معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۶- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۱۲۲

برنامه‌ها و اولویت های وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا در سال 2021 - نگرش صادرات محور در شرایط بحرانی اقتصادی - سیاسی در گرجستان

«گیورگی سورمانیدزه» وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا در مصاحبه با سایت خبری باتوملبی به تشریح برنامه‌ها و اولویت های وزارت کشاورزی و اقدامات انجام شده وزارتخانه تحت مدیریت خود پرداخت که خلاصه آن در پی خواهد آمد .

گیورگی سورمانیدزه وزیر جدید کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا در مصاحبه با سایت خبری باتوملبی با تشریح برنامه‌ها و اولویت های وزارت خانه خود  عنوان کرد که چشم انداز وی برای سال های آتی در بودجه 2021 منعکس گردیده و نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود.
سورمانیدزه از اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه در جمهوری خودمختار آجارا به موارد ذیل اشاره کرد:
1- توسعه مزارع خانگی و کارآفرینی روستایی
2- بهبود وضعیت کسب و کارهای موجود
3- خرید تجهیزات کشاورزی جدید
4-مجوز ورود نهادهای حقوقی در کنار اشخاص و شرکت های حقیقی در طرح های اشتغالزایی وزارت کشاورزی و ارائه تسهیلات به آن‌ها
5-تولید و افزایش کیفیت محصولات پاک زیست محیطی با نگرش صادرات محور(بازار هدف از منطقه آجارا به بازارهای ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپاست)
وی از افزایش 20 درصدی توسعه کارآفرینی روستایی در سال 2021 خبر داد که رقم آن به 1200 میلیون لاری خواهد رسید.
او همچنین به برنامه‌های وزارت کشاورزی برای توسعه مزارع خانگی اشاره کرد و از نقش مردم در شهرهای آجارا هم در مناطق روستایی و هم شهرنشینانی که ظرفیت اقدام در روستا را دارند نام برد.

این طرح بدین صورت است که 30 درصد تامین مالی از طریق متقاضی (که می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد) صورت می‌پذیرد. نکته اصلی این است که این پروژه نوآورانه و متمرکز بر توسعه کارآفرینی روستایی است. سورمانیدزه به 18 پروژه تامین مالی شده در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت که برخی از آنها کارخانه بزرگ تولید میوه خشک، کارخانه تولید خلال دندان و تولید خوراک ماهی بوده است.
وزیر کشاورزی در پاسخ به امکان ورود به بازارهای امریکا و اروپا در مقیاس بزرگ، این هدف را امکان پذیر دانسته و با اشاره به فاصله ی زمانی بندر باتومی تا بندر اوکلند در کالیفرنیا یا نیویورک از یک ماه و نیم تا دو ماه گفت: با درنظر گرفتن تخمینی هزینه ی کانتینر تا 5 هزار دلار و درنظر گرفتن میزان 20-25 تن محصول در هر کانتینر، این امکان برای محصولات ارگانیک و صادرات میوه و سبزیجات خشک در بازارهای امریکا برای محصولات گرجی قابل مشاهده است. کاری که در سالیان گذشته نیز انجام شده بود.

لازم به ذکر است، شیوع کرونا در گرجستان بالاخص در ماه‌های اخیر و ایجاد آسیب جدی به بخش گردشگری و توریسم در این کشور از ابتدای سال میلادی(کاهش نزدیک به 44 درصدی تعداد گردشگر به این کشور) باعث شده است تا مسئولان گرجستان، اولویت های اقتصادی خود را جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به مردم بالاخص در حوزه معیشتی تغییر دهند. بر همین اساس مهمترین اقدام دولت از ابتدای سال 2020 ، تغییر اولویت اول اقتصاد کشور از صنعت گردشگری و توریسم به صنایع کشاورزی و صنایع متکی به بنادر و کشتیرانی بوده است. این موضوع بخصوص در منطقه آجارا و سامگرلو-زموسوانتی و گوریا بدلیل وجود سه بندر مهم «باتومی» «آناکلیا»و «پوتی» و اتصال به دریای سیاه و همجواری با کشورهای اروپایی نسبت به شهرهای دیگر گرجستان دارای اهمیت و اولویت بالاتری است.
باوجود اینکه دولت گرجستان یکبار بطور گسترده محدودیت هایی را در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی اعمال کرده و طبق گزارشات، بیش از 750 میلیون لاری (نزدیک به 200 میلیون یورو) زیان ناشی از این اقدام (تعطیلی برخیمشاغل ناشی از محدودیت های مرحله اول)به کشور رسیده بود، در تاریخ 21 نوامبر بدلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و عدم توانایی در مهار این ویروس نخست وزیر گرجستان محدودیت های جدید را در این کشور ابلاغ و اجرائی کرده است. براساس نظر کارشناسان، به نظر می رسد محدودیت های جدید منجر به بسته شدن کسب و کارهای اقتصادی تا میزان 10 درصد شود و در مدت محدودیت دو ماهه اعلام شده (از تاریخ 21 نوامبر 2020 لغایت 31 ژانویه 2021) نزدیک به 105 میلیارد لاری برای کشور هزینه در بر خواهد داشت. 
 با ادامه روند کنونی و سردتر شدن هوا، به نظر می رسد جهت بهبود شرایط اقتصادی و جلوگیری از تشدید بحران، چاره ای جز حمایت و گسترش کسب و کارهای کشاورزی روستایی و استفاده از ظرفیت های این حوزه وجود نداشته باشد. محدودیت های دو ماهه اعمال شده شامل بازارهای روباز کشاورزی، فرشندگان مواد غذایی و فروشگاه‌های خوراک دام و طیور و برخی حوزه‌های دیگر نخواهد بود.
 همچنین به رغم تلاش دولت در جهت کاهش اثرات مخرب محدودیت های اقتصادی - اجتماعی در کشور که منجر به افزایش بیکاری و نارضایتی عمومی‌شده است، اما روند مهاجرت از حومه شهرهای گرجستان به ترکیه از ابتدای شروع پاندمی همچنان ادامه دارد و صدها نفر به دنبال کار فصلی در این کشور به سر می‌برند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما