موارد مربوط به منابع انرژی است. اما فکر می‌کنم در سال‌های آینده بخش غیرنفتی نیز جایگاه ویژه‌ای در روابط ما داشته باشد. همانطور که می‌دانید در مورد بخش انرژی پروژه TAP در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود و این بدون شک روابط ایتالیا و آذربایجان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.»

آذربایجان و بانک جهانی در حال تهیه یک پروژه راه آهن جدید هستند (خبرگزاری «آپا»)

به گزارش نمایندگی بانک جهانی در جمهوری آذربایجان بانک جهانی و آذربایجان در حال تهیه پروژه جدیدی با هدف بهبود راه آهن و حمل و نقل کالا در کشور هستند (برنامه نوسازی راه آهن و تدارکات آذربایجان). ارزش کلی این طرح 800 میلیون دلار برآورد می‌شود که  400 میلیون دلار آن را بانک جهانی اختصاص می‌دهد. مبلغ نهایی وام بستگی به عوامل زیادی دارد و تنها پس از تهیه پروژه مشخص خواهد شد. در صورتی که طرفین به توافق برسند این مبلغ برای مدرن‌سازی خط آهن مرز باکو- شمال اختصاص داده می‌شود. لازم به ذکر است که آذربایجان از سال 1992 به عضویت بانک جهانی در آمده است. این بانک تاکنون 3.5 میلیارد دلار برای بیش از 50 پروژه در اختیار آذربایجان قرار داده است.

آذربایجان و پاکستان در مورد جذب سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق آزاد شده تبادل نظر کردند (خبرگزاری «آذرتاج»)

به گزارش رسیده از آذپرومو یوسف عبد الله یف سرپرست این بنیاد با بلال هایه سفیر پاکستان در آذربایجان دیدار نمود. در این دیدار طرفین مسأله جذب سرمایه‌گذاران خارجی به اراضی آزاد شده از اشغال را مذاکره نمودند. یوسف عبد الله در این دیار بر حمایت صریح پاکستان از موضع حق آذربایجان در جنگ وطنی تأکید کرد و در خصوص فعالیت بنیاد حمایت و تشویق از سرمایه‌گذاری و صادرات در آذربایجان، کارهای انجام شده در کشور برای توسعه بخش غیرنفتی، بهبود مستمر فضای کسب و کار، گسترش صادرات، تبلیغ برند «ساخت آذربایجان» و سرمایه گذاری خارجی گزارش داد.

سفیر پاکستان در این دیدار آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده و احیای تمامیت ارضی کشورمان  توسط ارتش شجاع آذربایجان را تبریک گفت و خاطرنشان کرد که کشور وی اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط با آذربایجان قائل است. طرفین در مورد همکاری‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور، از جمله پروژه‌های مشترک بالقوه صادرات و سرمایه‌گذاری و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق آزاد شده، تبادل نظر کردند.

آذربایجان و ترکیه مسأله تهیه واکسن به صورت مشترک را مذاکره کردند (خبرگزاری «رپورت»)

رامین بایراملی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مدیریت واحدهای منطقه‌ای پزشکی (طبیب) و هیأت همراه در سفر خود به ترکیه با مسئولان وزارت بهداشت این کشور گفتگو نمودند. هیأت آذربایجانی در ملاقات با امینه آلپ مشه معاون وزیر بهداشت ترکیه در خصوص امکان تهیه واکسن به صورت مشترک، استراتژی واکسینه شدن، شناسایی گروه‌هایی که در وهله اول باید واکسن دریافت کنند، مذاکراتی انجام داده و تبادل تجربه نموده است.

از کارآفرینان دعوت می‌شود تا در مجمع بین‌المللی صادرات در باشکیردستان روسیه شرکت کنند (خبرگزاری «آذرتاج»)

آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط از کارآفرینان کوچک و متوسط دعوت کرد تا در مجمع بین‌المللی صادرات که در روزهای 8 الی 11 دسامبر در جمهوری باشکیردستان فدراسیون روسیه برگزار می‌گردد، شرکت نمایند. در این گردهمایی بهترین شیوه‌ها و سازوکارهای جدید برای حمایت از کارآفرینان در دوره پس از همه گیری مورد بحث قرار می‌گیرد. کارآفرینان آذربایجانی که قصد شرکت در این مجمع مجازی دارند با ورود به سایت «www.ibw-bashkortostan.com» می‌توانند اطلاعات بیشتری در خصوص این نشست به دست آورند و برای شرکت ثبت نام نمایند.

سایر اخبار

  • به گزارش کمیته دولتی گمرک در 10 ماه سال جاری ایران، امارات متحده عربی و عمان در میان سه کشور برتر خلیج فارس بودند که آذربایجان بیشترین محصولات را به آنها صادر کرد. بنابر این گزارش ارش صادرات به ایران 34.5 میلیون دلار، به امارات 8 میلیون دلار و به عمان 2.1 میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات به امارات متحده عربی کاهش، در حالی که صادرات به ایران و عمان افزایش یافت.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک ترکیه، تونس و مالزی از جمله سه عضو اول سازمان همکاری اسلامی هستند که آذربایجان در ژانویه تا اکتبر بیشترین محصول را به آن کشورها صادر کرده است. بطوری که ارزش صادرات به ترکیه 2 میلیارد 319.7 میلیون دلار، به تونس 293.5 میلیون دلار و به مالزی 60.5 میلیون دلار می‌باشد. طبق این گزارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات به هر سه کشور افزایش داشته است.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماههای ژانویه-اکتبر سال جاری ترکیه، ایران و قزاقستان سه کشور عضو سازمان همکاری اسلامی هستند که آذربایجان بیشترین محصولات را از آنها وارد کرده است. به طوری که در مدت یاد شده از ترکیه به ارزش 1 میلیارد و 271 میلیون 921 هزار دلار، از ایران 239 میلیون و 493 هزار دلار و از قزاقستان 81 میلیون و 632 هزار دلار محصول وارد شده است. در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته واردات محصول از هر سه کشور کاهش یافته است.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماه‌های ژانویه-اکتبر سال جاری از آذربایجان به کشورهای اتحادیه مشترک‌المنافع به ارزش 1 میلیارد 95 میلیون 513 هزار دلار محصول صادر شده است که این شاخص در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 115 میلیون 481 هزار دلار بیشتر است. ارزش واردات آذربایجان در 10 ماه سال جاری از کشورهای عضو اتحادیه مشترک‌المنافع 2 میلیارد 274 میلیون 160 هزار دلار بوده است. 
  • رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبل از آغاز سفر خود به باکو در فرودگاه به خبرنگاران گفت: در بازسازی اراضی آزاد شده از نزدیک شرکت می‌کنیم. 
  • علی اف: برای بازسازی مناطق آزاد شده با برخی شرکت‌های ترکیه قرارداد بسته‌ایم.
  • سفر دو روزه رییس جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان امروز آغاز می‌شود. گفتگو درخصوص همکاری‌های دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، مرکز مشترک نظارتی روسیه و ترکیه و شرکت در رژه پیروزی از برنامه‌های سفر اردوغان است. 
  • در پی متوقف شدن بسیاری از کسب و کار‌ها در ۱۷ شهر جمهوری آذربایجان در ارتباط با شیوع کرونا به ۶۰۰ هزار شهروند ۱۹۰ منات کمک بلاعوض داده می‌شود.
  • جمهوری آذربایجان در خصوص بازسازی مناطق آزاد شده به ایتالیا پیشنهاداتی داده است.
  • با آغاز بهره‌برداری از طرح انتقال گاز "تاپ" روابط جمهوری آذربایجان و ایتالیا محکم‌تر خواهد شد.
  • گردهمایی تجاری آلمان و آذربایجان با موضوع «مدیریت پایدار آب و فاضلاب در آذربایجان» در تاریخ 28 آوریل سال 2021 در باکو برگزار می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما